توضیحات
مسترکلاس فیلمبرداری : دوربین و لنز
فیلمبرداران برنده جایزهی اسکار و امی به شما میآموزند که چگونه از قدرتمندترین ابزار خود، یعنی دوربینتان استفاده کنید.
«بهترین آموزش موجود! بسیار سرراست، خیلی خیلی واضح و هدفمند. به خاطر این کار فوقالعاده تبریک میگویم!»
- اس.ام فیلیپ
«درسهایی واقعاً خوب و عمیق بر مبنای درک اساسی یکی از مهمترین مفاهیم فنی پشت هنر فیلمبرداری و سینما. متشکرم!»
- آلبرت شیکستاین
«وقتی افرادی با استعداد و پرشور تخصص خود را به شیوهای مفید و آموزنده مانند این به اشتراک میگذارند، واقعاً فوقالعاده است. خیلی ممنونم!»
- سانتانو چاندا
این دوره آموزشی با قیمت ۳۹۹ دلار توسط ما از سایت filmskills خریداری شده ! مدرس های دوره های filmskills همگی از افراد سرشناس صنعت فیلمسازی هستند که برنده یا نامزد دریافت بیش از ۷۰ جایزه اسکار، امی، بفتا، جوایز انجمن بازیگران فیلم و جایزه پیبادی شده اند !
مشاهده نمونه درس هایی از این دوره آموزشی :
Camera and Lens Master Course
بخش ۱: آغاز کردن
یاد بگیرید که فیلمبرداری حرفهای چه مواردی را پوشش میدهد، چگونه یک فیلمبردار پروژه جدیدی را آماده میکند و چگونه یک پکیج دوربین رو شکل میدهد.
درس ۱
بررسی اجمالی فیلمبرداری
فیلمبرداری هنر متعادل کردن شش مولفهی کلیدی است، که همه آنها با هم کار میکنند تا به ایجاد یک احساس عاطفی برای هر صحنه کمک کنند. ما در مورد این شش مولفه بحث خواهیم کرد و اینکه چگونه میتوانید از آنها برای دستیابی به ظاهر (لوک) و احساس دلخواه فیلم خود استفاده کنید.
درس۲
چگونه یک فیلمبردار یک پروژه را آماده میکند
وظیفهی فیلمبردار این است که با استفاده از لنز و نور، بازی بازیگرها را به تصویر بکشد و لحن و حس و حال احساسی ایجاد کند. برای انجام این کار، آمادهسازی دقیق مورد نیاز است، پس، در این درس یاد خواهید گرفت که چگونه یک پروژه را به عنوان فیلمبردار آماده کنید.
درس ۳
ساخت پکیج دوربین
اجزا اصلی و لوازم جانبی یک پکیج حرفهای و نحوه ساخت و آماده کردن پکیج دوربین برای پروژه خود را بیاموزید.
بخش ۲: دوربین
نحوهی انتخاب، تنظیم کردن و کار با بدنهی دوربین را یاد بگیرید
درس ۴
چگونه یک دوربین را آماده کنیم
دوربینها مجموعهای از لوازم جانبی هستند که میتوانند به روشهای مختلف کنار هم قرار گرفته و به یکدیگر متصل شوند تا نیازهای تولید هر فیلمی را برآورده کنند. دستیار اول فیلمبردار وظیفه آمادهسازی یا ساخت پکیج دوربین را به طور کامل، یک روز قبل از فیلمبرداری، بر عهده دارد تا مطمئن شود که هر جزء یا قطعهی این پکیج در وضعیت خوبی کار میکند.
در این درس، درو لائر از Hollywood Special Ops، فرایند آمادهسازی دوربین، مواردی که باید به دنبال آن باشید و اشتباهات رایجی که میتوانند بهطور جدی بر فیلمبرداری شما تأثیر بگذارند را تشریح میکند.
درس ۵
نحوهی تست لنز
هنگامی که تجهیزات را از یک مرکز اجارهی تجهیزات اجاره میکنید، آماده کردن و تست کرند هر قطعه، بهخصوص لنزها بسیار مهم است. از طریق یک سری تستهای لنز، شما به دنبال مشکلات فیزیکی، مشکلات فوکوس، اعوجاج رنگی و طیف وسیعی از مشکلات دیگر هستید که میتوانند به شدت بر کیفیت تصویر ثبت شده تاثیر بگذارند.
