سینما اسکولز

مدیر فیلمبرداری کیست ؟ آیا مدیر فیلمبرداری همان فیلمبردار است؟

مدیر فیلمبرداری کیست ؟ آیا مدیر فیلمبرداری همان فیلمبردار است؟

مدیر فیلمبرداری عضو جدایی ناپذیرِ روند داستان گویی است . چون او کسی است که تصویر ذهنی و ایده های کارگردان را با دوربین به تصویر میکشد!  رابطه بین کارگردان و مدیر فیلمبرداریش یک رابطه عمیقاً تعاملی است و آن ها اغلب در چندین فیلم با هم همکاری میکنند .

 

فهرست مطالب :

  • مدیر فیلمبرداری کیست؟
  • وظایف مدیر فیلمبرداری چیست ؟
  • پنج چیزی که هر فیلمبردار به آن نیاز دارد .
  • نحوه همکاری سه کارگردانِ تحسین شده با فیلمبرداران خود  .

 

مدیر فیلمبرداری کیست؟

مدیر فیلمبرداری که به عنوان DP مخفف  Director of photography یا فیلمبردار نیز شناخته می شود، کسی است که مسئول خلق ظاهر یک فیلم است!

یک مدیر فیلمبرداری توانا ، روح تازه ای به تصویر ذهنی کارگردان می بخشد و ایده ها و مفاهیمی را نشان میدهد که ممکن است خودِ کارگردان به آن ها توجه نکرده باشد.

اینکه خیلی از کارگردانان و فیلمبرداران به طور مکرر با هم کار می کنند تصادفی نیست! مثلا همکاری استیون اسپیلبرگ و یانوش کامینسکی ! یا اسپایک لی و همکلاسی اش از دانشگاه نیویورک، ارنست دیکرسون، که شش تا از فیلم هایش را فیلمبرداری کرده .

مدیر فیلمبرداری تمام عواملی که بر تصاویر قابل ثبت توسط دوربین تاثیرگذار است (مثلا ترکیب بندی، نوردهی، نورپردازی، فیلترها و حرکات دوربین ) را کنترل می کند.

او سرپرست تیم دوربین و نورپردازی در صحنه فیلمبرداری است و همچنین ، کسی است که دوربین‌ها، لنزها و فیلترهای مورد نیاز برای استفاده در فیلمبرداری را انتخاب می‌کند.

وظایف مدیر فیلمبرداری چیست ؟

برای درک بهتر کاری که مدیر فیلمبرداری انجام می دهد، بیایید وظایفش در هر مرحله از تولید فیلم را بررسی کنیم:

 

کار مدیر فیلمبرداری در طول پیش تولید چیست؟

مدیر فیلمبرداری در طول پیش تولید، زمان زیادی را صرف تصور و ایده پردازی برای ظاهر بصری فیلم می کند.

 

طوفان فکری

مدیر فیلمبرداری همکاری تنگاتنگ و دقیقی با کارگردان، طراح تولید و بقیه سرپرستان دپارتمان های هنری فیلم دارد تا برای ظاهر و احساس فیلم ایده پردازی کنند.

در این مرحله، فیلمبردار سوالاتی از این قبیل مطرح می کند : لحن فیلم چگونه است؟ پالت رنگی فیلم چگونه است؟ چه فیلم هایی الهام بخش ظاهر این فیلم هستند؟ به چه جلوه های بصری نیاز داریم؟

کارگردانان و فیلمبرداران اغلب در این مرحله با استفاده از مود برد یا لوک بوک در هر بخش از این مرحله مشارکت می کنند.

 

جستجو و بررسی لوکیشن

در این مرحله مدیر فیلمبرداری، سرپرست لوکیشن یا مسئول جستجو و بررسی لوکیشن را همراهی می‌کند تا لوکیشن های مناسب برای فیلمبرداری را پیدا کنند .

مدیر فیلمبرداری لوکیشن ها را از منظر وجود نور طبیعی (یا کمبود آن)، فضا و چیدمانش و از نظر هماهنگی با ظاهر بصری فیلم مذکور بررسی می کند.

 

گردآوری تجهیزات دوربین

مدیر فیلمبرداری لیستی از تجهیزات مورد نیاز (شامل دوربین ها، لنزها، فیلترها و فیلم خام) را برای اجاره یا خرید به مجری طرح تحویل می دهد.

 

تشکیل تیم عوامل

خیلی از مدیران فیلمبرداری طی کار بر روی پروژه های مختلف ، تیمی از عوامل تشکیل میدهند که میتوانند به آن ها اعتماد کنند و دیگر اکثرا با همان گروه دوربین و نورپردازی از فیلمی به فیلم دیگر همکاری می کنند. در این مسیر برای استخدام افراد و تکمیل تیم عوامل دوربین با مجری طرح نیز همکاری می کنند .

