سینما اسکولز

آموزش عکاسی اکشن : ۶ نکته برای عکاسی از سوژه های متحرک

آموزش عکاسی اکشن : ۶ نکته برای عکاسی از سوژه های متحرک

عکاسی از سوژه های متحرک میتونه از نظر فنی  ، یکی از چالش برانگیزترین انواع عکاسی باشه. مثل عکاسی در فضای باز، عکاسی اکشن هم ایجاب میکنه که عکاسیتون رو به دقت برنامه ریزی کنید.

علاوه بر اون ، باید دوربین و تجهیزات خودتون رو هم به طور کامل بشناسید. البته که عنصر شانس هم در این میان نقش بزرگی داره  ، اما برای بسیاری از عکاسان اکشن، این بخشی از هیجان ماجراست.

 

فهرست مطالب :

  • چه چیزی عکاسی اکشن رو متمایز میکنه؟
  • تجهیزات ضروری برای عکاسی اکشن
  •  ۳ تنظیم اولیه دوربین برای گرفتن عکس های اکشن
  •  ۳ راه ثبت حرکت در عکاسی
  •  ۶ توصیه برای عکاسی اکشن

 

چه چیزی عکاسی اکشن رو متمایز میکنه؟

عکاسی اکشن به معنای عکاسی از سوژه در حال حرکته. این سبک میتونه شامل عکاسی از حیات وحش و ورزش هم باشه ، اگرچه ، می تونید تکنیک های مربوط رو برای هر تعداد سوژه به کار ببرید.

صرف نظر از چیزی که قصد عکاسی ازش رو دارید ، نکته بسیار حیاتی در عکاسی اکشن اینه که برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و سوژه خودتون رو به طور کامل درک کنید.

 

تجهیزات ضروری برای عکاسی اکشن :

عکاسی اکشن از نظر فنی یکی از پرزحمت ترین اشکال عکاسیه ، به این معنی که داشتن تجهیزات مناسب بسیار مهمه. خصوصا :

 

لنزهای تله فوتو

عکاسان اکشن اغلب از لنزهای تله فوتوی بزرگی استفاده می کنند. اگر قصد عکاسی از ورزش‌های گروهی مثل فوتبال یا والیبال رو دارید، بهتره روی لنزی با فاصله کانونی بلند سرمایه‌گذاری کنید – مثل لنز تله فوتو ۷۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر.

اینجا با انتخاب لنز تله فوتوی مناسب بیشتر آشنا شوید .

 

یک سه پایه

اگر قرار شد برای عکاسی با لنز تله فوتو به فضای بیرونی برید، باید حتما یک سه پایه یا مونوپاد محکم داشته باشید که به شما کمک کنه تصاویر واضح و مناسبی بگیرید .

 

یک کارت حافظه پرسرعت

هرچه سرعت نوشتن کارت حافظه شما بیشتر باشه، سریعتر میتونید به عکس بعدیتون برسید.

۳ تنظیم اولیه دوربین برای گرفتن عکس های اکشن :

در عکاسی، شما سه متغیر بسیار مهم دارید که گاهی اوقات بهش « مثلث نوردهی » هم میگن: دیافراگم، سرعت شاتر و ISO . دونستن رابطه بین این سه متغیر برای گرفتن عکس های اکشنِ درجه یک بسیار مهمه.

 

سرعت شاتر

از اونجایی که عکاسی اکشن تماماً در مورد ثبت حرکت هستش ، در بیشتر موارد باید اول سرعت شاترتون رو انتخاب کنید و بقیه تنظیمات رو بر اساس اون تنظیم کنید.

سرعت شاتر های بالا مثلا به اندازه ۱/۵۰۰ یا حتی ۱/۱۰۰۰ برای عکس های اکشن معموله ، به خصوص در عکاسی ورزشی، اگرچه ممکنه شرایطی وجود داشته باشه که سرعت شاتر آهسته ای انتخاب کنید تا حرکت سوژه رو با تاری حرکتی برجسته کنید.

 

دیافراگم

موقعی که سرعت شاتر بالاتر باشه ، به یک دیافراگم باز (واید)  نیاز دارید تا اجازه بده نور کافی برای یک عکس با نوردهی مناسب وارد بشه .

بسته به نوع لنز شما، ممکنه بتونید دیافراگمتون رو تا f/4 یا f/2.8 باز کنید. اگر از لنز خاصی استفاده نمی‌کنید، از f/5.6 یا f/8 شروع کنید و آزمایش کنید.

