پدرخوانده – چگونه قدرت را کارگردانی کنیم؟ دفترچه کارگردانی

پدرخوانده یک کلاسیک سینمایی بی رقیب است. اما چرا؟ چه چیزی باعث شده است به این خوبی باشد؟ این فیلم درباره تغییر شکل مایکل کورلئونه از شخصی در حاشیه مشاغل خانوادگی به یک رهبر واقعی است. پدرخوانده درباره قدرت است، چه کسی آن را دارد ، چه کسی آن را می خواهد و آنچه که مردم حاضرند برای به دست آوردن آن انجام دهند .

در تجزیه و تحلیل این صحنه ببینید که چگونه کارگردان ، فرانسیس فورد کاپولا یک مشاجره ساده را پیش می گیرد و انتقال قدرت بین سانی (جیمز کان) و تام (رابرت دووال) را قبل از اینکه مایکل (آل پاچینو) خودش را وارد کند و کنترل کامل را بدست بگیرد ، به تصویر می کشد . با استفاده از کادربندی ، ترکیب بندی ، بلاکینگ کردن و حرکت آهسته و سنجیده ی دوربین ، ما به همان اندازه که این تغییرات قدرت را میبینیم ، آن را "احساس" می کنیم .

تجزیه و تحلیل پدرخوانده در این مقاله ویدیویی روی چگونگی استفاده کارگردان ، فرانسیس فورد کوپولا ، از بلاکینگ و صحنه پردازی (استیجینگ ) برای ثبت بصری پویایی و داینامیک قدرت در خانواده کورلئونه ، متمرکز است . خصوصا اینکه ، چطور مایکل کورلئونه (آل پاچینو) اولین قدم های خود را برای ورود به مشاغل خانوادگی برمی دارد ... و اولین قدم های خود ، برای تبدیل شدن به پدرخوانده.

با بستری شدن دون کورلئونه ، سانی و تام در این مسئله که آیا انتقام تاکتیک مناسبی است ، اختلاف دارند. در این صحنه ، مایکل از یک ناظر منفعل در تجارت خانواده به یک شرکت کننده فعال تبدیل می شود . این پویایی قدرت از دیالوگ های موجود در فیلمنامه کاملاً مشخص است اما فرانسیس فورد کوپولا برای تأکید بر این ایده ها ،با بلاکینگ و صحنه پردازی چه می کند؟ چگونه او از انواع شات( نما) و ترکیب بندی برای انتقال مفهوم تکامل مایکل استفاده می کند؟ این همان چیزی است که این "تحلیل پدرخوانده" در مورد آن است .

فرانسیس فورد كوپولا به عنوان یكی از بزرگترین كارگردانان تمام ادوات در یادها خواهد بود . بعد از یک سری فیلم های مستقل و کم دیده شده ، کاپولا به طرز گسترده ای با پدرخوانده شروع به پیشرفت کرد. از آنجا ، پشت سرهم شاهکارهایی ساخت مانند :

«مکالمه» ، «اینک آخرالزمان» و تکمیل« سه گانه ی پدرخوانده»

فیلمبرداری پدرخوانده به لطف فیلمبردارش گوردون ویلیس  (معروف به شاهزاده تاریکی) افسانه ای است ، اما نورپردازی او فقط آغاز کار است. در این مقاله ویدئویی تجزیه و تحلیل پدرخوانده ، خواهید دید که چگونه قدرت و کنترل می توانند با تکنیک های ساده مانند بلاکینگ و صحنه پردازی (استیجینگ ) دست به دست شوند .