سینما اسکولز

آشنایی با فیلمسازی مستند : نکات و توصیه های کن برنز

آشنایی با فیلمسازی مستند : چگونه با نکات و توصیه های کن برنز درباره یک فیلم مستند تحقیق کنید ؟

در ساخت یک فیلم مستند برای فراهم کردن چارچوب، گرفتن فیلم ها و سایر تصاویر، رسیدن به شیوه روایت و مصاحبه هایی که قرار است در فیلم باشند تحقیق و بررسی ضروری است. چندین نوع تحقیق وجود دارد که فیلمسازان مستند ممکن است انجام دهند، از جمله تحقیقات آرشیوی (کتابخانه ای)، تحقیقات آکادمیک و مصاحبه های حضوری.

 

فهرست مطالب:

  • مستندسازی چیست ؟
  • چه تفاوتی بین یک فیلم مستند و یک فیلم داستانی وجود دارد؟
  • چرا تحقیق در ساخت فیلم مستند بسیار اهمیت دارد؟
  • گام اول برای تحقیق درباره یک فیلم مستند : سبک و مدت زمان فیلم خود را انتخاب کنید.
  • گام دوم تحقیق درباره یک فیلم مستند : تحقیقات آرشیوی انجام دهید.
  • گام سوم تحقیق درباره یک فیلم مستند : سوژه هایی که قرار است مقابل دوربین قرار بگیرند را مشخص کنید.
  • نکات کن برنز برای تحقیق در مورد یک فیلم مستند

 

آموزش مستند سازی توسط کن برنز

 

مستندسازی چیست ؟

«مستندسازی» یک سبک فیلمسازی غیرداستانی است که به دنبال تهیه گزارشی مستند از جنبه ای از واقعیت است. از این سبک می توان برای اهداف آموزشی، حفاظت و سرگرمی استفاده کرد .

 

مستندسازان اغلب موضوعی را انتخاب می کنند که به شدت به آن علاقه دارند و یک مستند عالی می تواند درباره هر موضوع غیرداستانی و واقعی باشد. در واقع، گاهی حقیقت عجیب‌تر از داستان است – و اغلب جالب‌تر. بسیاری از فیلمسازان به این موضوع پی برده‌اند و تصمیم گرفتند که در روایت‌های غیرداستانی غوطه‌ور شوند و آن‌ها را به صفحه های بزرگ و کوچک سینما و تلویزیون بیاورند. در واقع، الان در قلب یک رنسانس در داستان نویسی مستند قرار داریم که بیش از سه دهه است با قدرت جلو می رود.

 

چه تفاوتی بین یک فیلم مستند و یک فیلم داستانی وجود دارد؟

بین این دو سبک فیلم ، چند تا تفاوت اصلی و ظریف وجود دارد که به آن ها می‌پردازیم:
  • فیلم‌های داستانی و سینمایی به داستان‌ها و رویدادهای داستانی می‌پردازند. هدف اصلی یک فیلم داستانی، سرگرمی است.
  • فیلم های مستند منحصراً به حقایق و رویدادهای واقعی می پردازند. هدف اصلی مستند اطلاع رسانی و آموزش است.
  • فیلم‌های داستانی و مستند علیرغم تفاوت‌هایی که دارند، هر دو از فیلم‌برداری استفاده می‌کنند و یک فیلمنامه را دنبال می‌کنند.

 

