سینما اسکولز

چگونه کارت حافظه (SD Card) مناسبی انتخاب کنیم؟

چگونه کارت حافظه (SD Card) مناسبی انتخاب کنیم؟

حافظه‌های SD (مخفف Secure Digital) در سال ۱۹۹۹ و توسط سه غول دیجیتالی «Panasonic»، «Sandisk» و «Toshiba» ایجاد شد.
کارت‌های حافظه از چند جنبه ارتقا پیدا می‌کنند که مهمترین آن‌ها «ظرفیت» و «سرعت» آن‌هاست. پیدا کردن یک استاندارد در میان کارت‌های حافظه آن هم در دنیای امروز که فناوری بدون وقفه در حال پیشرفت است، کار را کمی دشوار کرده است.
با تولید دوربین‌های فیلمبرداری جدید در سال‌های اخیر که رزولوشن‌های بالاتر و نرخ فریم بیشتری دارند، کارت‌های حافظه نیز باید فضای ذخیره‌سازی و سرعت نوشتن اطلاعات خود را بهبود می‌دادند.
اگرچه کارت‌های حافظه از لحاظ اندازه تفاوتی پیدا نکردند، اما ممکن است که یک کارت حافظه بخرید و بعد از قرار دادن داخل دوربین و شروع به ضبط کردن متوجه شوید که سرعت ذخیره فایل در آن با سرعت تولید محتوا توسط دوربین یکسان نیست و این می‌تواند مشکل‌ساز شود.

 

سرعت دوربین و کارت حافظه چه ارتباطی به هم دارند؟

بگذارید این را با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید که شما یک باغ میوه پرتقال دارید و با یک شرکت حمل و نقل قراردادی می‌بندید که بر طبق آن، پرتقال‌ها را نه بر حسب کیلوگرم، بلکه جعبه‌های کانتینری (Boxcar) می‌فروشید. پر کردن هر جعبه نیاز به زمان و تعداد کارگر مشخصی دارد و قیمت‌گذاری هر کانتینر نیز بر این مبنا انجام می‌شود.
حال تصور کنید که سال بعد، شرکت حمل و نقل، کانتینری را استفاده می‌کند که ظرفیت آن دو برابر ظرفیت کانتینر قبلی بوده (Boxcar-eXtended) و اندکی بعد، شما نیز دستگاهی تهیه می‌کنید که به صورت مکانیزه میوه را در داخل کانتینر بار می‌زد و سرعت آن چهار برابر سریع‌تر از حالت قبلی است و نام این تکنولوژی را «Boxcar-FL» (بارگذاری سریع = Fast Loading) گذاشته‌اید اما این دستگاه را تنها با کانتینرهایی می‌توان استفاده کرد که قابلیت بارگذاری سریع دارند.
پس اگر کسی از شما سوال کند که برای حمل و نقل پرتقال چقدر دستمزد می‌گیرید باید از او سوال کنید که کانتینر از نوع «Boxar» باشد یا «Boxcar-eXtended» و اینکه بارگذاری به روش سنتی می‌خواهند یا با استفاده از تکنولوژی «Boxcar-FL».
حال متوجه شدید که حفظ یک استاندارد در حالی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است چقدر می‌تواند پیچیده باشد؟ در هر حال نکته اینجاست که پرتقال‌ها را می‌توان در هر کانتینری بار زد و حجم بار به نوع کانتینر و تکنولوژی به کار رفته برای بارگذاری بستگی دارد.

 

چه کارت حافظه‌ای بخریم؟

دقیقاً مشابه چیزی که در مثال کانتینر و پرتقال‌ها زدیم، در دنیای کارت‌های حافظه نیز وجود دارد:
  • کارت‌های SC (Standard Capacity) که دارای ظرفیت استاندارد از ۱ مگابایت تا ۲ گیگابایت دارند و از سیستم فایل‌بندی «FAT16» بهره‌مند هستند.
  • کارت‌های HC (High Capacity) که دارای ظرفیت بالا از ۲ گیگابایت تا ۳۲ گیگابایت هستند و سیستم فایل‌بندی آن‌ها «FAT32» می‌باشد.
  • کارت‌های XC (Extended Capacity) که ظرفیت بسیار بالا بین ۳۲ گیگ تا ۱ ترابایت (۱۰۰۰ گیگابایت) داشته و سیستم فایل‌بندی «exFAT» دارند.

