سینما اسکولز

پنج راه متمرکز ماندن هنگام نوشتن فیلمنامه با نکاتی از اسپایک لی

پنج راه متمرکز ماندن هنگام نوشتن فیلمنامه با نکاتی از اسپایک لی

نویسندگان موفق در طول زندگی حرفه ای خود هزاران صفحه محتوا تولید می کنند. با این حال برای بسیاری از آدم ها، حتی تکمیل اولین پیش نویس هم می تواند کار چالش برانگیزی باشد. برای اینکه از پروژه های خلاقانه خود بیشترین دستاوردهای ممکن را کسب کنید، به این نکات از اسپایک لی، کارگردان برنده جایزه اسکار، در مورد چگونگی تمرکز بر نویسندگی توجه کنید.

 

فهرست مطالب:

  • چرا نوشتن بدون حواس پرتی مهم است؟
  • پنج نکته برای جلوگیری از حواس پرتی هنگام نوشتن فیلمنامه.
  • پنج نکته اسپایک لی برای حفظ تمرکز به عنوان یک فیلمنامه نویس!

 

آموزش فیلمسازی مستقل در سینما توسط اسپایک لی

 

چرا نوشتن بدون حواس پرتی مهم است؟

نویسندگان پروداکتیو با توجه به کیفیت کار، کمیت کار و توانایی‌شان در رعایت ضرب الاجل ها ارزیابی می شوند. با اینکه آموزش کیفیت کار بسیار سخت است، عادت های خوب نوشتن را می توان یاد داد و یاد گرفت.

  • نویسندگان موفق با کار خلاقانه خود مثل یک شغل جدی رفتار می‌کنند. اکثر نویسندگان حرفه ای مدت زمان مشخصی را به کارهای خلاقانه اختصاص می دهند. چه بسا چهار ساعت در هر روز هفته را به عنوان زمان نوشتن تعیین می‌کنند و اجازه نمی‌دهند هیچ فعالیت دیگری جلسه نوشتن را از زمان برنامه خارج کند. یا شاید هم روزانه ننویسند، اما زمان بیشتری را برای تمرکز بر نوشتن بدون حواس پرتی اختصاص می دهند.
  • چه در حال نوشتن اولین پیش نویس داستان کوتاه، فیلمنامه یا یک مقاله از مجله باشید، عالی نوشتن به زمان و تمرکز نیاز دارد. اگر تمام عوامل احتمالی حواس پرتی را حذف نکنید، این حواس پرتی و عدم وضوح در کار شما خودش را نشان خواهد داد.
  • حتی گاهی اوقات اگر علت برخورد با «سد نویسنده» را جستجو کنیم ، ممکن است به عدم تمرکز همه جانبه بر روی عمل نوشتن برسیم. نویسندگان ممکن است زمان زیادی را صرف نشخوار حواس‌پرتی‌های بیرونی کنند و دیگر زمان کافی برای تفکر در مورد مکانیزم داستانی که خلق می‌کنند، نداشته باشند.

 

پنج نکته برای جلوگیری از حواس پرتی هنگام نوشتن فیلمنامه:

چندین روش قطعی و ثابت شده برای تمرکز هنگام نوشتن وجود دارد. با اینکه همه افراد به یکسان به همه این روش ها پاسخ نمی دهند، ارزش دارد که همه آن ها را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی روی شما جواب می‌دهد.

  1. صداهای موجود در اتاق را مدیریت کنید: صدا به روش های ناخودآگاه با ما ارتباط برقرار می‌کند. یک فضای صوتی کسل کننده با صداهای محیطی کم و نامشخص ممکن است باعث حواس پرتی نشود، اما بیش از حد نزدیک بودن به مکالمه یک شخص ممکن است مانع شنیده شدن افکار شما شود. کار در یک دفتر کار خانگی می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند. اما اگر دفتر کار ندارید و بیشتر کارهای خود را در یک کافی شاپ یا سایر مکان‌های عمومی انجام می‌دهید، یک هدفون خوب بخرید و به موسیقی های نسبتاً آرام بخش گوش دهید – به عبارت دیگر، موسیقی‌ای که در تعارض با تمرکز شما نباشد.
  2. مدت زمان معقولی را برای تایم نوشتن خود تعیین کنید: کمی زمان لازم است تا وارد فضای ذهنیِ مناسب برای نوشتن شوید، بنابراین اگر جلسه ای خیلی کوتاه باشد ممکن است تا وارد فضا شوید، به پایان برسد، چون شما به تازگی مشغول نوشتن شدید. اگر یکهو یک جلسه بیش از حد طولانی برنامه ریزی کنید ، این هم اشتباه است. مغز انسان فقط می‌تواند برای چندین ساعت تمرکز خود را حفظ کند و پس از آن، طبیعی است که ذهن فرد کم کم بهم بریزد. بنابراین یک روز کاری واقع بینانه معین کنید – شش ساعت کار ، با یک استراحت سی تا شصت دقیقه ای برای ناهار ، یک تایم حداکثری خوب است.
  3. روال مصرف کافئین خود را تغییر ندهید: آیا هر روز دو فنجان قهوه می نوشید؟ پس در طول فرآیند نوشتن هم به آن برنامه پایبند باشید. نوشتن اوایل کار سختی است. و طبیعتاً شما نمی‌خواهید بدنتان علاوه بر آن ، با تغییرات جدید در مدیریت مواد شیمیایی هم مواجه شود.
  4. در مورد استفاده از اینترنت با خودتان صادق باشید: بیشتر نویسندگان با رایانه های شخصی خود کار می‌کنند که همیشه به اینترنت متصل است. به راحتی می توان ساعت ها را در شبکه های اجتماعی تلف کرد و این می‌تواند مستقیماً وقت زیادی از نوشتن شما را از بین ببرد. با خود فکر کنید که آیا خاموش کردن وای فای در حین کار مفید است یا خیر. اگر هنگام نوشتن به وای فای برای تحقیق نیاز دارید، حواستان باشد که فقط به موضوعات مرتبط با کار خود نگاه کنید. تاپیک های توییتر و خریدهای آنلاین می توانند اعتیادآور باشند، اما مطمئناً به شما کمکی نمی‌کنند تا کارهای خود را سر موعد انجام دهید.
  5. یک محدوده بدون حواس‌پرتی درست کنید: اگر در خانه کار می‌کنید، یک محدوده بدون حواس‌پرتی درست کنید. مثلاً یک اتاق یا گوشه‌ای از یک اتاق، فقط با عناصر ضروری که برای نوشتن نیاز دارید. اینطوری مقاومت در برابر وسوسه اهمال کاری آسان تر خواهد شد. فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید و هر بار که خود را در محدوده عاری از حواس پرتی قرار می‌دهید ، به آن پایبند باشید.

