سینما اسکولز

چرا فیلمسازان مشتاق باید فیلم‌ها را بدون صدا تماشا کنند؟

چرا فیلمسازان مشتاق باید فیلم‌ها را بدون صدا تماشا کنند؟

وقتی پای آموزش به عالی‌ترین شیوه ممکن در میان باشد، به فیلمسازان توصیه می‌شود که تلاش کنند تا با زیر و بم تدوین فیلم آشنا شوند و بر تمامی جنبه‌های آن مسلط باشند.

نکته کلیدی در این فرآیند آموزشی مطالعه و تمرین است و وقتی صحبت از مطالعه هنر تدوین فیلم می‌شود، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای آن مشاهده فیلم آن هم بدون صداست.

سعی کنید یکی از فیلم‌هایی که آن را بسیار تحسین می‌کنید انتخاب کرده و یک بار آن را بدون صدا ببینید. این کار شاید بیهوده و عجیب به نظر بیاید اما به طرز غیرقابل باوری تجربه‌ای با ارزش است.

دلیل این کار این است که وقتی یک فیلم را بدون دیالوگ، موسیقی و افکت‌های صوتی ببینید، تمام حواس و تمرکز شما روی نحوه کارگردانی و تدوین فیلم متمرکز می‌شود.

در این حالت متوجه کات‌ها و آن دسته از برش‌های فیلم خواهید شد که هنگام باز بودن صدای فیلم متوجه آن‌ها نشده بودید. مثلاً فیلم‌های «جیمز کامرون» تدوین بسیار روان و باظرافتی دارد و وقتی فیلم‌های این کارگردان بزرگ را به صورت عادی ببینید، به سختی می‌توانید نقاط برش فیلم را متوجه شوید. هنگامی که یک فیلم دارای صداگذاری دقیق و حرفه‌ای باشد، مغز تلاشی نمی‌کند که ردپای تدوین‌گر را در آن دنبال کند و ادیت‌هایی که او انجام داده را تشخیص دهد.

اگر قصد داشتید فیلم‌های بیشتری را بدون صدا تماشا کنید، سعی کنید از فیلم‌های باارزش و مهم استفاده کنید تا چیزهای بهتر و بیشتری بیاموزید.

توصیه ما این است که با توجه به تدوین بسیار عالی فیلم‌های «استیون اسپیلبرگ» و «جیمز کامرون»، آثار این دو کارگردان بزرگ را در فهرست خود داشته باشید. «پیترو اسکالیا» نیز تدوین‌گر بسیار ماهری است. از جمله فیلم‌هایی که او تدوین آن‌ها را بر عهده داشته می‌توان به «Hannibal» و فیلم «Gladiator» اشاره کرد که هر دو را «ریدلی اسکات» کارگردانی کرده است.

پس اگر به فکر بالا بردن دقت و مهارت خود در این زمینه هستید، حتی اگر قرار است از هر فیلم یک سکانس ده دقیقه‌ای ببینید، این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

15 − 13 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+