چطور یک فیلمنامه دراماتیک بنویسیم؟ نکات مهم در نوشتن یک فیلمنامه درام
چطور یک فیلمنامه دراماتیک بنویسیم؟ نکات مهم در نوشتن یک فیلمنامه درام
درام یک سبک نوشتاری است که از یونان باستان سرچشمه گرفته است. ولی با اینکه درامهای معاصر از آمفیتئاترهای یونانی به صحنههای بزرگ هالیوودی تحول پیدا کردهاند، عناصر اصلی نوشتن یک فیلمنامه درام همچنان ثابت مانده است.
فهرست مطالب:
- فیلمنامه درام چیست؟
- ساختار اصلی یک فیلمنامه دراماتیک چگونه است؟
- ۶ عنصر درام ارسطویی
- شش زیر ژانر مدرن درام
- ۱۰ نکته برای نوشتن یک فیلمنامه درام
- ۱۰ فیلمنامه دراماتیک که میتوانید برای الهام گرفتن بخوانید.
مسترکلاس آموزش فیلمنامه نویسی آرون سورکین
فیلمنامه درام چیست؟
درام در تقسیم بندی ، یک جایی بین تراژدی و کمدی قرار میگیرد. یک درام می تواند در هر مکان با هر شخصیت و در هر دوره زمانی اتفاق بیفتد. این محیط نیست که یک فیلم را به یک درام تبدیل می کند، بلکه لحن آن است. درام ها جدی و پر از کشمکش هستند و به طور مداوم با بالا بردن خطرات داستان، مرزهای پلات را جابجا می کنند. بسته به ژانر فرعی درام، داستان می تواند از یک عاشقانه ممنوعه تا یک تحقیق درمورد قتل متغیر باشد.
ساختار اصلی یک فیلمنامه دراماتیک چگونه است؟
فیلمهای درام از ساختار داستانی کاملاً مشخصی پیروی میکنند و حاوی عناصر داستانی مشخصی هستند – مثل شخصیتها، صحنهها و سبکها – که به بینندگان کمک میکنند داستان را تجزیه و تحلیل و تفسیر کنند:
- اکسپوزیشن (مقدمه) : همه چیز را در اکسپوزیشن تنظیم و معرفی کنید، که اطلاعات پس زمینه داستان شما را نشان میدهد. شخصیت های اصلی، موقعیت و دوره زمانی را مشخص کنید. یکی از راههای به نتیجه رساندن اکسپوزیشن، این است که حداقل یک شخصیت در ابتدا داشته باشید که به نیابت مخاطب عمل کند: مثلاً آن شخصیت میتواند سوالاتی را بپرسد که مخاطب ممکن است داشته باشد، تا نقاط مختلفی از داستان را روشن کند.
- جریان خیزنده (Rising Action) : گره اصلی داستان را در جریان خیزنده یا کنش صعودی معرفی کنید، یعنی مجموعه ای از رویدادها در داستان که تنش ایجاد می کنند و به اوج می رسند. برای مثال، در هملت شکسپیر، جریان خیزنده زمانی اتفاق میافتد که روح پدر هملت به هملت میگوید که کلودیوس او را به قتل رسانده است. هدف هملت روشن می شود – انتقام مرگ پدرش – و داستان شروع می شود.
- اوج (Clima) : تنش ها پشت سرهم اوج میگیرند تا به نقطه اوج و نقطه عطف شخصیت اصلی برسید. معمولاً اوج داستان زمانی اتفاق می افتد که شخصیت اصلی باید با حقیقت روبرو شود و تصمیم مهمی بگیرد .
- جریان بازگشت (Falling Action): نتیجه تصمیم مهمی که کاراکتر میگیرد را نشان دهید،چه اتفاقی میافتد؟ جریان بازگشت یا فرود زمانی است که کشمکش ها یکی یکی حل می شوند، تنش از بین می رود و گره جای خود را به گره گشایی میدهد.
- نتیجه گیری (conclusion) : پرونده داستان را ببندید. نشان دهید که تنش ها چه تاثیری بر شخصیت ها و دنیای اطراف آنها گذاشته اند.
۶ عنصر درام ارسطویی:
قوانین داستان سرایی اولین بار توسط فیلسوف یونانی «ارسطو» در بوطیقا (حدود ۳۳۵ قبل از میلاد) که اولین رساله فلسفی باقی مانده در مورد ساختار درام است، بیان شد. داستان سرایی با پیشرفتهای تکنولوژی و پیدایش سینما تکامل پیدا کرد، اما قوانین داستانگویی ارسطو و شش عنصر اصلی دراماتیک او همچنان قابل استفاده است:
- پلات (پیرنگ): یعنی خط داستانی و آنچه در طول فیلم اتفاق می افتد.
- تم یا درونمایه: یعنی مضمون و مفهوم کلی فیلم.
- شخصیت ها: کسانی که داستان را به جلو هدایت میکنند.
- دیالوگ: کلماتی که شخصیت ها در فیلم به زبان می آورند.
- آواز (موسیقی) : به طور سنتی، یعنی ریتم صدای بازیگران در حین گفتن دیالوگ های خود.
- منظر نمایشی (Spectacle) :عناصر بصری و عناصر فنی فیلم از جمله زبان بدن، حالات چهره، جلوه های صوتی و جلوه های ویژه.
