سینما اسکولز

نحوه ساخت استوری بورد برای فیلم

نحوه ساخت استوری بورد برای فیلم

بین ایده‌پردازی و خلق یک فیلم‌ ، کمیک بوک و سایر رسانه‌هایی که نیاز به طراحی صحنه‌ها دارند، یک مرحله مهم وجود داره : ساختن استوری‌برد.

 

فهرست مطالب :

  • استوری بورد چیست؟
  • دلایل اهمیت استوری بورد
  • چطور در چهار مرحله ساده یک استوری بورد بسازیم ؟
  • بهترین قالب ها و برنامه های استوری برد کدامند؟
  • دو برنامه جایگزین و رایگان برای  Storyboarding

 

استوری بورد چیست؟

استوری بورد یک طرح تصویریه از یک فیلم ، چه فیلم کوتاه باشه چه بلند ، چه حتی یک انیمیشن. طراحی استوری برد بخش مهمی از فرآیند پیش‌تولیده و در اصل شامل مجموعه‌ای از تصاویر میشه و هرچیزی که قراره در اثر نهایی شما تولید بشه رو نشون میده  .

خیلی از استوری‌بردها با دست طراحی میشن ، اما بعضی از سازندگان فیلم یا انیماتورها ترجیح میدن از نرم‌افزارهای طراحی استوری‌برد استفاده ‌کنند. نتیجه نهایی هم شبیه یک کمیک بوک یا یک رمان گرافیکی میشه .

 

دلایل اهمیت استوری بورد :

اگر در حال کار روی یک فیلمنامه باشید ، از قبل جریان پروژه‌تون رو می‌دونید . نکته اساسی اینه که اون جریان و ایده های جدید رو باید از کلمه به تصویر ترجمه کنید.

هر تصویر در استوری بورد شما باید انقدر اطلاعات کافی داشته باشه که کسی که هرگز فیلمنامه شما رو نخونده بتونه بهش نگاه کنه و بفهمه قضیه از چه قراره . اما در عین حال نباید زیادی اطلاعات داشته باشه ، چون باعث کم رنگ شدن جزئیات مهم میشه .

به استوری بورد به چشم یک نوع رمان گرافیکی از فیلمنامه تون نگاه کنید، جایی که هر صفحه، نمایانگر یک زاویه دوربین جدید یا یک لحظه کلیدی در ماجراست .

 

هدف از فرآیند طراحی استوری بورد دو چیزه :

اطمینان از این که تمام نماهای مورد نیاز فیلم ، سر صحنه فیلمبرداری ضبظ میشن تا یک داستان منسجم و هیجان انگیز در اتاق تدوین ساخته بشه و این که کار خیلی مقرون به صرفه انجام بشه تا از صرف زمان بیهوده برای فیلمبرداری نماهای غیرضروری یا از دست دادن پول در تولید ویدیو یا جلوه های ویژه جلوگیری بشه.

استوری‌بردهای خوب میتونن موقع کارگردانیِ سکانس‌های اکشن خیلی عظیم مفید باشند. طراحی شات لیست ( فهرست برداشت ها ) میتونه یک عنصر سازمان‌دهنده در فیلمبرداری نماهای پیچیده باشه .

استوری‌برد هم وسط یک روز فیلمبردار شلوغ و پرکار ، میشه نقشه‌ دقیق و مفید از تمام چیزایی که باید اون روز ضبط بشه . برای همینم هست که باید استوری برد رو به درستی بسازید!!

چطور در چهار مرحله ساده یک استوری بورد بسازیم :

این مراحل رو دنبال کنید تا اولین استوری بوردتون رو بسازید.

 

یک شات لیست درست کنید

یک صحنه از فیلمنامه تون رو انتخاب کنید و براش شات لیست درست کنید ، به این توجه کنید که هر زاویه دوربین و اندازه نمای بخصوص چطور میتونن داستان رو روایت کنند یا یک لحظه رو تاثیرگذارتر کنند؟ چه چیزی از کاراکتر و داستانتون رو میتونید از طریق زوایای دوربین فاش کنید؟ یک طرح اولیه تقریبی از فهرست برداشت هاتون بکشید .

 

استوری برد تون رو ترسیم کنید

چه در حال کار بر روی یک فیلم بلند یا یک انیمیشن کوتاه باشید ، یکی از سکانس‌های پیچیده‌تر رو انتخاب کنید و یک تصویر ذهنی و ایده برای اون صحنه مشخص کنید.

تمام نماهایی که پیش‌بینی می‌کنید به‌عنوان ماده خام بهشون نیاز دارید رو فهرست کنید، سپس همشون رو مثل یک کمیک استریپ در مربع‌های استوری‌بورد خود ترسیم کنید.

