سینما اسکولز

نکاتی برای انتخاب لوکیشن فیلمسازی

نکاتی برای انتخاب لوکیشن فیلمسازی

نکات مهم و کاربری وجود دارد که می بایست در انتخاب لوکیشن فیلمسازی به آنها توجه کرد ، در این مقاله یک چک لیست از این موارد تهیه کرده ایم و بصورت خلاصه به آنها می پردازیم که قابل توجه و پر اهمیت نیز می باشند .
هنگام جست و جو برای لوکیشن ، دوربین دیجیتالی ، چراغ قوه ، متر ، فازمتر،کارت ویزیت ، دفترچه ، و مداد به همراه ببرید.از لوکیشن هایی که پیدا می کنید عکس یا فیلم بگیرید تا بتوانید بعداً در قرارهای پیش تولید به آنها ارجاع بدهید.
امکان دسترسی به پارکینگ را بررسی کنید : آیا مجاز به استفاده از پارکینگ هستید؟ آیا برای پارک در خیابان محدودیتی وجود دارد؟ چه روزهایی مختص تمیز کردن خیابان هاست؟ آیا پارک کردن اتومبیل بر کار و زندگی ساکنان یا مشاغل تاثیر می گذارد؟
آیا در بعضی از خیابان ها بعد از ساعت مشخصی امکان پارک اتومبیل وجود دارد؟ آیا برای کنترل پارک در مناطق تعیین شده به وجود پلیس نیاز دارید ؟ هنگام تهیه ی برگه های فراخوانی ، حتماً به محدودیت های پارکینگ اشاره کنید.

به زمان طلوع و غروب خورشید و به نقاطی از لوکیشن که خورشید در طول روز بر آن ها می تابد توجه کنید. مکان قرارگیری خورشید را در هنگام برنامه ریزی برای فیلم برداری در نظر بگیرید.
محل تخلیه ی تجهیزات را در لوکیشن تعیین کنید. آیا در لوکیشن تجهیزات بارگیری و آسانسور مخصوص بار وجود دارد ؟ اگر از آسانسور معمولی استفاده می کنید ، آیا برای حفاظت از دیوارها و سطوح به نصب لایه های محافظ نیاز دارید؟
محل قرارگیری تجهیزات را در لوکیشن تعیین کنید. این محل باید نزدیک و ایمن باشد.
وسایل نقلیه ی مربوط به پروژه را در کجا می توان پارک کرد؟ اتومبیل های عوامل و بازیگران را کجا باید پارک کرد؟ باری های حامل تجهیزات را کجا باید گذاشت؟ آیا منطقه امن است یا باید نگهبان استخدام کنید یا یکی از دستیاران تولید را به مراقبت از وسایل نقلیه بگمارید؟
جعبه تقسیم برق را بررسی کنید یا تعداد مدارها و بار الکتریکی قابل دریافت از هریک را مشخص سازید.
اگر قادر به شناسایی تمام مدارها و رسانه های الکتریکی نیستیدبا مدیر ساختمان یا واحد نگهداری آن مشورت کنید تا در یافتن سایر جعبه های تقسیم کمک تان کنند. نقشه ی مدارها را ترسیم کنید تا بتوانید بار نیرو را تعیین کنید.
همه چیز – به ویژه دستگاه های یخچال و تهویه هوا – را که احتمال دارد باعث سر و صدا شوند بررسی کنید و ببینید چطور می شود آن ها را از کار انداخت. هنگام خاموش کردن یخچال سوییچ اتومبیل تان را داخل آن قرار دهید تا در پایان روز یادتان باشد روشنش کنید.
جای دستشویی ها را تعیین کنید. اگر در پارک یا در جایی که فاقد تجهیزات بهداشتی است کار می کنید ، مکانی برای قرار دادن تجهیزات بهداشتی قابل حمل در نظر بگیرید.
محل استقرار خدمات تغذیه و ملزومات حرارتی ، برودتی و برق مورد نیاز آن را مشخص کنید.

