سینما اسکولز

راهنمای چگونه نوشتن یک فیلمنامه کمدی که تماشاگران را بخنداند

راهنمای چگونه نوشتن یک فیلمنامه کمدی که تماشاگران را بخنداند

تماشاگران عاشق خندیدن هستند و دیالوگ های خنده‌دار فیلم‌های کمدی را تا سال‌ها به یاد خواهند داشت این مقاله راهنمای شما خواهد بود و بررسی خواهیم کرد چگونه یک فیلمنامه کمدی بنویسیم که تماشاگران را بخنداند.

میدانیم که کمدی نوشتن آسان نیست. یک فیلمنامه کمدی باید یک فرض منطقی/پیش فرض قدرتمند و کاراکتر های خوش ساختی داشته باشد و در نهایت به یک درس منتهی شود، در عین حال که مخاطب را هم سرگرم می‌کند.

 

فهرست مطالب :

  • فیلمنامه کمدی چیست؟
  • اولین نکته برای نوشتن یک فیلمنامه کمدی
  •  ۵ عنصری که هر فیلمنامه کمدی به آن نیاز دارد.
  • چگونه فیلمنامه خود را تاثیرگذار تر کنید .
  • از کجا می توان ایده های کمدی برای نوشتن فیلمنامه پیدا کرد.

 

فیلمنامه کمدی چیست؟

فیلمنامه کمدی ، فیلمنامه ای است که برای یک فیلم کمدی نوشته می‌شود ! به همین سادگی. کمدی ها با شوخ طبعی و طنز آمیخته‌اند و به دنبال خنداندن مخاطب هستند. اما نکته این است که شما برای بامزه بودن و خنداندن مخاطب نیازی به یک داستان پیچیده ندارید.

داشتن یک پیش فرض کمدی قوی ، باعث میشود موقعیت چالش برانگیز ، مفرح یا طنز شما که در آن یک کاراکتر قادر به مواجهه با آن نیست ، بسیار خنده دار و ماهرانه باشد.

هدف اصلی این ژانر ، سرگرم کردن مخاطب و خنداندن است، اما یک سنت مرسوم و قوی در کمدی نویسی وجود دارد که در آن ، هنجارهای اجتماعی، نهادها یا باورهای مردمی غلط ، در زیرشاخه های محبوب کمدی مثل پارودی ، ساتیر، و فارس به تمسخر گرفته می‌شود  .

 

اولین نکته برای نوشتن یک فیلمنامه کمدی

توضیحات «جاد اپتاو» ،کارگردان و فیلمنامه‌نویس فیلم « باکره چهل‌ساله » در مستر کلاس کمدی را به دقت تماشا کنید . مطمئن باشید که نکات فراوانی خواهید آموخت ! او توضیح می‌دهد که چرا هر فیلمنامه کمدی باید در یک پیش‌فرض دراماتیک قوی استوار باشد.

۵ عنصری که هر فیلمنامه کمدی به آن نیاز دارد

در اینجا به ۵ عنصری اشاره میکنیم که با بکارگیری آن در فیلمنامه کمدی خودتان می توانید به بهبود آن کمک کنید و شکل مناسبی به آن بدهید و بطور کلی می توان گفت این موارد نیاز هر فیلمنامه کمدی می باشد .

 

کاراکتر های پیچیده، قابل لمس و چند بعدی

همه آدم ها، اعم از آدم های واقعی و خیالی ، سعی دارند بفهمند که چطور زندگی کنند، عشق زندگیشان را پیدا کنند و مشکلات خود را حل کنند، در حالی که مجبور به یادگیری در طول مسیر هم هستند.

وقت بگذارید و شخصیت های خود را بسط دهید و به آن ها جزییات بیشتری اضافه کنید. هرچه پیشینه زندگی آن‌ها با جزئیات بیشتری همراه باشد ، در فیلم هم بامزه تر و عمیق تر خواهند بود .

