سینما اسکولز

چگونه بدون کمک دیگران فیلم‌های حرفه‌ای بسازید

چگونه بدون کمک دیگران فیلم‌های حرفه‌ای بسازید

«دنیل هارت» فیلمساز مستقل می‌گوید: اوایل ورودم به حرفه فیلمسازی، تصمیم داشتم برای شرکت در یک فستیوال محلی فیلم کوتاه، یک فیلم بسازم اما یک مشکل بزرگی سر راهم بود: هیچکس از دوستان یا اعضای خانواده نمی‌توانستند به من کمک کنند. همه ما می‌دانیم که فیلمسازی نیاز به همکاری و تلاش تیمی دارد. پس من بدون کمک گرفتن چگونه می‌توانستم از عهده این کار برآیم؟ او در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهد.

 

پیش-تولید

محدودیت‌های خود را بشناسید

اولین قدم برای ساخت موفقیت‌آمیز یک فیلم را باید قبل از نوشتن فیلمنامه بردارید. سعی کنید به ظرفیت‌ها و محدودیت‌هایی که دارید توجه کنید. اگر مطمئن هستید که برای تولید فیلم کاملاً تنها هستید، فیلمنامه را طوری تنظیم کنید که بتوانید به تنهایی و بدون کمک کسی آن را به تصویر بکشید. این یعنی بهتر است که تعداد کاراکترها را به یک نفر کاهش دهید و دنبال لوکیشن و اکشن‌های خیلی ویژه نباشید. فراموش نکنید، برای هر تغییر کوچکی که در صحنه اتفاق می‌افتد باید دوربین، نور، میکروفن و خلاصه همه چیز را خودتان به تنهایی حرکت دهید.

نکته بعدی در رابطه با استوری‌برد است. اگر به تجهیزات فنی خاصی که برای حرکت دادن دوربین استفاده می‌شود، دسترسی ندارید، باید پلان‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید دوربین را به صورت قفل شده و روی یک سه پایه قرار دهید. قطعاً بازی کردن و حرکت دادن همزمان دوربین با آن کار بسیار دشواری است و اصلاً ضرورتی هم ندارد که چنین کاری انجام دهید.

من فیلمنامه‌ای به نام «Penciled Percussion» نوشتم. این فیلم کوتاه تصویر پسری را نشان می‌داد (تصویر خودم)، که هنگام نوشتن تکالیف مدرسه، مدادش را بی‌اختیار به میز می‌کوبید. صدایی که تولید می‌شد کم‌کم به یک ریتم موسیقی خاصی می‌رسید. این فیلم یک شخصیت و یک لوکیشن داشت و دیالوگی نیز در آن وجود نداشت. این فیلم را با نماهای سریع بسته گرفتم که کات کردن و تدوین آن‌ها کار بسیار راحتی باشد.

فیلم کوتاه «Penciled Percussion» تصویر پسری را نشان می‌داد (تصویر خودم)، که هنگام نوشتن تکالیف مدرسه، مدادش را بی‌اختیار به میز می‌کوبید.

 

برنامه‌ریزی ضبط فیلم

هنگام ضبط فیلم، کارهای بسیار زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را انجام دهید و وقتی که تنها باشید، هیچکس نیست که آن‌ها را به شما یادآوری کند. پس پیشنهاد من این است که همه چیز را از قبل برنامه‌ریزی کرده و از تمام کارهایی که باید بکنید، یادداشت و چک‌لیست تهیه کنید. نیاز به گفتن نیست که یکی از این موارد تهیه استوری‌برد و شات لیست است، اما چطور می‌شود قبل از شروع کار، از همه کارها چک لیست تهیه کرد؟ ممکن است حتی چیزهایی که اولویت دوم هستند را فراموش کنید. خود من قبل از ضبط فراموش کردم که نوردهی (exposure) دوربین را قفل کنم یا فوکوس آن را تنظیم کنم. حتی پیش آمده که فراموش کرده باشم دکمه ضبط را روی دوربین فشار دهم! پس تا می‌توانید برای خودتان یادآوری بگذارید تا از این اشتباهات آزاردهنده و زمان‌بر جلوگیری کنید.

می‌توانید از کاغذهای یادداشت روی دوربین برای یادآوری ضبط صدا استفاده کنید. شاید این کار بیهوده‌ای به نظر برسد، اما اگر واقعاً کارهایی از این قبیل را فراموش کنید چه می‌شود؟

 

تولید

از تجهیزاتی که دارید استفاده کنید

حالا وقت آن است که از هر نوع تجهیزات فیلمسازی که دارید استفاده کنید. وقتی سه پایه داشته باشید، شاید اصلاً نیازی به فیلمبردار پیدا نکنید. در بسیاری از نماها نقش فیلمبردار تنها این است که در کنار دوربین قرار بگیرد و آن را کنترل کند. حتی می‌توانید در مرحله تدوین، کمی لغزش و حرکت به دوربین اضافه کنید تا اینطور به نظر برسد که فیلمبرداری با دوربین سردستی انجام شده است. توصیه دیگر من این است که بوم خود را با استفاده از پایه‌های مخصوص این کار (سی-استند) در بالای شخصیت فیلم قرار دهید. استفاده از ریموت کنترل و مانیتورهای کنترلی نیز ممکن است به کار آیند.