 

ایزو (ISO)

هرچه سرعت فیلم یا ایزوی شما بیشتر باشه، نور کمتری به دوربین راه می دید، (سرعت فیلم یا ایزو عددی است که جهت اندازه‌گیری حساسیت فیلم عکاسی یا حسگرهای الکترونیکی استفاده می‌شود ) بنابراین برای گرفتن عکسی با نوردهی خوب، باید از لنز با تنظیم دیافراگم بازتر استفاده کنید.

شما همچنین می تونید ایزوتون رو افزایش بدید، اگرچه این ممکنه به قیمت دانه دانه شدن ( گرین )  تمام بشه .

 

 ۳ راه ثبت حرکت در عکاسی :

یادتون باشه که فقط یک راه برای عکاسی اکشن وجود نداره . راه های بیشماری هست . رویکردی که برای شما مناسبه ، به سوژه شما و یک سری عوامل فنی بخصوص بستگی داره .

 

فلاش

وقتی دارید در فاصله نزدیکی از سوژه در یک محیط تاریک عکاسی می‌کنید ،  فلاش خوب میتونه به ایجاد یک تصویر دراماتیک کمک کنه که به نظر برسه کنش فریز شده .

 

بلور (Blur)

گاهی اوقات تاری حرکتی میتونه همون چیزی باشه که در یک عکس اکشن می خواید. در این موقعیت ، شما باید دوربینتون رو با کمک سه پایه ثابت نگه دارید و از سرعت شاتر کمتری برای تأکید بر حرکت سوژه خود استفاده کنید.

در واقع، در عکاسی ، بلور یا تاری مبهم یک شیء در حال حرکت در عکس برای ایجاد جلوه بصری است.

 

پنینگ (Panning)

گاهی اوقات شما می خواید در حالی که سوژه تون رو (نسبتا) واضح نگه داشتید، حرکتش رو هم نشون بدید. با حرکت افقی دوربین روی محور می تونید سوژه در حال حرکتتون رو  در حین محو کردن پیش زمینه ، در کانون توجه قرار بدید .

۶ توصیه برای عکاسی اکشن :

عکس هاتون رو از قبل فوکوس کنید

موقعی که با یک سوژه متحرک کار می کنید، مهمه که پیش بینی کنید که کنش دقیقا کجا انجام میشه . از قبل فوکوس کردن دوربین روی نقطه‌ای از فضای نزدیک به جایی که انتظار دارید سوژه شما حرکت کنه ، میتونه در زمان گرفتن عکس، میلی‌ثانیه‌های ارزشمندی رو براتون ذخیره کنه.

 

یاد بگیرید که با عمق میدان بازی کنید

یکی از راه‌های برجسته کردن سوژه‌ها اینه که اونارو در فوکوس نگه دارید و در عین حال بذارید پس‌زمینه تار بشه. یکی از راه‌های رسیدن به این عمق میدان کم، استفاده از دیافراگم بازتره.

 

زوایای لوانگل یا سربالا رو امتحان کنید

پایین رفتن و نزدیک شدن به سوژه میتونه اونارو بزرگتر از حد معمول جلوه بده .

 

از تمام رویداد عکاسی کنید

اگرچه باید برای عکس‌های بخصصی آماده باشید، اما مهمه که مراقب لحظات غیرمنتظره هم باشید. در اطراف قدم بزنید، کاوش کنید و زوایای مختلف رو امتحان کنید تا تصویر کاملی از بازی ورزشی یا رویدادی که ازش عکاسی می‌کنید به دست بیارید.

 

به صورت متوالی عکاسی کنید

اکثر دوربین‌های DSLR مدرن مجهز به حالت Burst Mode (که بهش عکاسی متوالی هم گفته میشه ) هستند، این گزینه بهتون این امکان رو میده که دکمه شاتر رو نگه دارید تا چندین فریم پشت سر هم بگیرید. با این وجود ، معمولاً بهتره عکاسی متوالی رو به سه یا چهار فریم محدود کنید.

 

با فرمت RAW عکاسی کنید

عکاسی با فرمت فایل فشرده نشده فضای زیادی از کارت های حافظه شما رو اشغال میکنه ، اما نتایج ارزشش رو داره.

فرمت RAW به شما انعطاف پذیری بیشتری در هنگام ویرایش عکس ها در مراحل پس تولید میده، به خصوص اگر بخواید تعادل رنگ سفید رو تنظیم کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

18 + شانزده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+