در این درس، چندین روش برای آزمایش یا تست یک لنز یاد خواهید گرفت تا بتوانید با اطمینان از تجهیزات خود به سر صحنهی فیلمبرداری بروید.
درس ۶
سنسور تصویر و ISO
سنسور تصویر قلب سیستم دوربین است. سنسور (حسگر) نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند که به تصویری که روی صفحه میبینیم تبدیل میشود. اما درک نحوهی عملکرد و محدودیتهای آن به شما کمک میکند تا فیلمبرداری خود را بهبود ببخشید.
این درس مملو از نکاتی است در مورد اینکه چگونه بیشترین بهره را از دوربین خود ببرید، با درک چگونگی تبدیل نور به سیگنال الکتریکی توسط فتوسایتها، الگوهای بایر، حساسیت تراشه، و کار کردن با ISO دوگانه.
درس ۷
فریم ریت
فریم ریت تعداد تصاویری است که دوربین در هر ثانیه ثبت میکند. در این درس، نحوهی انتخاب فریمریت مناسب، تفاوت بین فریمهای Interlaced و Progressive و اینکه چگونه فریم ریت بر ظاهر فیلم شما تاثیر میگذارد، را یاد خواهید گرفت.
- فریم ریت چیست؟
- ماندگاری دید چگونه عمل میکند؟
- تفاوت بین فریمهای Interlaced و Progressive
- نحوهی انتخاب فریم ریت صحیح برای دوربین
- تایم کد چگونه عمل میکند؟
- نحوهی کار با تایم کد دراپ فریم و بدون دراپ فریم
- کاهش (پول داون) ۳:۲ چگونه عمل میکند؟
- نحوهی نوردهی و فیلمبرداری در حرکت آهسته
- نحوهی نوردهی و فیلمبرداری در تایم لپس
- چگونه فریم ریت صحیح را برای فیلم خود انتخاب کنید؟
درس ۸
شاتر دوربین
بیاموزید که شاتر در یک دوربین فیلمبرداری نگاتیو و معادل الکترونیکی آن، در دوربینهای دیجیتال، چگونه کار میکند، چگونه بر نوردهی فیلم تاثیر میگذارد و چگونه میتوانید با تغییر سرعت شاتر ظاهر متفاوتی ایجاد کنید.
- نحوهی عملکرد شاتر در دوربین فیلمبرداری نگاتیو
- نحوهی عملکرد شاتر در دوربین فیلمبرداری دیجیتال
- نحوهی تغییر زاویه شاتر
- چگونه تغییرات سرعت شاتر بر نوردهی تاثیر میگذارد؟
- چگونه تغییرات سرعت شاتر بر ظاهر تصویر تاثیر میگذارد؟
- تفاوت بین رولینگ شاتر و گلوبال شاتر
- سرعت شاتر و فلیکر صفحه نمایش
درس ۹
مدیریت کردن مدیا
با توجه به اینکه فرمتهای دیجیتال کاملاً جایگزین فیلم به عنوان فرمت فیلمبرداری فراگیر شدهاند، حفاظت و مدیریت روند کار برای محافظت از «نگاتیو دیجیتال» بسیار مهم است. در این درس، به شما نشان میدهیم که چگونه سر صحنه مدیای خود را مدیریت و از آن محافظت کنید.
درس ۱۰
سهپایه و اسلایدر
در مورد تجهیزاتی که میتوانند به ثبات و نگه داشتن دوربینتان کمک کنند، بیاموزید. از سه پایه گرفته تا پروجیب، این درس مقدمهای فوقالعاده برای تجهیزاتی است که فیلمسازان برای کنترل دوربین و نماهای خود از آنها استفاده میکنند.
بخش ۳: لنز
در این بخش، یاد بگیرید که لنزها چگونه کار میکنند، چگونه نقطهی مطلوب را پیدا کنید و چگونه از آن برای ایجاد احساسات دلخواه روی صفحهی نمایش استفاده کنید.
