سینما اسکولز

۵ مورد مهمی که هر فیلمساز قبل از ساختن یک فیلم سینمایی باید بداند

۵ مورد مهمی که هر فیلمساز قبل از ساختن یک فیلم سینمایی باید بداند

آیا در فکر ساختن یک فیلم سینمایی هستید؟ در این مقاله می‌خواهیم به ۵ نکته اشاره کنیم که قبل از شروع به ساختن فیلم سینمایی باید در نظر داشته باشید
«سال ۲۰۱۵ بود که با اراده‌ای مصمم تصمیم گرفتم بزرگ‌ترین پروژه فیلمسازی خودم یعنی «Dead Rush» را بسازم.
«Dead Rush» یک فیلم سینمایی زامبی گونه و آخرالزمانی بود که به صورت نمای نقطه نظر (POV) فیلمبرداری شده بود و تمام ماجرا از زاویه دید شخصیت اول روایت میشد. این فیلم شباهت زیادی به یک بازی کامپیوتری سینمایی داشت و من بودجه بسیار محدودی داشتم.
اگر بگویم فرآیند کار بسیار طولانی و سخت بود دروغ گفته‌ام اما شرایط به گونه‌ای بود که کاملاً فراتر از توانایی و تجربه ناچیز من بود. فراتر از این قضیه، من هیچ توصیه‌ای از فیلمسازانی که قبلاً در این مسیر قدم گذاشته بودند نگرفته بودم.» (Zach Ramelan، فیلمساز)
این مقاله تلاش دارد برای افرادی که در فکر پروژه‌های سنگین و پرزحمت هستند (می‌خواهد فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و یا موزیک ویدیو باشد)، نکاتی را ارائه دهد که از فیلمسازان باتجربه حاصل شده است.
  1. آیا کار حتماً باید در سطح سینمایی تولید شود؟

بسیاری از فیلم‌های سینمایی که ساخته می‌شود می‌توانستند فیلم کوتاه باشند. توصیه می‌کنیم همیشه مزایای فیلم‌های سینمایی در برابر فیلم‌های کوتاه را بدانید.
فیلم‌های سینمایی به هزینه و تلاش بیشتری نیاز دارند و پروژه‌های بزرگ‌تری هستند و باید بدانید که ممکن است ساخت یک فیلم سینمایی بیش از یک سال زمان ببرد. برای شروع یک پروژه در اندازه سینمایی باید سایر فعالیت‌های خود را تعطیل کنید و فقط روی فیلمی که می‌سازید تمرکز نمایید.
  1. سرمایه مادی شما کمتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید

اگر پشتوانه مالی شما برای ساخت فیلم سینمایی جدیدتان پولی است که در بانک دارید، ممکن است اشتباه کنید. معمولاً در فرآیند تولید فیلم، هزینه‌ها طوری است که خیلی سریع باید پول خرج کنید.
پس بهتر است برای هر کدام از مراحل پیش-تولید، تولید و پس-تولید هزینه و سرمایه خود را مشخص کنید و البته به فکر هزینه عرضه فیلم و تبلیغات آن نیز باشید.
فراموش نکنید که اگر قرار باشد بعد از این همه زمان و تلاش برای ساخت فیلم، کسی نتواند فیلم شما را ببیند، تلاشتان بیهوده خواهد بود. داشتن مقداری سرمایه در انتهای فیلم به اندازه زمانی که شروع به ساخت آن می‌کنید اهمیت دارد.
  1. در صحنه فیلمبرداری، زمان مهمترین چیز است

زمان یک سرمایه بسیار ارزشمند است و همیشه در صحنه فیلمبرداری محدودیت زمانی وجود دارد و همیشه باید کارها را سریع و بدون معطلی پیش ببرید. تنها کاری که می‌توانید با آن زمان بیشتری بخرید برنامه‌ریزی است.
از فرصتی که در مرحله پیش-تولید دارید نهایت استفاده را ببرید. تمرین کنید، آماده شوید، استوری-برد تهیه کنید و زیر و بم داستان فیلم را گام به گام بلد باشید. استفاده درست از این فرصت می‌تواند مشکلات بسیاری را در طول ساخت فیلم از میان بردارد.
  1. مساعدت عوامل از هزینه‌ای که برای کار می‌کنید ارزشمندتر است

وقتی به کسی پول می‌دهید، در واقع مهارت و تخصص او را با دادن یک مبلغ خاص خریداری می‌کنید. اگر پول کافی ندارید، گاهی خوب است که از دست‌اندرکاران خود بخواهید که مساعدت بیشتری در پروژه داشته باشند و تلاش بیشتری کنند.
اگر بتوانید گروهی را دور خود جمع کنید که به اندازه خودتان برای ساخت یک اثر انگیزه و اشتیاق داشته باشند، آن‌ها ترجیح می‌دهند که نهایت تلاش و دقت و تخصص خود را به کار گیرند و به دستمزدی که خواهند گرفت توجهی نخواهند کرد.
نکته ضروری: همیشه قدر تلاش اعضای گروه خود را بدانید. اگر کسی قبول کرده که بدون دستمزد کار کند، از لطف وی سپاسگزار باشید و سعی کنید از آن‌ها سوءاستفاده نشود. فراموش نکنید که زمان برای آن‌ها نیز بسیار ارزشمند است.
  1. همیشه برای پروژه‌های بعدی خوب آماده باشید

«Zack Ramelan» می‌گوید: «وقتی فیلم Dead Rush را تمام کردم، بزرگ‌ترین اشتباهم این بود که فیلم دیگری را برای شروع کار مد نظر نداشتم.
وقتی این فیلم در فستیوال فیلم کانادا به نمایش درآمد، کمپانی‌های مختلفی با من تماس گرفتم و پیشنهادات مختلفی برای ساخت فیلم دیگری دادند.
مشکل این بود که من فیلم دیگری در برنامه خود نداشتم و آنقدر غرق در خوشحالی ساخت اولین فیلم سینمایی خود بودم که حتی به پتانسیل موفقیت آن نیز فکر نکردم.
توصیه من این است که اگر فیلمی که ساختید افتضاح بوده و یا موفقیت زیادی حاصل کرده، همیشه برای کار بعدی خود را آماده کنید.»

دیدگاه‌ها (0)

*
*

17 − 13 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+