سینما اسکولز

نوشتن فیلمنامه با در نظر گرفتن بودجه

راز ساختن فیلمی با بودجه ی کم این است که در محدوده ی استطاعت خود بنویسید. قبل از نوشتن، منابع مالی در دسترس تان را شناسایی کنید. میدانم که طرح این موضوع ممکن است مزورانه به نظر برسد چون خودم فیلمی مربوط به دهه ی ۱۹۵۰ را که ظاهرا پرهزینه به نظر میرسید با بودجه ای دوهزار دلاری ساختم. اما زمانی که “زمان دوباره” را می نوشتم میدانستم که به راحتی به لوکیشن هایی دسترسی خواهم داشت که در آن دوره ی زمانی را تداعی کنند. همچنین میدانستم که در اهایو اتومبیل عتیقه فراوان است، به راحتی می توان لباس قدیمی تهیه کرد، و بازیگران و گروه فیلمسازی ممکن است مایل باشند به رایگان کار کنند. وقتی فیلمنامه را مینوشتم، به دقت درباره ی این فکر کردم که چطور میتوانم تک تک لحظات هر صحنه را به گونه ای واقع گرایانه بسازم و از این رو، وقتی زمان پیش تولید فرا رسید هیچ نکته ی غیر منتظره ای برایم وجود نداشت.

اگر در حال کار بر روی فیلمی کم هزینه اید، قبل از نوشتن درباره ی عوامل زیر فکر کنید.

  • تعداد لوکیشن ها را به حداقل برسانید. وقتی زمان و مکان داستان را مینویسید، اطمینان حاصل کنید که لوکیشن ها موجود و در دسترس اند و به دست آوردنشان کم هزینه است.
  • تعداد شخصیت ها را در کمترین حد نگه دارید. حتی اگر بازیگرانتان مایل به بازی کردن رایگان باشند، تامین غذایشان رایگان نیست. اگر تعداد بازیگران زیاد باشد، کار ارزان تمام نمی شود. تعداد بازیگران بسیاری از فیلم های کم هزینه کمتر از ده نفر است.
  • از فیلمبرداری در شب بپرهیزید. فیلمبرداری در شب بسیار پرهزینه است، زیرا برای نورپردازی لوکیشن های خارجی وسیع و حتی لوکیشن های داخلی، به نورافکن های پرهزینه اچ ام آی نیاز است. فیلمبرداری در روز به فیلم سازان امکان استفاده از ورقه های منعکس کننده نور را برای استفاده از نور خورشید می دهد.
  • داستانی بنویسید که در روز جاری اتفاق بیفتد. از تجهیزات، البسه، دکور یا طراحی صحنه ی گران قیمت بپرهیزید.
  • از جلوه های ویژه، بدل کاری، جلوه های گریم، و آتش بازی بپرهیزید.
  • فیلمنامه را در حد ۹۰ صفحه نگه دارید. اگر وسوسه شدید که فیلمنامه ای ۱۲۰ صفحه ای بنویسید، به خاطر بیاورید که هر صفحه ای که می نویسید بدل به یک دقیقه فیلم می شود. تولید هر دقیقه فیلم هزینه ی گزافی را به شما تحمیل می کند. فیلم را در کوتاه ترین حد ممکن نگه دارید تا بودجه تان تا حد ممکن دوام بیاورد. اولین فیلمتان باید درباره ی مردم باشد و بس. فیلمتان باید درباره ی تعاملات انسانی، موقعیت های جالب، و دیالوگ های ظریف باشد. جلوه های ویژه، بدل کاران، چند هزار بازیگر، و این قبیل چیزها را برای پروژه ی بعدی نگه دارید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

5 + شش =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+