سینما اسکولز

نحوه انجام مصاحبه برای فیلم مستند

نحوه انجام مصاحبه برای فیلم مستند :  بهترین نکات و تکنیک های مصاحبه برای فیلم های مستند و تلویزیونی

یکی از ارکان اصلی فیلمسازی مستند ، انجام مصاحبه های تأثیرگذار و قوی است. با این حال، صحبت درباره گرفتن یک مصاحبه عالی ، از انجام دادن آن خیلی آسان تر است. امروز در این مقاله ، با چند تکنیک و نکته برای انجام یک مصاحبه درست و کامل آشنا می‌شوید که به شما در ساخت یک مستند بی نظیر کمک می کنند:

 

 فهرست مطالب :

  •  چگونه برای انجام مصاحبه مستند آماده شوید ؟
  • چهار روش برای پرسیدن بهترین سوالات در مصاحبه فیلم مستند
  • پنج نکته برای انجام یک مصاحبه موفق در فیلم مستند
بیشتر بدانید : مسترکلاس کن برنز

 

چگونه برای انجام مصاحبه مستند آماده شوید ؟

 چند کار هست که باید قبل از این که برای ضبط مصاحبه خود آماده شوید انجام دهید یا در ذهن داشته باشید  :
  •  یک پیش-مصاحبه با سوژه خود انجام دهید.  پیش مصاحبه (یا دقیق تر بگوییم ، یک مکالمه حضوری یا تلفنی با سوژه ، مدت ها قبل از قرارگیری مقابل دوربین) می تواند یک گام اساسی برای انجام یک مصاحبه موفق در مقابل دوربین باشد. این کار نه تنها به شما این امکان را می دهد که با داستانِ سوژه خود آشنا شوید، بلکه به سوژه کمک می کند تا با شما به عنوان یک مصاحبه کننده راحت تر شود.
  •  از صحنه مصاحبه خود آگاه باشید.  شما باید قبل از شروع انجام مصاحبه برای مستند، با کارگردان یا فیلمبردار فیلم گفتگو کنید و بدانید که مصاحبه چگونه ضبط خواهد شد . چه نوع پس زمینه ای استفاده خواهد شد؟ آیا در نور طبیعی فیلمبرداری می شود یا از نورپردازی سه نقطه ای استفاده می شود؟ آگاهی از نوع چیدمان و صحنه فیلمبرداری مصاحبه قبل از شروع به ضبط دوربین ها به شما کمک می کند تا از غافلگیری جلوگیری کنید و فقط روی خودِ مصاحبه تمرکز کنید.
  •  محل قرارگیری دوربین خود را مشخص کنید.  در مصاحبه هایی که برای فیلم های مستند انجام می‌شوند ، سوژه ها به طور سنتی مقابل دوربین می‌نشینند و به مصاحبه کننده نگاه می کنند و نه به دوربین، به طوری که خط دید آنها به سمت کنار لنز دوربین باشد.  گاهی اوقات هم میتوانید دو زاویه دوربین متفاوت قرار دهید – یکی نمای نزدیک و یک مدیوم شات یا وایدشات – برای اینکه تدوینگر موقع تدوین دستش باز باشد. این که از قبل از محل قرارگیری دوربین مطلع باشید به شما کمک می‌کند هنگام ورود به صحنه احساس راحتی داشته باشید.

 

چهار روش پرسیدن بهترین سوالات در مصاحبه برای فیلم مستند :