درس ۱۱
مقدمهای بر لنزها
وارد دنیای لنزهای سینمایی شوید و تفاوت بین لنزهای پرایم و زوم، سرعت لنز، انواع لنز و نحوهی انتخاب بهترین لنز برای فیلم خود را یاد بگیرید. این درس عملی که توسط فیلمبردار برنده جایزه امی و فعال در پاناویژن هالیوود آموزش داده شده است، ویژگیها و خصوصیات مختلف لنز را توضیح داده و تشریح میکند تا بتوانید بهترین لنز را برای فیلم خود انتخاب کنید.
درس ۱۲
مراقبت از لنزها
لنزها پنجرهای بین داستان شما و مخاطب هستند، به همین دلیل تمیز نگه داشتن لنزهای شما و سالم نگه داشتن آنها کلیدی است. در این درس یاد میگیرید که لنزهای دوربین را به درستی حمل، تعویض و نگهداری کنید.
درس ۱۳
تکنیکهای فوکوس
اگرچه فوکوس به عنوان یک فرآیند کاملاً فنی در نظر گرفته میشود، اما در واقع یک ابزار هنری قدرتمند برای فیلمبردار است. این درس شما را به دنیای استفاده از فوکوس برای جلب توجه مخاطب به یک سوژه، نحوهی تنظیم فوکوس با لنزهای پرایم و زوم، مشخص کردن قدرت فاصلهی فراکانونی (هایپرفوکال)، تکنیک های فوکوس در فیلمهای مستند و روایی، مشخص کردن علامتهای فوکوس، فوکوس روی سوژههای متحرک، حداقل فاصلهی فوکوس و کشیدن فوکوس میبرد.
- اهمیت فنی فوکوس
- استفاده از فوکوس به عنوان یک ابزار قدرتمند داستانگویی
- استفاده از فوکوس خودکار
- فیزیک و ساختار فوکوس- آنچه واقعاً در لنز اتفاق میافتد
- کار با فاصلهی فراکانونی (هایپرفوکال) و نحوه استفاده از آن
- حداقل فوکوس
- تکنیکهای تنظیم فوکوس با دوربین فیلمبرداری دیجیتال
- تکنیکهای تنظیم فوکوس با دوربین فیلمبرداری نگاتیو
- نحوهی اندازهگیری فاصله تا سوژه و تنظیم علامت فوکوس
- نحوهی استفاده از فالو فوکوس برای کشیدن و تنظیم فوکوس
- نحوهی حفظ فوکوس با سوژه یا دوربین متحرک
درس ۱۴
فاصله کانونی لنز
فاصله کانونی بدون شک قدرتمندترین جنبهی لنز است و درک قابلیتهای واقعی آن تواناییهای داستانگویی یک فیلمبردار را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. نحوهی ایجاد عمق میدان عمیق و کمعمق، فشردهسازی یا بسط و افزایش فاصله در نمای خود، ایجاد توهم زمان سریعتر یا کُندتر و افزایش یا کاهش اندازه نما را در این ویدیوی جامع و در عین حال قابل درک، بیاموزید.
- نحوهی تغییر فاصله کانونی با لنزهای پرایم و زوم
- چگونه فاصله کانونی بر میدان دید تاثیر میگذارد
- چگونه فاصله کانونی بر عمق نما تاثیر میگذارد
- چگونه فاصله کانونی بر درک زمان تاثیر میگذارد
- چگونه فاصله کانونی بر عمق میدان تاثیر میگذارد
درس ۱۵
عمق میدان
عمق میدان ناحیهای در مقابل لنز دوربین است که در آن اجسام در فوکوس قرار دارند و در این درس، چهار عامل موثر بر عمق میدان را یاد میگیرید که چگونه از آن به عنوان یک ابزار خلاقانه برای جلب توجه مخاطب به یک شیء یا شخص در نما استفاده کنید، و همچنین فیزیک و ساختار نحوهی ایجاد عمق میدان توسط لنز.