 

بدل

احتمالاً چالش‌برانگیزترین قسمت فیلمسازی یک نفره، برپایی مقدمات فیلمبرداری در یک صحنه باشد. چگونه می‌توانید همزمان هم پشت دوربین باشید و هم مقابل دوربین بازی کنید؟ وقتی می‌خواهید به تنهایی همه کارها را انجام دهید، باید یک مانیتور خارجی یا صفحه نمایش چرخانی روی دوربین داشته باشید تا ببینید که دوربین از چه چیزی در حال فیلمبرداری است. اما اگر چنین امکانی وجود نداشت یا صحنه طوری بود که فاصله شما با دوربین زیاد بود چه باید کرد؟ اینجاست که باید از یک بدل استفاده کنید. می‌توانید از یک شیء استفاده کنید که تقریباً به اندازه خودتان باشد (مانند یک مانکن یا هر چیز دیگری) و آن را در نقطه مورد نظر قرار دهید. نورپردازی، فوکوس و سایر جزئیات فنی کار را تنظیم کرده و بعد از زدن کلید ضبط دوربین، جای بدل را با خود عوض کنید.

توجه کنید که برای بدل می‌توانید از مجموعه‌ای از اشیا استفاده کنید. استفاده از مانکن کامل انسان ایده بسیار خوبی است، اما خب ممکن است به هر دلیلی نتوانید آن را تهیه کنید و در این صورت می‌شود از یک سه پایه و یا پایه لامپ‌های صحنه استفاده کرد. من در پروژه خودم از صندلی، بالشت و جعبه استفاده کردم. خلاصه اینکه هر چیزی که بتواند همان حجم و اندازه را ایجاد کند و مشکلی برای جابه‌جایی و استفاده از آن نداشته باشید، می‌تواند کار را راه بیندازد.

اگر دوربین فیلمبرداری‌تان بعد از مدتی ضبط، به هر دلیلی متوقف می‌شود، می‌توانید با استفاده از تلفن همراه یا هر وسیله دیگری یک تایمر تنظیم کنید تا در برداشت‌های طولانی، متوجه زمان توقف دوربین شوید. همچنین مطمئن شوید که باتری دوربین به اندازه کافی بوده و فضای ذخیره‌سازی نیز به اندازه مورد نیاز وجود داشته باشد.

 

فیلم‌ها را بازبینی کنید

این مورد شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی باشد که هنگام ضبط فیلم توسط خودتان باید مد نظر قرار دهید و با وجود دوربین‌های دیجتالی، زحمت چندانی نیز ندارد. همیشه و همیشه بلافاصله بعد از ضبط، ویدیوی ضبط شده را بازبینی کنید تا اگر مشکلی داشت، بتوانید آن را مجدداً فیلمبرداری کنید و یا ایراد آن را متوجه شوید. فراموش نکنید که برای بازبینی فیلم، اگر مجبور نشدید، دوربین را از سر جایش خارج نکنید و حتی آن را تکان هم ندهید. اگر صدای فیلم را از منبعی جداگانه ضبط می‌کنید، حتماً هم صدا و هم تصویر را بازبینی نمایید.

 

عجله‌ای نداشته باشید

به عنوان آخرین نکته باید بگویم که عجله‌ای نداشته باشید. وقتی قرار است به تنهایی وظیفه تمامی عوامل صحنه و فیلم را انجام دهید، طبیعی‌ست که کار کمی کند پیش برود. اما نیمه پر لیوان این است که وقت هیچ کس را نمی‌گیرد و می‌توانید نقش سایر عوامل در فیلم را از نزدیک لمس کنید. پس با خیال راحت کار را دنبال کنید و مطمئن شوید که همه چیز به درستی انجام می‌شود.

 

با قدرت ادامه دهید

فیلمسازی آن هم به تنهایی شاید تجربه ایده‌آلی به نظر نرسد، اما در نهایت می‌آموزید که نباید هیچ مانعی شما را متوقف کند. فیلم خود من (Penciled Percussion) در فستیوالی که در آن شرکت کردم اول شد و جایزه مخاطبین را برد. هنگام رویارویی با محدودیت‌ها و مشکلات، تسلیم شدن و کنار کشیدن آسان به نظر می‌آید اما وقتی با قدرت و انگیزه کار را دنبال کنید تا به راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برسید، پاداش خود را دریافت خواهید نمود.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

3 × یک =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+