 

موقعیت های سرنوشت ساز

ریسک یا موقعیتِ سرنوشت ساز شامل تمام چیزهایی است که شخصیت اصلی شما نگران آن است . چیزی که در تلاش است به آن دست پیدا کند ،  یا چیزی که احتمال دارد از دست بدهد . ریسک باید زیاد باشد، در غیر این صورت مخاطب علاقه خود را از دست خواهد داد.

 

عناصر درام

اگر قرار باشد که سر تا سر فیلمنامه‌ کمدی شما پر از شوخی‌ و جوک باشد ، مخاطب به سرعت خسته میشود ! و فرآیند نوشتن و تکمیل این فیلمنامه سال‌ها طول می‌کشد. گنجاندن عناصر دراماتیک در فیلمنامه کمدی به ریتم اثر کمک می کند، فیلم را قابل لمس تر میسازد و لحظات بزرگ کمدی را رضایت بخش تر می کند.

 

شفافیت

این «جزئیات» هستند که یک داستان را بامزه و منحصر به فرد می کنند. بهترین روش خلاقانه نوشتن و ابتکاری بودن یک فیلمنامه این است که صریح و شفاف باشد.

لحظات و دیالوگ هایی را به فیلمنامه اضافه کنید که بیانگر یک حقیقت انسانی باشد و به جان و قلب بیننده نفوذ کند، اما به حس شوخ طبعی و شخصیت کاراکتر یا کاراکترهای دخیل در ماجرا هم مربوط باشد.

 

درسی که کاراکتر از ماجرا بگیرد

کمدی ، از رخ دادن یک سری بدشانسی و اتفاقات بد و ناگوار در طول مسیر حاصل میشود. مخاطبان می‌خواهند رشد شخصیت را ببینند. شخصیت های شما در پایان فیلم باید یک درسی بگیرند و یک چیزی بیاموزند. وگرنه که داستانی درکار نیست!

چگونه فیلمنامه خود را تاثیرگذار تر کنید :

بامزه بودن کار آسانی نیست، خصوصا زمانی که مخاطب از شما انتظار داشته باشد که بامزه باشید . در این صورت ، خنداندن آن ها کار بسیار دشواریست . برای همین لازم است که این چند نکته را بدانید .

نحوه نوشتن یک فیلمنامه خنده دار ، که هم تهیه کنندگان هالیوودی را تحت تاثیر قرار دهد ، هم تماشاگران را بخنداند:

 

به زندگی شخصی خود نگاه کنید

به لحظات شخصی زندگی خود فکر کنید ، لحظات بامزه ای که در زندگی خودتان پیش آمده‌اند . ببینید که آیا می توانید آن ها را در کاراکتر های کمدی یا طرح داستانی خود به کار ببرید یا نه ؟

وقتی که شخصی‌تر شوید ، نظر فردی خودتان در مورد یک مسئله را ابراز می کنید ، یا این که یک پوچی در زندگی خودتان را به نمایش میگذارید ، یک پوچی که ذاتاً کمدی است – و این گونه ، مخاطب هم خودش را در آن شوخی ها پیدا می‌کند .

 

به صحنه های زندگی خود فکر کنید

سعی کنید لحظاتی از زندگی واقعی خود ، از دوران کودکی، دبیرستان، دانشگاه یا بزرگسالی به یاد بیاورید که احساس می کنید می توانستند در یک فیلم باشند. اگر آن ها به خودی خود زیاد سینمایی نبودند ، به این فکر کنید که چه چیز دیگری می توانید به این موقعیت ها اضافه کنید تا آنها را خنده دارتر یا سرگرم کننده تر کنید.

 

کاری کنید اتفاقات قابل لمس باشند

حس آشناپنداری ، یک کمدی خوب را به سطح یک کمدی محشر ارتقا می دهد. یک تفکر یا موضوعی را بیان کنید که همه جا تجربه شده اما هرگز گفته نشده . این کار مخاطب را غافلگیر می کند و فوراً نظرش را جذب می کند.