 هر کسی در مصاحبه کردن سبک و نگرش خودش را دارد ، اما تجربه میگوید رعایت این چند قاعده بسیارکمک کننده است و خوب است که هنگام تعیین سؤالات مصاحبه آن ها را به یاد داشته باشید :
  1.  با سوالات کلی شروع کنید : مستندسازان اغلب با سؤالات نسبتاً کلی و قابل بحث شروع می‌کنند تا سوژه های خود را آماده کنند که با تفکر بیشتری به سوالات پاسخ دهند . این سوالات ابتدایی ممکن است حتی در مورد موضوع مصاحبه نباشند، به عنوان مثال ، ممکن است در مورد دوران کودکی یا نحوه تربیت مصاحبه شونده باشند. شروع مصاحبه با این سؤالات کُلی ، اغلب می تواند منجر به پاسخ های پیچیده تر و ظریف تری شود .
  2.  انعطاف پذیر باشید :  همانطور که گفتگو پیش می‌رود، به یاد داشته باشید که انعطاف پذیری خود را حفظ کنید . اشکالی ندارد که گاهی از فیلمنامه بیرون بزنید! همانطور که به سوژه گوش می دهید، به احساسات و علایق او توجه کنید و پرسش هایی که در آن لحظه برایتان پیش می آید را هم بپرسید . اگر سوژه شما با موضوع مورد بحث احساس راحتی نکرد ، یا نتوانست به یک سؤال پاسخ دهد، سؤال بعدی خود را بپرسید و بعداً دوباره به قبلی برگردید . هدف این نیست که تمام سوالات از پیش طراحی شده که در لیست نوشته اید را تیک بزنید . بلکه باید موقعیت مناسبی برای دریافت یک پاسخ فوق‌العاده ایجاد کنید و تعامل با سوژه‌تان را حفظ کنید .
  3.  از پرسیدن سوالات بله یا خیر خودداری کنید : حواستان باشد از پرسیدن سوالاتی که می توان آن را با بله یا خیر پاسخ داد اجتناب کنید. شما نیاز دارید که سوژه مصاحبه بتواند به صورت مفصل در مورد یک موضوع صحبت کند. به عنوان مثال، به جای اینکه بپرسید “آیا در نیویورک بزرگ شدی؟” می توانید بپرسید “بزرگ شدن در نیویورک چگونه بود؟”
  4.  پیش فرض ها را کنار بگذارید : اگر مسیر یک پرسش به جایی نرسید، موضوع مورد بحث را رها کنید. هر گونه پیش فرض یا تصور قبلی در مورد نحوه انجام مصاحبه را کنار بگذارید و دست نگهدارید. توجه کنید و ببینید سوژه شما واقعاً می خواهد درباره چه چیزی صحبت کند . سپس به صورت فی البداهه سوال بپرسید .

 

پنج نکته برای انجام یک مصاحبه موفق در فیلم مستند :

 خب . حالا که برای مصاحبه آماده شده اید و لیست سوالات خود را در دست دارید  ،  موارد دیگری وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که بیشترین بهره را از مصاحبه خود می برید:
  1.  کاری کنید که سوژه شما احساس راحتی داشته باشد : خیلی از افرادی که قرار است از آن ها مصاحبه شود ، بسیار دستپاچه و مضطرب وارد صحنه فیلمبرداری یا مکانی که قرار است در آن مصاحبه انجام شود میشوند . به‌ویژه وقتی قرار باشد در مقابل یک گروه فیلمبرداری بزرگ قرار بگیرند. اکثرشان قبلاً هرگز مجبور نبودند جلوی دوربین فیلمبرداری صحبت کنند. به آنها قوت قلب بدهید و بگویید که اشتباه هیچ اهمیتی ندارد و زمان زیادی برای ضبط وجود دارد.
  2.  انتظارات خود از مصاحبه را به طرز واضحی بیان کنید : انتظارات خود را شفاف و روشن بگویید ، مثلا این که می‌خواهید مصاحبه به چه شکل انجام شود: آیا میخواهید به شما نگاه کنند یا به دوربین ؟ پاسخ هایشان باید چقدر عمیق باشد و چطور فراتر از پاسخ «بله» یا «خیر» جریان را توضیح دهند. طی این گفتگو ، تاکید کنید که دارند کارشان را عالی انجام میدهند .
  3.  حرفشان را قطع نکنید : اگر به نظر رسید که سوژه هنگام تعریف کردنِ داستان خود از بحث اصلی خارج شده ، سعی کنید که وسط حرف او نپرید . درعوض، از زبان بدن خود برای گوش دادن فعال استفاده کنید و بحث را به طرز نامحسوسی هدایت کنید. به عنوان مثال، زمانی که خواستید فردی به همان رشته افکار خود ادامه دهد، می‌توانید سرتان را تکان دهید، یا اگر خواستید کسی داستانش را به پایان برساند، می‌توانید ارتباط چشمی خود را قطع کنید و به پایین نگاه کنید.
  4.  از سوژه بخواهید سوال شما را در جوابش تکرار کند : از شخص مصاحبه شونده بخواهید سوال شما را در پاسخ خود تکرار کند. این به ایجاد یک چارچوب برای پاسخ آنها کمک می کند و روایت شما را شفاف تر می کند. به عنوان مثال، اگر سوال شما این بود که “اولین باری که به جشنواره فیلم رفتی کِی بود ؟ “، سوژه پاسخ خود را با گفتن “اولین باری که به جشنواره فیلم رفتم…” آغاز کند.
  5.  استراحت کنید : مصاحبه‌ها نه تنها برای سوژه، بلکه برای مصاحبه‌ کننده، عوامل و فیلمبرداران هم میتواند خسته‌کننده باشد. حواستان باشد که هرموقع نیاز بود ، یک مدت زمان کافی را برای استراحت اختصاص دهید .
 در مستر کلاس کن برنز با ساخت فیلم مستند بیشتر آشنا شوید .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

بیست − چهارده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+