- عمق میدان چیست؟
- دایره اغتشاش
- چگونه دیافراگم عمق میدان را کنترل میکند
- چگونه فاصله کانونی بر عمق میدان تاثیر میگذارد
- چگونه سنسور تصویر بر عمق میدان تاثیر میگذارد
- چگونه فاصله تا سوژه بر عمق میدان تاثیر میگذارد
- نحوهی استفاده از عمق میدان به عنوان یک ابزار خلاقانه
بخش ۴: تکنیکهای نوردهی
در این بخش، نحوهی تعیین نوردهی مناسب برای ایجاد رنگ (تُن) پوست عالی و حفظ جزئیات در قسمتهای مهم قاب را بیاموزید
درس ۱۶
نحوهی نوردهی یک نما
نوردهی ابزار قدرتمندی در مجموعه مهارتهای یک فیلمبردار است و این درس هر دو تکنیک اصلی و ابتدایی نوردهی را برای شما تشریح میکند. در مورد f-stop، دامنه، نوردهی خیلی کم (آندراکسپوز) و نوردهی بیش از اندازه (اُوراکسپوز) سوژه، استفاده از نور مستقیم و نورسنج، نوردهی سوژههایی با رنگ پوست متفاوت و نوردهی در فیلم و ویدیو بیاموزید. این ویدیو که توسط جیسون جی. توماریک، فیلمبردار برنده امی در استودیو پاناویژن آموزش داده شده است، یک بار برای همیشه فرایند نوردهی را تشریح و روشن میسازد.
- دیافراگم چگونه کار میکند
- نحوهی کار در دامنهی یک فرمت
- f-stop چیست؟
- خطوط راهراه زبرا چیست و چگونه میتوانید از آنها به درستی استفاده کنید
- نحوهی کار با تصاویر آندراکسپوز و اُوراکسپوز
- نحوهی نوردهی مناسب در فیلم و ویدیو
- نحوهی کار با فالسکالر
- نحوهی کار با خطوط زبرا
- نحوهی کار با نورسنج
درس ۱۷
F-Stops و T-Stops
F-stop و T-stop واحدهایی هستند که تغییر در روشنایی نور را اندازه میگیرند و ما از آنها برای تعیین داینامیک رِنج سنسور دوربین، نسبت کنتراست صحنهای که در حال نورپردازی هستیم و به عنوان ابزار نوردهی استفاده میکنیم.
در این درس، نحوهی عملکرد F-stop و نحوهی استفاده از آن در سر صحنه را یاد خواهید گرفت.
- ضریب F چیست؟
- تفاوت بین F-stop و T-stop
- چگونه تغییرات در F-stop بر روشنایی نور تاثیر میگذارد
- کار با لنزهای سریع و کُند
- نحوهی استفاده از T-stop
- کار با F-stop و T-stop در سر صحنه
درس ۱۸
فیلترهای کاهنده نور (ND)
فیلترهای ND میزان نور را قبل از عبور از لنز کاهش میدهند و ابزاری کلیدی در کنترل نوردهی هستند. با نحوهی عملکرد فیلترهای ND، انواع فیلترهای ND و جدول کاهش نور مناسب آشنا شوید.
درس ۱۹
پُلارایزرها
نحوهی عملکرد پلارایزر، نحوهی استفاده از آنها برای کاهش انعکاس، بهبود و تقویت آسمان و چگونگی استفاده از آنها به عنوان ابزار نوردهی را بیاموزید.
- پُلارایزر چیست؟
- نور پُلاریزه شده در مقابل نور پلاریزه نشده (قُطبیده و ناقُطبیده)
- پلارایزرهای خطی در مقابل دایرهای
- چالشهای رنگ زدن و نوردهی
- فاکتورهای فُرم
بخش ۵: تکنیکهای کادربندی و ترکیببندی
در این بخش، تکنیکهای هالیوودی را در کادربندی سوژه خود برای نتایج جذاب و حرفهای بیاموزید.
درس ۲۰
ترکیببندی – تکنیکهای حرفهای
مخاطب فقط چیزی را میبیند که شما دوربین را به سمت آن نشانه میگیرید، و به عنوان فیلمساز، داستانهایی که میگوییم باید در محدودهی قاب وجود داشته باشند. روشی که ما برای قرار دادن سوژههای خود در کادر انتخاب میکنیم، به طور قابل توجهی بر درک بصری مخاطب از داستان تاثیر میگذارد و احساسات ظریف و در عین حال قدرتمندی را القا میکند.
در این درس با تکنیکهای ترکیببندی از جمله قانون یکسوم، نحوهی استفاده نقاشان بزرگ از اصول ریاضی مانند نسبت طلایی برای ایجاد تصاویر با ترکیببندی بینقص، نحوهی تعادل خط، رنگ و شکل و سپس شکستن و زیر پا گذاشتن این قوانین آشنا خواهید شد.