اگر زیاد نقاشیتون خوب نیست، میتونید از یه سری اشکال ابتدایی استفاده کنید و یه سری شکل روی کاغذ بچسبونید . ولی اگر اون نتیجه مورد نظرتان رو دریافت نکردید، می‌تونید با یک هنرمند طراح استوری‌برد برای ایجاد تغییرات یا ترسیم یک سکانس پیشنهادی همکاری کنید.

اگر برای یافتن یک هنرمند باتجربه و واجد شرایط به کمک نیاز داشتید ، در Jorgen’s List، Upwork  یا گروه عمومی فیس بوک «Frame Dump» سرچ کنید.

 

جزئیاتش رو تکمیل کنید

استوری بورد شما باید مهمترین عناصر هر صحنه رو داشته باشه. ولی چون یک تصویر ثابتیه که در نهایت به یک ویدیو یا انیمیشن متحرک تبدیل میشه و کل داستان رو یپش میبره ، باید جزئیات رو هم درج کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع، حتماً حرکت ها رو در استوری بورد خودتون نشون بدید. به عنوان مثال، می تونید جهتی که شخص در حال راه رفتن هستش رو با فلش نشون بدید.

شما باید علاوه بر زوایای دوربین و کادربندی هر نما ، تمام لوازم صحنه ای که در محصول نهایی وجود داره رو هم لحاظ کنید. یک پیشنهاد خوبی که داریم اینه که یک طرح کلی از تمام جزئیات مربوط به هر نما بکشید ، بدون عمیق شدن در جزئیات حواس پرت کننده و نامربوط .

 

کلمات اضافه کنید

وقتی تصاویر رو کشیدید ، اضافه کردن کلمات یا دیالوگ در پایین تصاویر ممکنه کمک کنه که اطلاعات بیشتری از آنچه در حال وقوعه ارائه بدید.

این مرحله در فرآیند کشیدن استوری‌برد محشره چون میتونید هر چیزی که نتونستید در نقاشی‌های ساده بیان کنید با کلمات بیان کنید ، مثل فیلم که بهش صدای راوی اضافه می‌کنید .

بهترین قالب ها و برنامه های استوری برد کدامند؟

اگر چند صد دلار اضافی تو جیبتون هست، روی نرم افزار فیلمنامه نویسی سرمایه گذاری کنید. این ابزارهای مفید به قالب‌بندی فیلمنامه شما رسیدگی می‌کنند تا مجبور نشید با حاشیه‌ها، فاصله‌ها،page breaks و سایر دستورات ناخوشایند پردازش کلمه سر و کله بزنید.

این برنامه ها کلی ابزار مفید دیگه هم دارند که به شما در ایجاد استوری بورد، شات لیست ، زمان بندی ها و بودجه بندی کمک می کنند.

اینجا چهار برنامه برتر استوری بورد به ترتیب گرانترین تا کمترین آورده شده:

  • Final Draft
  • Movie Magic Screenwriter
  • Fade In
  • Celtx

 

دو برنامه جایگزین و رایگان برای Storyboarding :

اگر ترجیح میدید هزینه های جانبی غیرضروری رو حذف کنید و با یک برنامه استوری‌بورد ساز رایگان با ویژگی های قالب‌بندی ساده کار کنید، این گزینه‌ها رو در نظر بگیرید.

اگر از قبل به فتوشاپ مسلط هستید، می تونید ازش برای ساختن استوری بورد استفاده کنید. حتی تعدادی قالب رایگان استوری‌بورد هم هست که می‌تونید اونارو مستقیماً در فتوشاپ آپلود کنید . این کار ساخت استوری‌بردهای شما رو مقرون به صرفه و آسون می‌کنه.

StudioBinder ابزارهای قابل شخصی سازی زیادی برای مدیران تولید ارائه میده ، مثلا دکوپاژ فیلمنامه ، شات لیست ، استوری بورد، چیدن برنامه های فیلمبرداری، لیست عوامل ، مدیریت وظایف و تقویم ها و غیره. این وب سایت ، چندین اشتراک مختلف داره و امتحانش رایگانه ، یک وبلاگ مفیده پر از نکات پیش تولید و تولید .

همینطور که کارتون در زمینه فیلم سینمایی رو شروع می کنید، به خاطر داشته باشید که یک استوری بورد خوب بخش جدایی ناپذیری از فرآیند خلاقیته – استوری بورد به شما کمک می کنه ایده هاتون رو با موفقیت به یک اثر هنری تبدیل کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

10 − 7 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+