سینما اسکولز

فرمت RAW چیست ؟ سه مزیت و نحوه عکاسی با این فرمت

فرمت RAW چیست ؟ سه مزیت و نحوه عکاسی با این فرمت

فرمت RAW یک فرمت تصویر دیجیتال برای دوربین های دیجیتال و برخی از برنامه های دوربین گوشی های هوشمند است. با این که اندازه فایل‌های تصویری فرمت RAW بسیار بزرگ‌تر است، فایل‌های تصویری فشرده‌نشده ای ارائه می‌دهد که مورد علاقه عکاسان حرفه‌ای است و آن را ترجیح می‌دهند .

 

فهرست مطالب :

  • فرمت RAW چیست ؟
  • سه مزیت عکاسی با فرمت RAW
  • سه نکته برای عکاسی با فرمت RAW

 

فرمت RAW چیست ؟

فایل های تصویری با فرمت RAW ، تصاویر بزرگ و فشرده نشده ای هستند که روی کارت حافظه یک دوربین دیجیتال ذخیره می شوند. به عنوان یک فرمت فایل بدون فشرده سازی، RAW با فایل های JPG یا JPEG متفاوت است.
اگرچه تصاویر JPEG به رایج ترین فرمت در عکاسی دیجیتال تبدیل شده اند، اما آن ها فایل های فشرده ای هستند که ممکن است برخی از امکانات پس تولید  و ویرایش عکس را محدود کند. گرفتن عکس‌های RAW  به شما اطمینان می‌دهد که حجم بیشتری از داده‌های تصویر را حفظ می کنید.
اگرچه تقریباً هر شرکت تولید کننده دوربین فرمت فایل‌ تصویری RAW را ارائه می دهد، ولی هیچ فرمت استاندارد و یک شکلی وجود ندارد. همانطور که در برند های مختلف جستجو می کنید، با فرمت های فایل متفاوتی روبرو خواهید شد.
به عنوان مثال نیکون از فرمت RAW اختصاصی به نام NEF استفاده می کند، در حالی که کانن تصاویر دیجیتال RAW را به صورت .CR2 یا .CR3 ذخیره می کند.

سه مزیت عکاسی با فرمت RAW

RAW  به عنوان یک فرمت تصویری غیر فشرده،  مزایای قابل توجهی را نسبت به فرمت فایل فشرده مانند JPG  ارائه می دهد.
اگر فرمت دوربین روی raw تنظیم شده باشد، هیچ پردازشی اعمال نمی‌شود ، بنابراین فایل ها داده های رنگی و تونال بیشتری را ذخیره می‌کنند. با داده های ذخیره شده بیشتر در فایل، انعطاف پذیری پردازش و ویرایش بیشتری نسبت به JPEG وجود دارد.

 

جزئیات بهتر و محدوده دینامیکی بالا

اگر یک دوربین پیشرفته با مگاپیکسل بالا داشته باشید ، تفاوت قابل توجهی بین حالت RAW دوربین و حالت JPEG مشاهده خواهید کرد. RAW اطلاعات تصویر بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد و به شما این امکان را می دهد که جزئیات بیشتر و محدوده دینامیکی بالاتری را از حسگر دوربین خود ثبت کنید.

 

انعطاف پذیری بیشتر برای ویرایش

وقتی برای مرحله ویرایش ، تصاویر را از کارت SD دوربین خود به هارد دیسک انتقال می‌دهید، عاشق کیفیت تصویری که از داده های RAW دریافت می کنید خواهید شد . در حالی که فایل‌های JPEG توسط دوربین پردازش می‌شوند (که منجر به از دست رفتن داده‌های رنگی می‌شود)، فایل‌های RAW  پردازش نشده‌اند و داده‌های رنگی بیشتری دارند تا در طول فرآیند ویرایش با آن ها کار کنید.

 

کنترل خلاقانه‌ بیشتر

وقتی فایل‌ها را با استفاده از فشرده سازی با اتلاف (Lossy) ذخیره می‌کنید، مثلا مثل فرمت  JPEG، امکانات کمتری از نظر تغییر درخشندگی، کنتراست، تعادل رنگ سفید، اشباع رنگ و جزئیات محدوده تونال دارید. اگر هدف شما خلاقیت است، با دستکاری تصاویر RAW نتایج بهتری خواهید گرفت.

 

سه نکته برای عکاسی با فرمت RAW

تصاویر RAW برای یک سری موقعیت های خاص عالی هستند، اما باید مطمئن باشید که خودتان را برای موفقیت در این پروسه آماده کرده اید.

 

فضای ذخیره سازی کافی آماده کنید

حالت RAW برای ضبط فایل‌های بزرگ و با جزئیات مفید است، اما این بدان معناست که فایل‌های RAW فضای زیادی را روی کارت SD یا کارت CF و هارد دیسک‌های اکسترنال اشغال می‌کنند.
برای اطمینان از این که فضای کافی برای تصاویر RAW دارید، در حین عکاسی با خودتان کارت های حافظه اضافی به همراه داشته باشید و برای ذخیره عکس های خود روی چند ترابایت فضای هارد دیسک سرمایه گذاری کنید.

 

روی قاب بندی و ترکیب بندی تمرکز کنید

تصاویر RAW هر چیزی که از سنسور دوربین شما عبور می‌کند را بدون فشرده‌سازی، کاهش نویز یا جبران نوردهی ثبت می‌کند ، به این معنی که می‌توانید رنگ، کنتراست و تعادل سفیدی تصاویر خود را هنگام ویرایش آن ها تنظیم کنید.
ولی در زمینه قاب بندی و ترکیب بندی تصاویرتان، گزینه های کمتری خواهید داشت، بنابراین مطمئن شوید که هنگام عکاسی، آن ها را درست انجام می‌دهید.

 

بر قواعد عکاسی مسلط شوید

حواستان به تنظیم شرایط نوری درست و مناسب باشد، در صورت نیاز از فیلترهای ND استفاده کنید و ISO مناسب را انتخاب کنید. مهم ترین مرحله در عکاسی، گرفتن تصویر مناسب در سنسور دوربین است!

دیدگاه‌ها (0)

*
*

20 − 18 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+