توضیحات
مسترکلاس فیلمسازی مستند
کل فرآیند ساخت یک مستند را از برخی از مشهورترین مستندسازان این صنعت بیاموزید. بیاموزید که چگونه داستان را پیدا کنید و ساختار داستانی را برای فیلم خود ایجاد کنید، ابزار مناسب را برای انتخاب و نحوه آماده شدن برای یک فیلمبرداری را در میدان عمل، یاد بگیرید. تکنیکهای پیشرفتهای را برای یافتن و مصاحبه با سوژههای خود، انتخاب لوکیشن مناسب و دانستن سوالات مناسب یاد بگیرید. بیاموزید که هم در شرایط کنترل شده و هم در شرایط کنترل نشده، تصاویر بیرول تاثیرگذار فیلمبرداری کنید. صول اخلاقی تولید فیلم مستند را درک کنید، و در نهایت، چگونه در اتاق تدوین، تصاویر خود را با یک ریتم خوب، به داستانی جذاب تبدیل کنید.
این دوره آموزشی با قیمت ۲۴۹ دلار توسط ما از سایت filmskills خریداری شده ! مدرس های دوره های filmskills همگی از افراد سرشناس صنعت فیلمسازی هستند که برنده یا نامزد دریافت بیش از ۷۰ جایزه اسکار، امی، بفتا، جوایز انجمن بازیگران فیلم و جایزه پیبادی شده اند !
مشاهده نمونه درس هایی از این دوره آموزشی :
Documentary Filmmaking
درسها
-
قالب مستند
گاهی اوقات بهترین داستانها ریشه در واقعیت دارند – خواه جستوجوی حقیقت، برای اثبات یک نکته یا به اشتراک گذاشتن یک شگفتی یا تراژدی باشد. دوربین مستند لنز را به سمت خودمان میچرخاند و به دنبال آن است که داستانهای شگفتانگیزی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد که ممکن است با یک داستان خیالی اشتباه گرفته شوند.
در این درس قرار است با داستانگویی مستند، انواع مستند، چالشهای این مدیوم، تفاوت فیلمسازی عینی و ذهنی، سینمای مشاهدهای و تفاوت قالب مستند با فیلمهای داستانی و خیالی آشنا شوید.
تکنیکهای کشف حقیقت را بیاموزید، آن را ارائه دهید و در نهایت قلب و ذهن کسانی را که مایل به تماشا و گوش دادن هستند متاثر کنید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- تفاوت بین قالبهای مستند و داستانی را بیاموزید
- نحوه تولید مستند از موضوعات یا رویدادهای موجود
- چگونگی ایجاد ساختار در مستندهای تاریخی
- نحوه فیلمبرداری مستندهای ذهنیتگرا
- نحوه فیلمبرداری سینمای مشاهدهای
-
ابزارهای داستانگویی مستند
در این درس به بررسی ابزارهای داستانگویی مستندساز میپردازیم. ما به این موضوع میپردازیم که چگونه میتوان از مصاحبه، بیرول، بازآفرینیها، و تصاویر آرشیوی برای پشتیبانی و تقویت داستانی که میگویید استفاده کنید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- چگونه مصاحبهها مستند را تقویت میکنند
- نحوهی استفاده از بیرول، و سبکهایی که میتوانید فیلمبرداری کنید
- نحوه یافتن، استفاده و اخذ مجوز تصاویر آرشیوی
- مزایا و معایب بازآفرینی
- چگونگی تعادل داستان را در برابر ارزشهای تولیدی حفظ کنید
-
پیدا کردن داستان
فیلمهای مستند، دقیقاً مانند فیلمهای داستانی، باید دارای منحنی داستانی قوی، شخصیتهای جذاب، کشمکش و در نهایت، یک پایانبندی و نتیجهگیری رضایتبخش باشند. اکنون، برخلاف فیلمهای داستانی که نویسنده این عناصر را روی کاغذ میآفریند، در فیلمسازی مستند، داستان ممکن است تا زمانی که دوربینها شروع به فیلمبرداری نکند، پیش نرود و مشخص نشود- و حتی گاهی اوقات تا زمانی که وارد اتاق تدوین نشوید.
