سینما اسکولز

هفت بازی ، وارم آپ و تکنیک بازیگری برای بازیگران

هفت بازی ، وارم آپ و تکنیک بازیگری برای بازیگران

بازیگری یک کار فیزیکی، صدایی، ذهنی و احساسی است که برای رسیدن به بهترین عملکرد ، نیاز به آمادگی و تمرینات مداوم دارد. بدن و ذهن یک بازیگر باید گرم شود تا بهترین های خود را به مخاطب ارائه دهد.

 

فهرست مطالب:

  • تمرینات وارم آپ (warm up) برای یک بازیگر به چه معناست؟
  • چرا وارم آپ برای بازیگران بسیار اهمیت دارد؟
  • هفت تمرین وارم آپ بدن برای بازیگران
  • سه تمرین وارم آپ صورت برای بازیگران
  • شش تمرین گرم کردن صدا برای بازیگران
  • هفت بازی و تکنیک گرم کردن برای بازیگر

 

آموزش حرفه ای بازیگری توسط هلن میرن

 

تمرینات وارم آپ (warm up) برای یک بازیگر به چه معناست؟

روتین روزانه وارم آپ، وارم آپ بدن ، و بازی های مخصوص وارم آپ، تمریناتی مخصوص بدن ، بیان و صدا هستند که به بازیگران کمک می کنند تا برای اجرا آماده شوند.

یک وارم آپ خوب به شما کمک می‌کند تا به بهترین حالت فیزیکی، ذهنی و عاطفی برسید تا در تست های بازیگری یا  موقع همبازی شدن با دیگر بازیگران روی صحنه ، خوش بدرخشید.

 

چرا وارم آپ برای بازیگران بسیار اهمیت دارد؟

یک وارم آپ خوب به بازیگر کمک می‌کند تا آرام بگیرد، از شر هرگونه اضطراب خلاص شود، وباعث می‌شود که با انجام این تمرینات بدنی ، نیازهای فیزیکی اجرا را بهتر پاسخ دهد .

بازی‌های نمایشی و تمرین‌های بازیگری هم به بازیگران کمک می‌کنند تا صدا و بیانشان را برای اجرا پرورش دهند، به‌ویژه بازیگرانی که به صورت بداهه اجرا می‌کنند. وارم آپ بخش ضروری از هر کلاس بازیگری و روتین قبل از اجرای بازیگران است.

 

هفت تمرین وارم آپ بدن برای بازیگران:

برای انجام روتین های روزانه وارم آپ نیاز نیست زمان زیادی صرف کنید و می توانید تمرینات را به تنهایی یا با بازیگران دیگر انجام دهید :

  1. روی گردن کار کنید: به آهستگی گردن خود را به سمت چپ ، راست ، بالا و پائین بچرخانید. اول در یک جهت و سپس در جهت دیگر حرکت چرخشی داشته باشید.
  2. شانه هایتان را گرم کنید: شانه‌های خود را به سمت بالا ببرید و به آرامی آن ها را به سمت عقب بچرخانید و سپس به سمت جلو بچرخانید و تکرار کنید.
  3. بازوی خود را بچرخانید : بازوهای خود را در یک جهت، سپس در جهت دیگر و سپس در جهت مخالف بچرخانید.
  4. تمرینات کششی سینه انجام دهید: دستان خود را بالای سرتان ببرید، سپس به چپ و راست بکشید و تنش را روی قفسه سینه خود احساس کنید. کمی نگه دارید، سپس به حالت ایستاده عادی برگردید و به طرف دیگر خم شوید.
  5. تنفس: بایستید، عمیق و آرام از طریق بینی نفس بکشید. بعد به آرامی و آگاهانه از طریق دهان بازدم انجام دهید. چند بار این کار را تکرار کنید تا ضربان قلب شما کاهش یابد و آرام شود.
  6. جمع کردن بدن : از کمر به پائین خم شوید، سر خود را پایین بیاورید، دستان را رو به پائین بکشید و ۱۰ ثانیه نگه دارید. سپس به سمت بالا برگردید و کمی به سمت عقب خم شوید و ۱۰ ثانیه دیگر نگه دارید. چند بار این کار را تکرار کنید تا زمانی که احساس کنید وضعیت بدن شما بهبود یافته است.
  7. تمام بدن را تکان دهید: شروع کنید به تکان دادن و لرزاندن تمام بدن از دست و بازو ها و پاها شروع کنید و سپس کل بدن را تکان دهید تا هرگونه تنش طولانی مدت را از بین ببرید.

 

سه تمرین وارم آپ صورت برای بازیگران:

داشتن حالت چهره ای گویا، کلید یک بازی خوب است، به خصوص اگر قرار باشد از یک نمای نزدیک از شما فیلمبرداری شود. گرم کردن و شل کردن ماهیچه های صورت می تواند به چهره شما این امکان را بدهد که بیانگرتر شود.

  1. ماساژ دهید: گرم کردن صورت خود را با ماساژ صورت و با حرکات آهسته و دایره ای شروع کنید تا ماهیچه های اطراف دهان، چشم ها و پیشانی خود را شل کنید.
  2. از تکنیک “شیر/موش” استفاده کنید: جلوی آینه بایستید و تمام عضلات صورت خود را بکشید. دهانتان را مثل شیر غرش کنان کاملا باز کنید. سپس صورت خود را با حالتی ملایم، کوچک و شبیه به موش درآورید. این حرکات را پشت سر هم انجام دهید.
  3. زبان خود را بِکشید: زبان خود را بیرون بیاورید، آن را تا جایی که می توانید به سمت پایین بیاورید، سپس به سمت بالا، سپس چپ و راست . این به شما کمک می کند تا دهان خود را حرکت دهید و کلمات را واضح و شفاف ادا کنید .