از اساتید بیاموزید و از قدرت قاب را تحت کنترل خود در آورید، تا تصاویری جذاب و در خدمت داستان را در فیلم خود ایجاد کنید.
- تقسیم کادر و قرارگیری سوژهها درکادر
- رهنمودهای مهم ترکیببندی و اهمیت آنها هنگام کادربندی یک نما
- قانون یکسوم و اینکه چگونه میتوان از آن به عنوان یک ابزار قدرتمند داستانگویی استفاده کرد و آن را زیر پا گذاشت
- نسبت طلایی و مستطیل طلایی
- ترکیببندی برای خطوط و مساحت
- نحوهی تطبیق دستورالعملهای کادربندی برای نسبت ابعاد مختلف
- نحوهی کادربندی سوژه با استفاده از:
- تعادل تصویری
- پیوستگی و یکپارچگی
- الگوهای بصری
- خطوط هدایتگر
- تناسب
- برجستگی سوژه
- احساس و درک سوژه
- ترکیببندی و رنگ
- ترکیببندی و حرکت
- ترکیببندی پویا
درس ۲۱
ایجاد عمق در قاب
اگرچه پردهی سینما یک صفحه دو بعدی تخت است، اما ما به عنوان فیلمساز ابزارهای فوقالعاده قدرتمندی برای ایجاد درک و استنباط عمق داریم، نه تنها برای ایجاد یک نما بصری جذاب، بلکه برای تقویت ارتباط عاطفی بین مخاطب و شخصیتهایمان.
در این درس، تکنیکهایی برای ساختن عناصر پیشزمینه، بخش میانی تصویر و پسزمینه، نحوهی مدیریت عمق یا تخت بودن بهعنوان ابزار روایت، تکنیکهای مورد استفاده در سریالهای تلویزیونی برای تقلب کردن در عمق، و روشهایی که لنز دوربین میتواند بر عمق تاثیر بگذارد، را یاد میگیرید.
حس واقعگرایی را به نمای خود وارد کنید، و بر ابزارهایی که برای افزودن بُعد سوم به یک تصویر مسطح و تخت نیاز دارید تسلط پیدا کنید.
- نحوهی تنظیم و تقلب در عناصر پیشزمینه برای افزودن عمق به قاب
- نحوهی استفاده از پسزمینه برای ایجاد عمق و تفکیک
- تفاوت بین صحنهی دنیای واقعی در مقابل صحنهی نمایش
- چگونه دوربین عمق را درک میکند و چگونه میتوانید از آن برای ایجاد توهم بُعد استفاده کنید
درس ۲۲
کادربندی بازیگران و خط نگاه
چشمها دریچهای به روح هستند و توانایی نگاه کردن به چشمهای یک شخص میتواند ارتباط را به گونهای ارتقا دهد که هیچ تعامل دیگری نمیتواند این کار را انجام دهد. کادربندی بازیگران در یک فیلم هم تفاوتی ندارد – هر چه مخاطب بیشتر بتواند شخصیتی را ببیند، بیشتر با او ارتباط برقرار میکند. یک تکنیک بسیار قدرتمند برای کنترل کردن این ارتباط این است که چگونه خط نگاه بازیگر را به سمت دوربین هدایت میکنید.
در این درس، نحوهی انتخاب بهترین خط نگاه، تکنیکهای کارگردانی برای جای قرارگیری ایدهآل دوربین، نحوهی غلبه بر چالشها هنگام کار با جلوههای ویژهی بصری، و نحوهی تنظیم دقیق خط نگاه بازیگر در محدودهی چند اینچ برای رسیدن به تاثیر احساسی مورد نظر را خواهید آموخت.
با قدرت درک خط نگاه ارتباط بین شخصیتها و مخاطب را بهبود ببخشید.
درس ۲۳
کادربندی اشخاص
از آنجایی که اکثر فیلمها اشخاص و انسانها را در قاب قرار میدهند، درک نحوه بهترین نوع کادربندی برای آنها بسیار مهم است. تغییرات ظریف دوربین میتواند تاثیر فوقالعادهای بر درک مخاطب از یک شخصیت داشته باشد و دانستن این تکنیکها گزینههای شما را به عنوان کارگردان افزایش میدهد.