 

مهمترین افرادی که بیشترین تعامل را با مدیر فیلمبرداری دارند عبارتند از :

 

اپراتور دوربین که کار با دوربین را برعهده دارد

در فیلم‌هایی که بودجه کمتری دارند ، مدیر فیلمبرداری ممکن است همان اپراتور دوربین هم باشد. مدیر فیلمبرداری نماها را ترکیب بندی میکند و به اپراتور دوربین نشان می دهد که چگونه دوربین را برای گرفتن فلان نما نگه دارد و چگونه آن را حرکت دهد.

 

اپراتور استدی‌کم که سیستم استدی‌کم را راه اندازی می کند (اگر استدی‌کم جزو تجهیزات باشد )

استدی‌کم لرزش دوربین حین حرکت را حذف میکند و تصاویر بسیار نرم و بدون لرزشی ثبت میکند . مدیر فیلمبرداری ترکیب بندی نما را انجام میدهد و اپراتور استدی‌کم با کنترل سیستم استدی‌کم نما را با دید مدیر فیلمبرداری تطبیق میدهد .

 

دستیار اول و دوم تصویربردار

دستیار اول تصویربردار ،  که”وضوح‌کِش یا فوکوس کش” هم نام دارد  . چون وظیفه اصلی آنها این است که اطمینان حاصل کنند از هر سوژه یا کنش ، با فوکوس واضح فیلمبرداری می شود.

وقتی یک بازیگر به سمت دوربین می‌آید یا از آن دور می‌شود، آن ها لنز دوربین را فوکوس کرده و مجدداً فوکوسش را میکشند .

آنها همچنین وظیفه دارند دوربین را در ابتدای روز فیلمبرداری سرهم کنند و مطمئن می‌شوند که در پایان روز هم همه چیز درست سر جای خود قرار می‌گیرد.

دستیار دوم تصویربردار که با عنوان  “کلاکت زن” هم شناخته میشود  .آنها هر برداشت جدید را روی کلاکت مشخص می کنند. این به تدوینگر اجازه می دهد صدا را با تصویر سینک ( همگام سازی صدا و تصویر ) کند.

آنها همچنین با  دستیار اول تصویربردار همکاری می کنند تا محل قرارگیری بازیگران در طول تمرین را روی زمین مشخص کنند.این کار به دستیار اول تصویربردار کمک می کند تا بداند چه زمانی باید فوکوس را تغییر دهد.

گفر ، که بر نورپردازی و برق صحنه فیلمبرداری نظارت دارد

مدیر فیلمبرداری طراحی کلی نورپردازی را انجام میدهد و سپس اجرا و تحقق آن تصویر ذهنی را به گفر و تیمش واگذار میکند.

 

سرپرست تیم گریپ

سرپرست تیم گریپ که دوربین و تجهیزات نورپردازی را نگهداری می کند و دالی، جرثقیل ها و سایر تجهیزات غیر الکتریکی را به راه می‌اندازد .

مدیرفیلمبرداری تصویر ذهنی و ایده هایش را طراحی میکند ، آن را به سرپرست تیم گریپ منتقل می کند، و سرپرست تیم گریپ (و تیمش ) هر کاری را که لازم است انجام می دهند (یعنی مثلا دالی را راه اندازی می کنند یا تجهیزات نورپردازی لازم را در اختیار گفر قرار می دهند) تا تصویر ذهنی مدیرفیلمبرداری را به واقعیت تبدیل کنند.

 

کار مدیر فیلمبرداری در طول تولید چیست؟

مدیر فیلمبرداری بخش عمده کار خود را حین تولید فیلم انجام می دهد، یعنی زمانی که فیلم عملا فیلمبرداری میشود .

 

بلاکینگ هر نما

بلاکینگ در فیلمسازی به چیدمان بازیگران در قاب گفته میشود، مدیر فیلمبرداری با کارگردان برای تصمیم گیری در مورد نحوه فیلمبرداری یک صحنه بخصوص مشارکت میکنند .

 

فیلمبرداری

در طول تولید، مدیر فیلمبرداری با توجه به موارد زیر ، دوربین و گروه نورپردازی را هدایت می کند:

 

ترکیب بندی و قاب بندی

ترکیب بندی و قاب بندی اینکه چگونه همه چیز در کادر چیده شده است.

 

نوردهی

میزان نوری که توسط دوربین ثبت می شود و نحوه نورپردازی یک صحنه .

