سینما اسکولز

طراح لباس فیلم کیست و چگونه طراح لباس بازیگران شویم ؟

طراح لباس فیلم کیست و چگونه طراح لباس بازیگران شویم ؟

اگر نگاهی به فیلم های معروف این روزهای سینما و حتی فیلم های سالهای پیش بیاندازید تنوع و زیبایی لباس بازیگران را خواهید دید به گونه ای که بعضی از این لباسها معرف و خاص بعضی از شخصیت های فیلم هستند ( سوپر من ، مرد عنکبوتی ) ، اینجا اهمیت نقش طراح لباس مشخص تر می شود اما دقیقا طراح لباس فیلم کیست و چگونه می توان طراح لباس بازیگران شد ؟
از شنل سوپرمن گرفته تا دمپایی‌های دوروتی، لباس‌ یک کاراکتر هم می‌تواند به اندازه بازیگری که نقش آن را بازی میکند قابل شناسایی باشد. با این حال، به یاد آوردن اسم مردان و زنانی که این لباس‌های نمادین و مشهور را طراحی کرده‌اند، برای اکثر افراد سخت است، چه برسد به اینکه بتوانند ویژگی و فرآیند هنر آن ها را  تشخیص بدهند .

 

طراح لباس فیلم کیست؟

طراح لباس شخصی است که مسئول طراحی اِلِمان های لباس بازیگران در یک فیلم سینمایی یا تئاتر است. طراحان لباس هم مهارت های مشابهی با طراحان مد سنتی دارند ، اما آن ها باید نیازهای منحصر به فرد و مختص طراحی لباس برای تئاتر یا فیلم را نیز برآورده کنند.

فهرست مطالب :

  • تفاوت طراح مد و طراح لباس در چیست؟
  • نقش طراح لباس در فیلم و وظایف او 
  • مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح لباس
  • چگونه طراح لباس بازیگران شویم؟

 

تفاوت یک طراح مد و طراح لباس در چیست؟

لباس های طراحی شده برای یک تئاتر باید از نیازهای بخصوص روایی نمایشنامه پیروی کنند و در عین حال به اندازه کافی بادوام باشند تا در برابر سایش مکرر و تغییرات سریع بین صحنه ها دوام بیاورند .
در حالی که ممکن است از یک طراح مد و لباس سنتی خواسته شود که یک لباس ماکسی مدرن طراحی کند، ممکن است از یک طراح لباس فیلم و تئاتر خواسته شود تا یک دامن پف کرده مربوط به قرن هیجدهم طراحی کند که باید چندین ماه در برابر هرروز پوشیده شدن لباس برای اجرا مقاومت کند.
یک طراح لباس همچنین وظیفه دارد با سایر متخصصان دیزاین در مدیوم های دیگر مانند نورپردازی و طراحی صحنه همکاری کند تا در مجموع  ، یک زیبایی شناسی منسجم و هماهنگی برای آن اثر ایجاد کنند.

 

نقش طراح لباس در فیلم و وظایف او

طراحان لباس روند کار خود را با مطالعه دقیق فیلمنامه و تجزیه تحلیل دقیق پلات، لحن و دوره تاریخی داستانی که روایت می شود آغاز می کنند.
طراح لباس پس از گفتگوهای اولیه با نویسنده، کارگردان و سایر اعضای تیم تولید، شروع می کند به تحقیق در مورد تاریخچه لباس و چیزی که در آن دوره زمانی و مکانی مد بوده .

در طی این فرآیند، آن‌ها یک سری تصاویر و مرجع بصری از متریال های بخصوص، الگوها یا تکه‌های بخصوص پارچه ای که می‌خواهند در طراحی طرح‌های نهایی خود از آنها استفاده کنند، گردآوری می‌کنند.
در هنگام طراحی لباس‌ها، طراح لباس باید اطمینان حاصل کند که هر لباس به بهترین نحو ممکن سن، موقعیت اجتماعی و کنش دراماتیک هر کاراکتر را منتقل میکند ، با در نظر گرفتن این نکته که این ها ممکن است در طول روایت تغییر کنند.
هر طراحی لباس به صورت جداگانه در آنچه که «طرح لباس» نامیده می شود جمع آوری می شود که هر کاراکتر را به لحاظ تاریخی در طول داستان دنبال می کند و تغییرات آنها را در لباس ثبت می کند.
پلات ها معمولاً از طرح های طراحی شده با دست، عکس ها یا رندرینگ های دیجیتالی تشکیل شده اند.
هنگامی که کارگردان و تیم تولید با لباس ها موافقت کردند، طراح دست به کار می شود تا آنها را بسازد . گاهی اوقات لباس ها از صفر دوخته می شوند، اما اغلب اوقات ممکن است قطعاتی از خرده فروشان خریداری شوند.
سپس روی اکثر لباس‌ها پس از به اندازه شدن برای بازیگران یک سری تغییر و اصلاحات انجام میشود .

