سینما اسکولز

چگونه برای کارگردانی اولین فیلمتان آماده شوید ؟

چگونه برای کارگردانی اولین فیلمتان آماده شوید

شما چگونه برای کارگردانی اولین فیلمتان آماده می شوید ؟ بزارید اینگونه درباره موضوع صحبت کنیم ، کارگردانی اولین فیلم مانند اولین باری است که برای رانندگی پشت فرمان اتومبیل می‌نشینید.
قاعدتاً قبل از این کار، راهنمای اتومبیل را می‌خوانید، به آموزش‌هایی که در کلاس رانندگی یاد گرفته‌اید توجه می‌کنید و توصیه‌هایی از دیگران دریافت خواهید کرد. همه این‌ها به کنار، زمانی که واقعاً پشت فرمان می‌نشینید احساس دلشوره خاصی خواهید داشت.
اما یک خبر خوب برایتان داریم. همیشه و در همه کارها می‌توانید یک فرآیندی را فرض بگیرید که از ابتدا در جریان آن قرار دارید. کارگردانی نیز مانند رانندگی یک فرآیند گام به گام است که اگر به درستی دنبال شود، می‌توانید بدون تصادف و مشکلی از نقطه «الف» به نقطه «ب» برسید.

 

پیروی از یک کارگردان باتجربه

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری کارگردانی این است که این کار را از یک فرد باتجربه بیاموزید. منظور از این نوع یادگیری چیزی شبیه به کارآموزی نیست که در آن وظایفی در اختیار شما قرار داده می‌شود، بلکه از این طریق باید بتوانید درک کامل و گسترده‌ای از فرآیند فیلمسازی، از ابتدای آن تا انتهای داشته باشید.
در کنار چنین فرصتی برای یادگیری به صورت تجربی و عملی، روش‌ها و نکاتی نیز وجود دارد که می‌تواند شما را برای شروع کار و ورود به حرفه کارگردانی آماده کند. در این مقاله می‌خواهیم به این موارد بپردازیم.

 

برنامه داشته باشید

کارگردانی نیازمند داشتن یک برنامه واقعی و عملی است. همانطور که باید بدانید بعد از روشن کردن موتور اتومبیل چه کاری باید انجام دهید، لازم است بدانید که به عنوان کارگردان، بعد از روشن کردن دوربین سر صحنه چه چیزی را باید دنبال کنید. حتی اگر دست‌اندرکاران شما حرفه‌ای هستند، اضطرابی به خود راه ندهید.
برخی پروژه‌ها ممکن است توانایی جذب کارگردان حرفه‌ای به همراه دستیاران حرفه‌ای را داشته باشند، اما در هر حال، هدایت پروژه همیشه بر عهده کارگردان است.
فیلمنامه برای اثری که آن را می‌سازید مانند یک نقشه راه است و بدون آن، هیچ شانسی برای تجربه یک کارگردانی موفق در اولین پروژه خود نخواهید داشت. وقتی بخواهید اولین پروژه خود را تجربه کنید، وجود یک فیلمنامه خوب یکی از بهترین اتفاقات است.
وقتی که فیلمنامه را داشته باشید، قدم بعدی، گذراندن فاز پیش-تولید کار است. باید برنامه پروژه خود را از مرحله پیش از تولید تا مرحله پس-تولید به خوبی بدانید. هیچ میان‌بری در این مسیر وجود ندارد.
به محض اینکه کار به شما سپرده شد، شروع به خواندن فیلمنامه کنید و اگر فیلمنامه‌ای در کار نیست (منظور اسکریپت است و الزاماً دارای دیالوگ نیست)، خودتان آن را بنویسید و برای این کار بایستی نحوه فیلمبرداری، تجزیه فیلمنامه، جزئیات نماها، حرکات دوربین و صحنه‌پردازی را به دقت طراحی کنید.