چرا تحقیق در ساخت فیلم مستند بسیار اهمیت دارد؟

ساخت یک مستند خوب نیاز به تحقیق و بررسی دارد، در واقع فرآیند ساخت فیلم مستند به طور کلی مستلزم تحقیق در مورد موضوعی است که مستند به دنبال آن است .
  • موضوع مستند شما هر چه باشد – از اسکیت بورد گرفته تا جنگ کره یا توفو – همیشه به تحقیق نیاز دارد. برای ثبت رویدادها، تاریخ، مردم و فرهنگ های واقعی، باید اسناد، افراد و اشیایی که داستان شما را روایت می کنند را پیدا کنید.
  • تحقیق برای بدست آوردن متریال های خام بصری که در نهایت تبدیل به مستند می شوند و همچنین زمینه لازم برای درک، تفسیر و به اشتراک گذاری موضوع فیلم را در اختیار شما، فیلمساز قرار می دهند، ضروری است.
  • تحقیق برای سازماندهی و برنامه ریزی مستند شما هم مهم است. علاوه بر آن ، خط داستانی مستند شما را شکل می‌دهد، که در برخی مواقع با استفاده از تحقیقات شما در استوری بورد سازماندهی و شکل می‌گیرد. از آنجا، باید در مورد فهرست نماهایی که می‌خواهید بگیرید تحقیق کنید.

 

گام اول برای تحقیق درباره یک فیلم مستند : سبک و مدت زمان فیلم خود را انتخاب کنید:

قبل از اینکه برای مستند خود تحقیق کنید، ابتدا باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه نوع مستندی بسازید. مثلاً مستند شما می تواند تاریخی باشد یا بیوگرافی.
در گام بعدی، باید در مورد مدت زمان مستند خود تصمیم بگیرید.
  • یک مستند کوتاه به طور کلی با مدت زمان ۴۰ دقیقه یا کمتر تعریف می شود. این اغلب یک انتخاب عاقلانه برای کسانی است که اولین پروژه فیلم مستند خود را آغاز می کنند.
  • یک مستند بلند به طور کلی با مدت زمان بیش از ۴۰ دقیقه تعریف می شود. این برای فیلمسازان باتجربه بهتر است.

 

گام دوم تحقیق درباره یک فیلم مستند : تحقیقات آرشیوی انجام دهید.

حالا که درمورد نوع مستندی که می خواهید بسازید ، موضوع و مدت زمان آن تصمیم گرفتید ، آماده انجام تحقیقات کامل هستید.
این اغلب با تحقیقات آرشیوی آغاز می شود. آرشیوها دارای طیف متنوعی از متریال های تحقیقاتی مختلف هستند، از جمله:
  • عکس‌ ، فیلم، روزنامه‌ها و مقالات آنلاین
  • نقاشی، حکاکی، طراحی
  • نامه ها، مجلات، و خاطرات
  • اسناد دولتی
پس از اینکه مطالب آرشیوی جالب و مرتبط با مستند خود را بدست آوردید، در منابع عمیق تر جستجو کنید. به عنوان مثال: در یک فیلم خبری، به دنبال فیلم خام و b-roll آن فیلم ویرایش شده بگردید تا متریال هایی که در آن زمان استفاده نشده بود، اما الان به طور بالقوه برای شما مفید است را پیدا کنید.

 

گام سوم تحقیق درباره یک فیلم مستند : سوژه هایی که قرار است مقابل دوربین قرار بگیرند را مشخص کنید

پس از انجام تحقیقات آرشیوی، اکنون تقریباً می دانید که به چه سوژه هایی برای مصاحبه نیاز خواهید داشت. پیدا کردن و شناسایی سوژه های مورد مصاحبه یا صاحب نظرانی که در مصاحبه و گفتگوها در مورد موضوع اظهارنظر کنند یک گام بسیار مهم است. با این افراد در طول فیلم شما در مقابل دوربین مصاحبه خواهند شد.

 

دو نوع سوژه مقابل دوربین وجود دارد:
  • استادان دانشگاه یا محققان که بینش و دیدگاه خود در مورد یک رویداد را در اختیار بیننده قرار می دهند، یک دیدگاه حرفه ای و کارشناسانه که مخاطب را از رویدادها آگاه می کند. این افراد عموماً به راحتی متقاعد می شوند که شرکت داشته باشند چون مشتاقند علم و تخصص خود را به اشتراک بگذارند. انجام تحقیقات ثانویه در یک کتابخانه دانشگاهی به اطلاع شما می‌رساند که چه کسانی در آن دوره زمانی مسئول هستند و این افراد همه منابع ممکن برای فیلم شما هستند.
  • شاهدان دست اول وقایع تاریخی ذکر شده در مستند : اگر مستندتان در مورد زمانی است که دیگر هیچ بازمانده ای از آن وجود ندارد، بدیهی است که این گزینه به کار شما نمیاید. در این صورت منابع دست اول و معاصر مثل روایات و گزارش های شاهدان، یادداشت‌های روزانه، نامه‌ها و مجلات (همه محصولات تحقیقات آرشیوی) اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