 

لنز و فیلترها

مدیر فیلمبرداری لنز دوربین را انتخاب می کند و در این انتخاب باید یک سری عوامل مانند : داستانی که قرار است گفته شود (صحنه های احساسی ممکن است نیاز به لنز خاصی مثلا برای کلوزآپ داشته باشند)، میزان فاصله آن ها از سوژه ها (آیا عمق میدان کافی برای بعضی لنز ها وجود دارد) ، میزان نوری که در فضا وجود دارد (بعضی لنزها برای ثبت نور طبیعی بهتر از بقیه هستند) و این چیزها را در نظر بگیرد.

 

حرکات دوربین

مدیر فیلمبرداری به اپراتور دوربین میگوید که دوربین را کجا قرار دهد و چگونه آن را در صحنه حرکت دهد.

 

مرور و بررسی راش ها

راش به معنای فیلم خام و ویرایش نشده ای است که در آن روز ضبط شده . راش ها توسط کارگردان و مدیر فیلمبرداری بررسی می شوند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز با ایده اصلی هماهنگ است.

 

کار مدیر فیلمبرداری در طول پس تولید چیست؟

کار مدیر فیلمبرداری در طول پس تولید تقریباً تمام شده است، به جز نظارت بر یک فرآیند نهایی که بر ظاهر فیلم تأثیر می گذارد. و آن هم اصلاح رنگ است .

 

درجه رنگ

درجه بندی رنگ ظاهر و رنگ فیلم را تغییر می دهد. مدیر فیلمبرداری مسئول پالت رنگی فیلم است، بنابراین آنها کالریست های فیلم ( متخصص اصلاح رنگ) را راهنمایی می‌کنند که پالت رنگی فیلم باید چگونه به نظر برسد.

۵ چیزی که هر فیلمبردار به آن نیاز دارد

نقش مدیر فیلمبرداری از نظر بصری یک نقش خلاقانه، اما فنی است،  همچنین باید در مدیریت یک تیم بزرگ ماهر باشد. یک فیلمبردار برای موفقیت باید مهارت های زیادی داشته باشد:

 

دید هنری و مهارت در عکاسی

مدیر فیلمبرداری تصاویر فیلم را خلق می کند و به همین دلیل باید مهارت ذاتی برای ثبت تصاویر متحرک داشته باشد.

 

فرمان دهنده و فرمانبر باشد

این توانایی را داشته باشد که هم فرمان دهد ، هم از فرمان ها پیروی کند . مدیر فیلمبرداری باید ایده کارگردان را درک کند ، سپس آن را به اشخاص زیادی در دو دپارتمان مجزا منتقل کند.

 

مهارت های فنی دوربین

مدیر فیلمبرداری باید نحوه کار با دوربین را بلد باشد ، کارکرد دوربین های مختلف را بداند ، بداند چگونه از لنزهای زیادی استفاده کند و چگونه یک نما را نوردهی کند و آن را در معرض دید قرار دهد .و مواردی از این دست.

 

سابقه کار

با شروع کار به‌عنوان دستیار در بخش تصویربرداری یا نورپردازی، میتوانید کم کم راه خود را به سمت سِمَت های بالاتر باز کنید . سپس می توانید به یک تکنسین نور یا اپراتور دوربین و در نهایت به عنوان دستیار فیلمبردار یک فیلمبردار برجسته تبدیل شوید.

تعامل و شبکه سازی با مجری طرح و دستیار کارگردان نیز کار سودمندی است . چون آنها می توانند شما را به عنوان مدیر فیلمبرداری در پروژه های بعدی خود استخدام کنند.

 

پورتفولیوی قوی

با کار در بخش های رده پایین ترِ دپارتمان فیلمبرداری فیلم هایی که دستمزد میدهند ، پورتفولیوی خود را بسازید ، سپس  همزمان به عنوان فیلمبردار در فیلمبرداری فیلم های بدون دستمزد کار کنید.

قدرت پورتفولیوی شما در به دست آوردن کار به عنوان فیلمبردار بسیار مهم است، صرف نظر از اینکه تابحال چند پله ترقی در فیلمسازی  را طی کرده‌اید یا به کدام دانشگاه رفته اید.

نحوه همکاری سه کارگردانِ تحسین شده با فیلمبرداران خود

 

مارتین اسکورسیزی و فردی فرانسیس :

همکاری مارتین اسکورسیزی با فیلمبردارش ، فردی فرانسیس در فیلم «تنگه وحشت» (۱۹۹۱) تاثیر زیادی بر این کارگردان گذاشت. فرانسیس مجموعه ای از پنج لنز آنامورفیک داشت که در فیلم هایی مانند «بی گناهان» (۱۹۶۱) از آنها استفاده کرده بود.

دبورا کار؛ بازیگر فیلم، با لباس‌هایی تیره در سالن‌های یک عمارت ویکتوریایی قدم می‌زند، با این حال همه چیز در این قاب عریض در فوکوس کامل و واضح است.