قبل از اینکه سر صحنه «اکشن» بگویید و کار را شروع کیند، باید زمان زیادی را صرف خواندن فیلمنامه کنید. آماده کردن فهرست نماها و داشتن استوری-بورد می‌تواند در موفقیت اولین کاری که تولید می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.
هیچ چیز را به شانس و تصادف نسپارید. بسیاری از کارگردانان و افراد با تجربه در این زمینه توصیه می‌کنند که قبل از شروع فیلمبرداری، حتماً استوری-بورد تهیه کنید. استوری-بورد به شما کمک می‌کند که نه فقط صحنه، بلکه هر نما را به طور جداگانه در ذهن خود مجسم کنید.
هر تصویر در یک مجموعه استوری-بورد باید محل قرارگیری بازیگران را مشخص کند و به ما بگوید که چه نماهایی برای هر صحنه مناسب و عالی خواهد شد و اینکه آیا ضبط آن نماها هزینه زیادی خواهد داشت یا خیر.
برای مثال، اگر از قبل بدانید که در یکی از نماها باید به جای استفاده از دوربین دستی، از سه پایه استفاده کنید، می‌توانید در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. استوری-بورد باعث می‌شود که خیلی سریع بتوانید برنامه هر روز فیلمبرداری را در ذهن خود آماده داشته باشید.
بیشتر از آماده‌سازی خودتان، باید برای تمرین با بازیگران و عوامل فیلم نیز وقت بگذارید تا مطمئن شوید که جریان کار کاملاً روان و بدون مشکل طی شود.

 

اعتماد به نفس داشته باشید

سعی کنید مرتکب اشتباهی نشوید. در هر صحنه پروژه فیلمسازی، کارگردان به عنوان نفر اول شناخته می‌شود. وظیفه وی نه فقط نظارت بر فیلمبرداری، بلکه مسئولیت هر آن چیزی که روی صحنه حاضر است، از عوامل فیلم گرفته تا نورپردازی و صدا بر عهده اوست.
مسئولیت کارگردان، مدیریت پروژه و بازیگران مطابق با زمان‌بندی صورت گرفته است و حتی اگر موردی اورژانسی رخ دهد، کارگردان مسئول خواهد بود.

به عنوان کارگردان، باید با همه افراد صحنه رابطه خوبی داشته باشید، از سرمایه‌گذاران گرفته تا بازیگران و دستیاران تولید. بازیگران و عوامل پروژه را بشناسید تا بتوانید چنین رابطه خوبی را ایجاد کنید.
هیچ معیار و سنجش خاصی برای تبدیل شدن به یک کارگردان خوب وجود ندارد. تنها باید دانش و اعتماد به نفس مورد نیاز این کار را داشته باشید. باید بتوانید رابطه خوبی با سرمایه‌گذاران، بازیگران و عوامل فیلم ایجاد کنید. همچنین باید به همه افراد انگیزه بدهید.
با برنامه‌ریزی صحیح نحوه فیلمبرداری نماها در مراحل قبل از شروع کار، می‌توانید از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. با وجود این که هر پروژه بسته به بودجه، برنامه ضبط و منابع آن منحصر به فرد است، یک قاعده کلی را باید همیشه به خاطر بسپرید: کاری کنید که قبل از روشن کردن دوربین و ضبط، همه چیز برنامه‌ریزی شده باشد.

 

در زمینه مهارت کارگردانی مطالعه کنید

هزاران کتاب، ویدیو، وبلاگ و آموزش‌های مشابه در زمینه کارگردانی و فیلمسازی وجود دارد. بسیاری از کارگردانان علاقه دارند که اولین تجربه خود در زمینه کارگردانی را با دیگران به اشتراک بگذارند.
آن‌ها دوست دارند دانشی که با آزمون و خطا از پروژه‌های بسیار کوچک تا آثار هالیوودی به دست آورده‌اند در اختیار دیگران قرار دهند. هرچه که می‌توانید از این منابع استفاده کنید، اما در نهایت، هنگامی که سر صحنه حاضر شوید، تنها باید به خودتان تکیه کنید.
قبل از نشستن پشت فرمان اتومبیل، همه چیز را درباره رانندگی بدانید. مثلاً اینکه ترمز کجاست، چگونه فرمان را حرکت دهید و از کلاج استفاده کنید. در مورد کارگردانی نیز دقیقاً همینطور است. بسیار مهم است که تمامی جنبه‌های کار را قبل از شروع بررسی کرده و آمادگی کاملی داشته باشید.
تا زمانی که در مورد پروژه خود مثبت فکر کنید، یادداشت‌برداری کنید و خود را برای اتفاقات غیرمنتظره آماده سازید، می‌توانید امیدوار باشید که مانند افراد حرفه‌ای و مشهور در این زمینه مهارت بالایی کسب خواهید کرد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

شانزده + شش =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+