سینما اسکولز

تکنسین تصویربرداری دیجیتال (DIT ) کیست؟

تکنسین تصویربرداری دیجیتال (DIT ) کیست؟

مانند بسیاری از صنایع ، عرصه سینما و تصاویر متحرک هم به طرز چشمگیری با طلوعِ عصر دیجیتال دچار تغییر و تحول شد . انتقال از نگاتیو های قدیمی به داده‌های دیجیتال و سیستم‌های پیچیده رایانه‌ای مستلزم آن بود که متخصصان یاد بگیرند که چگونه از فناوری جدید و دائماً در حالِ تکامل ، هم به دلایل خلاقانه و هم به دلایل فنی استفاده کنند.

در نتیجه، در این صنعت یک شغل جدید بوجود آمد که نیاز تولیدات سینمای مدرن را برطرف کند و آن شغل : تکنسین تصویربرداری دیجیتال است .

 

فهرست مطالب :

  • تکنسین تصویربرداری دیجیتال کیست؟
  • تکنسین تصویربرداری دیجیتال چه کاری انجام می دهد؟
  • ۱۰ نکته برای تبدیل شدن به یک تکنسین تصویربرداری دیجیتال

 

تکنسین تصویربرداری دیجیتال کیست؟

تکنسین تصویربرداری دیجیتال (DIT) از اعضای دپارتمان فیلمبرداری است که با فیلمبردار (که به عنوان مدیر فیلمبرداری یا DP هم شناخته می‌شود) در حین فیلمبرداری، در زمینه سیستم‌سازی، تنظیمات دوربین، یکپارچگی سیگنال، اصلاح رنگ سر صحنه و سایر موارد مربوط به تصویربرداری همکاری می‌کند .

تا اطمینان حاصل کند که اثر ضبط شده با اهداف خلاقانه فیلمبردار مطابقت دارد و کیفیت تصویر دیجیتال را به حداکثر می رساند.

DIT  رابط بین تیم های تولید و پس تولید فیلم های بلند هم هست و داده ها را از سر صحنه فیلمبرداری تا اتاق تدوین مدیریت می کند.

تکنسین تصویربرداری دیجیتال چه کاری انجام می دهد؟

شغل تکنسین تصویربرداری دیجیتال یک موقعیت شغلی پاره وقت است که جزئیات آن به تولید و فیلمبردار اثر بستگی دارد. این ها وظایف رایجی هستند که DIT در داخل و خارج از صحنه فیلمبرداری بر عهده دارد :

تکنسین تصویربرداری دیجیتال ، در حین پیش تولید و تولید فیلم با مدیر فیلمبرداری در ارتباط است تا مطمئن شوند که خواسته هایشان برآورده شده و ایده هایشان محقق میشود . این امر به ویژه زمانی مهم است که مدیر فیلمبرداری با فیلم خام آشنا باشد ، اما برای دستیابی به شکل دلخواه خود به صورت دیجیتالی به کمک نیاز داشته باشد .

برای انجام این کار، DIT بر نوردهی تصاویر نظارت می کند ، یک لیست روزانه برای انتخاب های رنگ تصویر ( CDL-مخفف Color Decision List – یعنی لیست انتخاب رنگ ) تهیه می کند و یک LookUp Table یا به اختصار “LUT” برای پس تولید ایجاد میکند .

اینکه همکاری DIT با مدیر فیلمبرداری در زمینه انتخاب های خلاقانه تصویر چقدر نزدیک باشد به مدیر فیلمبرداری بستگی دارد. برخی از سینماگران می خواهند یا نیاز به کمک دارند و برخی دیگر نه.

DIT  یک ورک فلو برای عوامل تولید و پس تولید درست می کند که همه طرفین بر آن توافق داشته باشند . این برای انتقال موفقیت آمیز داده ها از سر صحنه فیلمبرداری تا اتاق تدوین بسیار اهمیت دارد.

