سینما اسکولز

صداپیشگی چیست و معرفی سه نوع صداپیشگی

صداپیشگی چیست و معرفی سه نوع صداپیشگی

برای تبدیل شدن به یک صداپیشه حرفه ای ، باید بدونید که چطور صداتون رو کنترل کنید و طوری رفتار کنید که انگار روی پرده سینما قرار دارید تا اجرای باورپذیری داشته باشید. اگر شما هم صدای عالی و مهارت های بازیگری مناسبی دارید ، ممکنه این امکان براتون وجود داشته باشه که وارد حرفه صداپیشگی بشید و یک صداپیشه موفق باشید .

 

فهرست مطالب :

صداپیشگی به چه معناست ؟

سه نوع صداپیشگی

 

صداپیشگی به چه معناست ؟

صداپیشگی یک هنر اجراییه که در اون ، بازیگران از صداشون برای سرگرم کردن یا بازاریابی (مثلا در تبلیغات) استفاده می کنند. صداپیشگی فقط توانایی تقلید صدا یا حرف زدن جای شخصیت ها نیست، بلکه به مهارت های بازیگری هم نیاز داره .

از اونجایی که صداپیشگان به ندرت روی پرده سینما یا صفحه نمایش تلویزیون دیده میشن ، استعدادشون باید صرفاً از طریق صداشون نمایان باشه .

شما باید بتونید آهنگ صداتون رو تغییر بدید، به اشکال مختلف صحبت کنید ، بیان بی عیب و نقصی داشته باشید  و تن صداتون رو با اون اثر سینمایی یا تلویزیونی هماهنگ کنید.

خیلی از هنرمندان حرفه‌ای دوبله یک استودیوی خانگی عایق صدا راه‌اندازی می‌کنند تا ازش برای ضبط، تست یا تمرین استفاده کنند. صنعت صداپیشگی بسیار رقابتیه و پیدا کردن کار صداپیشگی حتی برای افرادی که استعداد بسیار زیادی دارند هم زمان می بره.

دوبلور ها می‌تونند در رسانه‌های مختلفی از جمله کتاب‌های صوتی، پادکست، آگهی‌های بازرگانی، رادیو، تلویزیون، فیلم و محتوای آموزش الکترونیکی فعالیت کنند.

سه نوع صداپیشگی :

حتی اگر صدای بسیار خوبی داشته باشید، مشاغل صداپیشگی به راحتی به دست نمیان ، اما راه های زیادی برای تلاش کردن وجود داره .

با تمرین روزانه و آموزش دیدن در دوبله (از جمله کلاس های بازیگری)، می‌تونید مهارت هاتون رو افزایش بدید و فرصت های بیشتری رو به روی خودتون باز کنید.

 

اینجا یه لیست از انواع مختلف مشاغل صداپیشگی رو براتون اوردیم :

 

کاراکتر

بازی‌های ویدیویی و انیمیشن‌ها (مثل کارتون‌ها و انیمه ها) از بازیگران با استعداد صداپیشگی استفاده می‌کنند ، تا جای صدای کاراکتر یا شخصیت‌های مختلف صحبت کنند.

صدا پیشه ها مثل بازیگران لایو اکشن، از روی یک فیلمنامه می‌خونن و انقدر برداشت های مختلف به روش های مختلف اجرا می کنند تا به چیزی که مورد نیازِ پروژه هستش برسند . بازیگری و دوبله جای یک شخصیت نیاز به خلاقیت بسیار زیاد و تجسم کامل نقش داره .

 

دوبله

حرفه صدا پیشگی گاهی اوقات  میره سمت دوبله برای سریال ها و برنامه های خارجی زبان ، که مخاطبان بین المللی هم بتونند اونو متوجه بشن.

در دوبله ، صدای اصلیِ بازیگر و دیالوگ هاش با همون دیالوگ ها یا دیالوگ های مشابه ، به زبانی دیگر جایگزین میشه .

لحن دوبلور باید با بازیگر هماهنگ باشه و نحوه ادای دیالوگ ها هم باهاش مطابقت داشته باشه تا همون حس رو برسونه و مطمئن باشه که پیام داستان برای همه مخاطبان روشنه.

دوبله میتونه شامل تعویض ماشینی دیالوگ (ADR) هم باشه که در اون ، خودِ بازیگر یا دوبلور ،  دیالوگ رو برای وضوح بیشتر یا بهبود صدا مجدداً ضبط می‌کنه.

 

تبلیغات

در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی برای محصولات و کالا، یک نریشن صوتی روی تصاویرِ روی صفحه نمایش گذاشته میشه و از صدای مجری برای بازاریابی محصول و فروش اون کالا به بینندگان استفاده می‌کنند.

در یک سری آگهی‌های تبلیغاتی ، هنرمندان صداپیشه زمان محدودی برای جلب توجه مخاطبان برای یک سریال یا رویداد پیش رو دارند. زمانی که بازیگر باید نقشی غیر از خودش رو بازی کنند (مانند «پدر ناامید» یا «مادر پرکار») معمولاً در دسته صداپیشگی قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

10 − سه =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+