 

پنج نکته اسپایک لی برای حفظ تمرکز به عنوان یک فیلمنامه نویس:

اسپایک لی با کارهای نوآورانه خود به عنوان نویسنده و کارگردان، سه دهه مخاطبان را به چالش کشیده است. در این بخش، لی تعدادی از ترفندهای خود  برای حفظ تمرکز هنگام نوشتن یک فیلمنامه را با شما به اشتراک می‌گذارد.

  1. یک روند مشخص داشته باشید و به آن پایبند باشید: اسپایک روند نوشتن خود را با نوشتن ایده هایی در مورد داستان در یک دفترچه یادداشت آغاز می‌کند – اسم شخصیت ها ، دیالوگ ها ، نقاط داستانی و غیره. زمانی که احساس کرد همه چیز را ذکر کرده ، یادداشت های خود را به برگه های فهرست دار منتقل می‌کند. سپس فرآیند ترتیب بندی را آغاز می‌کند. استفاده از این برگه ها به او اجازه می‌دهد تا به همه چیز سامان ببخشد و مرتب کند تا زمانی که احساس کند کار را درست انجام داده است. این کار – به علاوه تحقیقات – متریال های فراوانی به او می‌دهد که در نهایت آنها را به فیلمنامه تبدیل می‌کند.
  2. در مراحل متناسب و قابل مدیریت کار کنید: اگر فکر کردن در مورد به پایان رساندن کل یک فیلمنامه برای شما دلهره آور است، تقسیم بندی نوشته ها و نوشتن در تکه های قابل مدیریتی که بتوانید روزانه به آن ها رسیدگی کنید ، ممکن است آسان تر باشد. بدانید چه چیزی برای شما کار می‌کند. برای مثال، اسپایک می‌داند که بهترین تایم نوشتن برای او ، این است که صبح‌ها به‌مدت چهار تا پنج ساعت به‌طور مداوم بنویسد و هر روز می‌نویسد تا اولین پیش‌نویس کامل شود.
  3. گوشی تلفن خود را کنار بگذارید: وقتی برای نوشتن می نشینید، سعی کنید همه عوامل حواس پرتی را حذف کنید، به خصوص گوشی های هوشمند. تجربی عمل کنید. بگذارید ذهنتان به پرواز در بیاید. این یک زمان ضروری و مقدس است تا شخصیت های خود را بشناسید.
  4. تحقیق را به بخشی از روال نوشتن خود تبدیل کنید: اسپایک معتقد است که تحقیق بخشی اساسی از کار فیلمنامه نویس است. رویکرد او غرق شدن در دوره زمانی داستان است – به موسیقی آن زمان گوش می دهد، کتاب و مقالات مجله های آن زمان را می خواند و مستند تماشا می کند. مثلا وقتی که نوشتن پروژه «BlacKkKlansman» را آغاز کرد ( داستان یک مرد سیاهپوست که در دهه ۱۹۷۰ توانست به گروه نژادپرست «کو کلاکس کلان» آمریکا نفوذ کند )- اسپایک و همکار فیلمنامه نویسش ؛«کوین ویلموت» خودشان را در دهه ۱۹۷۰ غوطه ور کردند. آن ها جنگ ویتنام، جنبش قدرت سیاه و جنبش حقوق مدنی را مورد مطالعه قرار دادند و مطمئن شدند که کاملاً درباره متریال اثرشان آگاهی دارند . سینما سراسر داستان سرایی است. بنابراین باید داستان درست را انتخاب کنید، داستانی که می خواهید در آن زمان روایت کنید، داستانی که بیشتر به آن علاقه دارید.
  5. نویسندگان مشترک باید یک اخلاق کاری مشترک داشته باشند: اگر با یک نویسنده همکاری مشترک دارید، اطمینان حاصل کنید که حساسیت های یکسانی دارید و مهارت های شما مکمل یکدیگر هستند. اگر شما در دیالوگ قوی هستید، کسی که در ساختار فیلمنامه قوی است می تواند یک شریک عالی باشد. در BlackKkKlansman، اسپایک لی و کوین با تقسیم و تسخیر به بازنویسی فیلمنامه پرداختند. آنها مطالب را بین خود تقسیم کردند ، سپس صحنه ها را با هم رد و بدل کردند تا از دیگری بازخورد بگیرند. همکاری از راه دور از طریق ایمیل می تواند کارآمد باشد، خصوصاً اگر با همکار نویسنده خود رابطه دیرینی داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که هر دوی شما به پروژه متعهد هستید و همیشه به ددلاین ها توجه می‎‌کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

پانزده + 8 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+