تکنسین تصویربرداری دیجیتال پس از تعیین استانداردها و بهترین رویکرد ها،  نوردهی و مرجع رنگ را در طول تولید از طریق کنترل کیفیت خیلی دقیق و کامل حفظ می کند، بنابراین کیفیت تصویر هرگز کاهش نمی یابد.

DIT  به دستیاران دوربین کمک می‌کند تا فوکوس را ارزیابی کنند، سایه‌های احتمالی بوم در تصویر، بازتاب‌های ناخواسته، پرتوهای وارد شده به لنز و سایر خطاها را بررسی کنند تا مطمئن شوند آنچه که همه سر صحنه روی مانیتور می‌بینند همان چیزی است که در راش ها خواهند دید.

آن ها زمانی که مانیتور دچار مشکل میشود کمک می کنند و با اپراتور دوربین دیجیتال برای انجام تنظیمات ارتباط برقرار می کنند.

سر صحنه فیلمبرداری بخش مهمی از وظایف DIT مدیریت داده هاست . DIT باید اطمینان حاصل کند که از داده‌های اصلی دوربین و ابرداده ها حداقل دو بار در روز پشتیبان‌گیری می‌شود، و از یکپارچگی داده‌ها با Verification Checksum اطمینان حاصل می‌کند.

آنها از داده ها بر روی نوار LTO که مقاوم تر از دستگاه های الکترونیکی است و برای ذخیره سازی طولانی مدت استفاده می شود، نسخه پشتیبان تهیه می کنند. DIT تضمین می‌کند که داده‌ها همیشه در دسترس هستند و آن‌ها را در سیستمی ذخیره می‌کند که بتوان آن‌ها را بازبینی کرد و ابرداده‌های هر کلیپ را نمایش داد.

DIT  پس از بررسی کیفیت داده ها و تولید نسخه های پشتیبان، فایل های ضبط شده را به تیم پس تولید تحویل می دهد.

DIT  از صدای دیجیتال ضبط شده توسط ضبط کننده صوتی دیجیتال اکسترنال که توسط مدیر صدابرداری تولید می شود محافظت می کند.

۱۰ نکته برای تبدیل شدن به یک تکنسین تصویربرداری دیجیتال :

اگر آرزو دارید که عنوان شغلی تکنسین تصویربرداری دیجیتال را هم به رزومه خود اضافه کنید، چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید.

 

کارهای دیگری در تولید و پس تولید انجام دهید

یک DIT  اغلب اوقات کارش را به عنوان یک اپراتور دوربین یا یک تدوینگر شروع میکند. شما در این مشاغل، با پیچیدگی‌های انواع دوربین‌های دیجیتال و پردازش داده‌ها آشنا می‌شوید و خودتان را برای تبدیل شدن به یک DIT خوب آماده می‌کنید.

دوره بگذرانید. برخی از چهره های پیشرو در فناوری ویدیوی HD ، دوره های آموزشی در زمینه وظایف یک DIT   برگزار می‌کنند. شما باید به دنبال یکی از این دوره های آموزشی باشید تا در مورد مهارت های مورد نیاز برای این شغل بیاموزید و بتوانید آنها را توسعه دهید.

 

با تجهیزات دیجیتال آشنا شوید

بزرگترین مانع سر راه تبدیل شدن به یک DIT ، ناآگاهی از ابزار و کاربردهای مورد استفاده در فیلمسازی مدرن است.

شما باید جدیدترین تجهیزات و نرم افزار ها را بشناسید و بلد باشید ، که بدون توجه به اینکه مدیر فیلمبرداری شما در تولید از چه چیزی استفاده می کند، کاملا بروز و حرفه ای عمل کنید.

چند چیز که حتما باید با آنها آشنا باشید شامل :  دوربین های Red One و Alexa ، علاوه بر نرم افزار های Premiere Pro، R3D Data Manager، Al3xa Data Manager، ShotPut Pro و Terminal (نرم افزار مخصوص مک که به شما امکان می دهد فرمان ها را به سیستم عامل ارسال کنید) است.