در این درس، یاد خواهید گرفت که چگونه با اصلاح و بهبود موضوع، داستان را پیدا کنید، یک فرضیه قابل اجرا و جذاب ایجاد کنید، اسرار منحنی داستان را آشکار کنید، تعادلی بین هنر و تجارت فیلمسازی مستند پیدا کنید، مخاطب را بشناسید و مفاهیم گسترده را محدود کنید.
ابتدا با ساختن یک پایه و بنیان قوی… یعنی داستان، فیلمی جذاب بسازید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- نحوه انتخاب یک سوژه
- نحوه مشخص کردن فرضیه
- نحوه محدود کردن داستان
- نحوه کار با موضوعات بسیار گسترده
- نحوه کار با موضوعاتی که نتیجه و پایانی قطعی ندارند
- منحنی داستانی مستند
- انتخاب یک پروژه برای هنر در مقابل تجارت
- چگونه مخاطب خود را بشناسید
-
پیشتولید مستند
اگرچه فیلمهای مستند غالباً فراز و فرودهای زندگی را دنبال میکنند، اما همچنان نیاز به برنامهریزی بسیار زیادی دارند – شما باید سوژههای مصاحبهای که واجد شرایط هستند را بیابید، آماده شوید تا برای تهیه فیلم به میدان بروید، اجازه استفاده از رسانههای دیگر را بگیرید، عوامل را استخدام کنید و داستان خود را بدانید.
در این درس، یاد خواهید گرفت که چگونه به طور موثر یک فیلمبرداری مستند را آماده کنید، درباره موضوع خود تحقیق کنید، از فرمهای اجازهی انتشار تصویر به درستی استفاده کنید و مجوزهایی را برای حفاظت قانونی خود بگیرید، بدانید چه عواملی را استخدام کنید، و چگونه تعیین کنید که چه زمانی وقت فیلمبرداری است.
آماده و با آگاهی از موضوع به فیلمبرداری خود بروید – تنها در این صورت است که میتوانید واقعاً یک ناظر عینی و بیطرف برای مخاطب باشید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- نحوه تحقیق در مورد سوژه
- نحوه رسیدگی به فرم اجازهی انتشار تصویر و اخذ مجوزها
- نحوه تعیین عوامل مورد نیاز برای پروژه
- نحوه تعیین زمان شروع فیلمبرداری
-
انتخاب ابزار
تولید مستند و الزامات آن میتواند به اندازهی موضوعاتی که از آنها مستند میسازید متنوع و مختلف باشد. برخلاف فیلمهای داستانی، که در آن فیلمسازان با نیروی بیرحمانهی فرآیند تولید نظم ایجاد میکنند، فیلمسازان مستند باید با ردپایی بسیار نامحسوستر، در شرایط سخت با تجهیزات محدود و عملاً بدون کنترل کار کنند. همهی اینها برای انتقال حس زندگی به مخاطب.
در این درس، نحوه آماده شدن برای زندگی در حین کار و عرصهی فیلمبرداری، نحوه انتخاب دوربین مناسب و تجهیزات نگهدارندهی دوربین، نحوه مدیریت باتریها و کارتهای حافظه در لوکیشن، نحوه آماده شدن برای ضبط صدا، نحوه بستهبندی برای جاده، نحوه آماده شدن برای ضبط صدا، و چگونگی اطمینان حاصل کردن از این که وسایل شما در فرودگاه ها و خطوط هوایی سالم میمانند، را یاد میگیرید.
بر ابزارهای خود مسلط شوید تا بتوانید بر آنچه مهم است تمرکز کنید… سوژهها و داستان.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- نحوه انتخاب تجهیزات مناسب برای هر کار
- نحوه انتخاب دوربین مناسب
- نحوه کار با حافظه ذخیرهسازی بکآپ
- نکات و ترفندهای باتری
- نحوه انتخاب بهترین ابزار نگهدارندهی دوربین
- بهترین نوع نور، وقتی که در جاده فیلمبرداری میکنید
- انواع میکروفونهایی که همیشه باید داشته باشید
- نحوهی بستهبندی موقع سفر
- نکات و ترفندها هنگام پرواز با تجهیزات تولید
-
لوکیشن مصاحبه
به عنوان یک مستندساز، شما مجبور هستید از آنچه در دسترس است فیلمبرداری کنید – مهم نیست که فیلمبرداریتان، ممکن است شما را به کجا ببرد. هنگامی که در حال فیلمبرداری از مصاحبه هستید، محیط نه تنها باید الزامات فنی نور و صدا را برآورده کند، بلکه باید به داستانی که سوژه شما میگوید نیز اضافه کند.