شش زیر ژانر مدرن درام:
همینطور که با نوشتن آثار نمایشی بیشتر آشنا می شوید، زیر ژانرهای مختلف را امتحان کنید تا سبک خود را پیدا کنید:
- درام تاریخی: یک اثر تاریخی دراماتیک که حداقل در مورد زمانی حدود ۲۵ سال گذشته در مورد یک رویداد یا دوره زمانی تاریخیست.
- درام عاشقانه: درامی که بر یک ماجرای عاشقانه پیچیده تمرکز دارد و در آن ماجرا ، چیزی مانع از با هم بودن این دو نفر می شود، مثلاً تنش های خانوادگی یا ازدواج با شخص دیگری.
- درام جنایی، درام حقوقی، و درام پلیسی: درام هایی درباره چگونگی حل جنایات.
- درام پزشکی: درامی که در یک بیمارستان، کلینیک یا محیط پزشکی دیگر رخ میدهد.
- درام علمی تخیلی: درامی تقویت شده با عناصر علمی تخیلی، محیطی فوق مدرن یا تکنولوژی پیشرفته.
- داکیودراما: درامی که بازآفرینی های دراماتیکی از وقایع زندگی واقعی را به نمایش می گذارد.
۱۰ نکته برای نوشتن یک فیلمنامه درام:
به این چند نکته برای کمک به ارتقای صحنه های خود توجه کنید:
- بلافاصله در اولین صحنه، شروع کنید و درونمایه کل فیلم را لایه بندی کنید.
- هر صحنه و سلسله رویدادها باید پلات را رو به جلو هدایت کنند.
- در ابتدای صحنه، هدف و موانع هر شخصیت را به وضوح نشان دهید.
- مقدمه باید در هر صحنه شفاف و روشن باشد، اما نباید مانع پیشرفت داستان شود.
- خطرات باید در هر صحنه بالا و واضح باشند.
- هر چه زودتر مخاطب را جذب کنید. سعی کنید مخاطب را در میانه مکالمه بین دو شخصیت رها کنید – این کار آنها را مجبور می کند توجه کنند و سعی کنند جو را دست بگیرند.
- اگر اولین بار است که یک کاراکتر را در صحنه ای معرفی می کنید، به مخاطب نشان دهید که آن شخصیت چه میخواهد.
- اگر کاراکتر شما هیج چیز نخواهد، فیلمنامه شما را به هم می ریزد.
- لازم نیست تمام صحنه ها به طور دراماتیک پایان یابند، ولی باید از نحوه پایان آن راضی باشید.
- اگر در حال دست پنجه نرم کردن با ذهن خود برای رسیدن به صحنه بعدی هستید، سعی کنید از آن برای پاسخ به سؤالی که در صحنه قبلی پرسیده شده است استفاده کنید.
۱۰ فیلمنامه دراماتیک که میتوانید برای الهام گرفتن بخوانید
این فیلمنامههای تحسینشده همگی برنده اسکار بهترین فیلمنامه اصلی یا بهترین فیلمنامه اقتباسی شدهاند. آنها را به عنوان نمونه های شاخص در زمینه ساختاردهی به داستان دراماتیک خود مطالعه کنید:
- همشهری کین (۱۹۴۱): فیلمی که تکنیکهای مختلف داستانسرایی را با هم ترکیب میکند – فلشبک ، نقطه نظر های مختلف، روایت غیرخطی – . همشهری کین یکی از اولین فیلمهایی بود که از روایت خطی سنتی فاصله گرفت و در زمان اکران خود بسیار پیشگامانه بود.
- پدرخوانده (۱۹۷۲): فیلمی که ژانر گانگستری را با تمرکز بر درونیات یک گنگستر واژگون کرد. پدرخوانده یک شغل طولانی و موفق را برای فرانسیس فورد کاپولا رقم زد که هم فیلمنامه را نوشت و هم کارگردانی کرد.
- همه مردان رئیس جمهور (۱۹۷۶): یکی از موفق ترین و تحسین شده ترین اقتباس های سینمایی بر اساس یک اثر ادبی .
- شرایط مهرورزی(۱۹۸۳): یک مثال عالی از نحوه روایت داستانی که ۳۰ سال طول می کشد و اینکه چطور می توان طنز و دل شکستگی را به بهترین نحو ممکن ترکیب کرد.
- مرد بارانی (۱۹۸۸): فیلمی شخصیت محور که اساساً روی رابطه منحصر به فرد بین برادرانی که از هم جدا شده اند، که یکی از آنها مبتلا به ساوانت اوتیسم است، تمرکز دارد.
- فهرست شیندلر (۱۹۹۳): یک اثر پیشگامانه در مورد هولوکاست.
- زیبای آمریکایی(۱۹۹۹): فیلمی پیچیده که طبقه متوسط آمریکایی و استانداردهای فرهنگی و زیبایی را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
- درخشش ابدی یک ذهن پاک (۲۰۰۴): فیلمی که چندین ژانر را در یک روایت غیرخطی با هم ترکیب میکند.
- شبکه اجتماعی (۲۰۱۰): فیلمی نوشته آرون سورکین که از داستان شکل گیری فیس بوک برای پرداختن به مضامینی همچون دوستی، حسادت و ساختارهای طبقاتی در جامعه استفاده میکند.
- بلکککلنزمن (۲۰۱۸): اثر چشمگیر اسپایک لی و نمونه بارز اینکه چطور یک فیلم زندگینامه ای میتواند تفسیری طعنه آمیز در مورد رویدادهای جاری ارائه دهد.
دیدگاهها (0)