 

روی تحویلِ سریع کار کنید

دیجیتالی شدنِ همه چیز ، سرعت تولیدات را افزایش داده است. یک DIT هم باید سعی کند از قافله عقب نماند و داده ها را به سرعت به تیم پس تولید برساند – این روزها، برای تدوینگران مرسوم است که راش هایی که آن روز گرفته شده است را همان روز تدوین کنند.

حتی قبل از اینکه در شغل DIT مشغول به کار شوید، باید تمرین کنید که وظایف خود را به سرعت انجام دهید  ، تا سرعت تولید را کاهش ندهید و اعتبار بدی پیدا نکنید.

 

مهارت های خود را گسترش دهید

DIT ها تک بُعدی نیستند: خیلی از آنها مهارت های متفاوتی بلدند . یک سری از آن ها در یک چیز بخصوص مثلا کیفیت تصویر تخصص دارند. هرچه مجموعه مهارت های شما متنوع تر باشد، می توانید ارمغان های بیشتری به یک تولید بیاورید.

 

با کارفرمایان توانمند ارتباط برقرار کنید

مدیران تولید، دستیاران اول تصویر برداری  و مدیر فیلمبرداری هستند که ممکن است شما را برای شغل تکنسین تصویربرداری دیجیتال استخدام کنند. به دنبال این افراد باشید – به خصوص کسانی که فاقد دانش فنی هستند و می توانند از حضور شما در صحنه فیلمبرداری بهره ببرند.

 

توانایی و قابلیت های خود را نشان بدهید :

حتی امروز، همه افرادی که در صنعت سینما کار میکنند با شغل تکنسین تصویربرداری دیجیتال و آنچه آن ها به میدان میاورند خوب آشنا نیستند.

ممکن است مجبور شوید وظیفه خود را توضیح دهید و بگویید که قرار است چگونه به تولید فیلم کمک کنید تا آنان را متقاعد کنید که شما را به عنوان یک عضو از عوامل فیلمبرداری استخدام کنند، به خصوص به این دلیل که DIT بودن اغلب اوقات پروژه محور است، نه یک فول تایم پوزیشن ( کار یا شغل تمام وقت) .

شما در درجه اول باید یکپارچگی تصویر فیلم را تضمین کنید ، که خودش بخش بسیار مهمی است . این مولفه تصویری را مالِ خود کنید .

اطمینان حاصل کنید که که آنها می‌دانند که یک تکنسین تصویربرداری دیجیتال چیزی بیشتر از یک مجادله‌کننده و لودر داده‌ای است که فایل‌ها را روی هارد دیسک کپی می‌کند.

 

مهارت های ارتباطی خود را توسعه دهید

به عنوان یک DIT، شما باید بتوانید با مدیر فیلمبرداری گفتگو کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها به آنچه می خواهند می رسند.

اگر چیز بحث برانگیزی دیدید ، بتوانید آن را با مدیر فیلمبرداری به روشی محترمانه مطرح کنید، نه اینکه آنها را زیر سؤال ببرید ، بلکه فقط برای اینکه کاملا با آن ها اتفاق نظر پیدا کنید .

شما همچنین ، باید با تیم پس تولید گفتگو کنید تا نیازهای آنها را برای پس تولید شناسایی کنید ، که آنچه آنها نیاز دارند را بهشان تحویل دهید.

 

عضو اتحادیه فیلمبرداران شوید

برخی از مشاغل مستلزم عضویت در اتحادیه هستند. دنبال نیازهای شغلی  DIT  در منطقه خود بگردید و ببینید که آیا این کار انجام می شود یا خیر، به اتحادیه های محلی دوربین هم نگاهی کنید تا ببینید چه الزاماتی برای پیوستن به آن ها وجود دارد.

 

به جایی که کارها جریان دارند نقل مکان کنید

در ایران، بسیاری از تولیدات در شهر تهران مستقر هستند، بنابراین یک تکنسین تصویربرداری دیجیتال در آن شهر مورد نیاز است. شهر های دیگری هستند که در آنجا اقدام به فیلمسازی می کنند. مانند هر صنعت یا کاری، شما باید به جایی بروید که مشاغل مربوطه آن جا قرار دارند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

19 − 6 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+