 

نکات کن برنز برای تحقیق در مورد یک فیلم مستند:

وقتی کن برنز، مستندساز برنده جوایز گوناگون، درباره ساخت فیلم مستند صحبت می‌کند، مردم گوش می دهند – از هالیوود تا ساندنس.
مستندهای برنز با تاریخ ایالات متحده سر و کار دارد – از نیویورک در دوران ممنوعیت فروش مشروبات الکلی گرفته تا کالیفرنیا در دوران رکود – و نقطه نظرهای متفاوتی دارند. اغلب، این دیدگاه به نفع تاریخ اجتماعی مردم عادی است که در برخی از مهم ترین رویدادهای تاریخ آمریکا زیست می کنند.
اولین نکته ای که برنز به آن اشاره می‌کند این است که رزومه چشمگیرش تنها با تحقیقات پرزحمت ، گسترده و انطباق پذیری امکان پذیر شده است. و این با تحقیقات آرشیوی آغاز می شود.

 

دفعه بعد که شروع به کنکاش در تحقیقات آرشیوی خود کردید به این لیست نکات مراجعه کنید.
  • وقتی پای تحقیقات آرشیوی وسط باشد، برنز توصیه می کند که بیشتر، بهتر است. تحقیقات آرشیوی را مثل درست کردن شربت افرا در نظر بگیرید – برای تهیه یک گالن شربت به ۴۰ گالن شیره نیاز دارید.
  • شما باید خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنید نیاز دارید جمع آوری کنید – یعنی حداقل ۴۰ برابر متریالی که در نهایت قصد دارید در فیلم خود استفاده کنید. تمام اطلاعات موجود را دمِ دست خود نگه دارید تا هر امکان هنری و دراماتیک را کشف کنید. فقط با نسبت ۴۰ یا ۵۰ به یک می توانید عصاره داستان را استخراج کنید.
  • جاهایی دنبال متریال های آرشیوی بگردید که اول فکر نمی‌کنید ممکن است چیزی پیدا کنید : در مورد چیزهایی بپرسید که هیچ کس دیگری درباره آنها سؤال نمی کند.
  • به یاد داشته باشید، شما یک کارآگاه هستید، بنابراین هر سرنخ را تا آنجا که می‌شود دنبال کنید. خودتان را به متریال هایی که در مورد شخصیت های تاریخی شناخته شده به راحتی قابل دسترسی است محدود نکنید. به دنبال شواهدی باشید که نشان دهد زندگی برای مردم عادی چگونه بوده است.
  • برای جمع آوری این همه متریال ، پشتکار بسیار اهمیت دارد: برنز هنگام نزدیک شدن به افرادی که تمایلی به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی ندارند، بسیار سرسخت است. او یک مثال میزند و میگوید که یکبار ، شش ماه را صرف این کرد که نظر یک نفر را برای به اشتراک گذاشتن مطالب برای مینی سریال Jazz خود جلب کند تا اینکه در نهایت آن شخص متقاعد شد.
  • از آنجایی که اغلب مدت زمان زیادی طول می کشد تا بهترین یافته ها را پیدا کنید، هرگز خودتان را به یک مرحله تحقیقاتی محدود نکنید. به بررسی منابع در طول فرآیند خود ادامه دهید، حتی در طول مراحل پس تولید و تدوین فیلم، پایان کار، و حتی اکران در جشنواره های فیلم. شما هرگز نمی دانید چه زمانی ممکن است طلای ناب داستان را بدست بیاورید، چیزی که ارزش آن را دارد که دوباره فیلم خود را باز کنید تا آن را به فیلم آن اضافه کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

نه − 4 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+