سینما اسکولز

چطور فیلم هامون رو تدوین کنیم ؟ نکات تدوین فیلم از زبان ران هاوارد

چطور فیلم هامون رو تدوین کنیم ؟ نکات تدوین فیلم از زبان ران هاوارد

تجربه ران هاوارد تو هالیوود انقدر زیاده که تمام مشاغل صنعت فیلم رو در بر میگیره . از بازی مقابل دوربین بگیر تا تهیه کنندگی و ساخت فیلم و برش دقیق نماها در پس تولید و تدوین فیلم .ران امروز در این مقاله ،  یه سری از بهترین نکات و توصیه هاش در زمینه تدوین فیلم رو باهاتون به اشتراک میذاره .

 

فهرست مطالب :

  • تدوین فیلم چیست؟
  • فرآیند تدوین فیلم چطوریه ؟
  •  ۳ نکته تدوین از ران هاوارد

 

تدوین فیلم چیست؟

« تدوین » یکی از مهمترین مراحل در فرآیند ساخت فیلمه. هاوارد به فرآیند تدوین به چشم فرصتی برای “اِعمال بازنویسی نهایی ” نگاه میکنه :

خب اگر بخوایم ساده نگاه کنیم ، فرآیند تدوین فیلم ، یعنی اجرای یک سری تکنیک های ویرایش فیلم . مثلا بُرون بُرش (Cut Away) ، برش متقاطع (Cross Cutting) ، تدوین موازی ( parallel editing ) ، تدوین تداومی یا (Continuity Editing)، برش تطبیقی (Match Cut) و غیره.

ولی شما باید فراتر از این تکنیک ها و حرکات دوربین و تاثیر اونا فکر کنید. سعی کنید  تدوین فیلم رو فرصتی برای تصمیم گیری های خلاقانه در نظر بگیرید، تصمیم گیری درباره داستانی که قراره روایت کنید . داستانتون رو بیشتر بشناسید  و سبک تدوین شخصی خودتون رو به نمایش بذارید .

وقتی همه چیز رو فیلمبرداری کردید، میاید اتاق تدوین تا اونارو کنار هم قرار بدید . این یکی از مهم ترین قسمت های پس تولیده .

تدوین اغلب یک فرآیند طولانیه که مراحل بسیاری از شکل دهی، اصلاح و تنظیم دقیق رو دربرمیگیره.

امروزه نرم‌افزارهای زیادی برای ویرایش فیلم وجود داره که باعث میشه فرآیند ویرایش فیلم به راحتی انجام بشه، از جمله Avid ، Adobe’s Premiere Pro   یا Final Cut Pro  ، و Magix Movie Edit Pro

هاوارد میگه : «تدوین فرآیندیه که در اون ، فیلم یا سریال تلویزیونی به معنای واقعی کلمه ساخته میشه . بقیه مراحل فقط جمع آوری مواد خامه ، همونطور که دوستم جورج لوکاس دوست داره تعریفش کنه.

فرآیند تدوین فیلم چطوریه ؟

هاوارد به صداقت بی رحمانه در فرآیند تدوین فیلم تاکید دارد. تدوین زمانیه که باید داستانی که امیدوار بودید فیلمبرداری بشه رو رها کنید و در عوض ، به مواد خامی که در دست دارید نگاه کنید. از امکانات و پتانسیل هایی که فیلم های خام شما بهتون ارائه میدن استقبال کنید .

خودتون رو آماده کنید و بدونید که تماشای اولین نسخه تدوینتون طولانی و دشواره ، و حتی ممکنه ناراحت کننده باشه . بعد از این باید کار خیلی آزاردهنده اما ضروریِ «پیدا کردن نقاط ضعف کار و یافتن راه حل » رو انجام بدید، حتی ممکنه از نتیجه به وجد بیاید .

هاوارد میگه : «یکی از هیجان‌انگیزترین اما دلهره‌آورترین چیزا در مورد فرآیند ویرایش، زمانیه که بالاخره با پتانسیل واقعی داستانی که دارید کنار میاید. هر چیز دیگه فقط نوعی امید بوده. باور کنید . الان ، به روش های بسیار ملموس، به آنچه واقعا داستان شما برای گفتن داره نگاه کنید. چه چیزی رو منتقل می کنه؟ چقدر می تونه تاثیرگذار باشه ؟»

 ۳ نکته تدوین از ران هاوارد

ران هاوارد در این قسمت ، سه وجه مهم از فرآیند تدوین فیلم رو توضیح میده که هم برای تدوینگران با تجربه و هم برای مبتدیان به طور یکسان مفیده .

 

همکاری کنید

بعضی از کارگردانا تصمیم می گیرند فیلم های بلندشون رو خودشون تدوین کنند، بعضیاشونم با تدوینگران حرفه ای فیلم کار می کنند.

شما هم اگر بودجه تون اجازه داد ، در فکر استخدام یک تدوینگر فیلم یا ویرایشگر ویدیو، به همراه یک دستیار تدوین باشید.