در این درس، تکنیکهایی را برای کادربندی افراد از لید روم (فضای جلو) تا هد روم (فضای بالای سر)، نحوهی تأثیرگذاری شبکهها و استودیوهای بزرگ بر انتخاب کادربندی برنامهها یا فیلمهایشان، نحوهی استفاده از نماهای تکی یا اینترنال و اکسترنال برای انتقال ارتباط یا فاصله بین شخصیتها، و نحوهی تصمیمگیری کارگردانان و فیلمبرداران در رابطه با دستورالعمل های رایج و متداول برای هر فیلم را یاد خواهید گرفت.
قدرت بازی بازیگران خود را با تکنیک قوی سینمایی ترکیب کنید تا صحنههای جذابی را در فیلم خود خلق کنید.
درس ۲۴
قانون ۱۸۰ درجه
ما به عنوان فیلمساز وظیفه داریم جغرافیای صحنه را به درستی به مخاطب نشان دهیم. انجام این کار نیازمند درک اساسی از جهت حرکت در تصویر یا تداوم جهتی، قوانین حاکم بر آن، و چگونگی و زمان شکستن آنها است.
در این درس با اصول اصلی و اساسی جهت حرکت در تصویر، نحوهی ایجاد محور کنش، قانون ۱۸۰ درجه، استثنائات قانونی ۱۸۰ درجه، مواردی که محور کنش یا خط فرضی اعمال نمیشود، نحوهی فیلمبرداری از چندین شخصیت با یک محور کنش همیشه متحرک، و نحوهی تهیهی شات لیست برای جلوگیری از مشکلات مصیبتبار تدوین آشنا میشوید.
بر فضا مسلط شوید، و با اطمینان خاطر بدانید که دوربین را در کجا قرار دهید.
درس ۲۵
انواع نماها
به نظر میرسد هر بخش زبان خاص خود را دارد. بازیگران در مورد مِتُد صحبت میکنند، نورپردازها (گَفرها) از نورپردازی صحبت میکنند، تهیهکنندگان به زبان مالی صحبت میکنند. کارگردانها نیز زبان خاص خود را دارند و بخشی از آن بیان این است که چگونه میخواهند یک نما را کادربندی کنند.
در این درس، پیچیدگیها و ظرافتهای کادربندی، انواع نماهای اصلی و ابتدایی، نسخههای پیشرفته از این نماها، نحوهی انتقال سریع تصویر ذهنی و دیدگاه خود به فیلمبردار، و واکنش احساسی که توسط نماهای مختلف برانگیخته میشوند را یاد خواهید گرفت.
بر قاب مسلط شوید، و زبان ترکیببندی را بهبود ببخشید تا به نمای مورد نظر خود برسید.
درس ۲۶
قاب
هر چیزی که برای روایت داستان خلق میکنید – از بازی بازیگرها گرفته تا طراحی صحنه، در محدودههای قاب یا کادر ثبت میشود. در طول سالها، فیلمها و سریالهای تلویزیونی با فرمتهای متعدد فیلمبرداری شدهاند و یادگیری نحوهی تبدیل، تنظیم و کادربندی برای این فرمتها میتواند چالشبرانگیز باشد.
در این درس، نحوهی شناسایی و کار با نسبت ابعاد مختلف، مدیریت تبدیل فیلم به HD، NTSC به HD، الزامات فضای امن تصویر، و نحوهی تنظیم نسبت ابعاد مختلف برای فرمتهای مختلف نمایش و پخش را خواهید آموخت.
از اشتباهات اجتناب کنید و در بوم پیچیده و همیشه در حال تغییری که ما آن را قاب یا کادر مینامیم، یک تصویر هنری دلپذیر خلق کنید.
- نسبت ابعاد چیست؟
- نحوهی هماهنگی یک نسبت ابعاد با نسبت ابعاد دیگر
- لترباکسینگ (Letterboxing) چگونه عمل میکند
- پیلارباکسینگ (Pillarboxing) چگونه عمل میکند
- پَن و اسکن چگونه عمل میکند
- فشردهسازی چگونه عمل میکند
- کراپ کردن چگونه عمل میکند
- نحوهی کادربندی همزمان برای نسبت ابعاد متعدد
درس ۲۷
استفاده از کلاکت
کلاکت یکی از شناختهشدهترین ابزارهایی است که در صنعت فیلم استفاده میشود، اما همچنین یکی از ابزارهایی است که بیش از بقیه دچار کژفهمی شده است، در این در هدف کلاکت را به شما نشان میدهیم، اینکه چگونه به شکل مناسب از آن استفاده کنید، و مهمتر از آن اینکه چگونه از آن استفاده نکنید.
