سینما اسکولز

چهره‌پرداز یا گریمور کیست ؟ نقش گریمورها در تولیدات سینمایی و تلویزیونی

چهره‌پرداز یا گریمور کیست ؟ نقش گریمورها در تولیدات سینمایی و تلویزیونی

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چهره‌پرداز یا گریمور چه کسانی هستند و  نقش گریمورها در تولیدات سینمایی و تلویزیونی چگونه است ؟ دارای چه عناوین شغلی هستند و مهارت و تحصیلات مورد نیاز برای گریمور شدن چیست ؟ مانند بسیاری از افراد حرفه ای پشت صحنه صنعت سرگرمی ، گریمور های سینما هم می‌دانند که وقتی کسی متوجه کارشان نشود یعنی کارشان را درست انجام داده‌اند.
هدف دپارتمان گریم و مو این است که کاری کنند تماشاگران سینما، به جای دیدن یک دسته سیاهی لشکر که با چندین کیلو گریم و پروتز در فیلم حضور دارند  ، ارتش وحشتناکی از زامبی‌های مرده را ببینند .
یعنی گریم انقدر نامحسوس و حرفه ای باشد که به چشم نیاید و بخشی از خودِ کاراکترها شود، این بدان معنا نیست که کار یک گریمور سینما یا متخصص گریم جلوه‌های ویژه آسان است، اگر بخواهید به عنوان یک هنرمند گریمور سینما به طور همیشگی و موفقیت‌آمیز فعالیت کنید باید سال‌ها تلاش کنید و آموزش ببینید .

فهرست مطالب :

  • گریمور فیلم به چه کسی گفته می شود؟
  • چهار عنوان شغلی مختلف گریمور های فیلم
  • هنرمند گریم جلوه های ویژه چه می کند؟
  • در کیف لوازم گریم جلوه های ویژه چه چیزهایی قرار دارد؟
  • مهارت ها و تحصیلات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک گریمور

 

گریمور فیلم به چه کسی گفته می شود؟

هنرمندان چهره‌پرداز یا گریمور، ایده های چهره‌پردازی برای بازیگران فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی را طراحی و اعمال می‌کنند. پیچیدگی و نوع آن گریم بسته به فیلم و کاراکتر متفاوت خواهد بود، اما گریمورهای ماهر می توانند طیف وسیعی از شکل و قیافه ، از دوره های مختلف تاریخی و جغرافیایی را برای ژانرهای گوناگون فیلم اجرا کنند.

 

چهار عنوان شغلی مختلف گریمور های فیلم :

چهار عنوان شغلی اصلی در دپارتمان گریم وجود دارد که تعیین می کند یک گریمور چه وظایف و مسئولیت هایی در آن صحنه فیلمبرداری خواهد داشت:

 

سرپرست گروه چهره پردازی / طراح چهره پردازی :

طراح چهره پردازی مسئول طراحی گریم هر بازیگر است.  گریم بازیگران و نقش های اصلی توسط خود طراحان چهره پردازی انجام میشود و هر طرح پیچیده ای را خودشان اجرا می کنند.
سرپرست گروه چهره پردازی وظایف هر گریمور را به او محول میکند ، بر همه گریمور ها و دستیاران گریم نظارت می کند و همیشه حواسش به حفظ تداوم گریم در طول فیلمبرداری هر صحنه هست .

گریمور :

هنرمندان گریمور مسئول اعمال گریم برای بازیگران غیر اصلی و نقش های مکمل هستند. گریمورها /میکاپ آرتیست ها زیر نظر طراح چهره پردازی قرار دارند . آن ها مسئول اجرای گریمی هستند که طراح چهره پردازی طراحی کرده.

دستیار گریم :

دستیاران گریم ،  کیف وسایل و لوازم گریم را مرتب می کنند و به گریمور ها هنگام اعمال آرایش بدن (Body makeup)  (مثل هر مدل بادی آرت یا هنر بدن یا نقاشی روی بدن) و سایر کارهای کوچک کمک می کنند.
همچنین ممکن است که طراح چهره پردازی از دستیار گریم بخواهد که از گریم بازیگران عکس بگیرد تا از حفظ تداوم گریم ، درصورت فیلمبرداری مجدد آن صحنه اطمینان حاصل کند.

هنرمند گریم جلوه های ویژه:

هنرمندان متخصص گریم جلوه های ویژه (گاهی اوقات به اختصار SFX Makeup نامیده می شوند) مسئولیت اجرای تمام جلوه ویژه گریم مانند استفاده از پروتز ( اندام مصنوعی استفاده شده در گریم )  یا استفاده از فوم لاتکس (ترکیب ویژه ای که برای گریم های پروستتیک / Prosthetic makeup سه بعدی استفاده می شود) را بر عهده دارند.
کل دپارتمان گریم در یک اتاق یا ماشینی که به گریم اختصاص داده میشود کار می کنند و در طول مدت فیلمبرداری سر صحنه فیلمبرداری حضور دارند تا در صورتی که نیاز شد دستی به سر و روی گریم یک بازیگر بکشند یا تغییری در آن انجام دهند ، در دسترس باشند .