همکاری خلاقانه میتونه فیلم شما رو به جاهایی برسونه که هرگز بهش فکر نمی‌کردید، تازه علاوه بر اینا یه خوبی دیگه هم داره،  با کسی کار می‌کنید که تکنیک‌های تدوین منحصر به فرد خودشو داره .

البته این به این معنی نیست  که شما اجازه بدید تدوینگر فیلم رو به طریق خودش بسازه و همه چیز رو به تنهایی انجام بده . باید انتظارات اساسیتون از این رابطه کاری رو به تدوینگرتون بگید .

آیا می خواید به تدوینگرتون جهت بدید و به سمت شکلی که خودتون میخواید صحنه ها کنار هم قرار بگیرند هدایتش کنید ؟ یا  میخواید اونو به غریزه ویرایشگر بسپرید؟

آیا نوع خاصی از برش ها ، مثلا جامپ کات ، برش های سریع، یا برش های نزدیکی هستند که ترجیح بدید یا خوشتون نیاد ؟

یک تدوینگر خوب، ماهره، حرفه‌ایه، سخت‌کوشه، میتونه هدایت پذیر باشه و سلیقه خوب و نیرومندی داره . یک تدوینگر عالی همه این ها رو داره ، در کنارش برای برای پیدا کردن ایده های جدید و ارائه به کارگردان هم ذوق عالی و چشم خلاقی داره   .

 

بازخورد بگیرید

هاوارد تاکید میکنه که نشون دادن نسخه تدوین شده‌تون به یک مخاطب و گرفتن بازخورد چقدر مهمه .  خودتون شگفت زده می‌شید که چقدر لحظات سردرگمی مخاطب با دیدن اون نسخه میتونه باعث بشه به نسخه جدید و خلاقانه تری از یک صحنه برسید .

اینم خیلی بهتون کمک میکنه که فیلم های مورد علاقتون رو بی صدا تماشا کنید تا تدوینشون رو موشکافانه بررسی کنید .

ران میگه : اگر نتایج برای شما یا مخاطبان رضایت‌بخش نبود ، هنوز کارهای زیادی هست که می‌تونید در موردش انجام بدید.

درک این نکته مهمه : این که علیرغم برنامه‌ریزی شما، علی‌رغم تمام انتخاب‌هایی که انجام دادید، از فیلمنامه گرفته، تا انتخاب بازیگران، طراحی تولید، بودجه‌بندی، برنامه‌ریزی فیلمبرداری و همه این ها . مهم نیست که فکر می‌کردین چی کار می‌کنید یا امیدوار بودید به چه چیزی برسید. الان چیزی که تو دست شماست و باید باهاش کار کنید مهمه .

 

تجربه کنید

ران توصیه میکنه که اگر تاحالا مراحل تدوین یک فیلم بلند رو انجام ندادید، یک تمرین سریع و کم ریسک رو امتحان کنید تا به سرعت فرآیند تدوین رو درک کنید.

برای این تمرین داستان گویی با تدوین به جای تصاویر متحرک ، فقط قراره چند تا عکس بگیرید! یک استوری‌بورد بسازید و اونو ویرایش کنید تا با استفاده از عکس‌های فوری چاپ شده به مخاطبتون نشون بدید.

برای ساده نگه داشتن این تمرین، داستانتون رو در چارچوب یک سفر روایت کنید . از یک بسته دوتایی دوربین یکبار مصرف استفاده کنید و به یک جشن ، پیاده روی، مهمانی یا حتی گردش برید.

از اون محیط، اشیا یا افرادی که خیلی به چشم میان و موانعی که در راه باهاشون روبرو میشید عکس بگیرید. عکس ها رو بچینید و داستان گردش خودتون رو روایت کنید. هر عکس رو هم به تنهایی و هم با توجه به نقشش در داستان بسنجید .

در صورت صلاحدید، یک متن یا طرحی هم اضافه کنید، ویرایش کنید و امتحان کنید. حالا اونو به یک دوست یا همکلاسی نشون بدید و بازخورد هاشون رو جمع آوری کنید.

وقتی این تکلیف تمرینی کم ریسک رو انجام دادید، زمان آن رسیده که یک کار واقعی انجام بدید ! محیط اطرافتون رو به عنوان یک فیلمساز تجربه کنید و از قاب هایی که در طبیعت می بینید لذت ببرید.

به غرایزتون اعتماد کنید و ابزار کارتون رو با دقت مورد بررسی قرار بدید . توالی فریم هایی که با هم ویرایش می کنید ممکنه به فیلم بعدی موفق و بزرگ هالیوود تبدیل بشه  .

ران هاوارد در این مستر کلاس کلی مطلب بهتون یاد میده و فیلمسازان مشتاق رو با هنر تدوین آشنا میکنه :

  مستر کلاس آموزش کارگردانی حرفه ای توسط ران هاوارد (همراه با زیرنویس فارسی) 

دیدگاه‌ها (0)

*
*

1 × 1 =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+