مارتین از فردی فرانسیس پرسید که چگونه به این نتیجه دست یافته است و او پاسخ داد که آن را با f/11 (کوچکترین قطر دیافراگم دوربین) گرفته است که به نور فراوانی نیاز دارد.

تا زمانی که آنها با هم در فیلم تنگه وحشت همکاری نکرده بودند، مارتین دلیل هجوم نور زیاد در صحنه های فیلمبرداری فیلم  قدیمی‌تری که در هالیوود ساخته میشدند را به طور کامل نمیدانست .

فردی فرانسیس همچنین به مارتین نشان داد که تغییرات ظریف در قاب بندی می تواند تفاوت های بزرگی ایجاد کند.

مثلا در فیلم «تنگه وحشت» ، نمایی از نیک نولتی وجود دارد که دارد از پنجره به جسیکا لانژ نگاه می کند . مارتین و فردی فرانسیس به این رسیدند که نمایی از دو چشم نولته بگیرند ، اما مارتین همچنان ناراضی بود.

راه حل مدیر فیلمبرداری اینجا ، به تصویر کشیدن تنها یک چشم او بود که نما را کاملاً تغییر داد ! و در نتیجه تصویری مرموز و ماورایی به وجود آمد.

 

اسپایک لی و ارنست دیکرسون :

فلسفه اسپایک لی درباره فیلم به عنوان «حرکت» ، با توجه به برخی از تکنیک‌های برجسته دوربینش که او و فیلمبردارش ارنست دیکرسون به کار گرفته‌اند، منطقی به نظر میرسد.

هنگامی که اسپایک در حال فیلمبرداری فیلم مالکوم ایکس بود، بیوه این رهبر ترور شده فاش کرد که شوهرش در طول سخنرانی خود در سالن رقص Audubon این حس را داشت که ممکن است به جانش سوء قصد شود.

دیکرسون برای انتقال احساساتی که مالکوم در آن لحظه احساس میکرد ، یک دالی شات را پیشنهاد داد که در آن ، دنزل واشنگتن روی دالی می‌نشیند و کشیده میشود ، و این توهم ایجاد میشود که مالکوم در فکر عمیقی فرو رفته و مثل جهان در فضا و زمان در حال حرکت است .

و شاید این حس که مرگ از کنار او عبور میکند.  این چنین تکنیک های ریسک پذیری است که به یک کارگردان سبک و تمایز می بخشد.

 

میرا نایر و دکلان کوئین :

وقتی میرا یک فیلمبردار بزرگ پیدا می کند، دوست دارد که به همکاری با همان ها ادامه دهد . او با دکلان کوئین که یک مدیر فیلمبرداری مشهور است ، در شش پروژه مختلف از جمله فیلم « عروسی مانسون » همکاری کرده است.

فیلمبرداران در فیلم‌های میرا همکاری نزدیکی با هم دارند و همان اوایل به تیم می‌پیوندند و به شکل‌دهی و پیشبرد بیشتر ایده های او کمک می‌کنند.

آنها باید هوشیاری، آرامش و حتی عشق به جهان های دیگر داشته باشند و با قاب بندی آن جهان ها با تقدس و شعر برخورد کنند.

دکلان کوئین تمام فیلم «عروسی مانسون» را با دوربین روی دست فیلمبرداری کرد و میزانسن فیلم طوری چیده شده بود که بازیگران می‌دانستند که دوربین هر لحظه ممکن است روی آن‌ها فرود بیاید و از آن ها تصویر بگیرد .

دکلان و میرا توافق کرده بودند که در این فیلم، فیلمبرداری به صورت دوربین روی دست به صورت گیج کننده و سرسام آور نباشد . در عوض، سبکی روان داشته باشد و دوربین ارتباطات بین شخصیت‌ها را تقریباً به گونه‌ای که گویی ناظر کنش است بررسی کند.

به عنوان مثال، در طول صحنه‌ای که تمام خانواده برای یک عکس دسته جمعی ژست گرفته‌اند، دوربین دو شخصیت را به شیوه ای ناخودآگاه قدرتمند به هم پیوند می‌دهد.

ریا که توسط عکاس ناآگاه عروسی از او خواسته شده زیر پای سوء استفاده کننده اش بنشیند، به عمویش نگاه می کند که قرار بود از او محافظت کند.

حالت دردناک صورت ریا، و حرکت چشمانش به سمت عمویش، حاکی از زیرمتن قدرتمندی است که نه در فیلمنامه نوشته شده و نه توسط هیچ شخصیتی گفته میشود. با این حال مخاطب  به لطف حرکات ظریف دوربین ، متوجه این پویایی می شود  .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

20 − 4 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+