- نحوهی صحیح استفاده از کلاکت
- کلاکت هوشمند در مقابل کلاکت ساده
- نحوهی صحیح علامتگذاری یک کلاکت
- نحوهی علامتگذاری نماهای بدون صدا MOS
- نحوهی علامتگذاری نماها همراه با صدای سینک
- چگونه در انتهای صحنه کلاکت بزنید
درس ۲۸
استفاده از مانیتور
مانیتورها یکی از پرکاربردترین ابزارهایی هستند که در صحنهی فیلمبرداری استفاده میشوند، اما یک مانیتور با کالیبره نادرست میتواند برای تصویر نهایی فاجعهبار باشد. در این درس، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه از کالربار برای کالیبره کردن صحیح مانیتور خود هم سر صحنه و هم در اتاق تدوین استفاده کنید.
- مانیتور شکل موج چیست؟
- وکتوراسکوپ چیست؟
- نحوهی استفاده از کالربار برای کالیبره کردن مانیتور سر صحنه
- حالت آبی چیست؟
- چگونه شرایط محیطی میتواند بر روی تصویر مانیتور تاثیر بگذارد؟
بخش ۶: فیلمبردار و گروه فیلمبرداری
با گروه فیلمبرداری پشت سریالها و فیلمهای محبوب، به سر صحنهی فیلمبرداری بروید تا یاد بگیرید که چگونه در حرفهی خود را در گروه فیلمبرداری فیلمهای هالیوود آغاز کنید.
درس ۲۹
مدیر فیلمبرداری
درباره نقش مدیر فیلمبرداری، وظایف و مسئولیتهای او و نحوهی استخدام بهترین مدیر فیلمبرداری برای پروژهی خود بیاموزید.
درس ۳۰
اپراتور دوربین
اپراتور دوربین، سرپرست گروه فیلمبرداری است. در این درس با وظایف و مسئولیتهای اپراتور دوربین آشنا میشوید.
- نقش اپراتور دوربین
- مشارکت و ایفای نقش اپراتور دوربین در هنگام اجرای میزانسن یک صحنه
- رابطه بین اپراتور دوربین و بوممَن
- نحوهی همکاری اپراتور دوربین با بخش طراحی برای تنظیم ظریف و دقیق کادر
- تجهیزات متداول پشتیبانی دوربین
درس ۳۱
دستیار اول فیلمبردار
در این درس، با وظایف و مسئولیتهای دستیار اول فیلمبردار در داخل و خارج از صحنه آشنا خواهید شد.
- نقش دستیار اول فیلمبردار
- چگونه دستیار اول فیلمبردار، پیش از فیلمبرداری دوربین را آماده میکند؟
- نقش دستیار اول فیلمبردار در آمادهسازی و نگهداری دوربین در صحنه
- نقش دستیار اول فیلمبردار در تنظیم و کشیدن فوکوس
درس ۳۲
دستیار دوم فیلمبردار
در این درس، وظایف و مسئولیتهای دستیار دوم فیلمبردار را در سر صحنه بررسی میکنیم.
- نقش دستیار دوم فیلمبردار سر صحنه
- مسئولیتهای دستیار دوم فیلمبردار در طول فرآیند میزانسن
- مدیریت و استفاده از کلاکت، توسط دستیار دوم فیلمبردار
درس ۳۳
نوردهی تعادلی از شش عنصر است – مقدار نور سر صحنه، ISO، دیافراگم، فریم ریت، سرعت شاتر و هرگونه فیلتری که در مقابل لنز استفاده میشود. این درس به شما کمک میکند تا این شش عنصر را اولویتبندی کنید تا به نوردهی ایدهآل برای نمای خود برسید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
یاد بگیرید که چگونه به یک تعادل بین این شش عنصر، که در نوردهی نهایی نما نقش دارند، دست پیدا کنید.
توضیحات تکمیلی
زمان آموزش | 8 ساعت و 37 دقیقه |
---|---|
تعداد دروس | 33 درس |
حجم | 7.9 گیگابایت |
کتاب کار | دارد |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.