توضیحات
مشاهده نمونه درس هایی از این دوره آموزشی :
MasterClass – David Mamet Teaches Dramatic Writing
درباره مدرس
دیوید آلن ممت
دیوید آلن ممت (متولد ۳۰/نوامبر/۱۹۴۷) نمایشنامهنویس، کارگردان، مولف و فیلمنامهنویس آمریکایی است. او برای نمایشنامههایی چون «Glengarry Glen Ross» (۱۹۸۴) و «Speed-the-Plow» (۱۹۸۸) برنده جایزه «Pulitzer Prize» و نامزد دریافت جایزه «Tony» شد. دیوید اولین بار برای سه نمایش خارج از برادوی توسط منتقدان تحسین شد: «The Duck Variations»، «Sexual Pervesity in Chicago» و «American Buffalo». نمایشهای دیگری از او چون «Race» و «The Penitent» به ترتیب در سالهای ۲۰۰۹ در برودوی و ۲۰۱۷ در خارج از برودوی اجرا شدند.
فیلمهای سینمایی که ممت در آنها در سمت کارگردانی و نویسندگی حضور داشته شامل «House of Games» (۱۹۸۷)، «Homicide» (۱۹۹۱)، «The Spanish Prisoner» (۱۹۹۷)، «Heist» (۲۰۰۱)، «Redbelt» (۲۰۰۸) است. فیلمنامه نویسی آثاری چون «The Postman Always Rings Twice» (۱۹۸۱)، «The Verdict» (۱۹۸۲)، «The Untouchables» (۱۹۸۷)، «Hoffa» (۱۹۹۲)، «Wag the Dog» (۱۹۹۷) و «Hannibal» (۲۰۰۱) بر عهده او بوده است. فیلمنامهنویسی فیلم «Oleanna» محصول ۱۹۹۴ که بر اساس نمایشنامه خودش به همین نام ساخته شده را خودش نوشته و همچنین تهیه کننده اجرایی و یکی از نویسندههای اصلی مجموعه تلویزیونی «The Unit» (۲۰۰۶-۲۰۰۹) را انجام داده است.
جزئیات آموزش
کلاس پیشرفته : دیوید نویسندگی دراماتیک (نمایشنامه نویسی) را تدریس خواهد کرد.
یک داستان عالی بنویسید
دیوید سر یک بازی پوکر پر از دزد نشست. وقتی که آنجا را ترک کرد، ایده داستان American Buffalo به ذهنش خطور کرد. حال برنده جایزهPullitzer و نویسنده Glengarry Glen Ross ، شما را با فرایند تغییر عجیب ترین لحظات زندگی به هنر نمایشی آشنا می کند. او به شما آموزش خواهد داد که قوانین داستان چیست، نکات دقیق و ظریف دیالوگ ها و مهارت بسط و توسعه صدای شما و خلق یک شاهکار را نیز برای شما بیان خواهد کرد.
طرح درس
۱- معرفی
دیوید نشان می دهد که چه چیزهایی را در کلاس پوشش خواهد داد و بهترین شرایط ذهنی که شما می توانید داشته باشید تا چگونگی نوشتن یک درام را یاد بگیرید به شما خواهد آموخت.
۲- هدف نمایش
سعی کنید بفهمید درام چیست. چیزی بیشتر از زندگی روزمره نیست. دیوید به شما یاد می دهد که چطوراین موضوع را به بهترین شکل یاد بگیرید، آن هم هنگامی که او فقط سعی دارد تا شما را سرگرم نماید، نه اینکه چیزی به شما بیاموزد.
۳- هدف درام ( ادامه(
بیاموزید که چطور یک درام به عنوان نوعی از یک افسانه عمل می کند. راهی که پیچیدگی های انسانی را نشان میدهد و به ما می گوید که چه چیزهایی ذهن ما را درگیر کرده است.
۴- قوانین دراماتیک
به عنوان یک نویسنده درام، شغل شما این است که داستان بگویید. دیوید به شما نشان می دهد که چطور داستانتان را ساده نگه دارید و این هم از طریق استفاده از کتاب Aristotle’s Poetics است که از آن به عنوان راهنما استفاده می کند. بیاموزید که چطور داستان سفر قهرمان تان را در قلب داستانتان بگنجانید.
۵- قوانین دراماتیک (ادامه)
فردا شروع کنید و هیچ وقفه ای نداشته باشید تا به پایان آن برسید . هر چیزی به غیر از طرح اصلی داستان خود را دور بریزید. دیوید به شما یاد خواهد داد که چطور در داستانتان وقفه ایجاد کرده و در زمینه قوانین نویسندگی مهارت پیدا کنید.
۶- ایده های داستانی
دیوید به شما می آموزد که چطور فانتزی ها و تجربیات زندگی خود را برای داستان تان تحت کنترل درآورید. برای موضوع داستان خود جاهایی به دنبال آن بگردید که کمترین انتظار را از آنها دارید پشت تعداد زیادی از نوشته های او را درک کنید
۷- شخصیت ها
دیوید به شما نشان می دهد که چه شخصیتی در واقع موفقیت آمیز می باشد. یاد بگیرید که اهداف شخصیت خود را تعیین کرده و از تکنیک های معیوبی که در برخی موارد تدریس می شود اجتناب کنید.