 

نگذارید مخاطب متوجه شود که شما سعی دارید بامزه باشید

زمانی که مخاطب انتظارش را دارد از طنز استفاده نکنید  . زمینه چینی کنید و بعد ، در جایی که مخاطب توقع ندارد شوخی کنید. اینکه به طرز غیر منتظرهای شوخی کنید و بامزه باشید کار آسان تر و کارآمدتری است .

 

از کلمات خنده دار استفاده کنید

بعضی کلمات خنده دارتر از بقیه هستند. فهرستی از کلماتی که شما را میخندانند داشته باشید و سعی کنید آنها را در فیلمنامه خود بگنجانید.

 

از چپاندن زوری جوک یا استفاده بیش از حد از جوک های کوتاه خودداری کنید

وقتی یک جوک باعث خنده نشد، بیننده میتواند تشخیص دهد که فقط به خاطر خود جوک بوده. شوخی های موفق از  “شخصیت کاراکتر یا ماهیت کمدی همان موقعیت ” ناشی میشوند.

 

آنچه خوب نیست را حذف کنید

قاضی بی رحم فیلمنامه کمدی خود باشید. هر دیالوگ ، صحنه و شخصیت باید هدفی داشته باشد. زیاد به ایده های خود وابسته نشوید، چون هر شوخی که می‌نویسید قرار نیست از اولین پیش نویس تا پیش نویس نهایی شما حضور داشته باشد  .

 

از کجا می توان ایده های کمدی برای نوشتن فیلمنامه پیدا کرد ؟

بهترین راه برای تبدیل شدن به یک کمدی نویس بهتر این است که فیلم های کمدی زیاد تماشا کنید و زیاد بنویسید. با روش‌های مختلفِ نوشتن کمدی آشنا شوید، تکنیک‌های اصولی جوک‌نویسی را بیاموزید و فوت و فن هایی که کمدین‌ها برای گفتن شوخی و جوک‌ها استفاده می‌کنند را موشکافی کنید:

 

فیلمنامه‌های کمدی

فیلمنامه ژانرهای مختلف کمدی، مانند کمدی رمانتیک، کمدی فیزیکی، و ماکیومنتری (مستندنما) را بخوانید تا ببینید فیلم‌های کمدی روی برگه چطور به نظر می‌رسند.

 

استند آپ کمدی

ویژه برنامه های استند آپ کمدی را تماشا کنید و هنگام تماشا ، دقت کنید که کمدین هایش چطور یک سری ایده مطرح میکنند ،  سپس آن ایده ها را به بخش اصلی شوخی( آن قسمت از جک که باعث خنده میشود ) تبدیل میکنند.

 

کمدی اسکچ ( کمدی آیتمی )

برنامه‌های تلویزیونی مانند پخش زنده شنبه شب ( Saturday Night Live) ، Mad TV، و The Kids in the Hall را تماشا کنید و توجه کنید که چطور یک نمایش کوتاه ، همان آرک داستانی یک فیلمنامه ۹۰ دقیقه‌ای را دنبال می‌کند.

 

نمایشنامه‌ تک پرده ای

یک سری نمایشنامه‌های تک پرده ای کمدی را بخوانید. تا ایده های بیشتری برای جان بخشیدن به یک پیش‌فرض کمدی دریافت کنید .

 

فرض منطقی یا پیش فرض فیلمنامه

در مقاله از واژه پیش‌فرض زیاد استفاده شده . فرض منطقی یا پیش فرض فیلمنامه یکی از ابزارهای مهم نویسنده ، و بیانگر آن است که شخصیت اصلی کیست، ضعف های او چیست ،چه می خواهد، چه کارهای غیر منتظره ای از سوی دشمنش برای رسیدن به خواسته اش به او تحمیل می شود و چگونه بر اثر تجربیاتی که کسب می کند دچار تغییر و تحول می شود.

این درحقیقت خط داستانی مربوط به شخصیت اصلی است و اساس فیلم را شکل می دهد. فرضیه منطقی علاوه بر توصیف شخصیت اصلی میتواند شما را در ترسیم نقش سایر شخصیتها و نقطه درگیری این شخصیت ها باهم ، یاری دهد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

9 + یک =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+