 

شش تمرین گرم کردن صدا برای بازیگران:

صدای شما ابزار اصلی بیان شما به عنوان یک بازیگر است و گرم کردن آن از آسیب رساندن به تارهای صوتی جلوگیری می‌کند و در عین حال به شما کمک می‌کند تا کلمات خود را درست و واضح بیان کنید.

  1. تمرین هامینگ : نفس بگیرید ، بعد به آرامی در حین بازدم بگویید  «هااااممم» . تا زمانی که تمام هوای ریه را بیرون بدهید . تقریباً پنج بار تکرار کنید.
  2. تمرین «ها!»  :بایستید و دست خود را روی شکم خود قرار دهید. دیافراگم را منبسط کنید و عمیق نفس بکشید. حالا که از دیافراگم نفس می‌کشید. به آهستگی نفس خود را بیرون دهید و بگویید: “ها ها ها ها ها”. با هر هجا شکم خود را به داخل فشار دهید. تکرار کنید.
  3. تمرین لیپ تریل و لیپ رول: زبان خود را روی سقف دهان خود بچسبانید تا صدای “ت‌ررررر” یا “رررر” ایجاد شود.
  4. صامت های تو دماغی بینی: بگویید «نیاگارا»، صدای «ن» را کش بدهید و آن را در بینی حس کنید .
  5. تانگ تویستر: چند تا تانگ تویستر حفظ کنید، مثلاً “شش سیخ کباب سیخی شش هزار” یا “افسر ارشد ارتش اتریش” و آن ها را تکرار کنید تا دهانتان گرم شود.
  6. خمیازه و آه کشیدن : دهان خود را طوری باز کنید که انگار می خواهید خمیازه بکشید و اجازه دهید صدایتان با صدای بلند از بالای رجیستر تا پایین ترین نت خود آه بکشد.

 

هفت بازی و تکنیک گرم کردن برای بازیگر:

ده ها بازی نمایشی و تمرینات بازیگری وجود دارد که بازیگران می توانند به تنهایی یا با دیگران برای آماده کردن خود استفاده کنند. اینجا چند نمونه‌ از این بازی‌ ها آورده شده که توسط مربیان خبره بازیگری آموزش داده می‌شوند:

  1. بازی توپ انرژی: روبروی یک دیوار بایستید. تصور کنید که یک توپ نامرئی را با دو دست در مقابل خود نگه داشته اید. حالا تصور کنید که انرژی در حال جمع شدن در توپ است و با افزایش انرژی، جنب و جوش و شور و هیجان آن را احساس می‌کنید . انرژی آنقدر شدید می شود که باید توپ را به سمت دیوار پرتاب کنید. همینطور که توپ به عقب باز می گردد، برای گرفتن آن به جلو خم شوید. باز دوباره آن را با شدت به دیوار پرتاب کنید. این بازی انرژی شما را متمرکز می کند و در عین حال شما را به حرکت وا می دارد.
  2. تمرین آینه: روبروی پارتنر خود بایستید و سعی کنید افکارش را بخوانید. حرکاتش را از نزدیک با دقت مشاهده کنید. همینطور که شروع به حرکت کرد، حرکات و حالات چهره اش را تا جایی که می توانید مثل یک آینه تقلید کنید. حالات چهره را منعکس کنید.
  3. آهنگ مخصوص: اگر دارید برای ایفای نقش یک کاراکتر خاص آماده می‌شوید، به یک آهنگ یا آوا فکر کنید که خصوصیت بارز آن‌ها را مجسم می‌کند. آن را در حالی که گرم می کنید پخش کنید، بارها و بارها آن را پخش کنید تا خودتان را وارد فضای احساسی شخصیت کنید.
  4. رکورد سرعت: صحنه ای که آماده کرده اید را انتخاب کنید و در زمان عادی اجرا کنید. سپس آن را تکرار کنید، لحظه به لحظه سرعتش را دو برابر سریع تر کنید. سپس این کار را برای بار سوم، دوباره دو برابر سریعتر انجام دهید. می توانید این تمرین را به تنهایی یا اگر پارتنر دارید با او انجام دهید.
  5. گرفتن و پاس دادن: این تمرین بهتر است با یک تیم از بازیگران انجام شود. همه در فضا حرکت کنید. شما رو به یکی از همبازی هایتان ، یک صدای کلیک ایجاد می کنید یا یک کلمه را به زبان می آورید. او باید آن را بگیرد، سپس در حالی که به حرکت خود ادامه می دهد، آن را به صورت شنیداری به شخص دیگر منتقل کنند. سرعت انتقال کلیک ها از یک بازیگر به بازیگر دیگر را افزایش دهید.
  6. راه رفتن هر شخصیت: این تمرین بهتر است با سایر بازیگران انجام شود. شروع به حرکت در فضا کنید. یکی از همبازی های خود را به دقت مشاهده کنید. راه رفتنش را به شبیه ترین حالت ممکن و بدون اغراق یا مسخره بازی تقلید کنید. شخصیتی که پشت آن مدل راه رفتن قرار دارد را احساس کنید.
  7. اجرای دایره ای: این تمرین وارم آپ خوبی برای یک گروه است که دارند در یک پروژه کار می‌کنند. بازیگران در یک دایره می ایستند. از وسط یک دیالوگ از جایی در فیلمنامه شروع کنید که یک کیو برای یکی از بازیگران دیگر دارد. آن بازیگر باید بقیه صحنه را از مرکز دایره بازی کند. اگر صحنه حاوی کیو برای بازیگر دیگری باشد، آن شخص وارد دایره می شود. در غیر این صورت، یک بازیگر دیگر باید جمله جدید  با یک کیوی جدید را بیان کند و این روند ادامه دارد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

دو × دو =

جشنواره تابستانه: 30 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+