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح لباس :

 

عشق به طراحی

یک طراح لباس باید دانش و درک عمیقی از لباس و مد در سراسر تاریخ و مکان های مختلف داشته باشد. قبل از اینکه طراح شروع به دیزاین طرح های خود کند، باید زمان زیادی را صرف تحقیق و گردآوری متریال های مرجع کند.

 

استعداد هنری

طراحان لباس باید استعداد طراحی با دست  و اغلب با کمک کامپیوتر را داشته باشند. طرح اولیه هر لباس معمولاً طرحی است که با دست کشیده می شود که طراح آن را رسم می کند . برای همین استعداد هنری و طراحی به عنوان یک مهارت ضروری برای طراحان لباس دیده می شود.

 

توانایی کار با نرم افزار

همانطور که گفته شد، طراحان لباس روز به روز بیشتر از برنامه های کامپیوتری دیزاین در فرآیند خود استفاده میکنند و بسیاری از ماکت ها اکنون به صورت دیجیتالی ساخته می شوند.

 

دانش اولیه دوخت لباس

در حالی که همه طراحان لباس در خیاطی یا دوزندگی مهارت کامل ندارند، همه باید دانش اولیه ای از فرآیند فنی ساخت لباس  داشته باشند.
هر چقدر هم که مستقیماً در کار دوختن و  تولید لباس هایی که طراحی کرده اند دخالت نداشته باشند ، بالاخره قرار است از نزدیک با متخصصان خیاطی و تغییرات لباس کار کنند و باید بتوانند ملزومات طراحی خود را به طور مؤثر بیان کنند.

چگونه طراح لباس بازیگران شویم؟

مانند بسیاری از مشاغل دیگر حوزه هنر، طراحان لباس هم هرکدام سوابق تحصیلی مختلفی دارند و مدرک یا گواهی خاصی برای این کار لازم نیست.
با این اوصاف، بسیاری از دوره های کارشناسی و فوق لیسانس هستند که در زمینه طراحی لباس ارائه میشوند و  خیلی از افراد علاقمند به طراحی لباس به دنبال آن میروند .
بسیاری از این رشته های تحصیلی لیسانس و ارشد علاوه بر ارائه آموزش فنی طراحی لباس ، فرصت های طراحی لباس فیلم و تئاتر های آن منطقه را هم در اختیار دانشجویان قرار میدهند که می تواند به ایجاد ارتباطات در این صنعت کمک کند.
بقیه متخصصان حرفه ای طراحی لباس از مسیر پیچیده تری به طراحی لباس وارد شده‌اند . خیلی از آنها به جای تحصیل در رشته طراحی مد و لباس ، شروع به تحصیل یا کار در زمینه های دیگر تئاتر یا فیلم می کنند.
صرف نظر از پیشینه تحصیلی، اکثر طراحان لباس حرفه ای کار خود را به عنوان دستیار شروع می کنند ، یا در فروشگاه های طراحی لباس تئاتر یا دپارتمان های طراحی لباس فیلم .
علاقمندان به طراحی لباس علاوه بر کسب تجربه عملی در این موقعیت‌های شغلی مبتدی،  باید پورتفولیوی خودشان را هم بسازند و طیف متنوعی از لباس‌هایی که طراحی کرده‌اند را در آنجا به نمایش بگذارند.
اگرچه برخی از طراحان لباس توسط شرکت‌های بخصوص تولید تئاتر یا شرکت های  فیلمسازی استخدام می‌شوند، اکثر آنها به صورت مستقل در تولیدات مختلف کار می‌کنند.
بخش بزرگی از هیجان و جذابیت طراحی لباس این است که با کار در هر پروژه جدید ، فرصت خلق مجموعه ای متنوع از لباس و کندوکاو در روایت ها و کاراکتر های منحصر به فرد هر اثر ایجاد میشود .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

پنج + یک =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+