در این درس میآموزید که در لوکیشنهای احتمالی به دنبال چه چیزی بگردید، چگونه در اتاق هتل یا اتاق کنفرانس بسیار معمولی هتل کار کنید، چگونه مطمئن شوید که مجوز استفاده از یک لوکیشن را دارید، و چگونه یک محیط راحت برای سوژهی خود ایجاد کنید.
یاد بگیرید که هنگام فیلمبرداری مصاحبههای مستند در سفر، به دقت به چیزهایی که در تصویر شما کار و به بهبود لوک فیلمتان کمک میکنند، توجه کنید
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- چگونه میتوان لوکیشنی را پیدا کرد که به داستان کمک کند
- تکنیکهای چیدمان صحنه
- نحوه جستوجو و بررسی لوکیشن
- نحوه فیلمبرداری در یک لوکیشن کوچک
- نحوه مواجه شدن با مدیریت مجوزها، و مجوز متریال دارای کپیرایت
- نحوه فیلمبرداری در هتلها در سفر
-
چیدمان و ستآپ دوربین برای مصاحب
مصاحبهها شاهرگ حیاتی مستند هستند و برای هر تعداد از سوژههای مصاحبه، راههای زیادی برای فیلمبرداری آنها وجود دارد. تعداد دوربینهایی که استفاده میکنید، زوایایی که انتخاب میکنید، و انتخاب شما برای اینکه از مصاحبهکننده فیلمبرداری کنید یا نه، تاثیر شدیدی بر قدرت فنی و روایی تصاویر خواهد داشت.
در این درس، یاد خواهید گرفت که چگونه به تنهایی با یک دوربین فیلمبرداری کنید، همچنین با یک دوربین و با اپراتور، یک تکنیک فیلمبرداری متقاطع با دو دوربین، و همینطور نحوه کار با اندازههای مختلف قاب، کار با مانیتور، تکنیکهای فیلمبرداری در حرکت و نحوه و زمان استفاده از تنظیمات خودکار را فرا خواهید گرفت.
با فیلمبرداری و پوشش تصویری مناسب از مصاحبه، مخاطبان خود را وارد داستان سوژه خود کنید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- نحوه فیلمبرداری از مصاحبهها با چیدمانهای زیر را یاد بگیرید:
- تک دوربین همراه با اپراتور دوربین
- تک دوربین، در حالی که مصاحبهگر فیلمبرداری میکنید (گروه یک نفره)
- دو دوربین، فیلمبرداری روی محور
- دو دوربین، فیلمبرداری متقاطع (سوژه و مصاحبهگر)
- فیلمبرداری مصاحبهها به صورت وریته و دوربین روی دست
- کار کردن با مانیتور
- دستورالعملهای قاببندی
- کجا و چه زمانی از تنظیمات خودکار استفاده کنیم
-
آماده شدن برای مصاحبه
مصاحبه، قلب و روح مستند است، این فرصتی است برای آدمها تا نظرات خود را بیان کنند، دانش خود را به اشتراک بگذارند و مخاطبان را آگاه کنند. به عنوان یک فیلمساز مستند، کیفیت داستان شما به توانایی شما در ایجاد راحتی و آسایش خاطر برای سوژه، دانستن سوالات مناسب برای پرسیدن، دانستن اینکه آیا پاسخ برای تدوین موثر است یا خیر، و در نهایت به دست پیدا کردن به حقیقت بستگی دارد.
در این درس، نحوه یافتن سوژههای واجد شرایط، تکنیکهای آمادهسازی برای فیلمبرداری از یک مصاحبه بینقص، نکاتی در مورد لباس پوشیدن، نحوه انتخاب صندلی مناسب، نحوه کار با مترجم، و نحوه پرداختن به فرمهای اجازهی انتشار تصویر را بررسی میکنیم – به خصوص در یک مصاحبه داغ یا جنجالی.