ابعاد اتاق ها ، شامل مواردی چون ارتفاع سقف و عرض در ورودی را ( مثلاً برای متناسب بودن آن با حرکت دالی ) اندازه بگیرید. به تعداد پنجره ها و درها و کاربرد کلیدهای تعبیه شده بر دیوارها نیز توجه کنید.
به صداهای بیرونی – مانند سر و صدای فرودگاه ، قطار ، بزرگراه ها، آژیر بیمارستان، پلیس یا آتش نشانی و مدارس – که ممکن است باعث اختلال صوتی شوند گوش قرار دهید.
فهرستی از شلوغ ترین ساعات روز تهیه کنید. برای مثال، این ساعات ها می تواند شامل زمان تعطیلی مدرسه یا توقف پرواز هواپیماها در هنگام شب باشد. اطلاع از این برنامه به تعیین برنامه ی فیلم برداری و ممانعت از تاثیر این منابع صوتی غیر قابل کنترل کمک خواهد کرد.
اگر فیلم برداری در مکانی عمومی صورت می گیرد ، برای حفظ ایمنی مجموعه حتماً اقدامات احتیاطی لازم را صورت دهید. علائم هشدار را در اطراف محیط کار قرار دهید تا مردم از عملیات فیلم برداری مطلع شوند.
از دستیاران تولید بخواهید که عبور و مرور عابران پیاده را کنترل کنند و با استفاده از نوارهای مخصوص هشدار محدوده ی ممنوع الورود را مشخص سازند. هنگام هماهنگی برای فیلم برداری نماهایی که به طور بالقوه می تواند بر فعالیت عموم مردم تاثیر بگذارد یا مسئولان یا صاحبان لوکیشن از نزدیک همکاری کنید.
هنگام فیلم برداری در لوکیشنی مانند رستوران یا فروشگاه مطمئن شوید که مالک لوکیشن می تواند در طی فیلم برداری محل را تعطیل کند. کار فیلم برداری در لوکیشن به اندازه ی کافی دشوار است. سر و کله زدن با مشتریان و مسئولیت های مرتبط با آن به شدت می تواند بر تولید تاثیر بگذارد.
به کارهای هنری، عکس ها ، لوگوها یا هرچیز دیگری که به دیوار نصب شده و تحت قانون حق اثر است توجه داشته باشید چون باید آن ها را با آثاری که مجوز دارند جایگزین کنید. استفاده از آثار تحت حمایت حق اثر بدون اجازه ی صاحب آن احتمالاً برای تان مسئولیت ایجاد می کند و موجب دعوای حقوقی می شود.

این موضوع را بررسی کنید که آیا لازم است از مسئولان شهری مجوز ویژه ای بگیرید یا ناچارید امکان حضور یک پلیس یا مامور آتش نشانی را در طی فیلم برداری فراهم سازید. در بسیاری از شهرها ، به ویژه شهرهایی که تولید فیلم در آن ها بسیار متداول است ، فارغ از این که فیلم برداری در ملکی خصوصی انجام می گیرد یا عمومی ، وجود مامور آتش نشانی در محل الزامی است.
در مورد کاری که می خواهید در محل انجام دهید ، تعداد افراد ، میزان نیاز به پارکینگ ، مصرف برق ، غذای مصرفی ، وجود بدل کار یا عملیات آتش ، یا نیاز به تغییر یا جابه جایی بخشی از لوکیشن ، یا مالک آن صادق و روراست باشید.
بهتر است پیشاپیش این جزییات را روشن کنید تا در روز فیلم برداری ، مالک لوکیشن از دیدن چیزهایی که انتظارش را ندارد شوکه نشود. او می تواند از حق خود برای بیرون کردن عوامل از لوکیشن استفاده کند.
برای اغلب لوکیشن ها باید بیمه نامه ی مربوطه را ارائه کنید. در صورت بروز حادثه ای که به آسیب دیدگی لوکیشن یا افراد منجر شود ، بیمه هم از شما محافظت می کند و هم از لوکیشن. برای گفت و گو در مورد نوع و میزان پوشش بیمه ای خود آمادگی داشته باشید.
حتماً پیش از ورود به مرحله ی تولید لوکیشن را پیدا کنید. طی زمان جست و جو، علاوه بر ضروریات طراحی تولید ، وسایل صحنه ، لباس و طراحی صحنه ، به محل قرار گیری بازیگران ، موقعیت دوربین ، و ایده های مربوط به نورپردازی فکر کنید.
سرپرستان اصلی تمام بخش ها ، مانند مدیر فیلم برداری ، طراح تولید ، طراح صحنه ، و طراح صدای تولید را برای انتخاب لوکیشن به همراه ببرید. به اطلاعاتی که می دهند گوش بدهیدو در دوره ی جست و جو برای لوکیشن به دغدغه های تکنیکی آن ها توجه کنید.