۸- طرح کلی
طرح کلی بسیار اهمیت دارد. آشنا شدن با اصول اولیه یک طرح، مانند سرعت بخشیدن به اتفاقات و مشکلات پرده دوم. بیاموزید که چطور طرح کلی را در پشت صحنه مخفی نگه دارید.
۹- ساختار بندی طرح کلی
دیوید به شما آموزش می دهد که چطور طرح کلی را ساختاربندی کنید و ساختار بندی نکات اصلی طرح کلی را نشان خواهد داد.
۱۰- ساختار بندی طرح کلی (ادامه)
زیر و بم ساختار را در یک نمایش سه پرده ای بیاموزید و اینکه چطور بین پرده ها پیوستگی برقرار کنید.
۱۱- بررسی موردی چارچوب بندی طرح کلی American Buffalo
دیوید در مورد تاریخچه American Buffalo صحبت کرده و به کاوش در طرح کلی آن می پردازد و به شما سمبلیک بودن سکه نام و اینکه چطور داستان سرا با بینندگان در یک سطح انسانی عمیق صحبت میکند را آموزش خواهد داد.
۱۲- بررسی موردی ساختار بندی طرح کلی Glengarry Glen Ross
دیوید ایده اصلی که برای این داستان داشته را با شما به اشتراک گذاشته و تفاوتهای میان درام و تراژدی را مورد بحث قرار خواهد داد.
۱۳- دیالوگ
بیاموزید که چطور دیوید استایل نوشتن دیالوگها را انتخاب میکند. (این دیالوگ ها به عنوانMamet Speak معروف شده اند)و بیاموزیدکه کجا الهامات مربوط به داستان را در یک دیالوگ فوق العاده مطرح کنید.
۱۴- دیالوگ (ادامه)
دیوید در مورد اینکه چه چیزی دیالوگ ها را ایجاد می کند صحبت کرده و اینکه چطور جنبه موزیکال و ریتمیک را در الگوی صحبت کردن کاراکترها بگنجانید.
۱۵- داستان سرایی و شرح آن
نوشتن درام مانند نقل کردن و رساندن اطلاعات نیست. یک درام نویس شغلش سرگرم کردن است نه خسته کردن بینندگان. بیاموزید که چطور بخش های اضافی داستان و شرح و تفصیل آن راحذف کرده و آنها را از داستان جدا کنید.
۱۶- صحنه ها
هر صحنه باید سه چیز را در خود بگنجاند. بیاموزید که آن سه چیز چه هستند و آنهایی که برای داستان شما ضروری نیستند را حذف کنید
۱۷- فرایند نوشتن
دیوید می گوید که چطور شروع به نوشتن کنیم و فضایی که دوست داریم، در مورد آن بنویسیم. او در مورد چگونگی حل کردن مشکلات و اینکه چگونه برای الهامات آغاز داستان خود از همینگوی سرمشق میگیرد، صحبت خواهد کرد
۱۸- فرایند نوشتن (ادامه)
دیوید به ما میگوید که هیچ پودر جادویی وجود ندارد که متن ما را اصلاح کند و تفاوت ساده ای که بین او و هنرمندی که روزهایش را صرف رویا پردازی در مورد نویسنده شدن می کند را بیان می نماید.
۱۹- تماشاگران
بیاموزید که چطور دیوید به بینندگانش احترام میگذارد و وقتی آنها به تئاتر می آیند چگونه از آنها یاد می گیرد.
۲۰- دروغ و حقیقت
مسئولیت شما به عنوان یک نویسنده، این است که دروغ نگویید. دیوید توضیح می دهد که چطور بینندگان به تئاتر میآیند که حقیقت را بشنوند و چطور درام به ما کمک می کند که حقیقت را بشنویم. او مثال هایی می آورد که در دوتا از نمایشنامههای خود چطور به حقیقت احترام گذاشته است.
۲۱- دروغ و حقیقت (ادامه)
دیوید با صحبت کردن در مورد حقیقت موجود در دو تا از بحث برانگیزترین کارهایش Oleana و Race موضوع را ادامه میدهد.
۲۲- هنرپیشگان
از دیوید بیاموزید به عنوان یک کارگردان تئاتر او فکر میکند چه چیزی یک هنرپیشه را برجسته کرده و چطور بهترین افراد را برای نمایش خود انتخاب کنند.
۲۳- هنرپیشه ها (ادامه)
دیوید به ما میگوید که به اعتقاد او هنرپیشه های فوق العاده چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهند.
۲۴- زندگی یک درام نویس
زندگی یک درام نویس پر از عدم اطمینان است. علاقه ای که او به کار دارد می تواند او را فراتر از این دغدغه ها ببرد.
۲۵- زندگی یک درام نویس (ادامه)
دیوید در میان نویسندگان از عدم اعتماد به نفس برخوردار است. بیاموزید که او چطور بر این موضوع غلبه کرده و اینکه شما باید از چه چیزهایی برای تبدیل شدن به یک نویسنده خوب بپرهیزید.
۲۶- پایان
در نهایت دیوید به شما داستان یکی از رمانهای علمی تخیلی خود را که یک داستان بسیار احساسی دارد بیان خواهد کرد.
توضیحات تکمیلی
زمان آموزش | 5 ساعت |
---|---|
تعداد دروس | 26 درس |
حجم | 3.34 گیگابایت |
مدرس | David Mamet |
کتاب کار | دارد |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.