باهوش باشید، آماده باشید و بدانید وقتی روی صندلی مصاحبهگر مینشینید چگونه اتاق را کنترل کنید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- اهداف مصاحبه
- گزیدهی کوتاه مصاحبه چیست، و چطور آنها را به دست بیاوریم
- نحوه یافتن سوژهی واجد شرایط برای مصاحبه
- سوژه جلوی دوربین باید چه لباسی بپوشد
- نحوه انتخاب صندلی مناسب
- تکنیکهایی برای آمادهسازی سوژهی خود برای مصاحبه
- نحوه کار با مترجم
- نحوه استفاده از فرمهای اجازهی انتشار تصویر
-
هنر مصاحبه
وقتی نورها روشن میشوند و دوربین شروع به فیلمبرداری میکند، هنگام انجام مصاحبه با سوژه، به راحتی ممکن است مرعوب شوید، اما با درک تکنیکهای کلیدی مصاحبه که توسط روزنامهنگاران و مستندسازان برتر جهان استفاده میشود، میتوانید با دانستن اینکه دقیقاً آنچه را که نیاز داشتید، به دست آوردید، فیلمبرداری را ترک کنید.
در این درس شما یاد خواهید گرفت که چگونه یک سوژهی مضطرب را گرم و آماده کنید، چگونه هدف مصاحبه را تعیین کنید، اولین سوالی که همیشه باید بپرسید، چگونه حقیقت را کشف کنید، به خصوص در مورد سوژههایی که قصد فریب یا هدایت شما را دارند، چگونه با سوژههای سرسخت کار کنید، چگونه مصاحبهای را انجام دهید که خودتان نیز جلوی دوربین هستید و چگونه مصاحبهی با یک رهگذر را انجام دهید.
یک احساس دقیق، یک گوش تیز، و یک حس ظریف ایجاد کنید تا تکههای مصاحبههایی که نیاز دارید را به دست بیاورید، تا فیلم خود را متقاعدکننده، جذاب و واقعی کنید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- چگونه سوژهی خود را قبل از مصاحبه آماده کنید
- اولین سوالی که باید بپرسید
- نحوه یافتن و آشکار کردن حقیقت در مصاحبه
- نحوه کار با سوژههای سرسخت و دشوار
- نحوه کار با سلبریتیها و سیاستمداران
- نحوه انجام مصاحبهی با یک رهگذر
- نحوه فیلمبرداری از مصاحبهگر
-
اصول اخلاقی و عینیتگرایی
به عنوان یک مستندساز، شما هم در قبال سوژه و هم در قبال مخاطبتان مسئولیت دارید. صدها، هزاران و حتی میلیونها نفر ممکن است فیلم شما را ببینند، و انتخابهایی که میکنید روی تک تک آن افراد تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل، مهم است که مرزهای اخلاقی خود را بشناسید و همیشه با صداقت و پایبندی اخلاقی روزنامه نگاری رفتار کنید.
در این ماژول تفاوت بین رویکرد ذهنی و عینی در فیلمسازی، نحوه تشخیص جانبداری و تعصب، نحوه تعادل اخلاق و احساسات خود در موقعیتهای دشوار و دستورالعملهای اخلاقی چه در موقع فیلمبرداری و چه در اتاق تدوین را خواهید آموخت.
دستورالعملها را برای حفظ یک رویکرد روشن و بیطرف بدانید تا هم نسبت به سوژههای خود و هم با مخاطبان صادق باشید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- تفاوت سینمای عینی و ذهنی
- چگونگی حفظ پایبندی اخلاقی روزنامه نگاری به عنوان یک مستندساز
- در مورد جانبداری و تعصب و چگونگی تاثیر آن بر پروژه
- اصول اخلاقی در حین فیلمبرداری
- اصول اخلاقی در اتاق تدوین
-
فیلمبرداری بیرول
مستند یک مدیوم بصری است، بنابراین همیشه بهتر است به مخاطب نشان بدهید، تا اینکه به او بگویید. مستندهای پر از مصاحبه و سرهای سخنگو خستهکننده هستند و حواس بصری مخاطب را درگیر نمیکنند، بنابراین از قدرت دوربین برای نشان دادن آنچه ارائه میکنید به مخاطب خود استفاده کنید.