هنگام خرید احتمالاً شما به سراغ کارت‌های دسته «SDXC» و «SDHC» بروید. تا جایی که دوربین و بودجه خریدتان پشتیبانی کند، می‌توانید حافظه‌های «SDXC» را نیز برای خرید در نظر داشته باشید.
خرید کارت‌های حافظه با ظرفیت بسیار بالا به خصوص در زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید ویدیوهای با رزولوشن و نرخ بیت بالا ضبط کنید که احتیاج به فضای ذخیره‌سازی بیشتری دارند.
شاید مهم‌تر از ظرفیت، سرعت کارت حافظه اهمیت بیشتری داشته باشد. منظور از سرعت، سرعت ثبت و نوشتن داده‌ها بر روی حافظه است.
اگرچه شرکت‌های تولیدکننده اغلب با عبارت‌هایی مانند «Ultra»، «Extreme» و یا حتی «Extreme II» و «Extreme III» تلاش می‌کنند تا مشتری جذب کنند و انتخاب‌های بهتری پیش روی وی قرار دهند، اما کارت‌های حافظه بر اساس سرعت، معیار دیگری دارند که با «کلاس» آن‌ها مشخص می‌شود و شامل کلاس‌های ۲، ۴، ۶، ۸ و ۱۰ است.
برای مثال یک کارت حافظه از کلاس ۲ و ۴ که همراه با حرف C نمایش داده می‌شود، به ترتیب سرعت‌هایی معادل ۲ و ۴ مگابایت بر ثانیه برای نوشتن اطلاعات دارند و سایر کلاس‌ها نیز به همین ترتیب است.
کارت‌های حافظه دارای سرعت فوق بالا که با UHS (Ultra High Speed) مشخص می‌شوند، در کلاس‌های ۱ و ۳ به ترتیب دارای سرعت ۱۰ مگابایت و ۳۰ مگابایت بر ثانیه هستند. جدیدترین کلاسی که با حرف اختصاری V (برای ویدیو) مشخص می‌شود، دارای درجه‌بندی V6، V10، V30، V60 و V90 است که هرکدام سرعت‌های متفاوتی را دارا می‌باشند.
روی برخی از کارت‌های حافظه ممکن است عبارت‌های «۸x»، «۳۲x» و … را نیز مشاهده کنید. «X» به معنای میزان چند برابر بودن سرعت کارت حافظه نسبت به سرعت خواندن یک سی‌دی صوتی (Audio CD) را نشان می‌دهد که برابر ۱۵۰ کیلوبایت بر ثانیه است (برای مثال کارت حافظه با سرعت ۸x سرعتی برابر با ۱.۲ مگابایت بر ثانیه دارد).
حتی ممکن است برخی از تولیدکنندگان سرعت کارت حافظه را با واحد مگابایت بر ثانیه روی برچسب آن نیز درج نمایند.

 

چرا کارت حافظه در دستگاه من کارت نمی‌کند؟

اگر یک کارت حافظه در دوربینتان کار نمی‌کند بهتر است که مشخصات دوربین خود را بررسی کنید. ممکن است ظرفیت کارت حافظه بیش از حداکثر ظرفیتی باشد که توسط دوربین پشتیبانی می‌شود.
این مورد برای تمامی دستگاه‌هایی که از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند وجود دارد. توجه کنید که علاوه بر حجم، سرعت دستگاه در نوشتن اطلاعات روی کارت حافظه نیز اهمیت دارد و خرید یک کارت حافظه با سرعتی بالاتر از حداکثر سرعت دوربین کاری بیهوده خواهد بود.
با این وجود، رزولوشن تصویر و نرخ فریم در فیلمبرداری شدیداً روی سرعت مورد نیاز برای ضبط تأثیرگذار است. مثلاً ضبط ویدیو به صورت ۴K روی یک کارت حافظه دارای کلاس ۱۰ (C10) ممکن است باعث خرابی و از بین رفتن فایل ویدیویی شود.
جالب است بدانید که دوربین شما شاید با برخی از برندهای کارت حافظه موجود در بازار همخوانی نداشته باشد و درست کار نکند.
در پایان فراموش نکنید که قبل از اقدام به فیلمبرداری، حتماً کارت حافظه را در دوربین تست کنید و از سازگاری کامل آن‌ها با هم اطمینان حاصل نمایید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

شانزده − 9 =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+