 

هنرمند گریم جلوه های ویژه چه می کند؟

هنرمندان متخصص گریم جلوه های ویژه از گریم و پروتزهای آرایشی استفاده میکنند تا هرگونه زخم ، نقص ، چین و چروک یا ویژگی های ماوراء طبیعی روی بازیگر اعمال کنند.
گریمور های جلوه های ویژه یا SFX ،برای ایجاد تاثیرات تماشایی تر ، تسلط بر گریم پایه ای ( بیسیک ) فیلم را با شناخت تکنیک های پیشرفته گریم SFX  ترکیب می کنند.

کار یک میکاپ آرتیست SFX بخاطر داشتن تنوع بسیار چالش برانگیز است – یک روز ممکن است که از چسب گریم برای به کار بردن کلاه طاسی و چین و چروک گذاشتن روی یک بازیگر استفاده کند تا اورا پیر جلوه دهد، در حالی که روز بعد ممکن است از لاتکس مایع و پروتز استفاده کند تا یک بازیگر را به یک زامبی تبدیل کند .

 

در کیف لوازم گریم جلوه های ویژه چه چیزهایی قرار دارد؟

گریمورهای جلوه های ویژه از ابزارهای مخصوصِ کار خود استفاده می کنند:
Bruise and abrasions wheel  : این پالت کرم آرایشی رنگی حاوی رنگ‌هایی است که به‌طور خاص برای ایجاد رنگ‌های موجود در کبودی‌ها مناسبند .
لاتکس مایع : برای ایجاد بافت سه بعدی انواع آسیب های پوستی و پروتزها استفاده می شود.
چسب گریم ( اسپریت گام) :  یک چسب ساده و ایمن برای چسباندن پروتز و کلاه گیس به سر و صورت بازیگران.

 

مهارت ها و تحصیلات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک گریمور :

گریمور های حرفه ای سینما ، پیشینه های تحصیلی و شغلی مختلفی دارند و مسیرهای گوناگونی را برای ورود به صنعت سرگرمی طی می کنند . با این حال ، یک سری مهارت‌ و قابلیت مهم وجود دارد که اکثر گریمور های فیلم آن ها را دارند :
  • رفتن به آموزشگاه‌های زیبایی : آموزشگاه‌های معتبر آرایشی و زیبایی ، یک سری دوره‌های آرایشی را ارائه می‌دهند که از یک تا هشت ماه طول می‌کشد و می‌توانند به شما در گرفتن مجوز و گذراندن کارآموزی حرفه‌ای پس از تکمیل دوره کمک کنند. اکثر مدارس برتر گریم برای علاقه مندان به گریم فیلم در لس آنجلس واقع شده اند.
  • تجربه :  تحصیل در آموزشگاه میک آپ یا دانشکده گریم ، دانشجویان را با تکنیک های اولیه گریم آشنا می کند، اما برای کسانی که به کار حرفه ای در صنعت فیلمسازی به عنوان یک گریمور علاقه مندند، داشتن تجربه کار سر صحنه هم ضروری است.
  • این اغلب اوقات یعنی همزمان که تجربه کسب میکنید و برای خود سابقه ایجاد میکنید ، به صورت رایگان در فیلم‌های کم‌ بودجه یا پروژه‌های دانشجویی دانشکده های فیلمسازی هم کار کنید .
  • داشتن پورتفولیو ( آلبوم نمونه کار ) : میک آپ آرتیست های جوان و مشتاق باید یک آلبوم عکس از نمونه گریم های قابل توجهی که تابحال انجام داده اند تهیه کنند . یک پورتفولیوی خوب ، طیف وسیعی از انواع مختلف طراحی های گریمی که شخص انجام داده را به نمایش میگذارد .
  • داشتن کیت حرفه ای و کامل گریم  :  این موضوع برای هر گریمور مشتاق به ورود به صنعت گریم اساسی است که یک کیت گریم پایه ای با حداقل لوازم ضروری داشته باشد.
  • رفتار خوب : گریمور های موفق سینما افزون بر داشتن مهارت‌های فنی و تخصصی گریم ، قادرند که به خوبی در یک تیم کار کنند و خودپسندی خود را کنار بگذارند . اتاق گریم جای بسیار فشرده ای است و کار با دیگر گریمورها و بازیگران می تواند تجربه استرس زایی باشد ، خصوصا وقتی صبح زود آفیش شده باشند و وقت کم باشد .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

نوزده − هجده =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+