سینما اسکولز

مدیوم شات چیست؟ درک اصول استفاده از مدیوم شات در فیلم

مدیوم شات چیست؟ درک اصول استفاده از مدیوم شات در فیلم

 مدیوم شات ( یا نمای متوسط )  یک نمای همه کاره است که درشات لیست (Shot List)  یا فهرست برداشت های انواع ژانرهای فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی یافت می شود.

 

فهرست مطالب :

  •  مدیوم شات چیست؟
  •  هشت نوع مختلف مدیوم شات
  •  پنج علت انتخاب مدیوم شات توسط کارگردانان و فیلمبرداران
بیشتر بدانید : مستر کلاس دیوید لینچ

 

مدیوم شات چیست؟

مدیوم شات که به آن نمای متوسط یا میانه نیز می گویند، یکی از انواع نماهای دوربین در سینما و تلویزیون است که یک بازیگر را تقریباً از کمر به بالا نشان می دهد. از مدیوم شات برای تاکید بر بازیگر و محیط اطرافش با حضور برابر روی پرده سینما استفاده می شود. مدیر فیلمبرداری از مدیوم شات استفاده می کند تا چهره و احساسات بازیگر را به وضوح نشان دهد و در عین حال ، مخاطب را از آنچه در دنیای اطراف بازیگر می گذرد هم آگاه کند.

 

هشت نوع مختلف مدیوم شات :

  1. نمای مدیوم کلوزآپ : (M.C.U) این نما ، نمایی است بین نمای نزدیک ( کلوزآپ ) و یک نمای متوسط ( مدیوم شات ) ، که سوژه را از قفسه سینه یا شانه به بالا نشان می دهد و حجم زیادی از محیط اطراف او را نمایان نمی‌کند .
  2. مدیوم شات : جایی بین یک نمای نزدیک و واید شات ( نمای عریض یا نمای دور ) ، که سوژه را از کمر به بالا نشان می دهد و در عین حال ، کمی از محیط اطرافش را هم آشکار می کند.
  3. مدیوم لانگ شات : (M.L.S) جایی بین مدیوم شات و فول شات که سوژه را از زانو به بالا نشان می دهد. این نما ، نمای ¾ نیز نامیده می شود.
  4. نمای اور شولدر (نمای از روی شانه ) : این نما زمانی است که دوربین پشت یا روی شانه یک سوژه قرار می گیرد  ، در حالی که سوژه دیگر هنوز روی صفحه قابل مشاهده است . اورشولدر شات بر ارتباط بین شخصیت ها تأکید می کند.
  5. تو شات ( نمای دو نفره ): زمانی است که تصویر دو سوژه در کنار هم یا روبروی هم در یک فریم ظاهر می شود.
  6. نمای نقطه نظر : (پی .او .وی/ o.v ) : این نما کنش را از چشم یک شخصیت بخصوص نشان می‌دهد و دراصل ، به مخاطب این اجازه را می‌دهد که به آن شخصیت تبدیل شود.
  7. نمای سرپایین ، زاویه بالا یا های انگل : (high angle)از این نما برای نشان دادن موضع قدرت بین کاراکتر ها استفاده می شود. در نماهای زاویه بالا، تماشاگر از بالا به موضوع نگاه می کند و یک جور حس برتری به مخاطب القا میشود .
  8. نمای سربالا ،زاویه پایین یا لوانگل : (low angle) از این نما هم برای نشان دادن موضع قدرت بین کاراکتر ها استفاده می شود . منتهی در نماهایی که لوانگل هستند ، تماشاگر است که رو به بالا ، به سوژه نگاه می کند و یک جور حس حقارت به مخاطب القا میشود .

 

پنج علت انتخاب مدیوم شات توسط کارگردانان و فیلمبرداران:

  1. تا جزئیات و محوطه را به طور همزمان ثبت کنند. مدیوم شات ها، جزئیات ظاهری و بازی کاراکتر و محوطه ای که در آن قرار دارند را بطور همزمان برجسته می‌کنند. مدیوم شات ها خود بازیگر را در حالی که هنوز در بافت جهانی که در آن واقع شده اند قرار دارند نشان می‌دهند .
  2. تا چند بازیگر را همزمان به تصویر بکشند : فاصله ​​دوربین تا سوژه ها در نمای مدیوم شات به اندازه‌ای است که بتواند چند بازیگر را به طور همزمان در تصویر جای دهد . استفاده از مدیوم شات علی الخصوص هنگام فیلمبرداری صحنه های دیالوگ محور مفید است، چون به اندازه کافی فاصله دارد که چند بازیگر را در تصویر بگنجاند و در عین حال ،  به اندازه‌ای فاصله دارد که ری اکشن بازیگران در گفتگو و بیان دیالوگ ها را هم نشان دهد .
  3. برای خوب نشان دادن زبان بدن : نمای واید شات برای تشخیص ظرافت های زبان بدن بازیگر خیلی دور است ، یک نمای کلوزآپ هم که زبان بدن را اصلا نشان نمی‌دهد ! بنابراین بهترین گزینه ، مدیوم شات است . یک مدیوم شات ​​اندازه ایده آلی برای به تصویر کشیدن انتخاب های ظریف جسمانی یک بازیگر دارد .
  4. برای انتقال ( ترانزیشن ) به یک اندازه نمای دیگر : کات زدن ناگهانی از یک نمای واید به نمای اکستریم کلوزآپ ( نمای بسیار نزدیک ) ، بدون اینکه یک مدیوم شات قرار داده شود و در نقش میانجی عمل کند ، ناگهان در چشم مخاطب میخورد و برای او آزاردهنده است. مدیوم شات ​​به عنوان یک پله امن بین انواع اندازه نماها عمل می کند و امکان انتقال نرم تر بین نماها را فراهم میسازد .
  5. تا به بازیگر فرصت دهد با محیط اطراف خود بازی کند : زمانی که در فیلمنامه از بازیگر خواسته شود که از یک وسیله ای در صحنه ( پراپ ) استفاده کند یا با محیط اطراف خود تعامل داشته باشد، کارگردان معمولاً از مدیوم شات استفاده می‌کند تا تاکید یکسانی بر شخصیت‌ها و محیط اطراف آنها داشته باشد.
در مسترکلاس دیوید لینچ با تکنیک های فیلمسازی بیشتر آشنا شوید .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

یک + 19 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+