اگر لوکیشنی مورد پسندتان واقع شد ، این نکته را نیز بررسی کنید که آیا لازم است از همسایگان ، صاحبان مشاغل اطراف ، یا دیگران اجازه بگیرید یا نه. در بعضی از شهرهای جهان جلب رضایت ساکنان و کسبه ی محل الزامی است.
آدرس بیمارستان های محل را پیدا کنید و مسیر رسیدن به آن ها را همراه با اطلاعات اضطراری مربوطه برای عوامل و بازیگران آماده سازید تا در موارد اضطراری پزشکی در صحنه از آن استفاده کنند.
در صورت دور بودن لوکیشن ، آدرس هتل های محلی را پیدا کنید. در صورت اقامت طولانی در آن ها ، برای گرفتن تخفیف مذاکره کنید.
مسیرهای رسیدن به محل فیلم برداری را نهایی و بازبینی کنید تا مطمئن شوید که تمام برگه ها و نقشه ها درست اند. بدون طی کردن مسیرها با اتومبیل ، به اطلاعات وب سایت هایی که نقشه ها را به صورت آنلاین عرضه می کنند اعتماد نکنید.

 

لوکیشن هایی که نباید برگزید

از لوکیشن هایی که دیوارهایش سفید است ، مانند آپارتمان ها ، کلاس ها، یا دفتر کار ، پرهیز کنید مگر آن که ظاهر مورد نظرتان این انتخاب را اقتضا کند.
نورپردازی و فیلم برداری در این لوکیشن ها بسیار دشوار است زیرا ممانعت از تاثیر دیوارها بر افزایش میزان نور فرصت با ارزش تولید را تلف می کند. اگر در مورد لوکیشن اختیار تام دارید ، دیوارها را به رنگ خاکستری روشن درآورید.

می توان با نورپردازی کاری کرد که دیوار روشن تر به نظر برسد ، اما تصویر حاصل از دوربین در شرایط نورپردازی عادی بسیار بهتر از زمانی خواهد بود که دیوارها سفید باشد.
از لوکیشن هایی که سقف شان آن قدر کوتاه است که قرار گیری بوم میکروفون را در بالای سر بازیگران محدود می سازد ، یا آن قدر بلند است که نورپردازی را دچار مشکل می کند بپرهیزید.
وقتی در فیلم نامه از اتاقی کوچک صحبت شده است ، مجموعه ای بزرگ تر را برای فیلم برداری در نظر بگیرید. با فیلم برداری در گوشه ای از اتاق و صحنه آرایی خلاقانه به راحتی می توان کاری کرد که اتاقی بزرگ به نظر کوچک بیاید.
فضای بزرگ ، با فراهم کردن جای کافی برای قرار گیری تجهیزات نور ، دوربین و عوامل تولید ، کار گروه تولید را آسان تر می سازد.
از لوکیشن هایی که در طول فیلم برداری به نحو منطقی قادر به کنترل شان نخواهید بود پرهیز کنید.
مهم ترین این لوکیشن ها عبارت اند از : اماکن عمومی که ممکن است مردم وارد محدوده ی فیلم برداری تان شوند، لوکیشن هایی که تغییر و جابه جایی مبلمان را محدود می سازند، لوکیشن هایی پر سرو صدا، و لوکیشن هایی که روباز و تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی اند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

8 + 6 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+