در این درس، یاد خواهید گرفت که از قدرت بیرول برای فیلم خود استفاده کنید، چگونه از تصاویر وریته استفاده کنید، همچنین پوشش ابتدایی و پایهای تصاویر را در حین کار یاد میگیرید، نحوه فیلمبرداری سکانس، نحوه تنظیم بیرول برای مصاحبه، و نحوه فیلمبرداری بیرول بعد از تدوین با استفاده موثر از بیرول یک تاپستری بصری غنی برای فیلم خود ایجاد کنید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- تفاوت بین فیلمبرداری بیرول و وریته
- نحوه فیلمبرداری بیرول کنترل شده و کنترل نشده
- اندازهی نما
- نحوه فیلمبرداری سکانس
- نحوه تعیین بیرول ضروری در اتاق تدوین
-
تکنیکهای فیلمبرداری در عمل
فیلمبرداری سر صحنه و در عمل غیرقابل پیشبینی و چالش برانگیز است. شما هرگز نمیدانید که چگونه اتفاق در مقابل دوربین آشکار میشود. اما با وجود این مسئلهی ناشناخته، انتظار میرود که بتوانید فیلمهایی با مهارت فنی بگیرید که در اتاق تدوین قابل استفاده باشند.
در این درس، یاد میگیرید که چه زمانی روی حالت خودکار یا دستی فیلمبرداری کنید، چگونه پوشش تصویر را به شکلی درست فیلمبرداری کنید، چگونه مقدار تصاویر را برای پروژه تنظیم کنید، چگونه از پلیت پردهی سبز فیلمبرداری کنید، چگونه با صدای محیط کار کنید، و چگونه مسائل قانونی فیلمبرداری را مدیریت کنید.
با اعتماد به نفس، و با ابزارها و تکنیکهای مناسب برای فیلمبرداری چیزی که میخواهید، وارد فیلمبرداری پروژهی بعدی خود شوید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- چطور و چه زمانی از تنظیمات دوربین خودکار در مقابل دستی استفاده کنید
- چگونه هنگام فیلمبرداری بیرول، نمای ثابت مناسب به همراه پَن فیلمبرداری کنید
- محاسن فیلمبرداری به اندازه کافی، و آنچه تدوینگر نیاز دارد
- نحوه فیلمبرداری پلیت پسزمینه مناسب، وقتی مصاحبهای با پردهی سبز فیلمبرداری میکنید
- نحوه ضبط صدای محیط در حین فیلمبرداری
- قوانین مرتبط با فیلمبرداری از افراد و موقعیتها
-
تدوین مستندها
به عنوان یک مستندساز، وقت شما درحین فیلمبرداری صرف جمعآوری داستانها، فیلمبرداری و دنبال کردن رویدادها در حین آشکار شدن آنها میشود. تا زمانی که شروع به تدوین این فیلم نکنید، داستان واقعی شروع به شکلگیری میکند. برخلاف فیلمهای داستانی، فیلمهای مستند بدون فیلمنامه یا ساختار فیلمبرداری میشوند – تا زمانی که وارد اتاق تدوین شوند.
در این درس، شما یاد خواهید گرفت که چگونه تصاویر خود را مدیریت کنید، مصاحبه ها و بیرول را سازماندهی کنید، چگونه داستان را پیدا و آن را محدود کنید، چگونه عینیت و بیطرفی خود را در طول فرآیند حفظ کنید، بدانید چه چیزی را باید حذف کنید، و چگونه کار روی فیلم را تمام کنید.
بیاموزید که چگونه به مهمترین بخش فرآیند ساخت فیلم مستند بپردازید و بهترین داستان ممکن را از منبعی که دارید، خلق کنید.
آنچه هنرجویان خواهند آموخت
- تکنیکهایی برای سازماندهی تصاویر، از جمله مصاحبهها و بیرول
- نحوه ایجاد ساختار دادن به یک داستان
- نحوه استفاده از ساختار سه پردهای در هنگام شکل دادن به یک مستند
- نحوه ساخت تدوین اسمبلی
- چگونه بدانیم چه چیزی را باید حذف کنیم
- چگونه بفهمیم که چه زمانی کارمان تمام شده است
توضیحات تکمیلی
زمان آموزش | 5 ساعت و 4 دقیقه |
---|---|
تعداد دروس | 13 درس |
حجم | 4.62 گیگابایت |
کتاب کار | دارد |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.