سینما اسکولز

مدیر صدابرداری کیست؟ شناخت نقش مدیر صدابرداری در صحنه فیلمبرداری

مدیر صدابرداری کیست؟ شناخت نقش مدیر صدابرداری در صحنه فیلمبرداری

یکی از اعضای کلیدی بخش صدابرداری هر فیلم سینمایی یا تلویزیونی ، مدیر صدابرداری است و آنها نقش بزرگی در عالی شدن صدای یک فیلم ایفا می‌کنند .
تولیدات سینمایی و تلویزیونی به‌عنوان رسانه‌های بصری در نظر گرفته می‌شوند ، اما زحمات قابل‌توجهی در پشت صحنه هر فیلم کشیده می‌شود که هرکدام به یک تجربه حسی کاملاً متفاوت منجر می‌شود و یکی از مهم ترینِ آن ها ، صداست .

 

فهرست مطالب :

  1. مدیر صدابرداری کیست؟
  2. یک مدیر صدابرداری چه کاری انجام می دهد؟
  3. چه مهارت هایی برای تبدیل شدن به یک مدیر صدابرداری لازم است؟
  4. تفاوت بین مدیر صدابرداری و صداگذار 

 

مدیر صدابرداری کیست؟

مدیر صدابرداری (که به آن صدابردار سر صحنه نیز گفته می شود) بالاترین مقام دپارتمان صدا در طول پیش تولید و تولید یک فیلم است. آنها به عنوان صدابردار در طول فیلمبرداری عمل می کنند و وظیفه ضبط صدا و میزان کردن جلوه های صوتی سر صحنه را بر عهده دارند.

 

یک مدیر صدابرداری چه کاری انجام می دهد؟

کار مدیر صدابرداری در پیش تولید فیلم شروع می شود. هنگامی که آنها برای تولید یک فیلم استخدام می شوند.
مدیر صدابرداری در طول پیش تولید فیلم انتخاب می کند که باید از چه تجهیزات صوتی برای آن پروژه بخصوص استفاده کند و آن تجهیزات را تهیه می‌کنند.
زودتر از موعد شروع فیلمبرداری به لوکیشن سر میزند تا هرگونه مشکل صوتی احتمالی ، مانند نویز بیش از حدِ پس زمینه را ارزیابی کند.
به عنوان مثال، تخمین میزند که آیا صدای ترافیک سنگینی که در آن منطقه که لوکیشن فیلمبرداری واقع شده شنیده میشود یا نه ، یا اینکه آن لوکیشن در معرض بادهای شدید قرار دارد یا خیر.
تیم خود که معمولاً شامل اپراتورهای بوم، دستیاران صدا و گاهی اوقات کارآموزان صدا می شود، استخدام یا کنار هم جمع می کند.

مدیر صدابرداری در طول تولید فیلم سر صحنه فیلمبرداری حضور دارد و صداهای فیلم را ضبط میکند. این صداها شامل دیالوگ های تمام بازیگران در طول هر برداشت و همچنین “صدای ناهمگاه” می شود، که یعنی هر صدای محیطی که تیم پس تولید ممکن است بخواهند در فیلم  استفاده کنند.
صدا را در همان لحظه میکس می کند، یعنی بلندی صدا و سایر کیفیات صدا را میزان می کند تا اطمینان حاصل کند که صدا برای اثر نهایی مناسب است .
کیفیت صدا را پس از هر بار ضبط ارزیابی می کند و در صورت نیاز درخواست می کند که صدا را دوباره ضبط شود .
تمام تجهیزات صوتی را وصل میکند و بعد آن را جمع میکند .

 

چه مهارت هایی برای تبدیل شدن به یک مدیر صدابرداری لازم است؟

مدیر صدابرداری ، بالاترین مقام تیم صدابرداری است، بنابراین داشتن دانش و تجربه گسترده در مورد دستگاه های صدا و ضبط صدا برای این شغل ضروری است.
اکثر مدیران صدابرداری از موقعیت‌های رده پایین تیم صدا شروع می‌کنند تا کار با همه تجهیزات را یاد بگیرند – مثلا اوایل ورود به این کار ، در سِمَت های شغلی مانند اپراتور بوم ، دستیار تولید یا کارآموز صدا مشغول به کار میشوند .

تفاوت بین مدیر صدابرداری و صداگذار :

یک صدابردار دیگری هم هست  که در مرحله پس تولید ، یعنی پس از اتمام فیلمبرداری شروع به کار می کند.
این شخص ، صداگذار ( Re-recording Mixer ) نامیده می شود و موقع پس تولید فیلم ، وظیفه ترکیب و متعادل سازی تمام صداها یعنی صدای دیالوگ ها و جلوه های صوتی (هم جلوه های صوتی ساده تر که توسط هنرمندان فولی تولید میشود و هم افکت های صوتی پیچیده و ابداعی که توسط طراحان صدا تولید میشود ) و موسیقی را بر عهده دارند.
صداگذار کاری مشابه مدیر صدابرداری دارد ، از این نظر که هر دوی آن ها ، میزان مناسب صدا برای هر قطعه صوتی را تعیین می کنند.
اما مدیر صدابرداری این کار را سر صحنه فیلمبرداری و به صورت جداگانه در هر صحنه انجام می‌دهد، در حالی که صداگذار صدای کل فیلم را میزان می‌کند – مثلا تطبیق دیالوگ‌هایی که در زمان‌های مختلف و در فواصل زمانی مختلف فیلم‌برداری شده‌اند، اوست که تصمیم می‌گیرد موسیقی متن فیلم چه زمانی برجسته شود یا چه زمانی جلوه های صوتی استفاده کند و غیره  .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

2 + 13 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+