سینما اسکولز

کارگردان کیست ؟ آشنایی با وظایف کارگردان و نکاتی در مورد هدایت بازیگر

کارگردان کیست ؟ آشنایی با وظایف کارگردان و نکاتی در مورد هدایت بازیگر

کارگردان کیست ؟ وظایف آن شامل چه مواردی می باشد و نقش کارگردان در هدایت بازیگر به چه میزان است ؟ با اینکه کارگردان ممکن است جلوی دوربین ظاهر نشود اما یکی از مهم ترین افراد سر صحنه فیلمبرداری است.
کارگردان در پشت صحنه ، هنگام فیلمبرداری یک فیلم ، وظایف خیلی بیشتری از فریاد زدن کلمه “حرکت” و “کات”  دارد !! آنها هستند که دید خلاقانه اثر را مشخص می کنند و بزرگترین تصمیمات فیلم را می گیرند.
در این مقاله با کارهایی که یک کارگردان در هر مرحله از فرآیند تولید فیلم انجام می دهد بیشتر آشنا میشوید . اگر شما هم جزو مشتاقان شغل کارگردانی هستید ، درست آمدید ، امروز نکات جذابی در مورد نحوه ورود به این حرفه هم خواهید آموخت .

 

فهرست مطالب :

  • کارگردان کیست؟
  • کارگردان در طول پیش تولید فیلم چه می کند؟
  • کارگردان در طول تولید فیلم چه می کند؟
  • کارگردان در طول پس تولید فیلم چه می کند؟
  • چگونه کارگردان شویم ؟
  • ده نکته در مورد هدایت بازیگران

 

کارگردان کیست؟

کارگردان کسی است که دیدِ خلاقانه یک فیلم بلند، سریال تلویزیونی، نمایشنامه، فیلم کوتاه یا هر اثر دیگری را تعیین می کند. کنترل هنری پروژه کاملا در دستان کارگردان است .
آنها باید علاوه بر داشتن درک قوی از دانش فنی این حرفه که در کلاس های کارگردانی تدریس می شود، ارتباط شخصی یا احساسی قدرتمندی نیز با این عمل داشته باشند.

کارگردان در طول پیش تولید چه می کند؟

یک تیم جمع میکنند . اولین افرادی که شما به عنوان کارگردان به آنها نیاز دارید شامل : مجری طرح ، طراح تولید، مدیر لوکیشن، فیلمبردار و دستیار کارگردان هستند.
تصویر ذهنی خود از فیلم را میسازند و آن را به عوامل منتقل میکنند. شما میتوانید با ساختن یک لوک بوک ( در فیلم‌سازی، لوک‌بوک مجموعه‌ای از عکس‌هایی است که به عنوان مرجع بصری انتخاب می‌شوند تا تصویر ذهنی کارگردان نسبت به ظاهر و احساس فیلم منتقل شود ) ، یک زبان بصری برای فیلم خود ایجاد کنید.
آن را با تصاویر مرجع پر کنید تا به شما کمک کند پالت رنگ، لوکیشن ها و کادر بندی ایده آل خود را به طور روشن بیان کنید. ارجاع به فیلم های دیگری که الهام بخش شما هستند هم میتواند کمک کننده باشد .
تصویر ذهنی و دید خود را با هر یک از اعضای اصلی عوامل به صورت جداگانه مطرح می‌کنند. دیدِ هنری و تصویر ذهنی شما ، هر دپارتمان را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار می‌‎دهد .
برای مثال، اگر بگویید «می‌خواهم کاراکتر منزوی احساس شود »، این ایده بر انتخاب لنز، نور و موسیقی تأثیر می‌گذارد. صحبت کردن به زبان هر دپارتمان را یاد بگیرید تا بتوانید هر آنچه نیاز دارید را با موفقیت به آن ها منتقل کنید .
بازیگران را انتخاب می‌کنند. شما می توانید بسیاری از تصمیمات خود را در طول مسیر تغییر دهید، اما انتخاب بازیگر از نظر ایجاد تغییرات لحظه آخری کمترین انعطاف را دارد.
خیلی مهم است که قبل از اینکه یک بازیگر را انتخاب کنید، داستانی که در حال روایت هستید را درک کرده باشند .
بازیگر باید کسی باشد که به او اعتماد می‌کنید و نقش را به او می‌سپرید تا به بهترین نحو ممکن آن را آماده و اجرا کند  ، کسی که انعطاف پذیر و مشتاق همکاری با شما باشد.

 

کارگردان در طول تولید فیلم چه می کند؟

 

هدایت بازیگران در هر صحنه :

این وظیفه شماست که به شکل گیری کاراکتر و بهتر شدن بازی آن ها کمک کنید، بنابراین پس از هر برداشت اگر تعریف مثبتی بود یا نکته‌ای بود که باید رعایت کنند ، به صورت دقیق و کوتاه به آن ها بگویید .
اطمینان حاصل کنید که در مورد شخصیت‌ها و آنچه در هر صحنه می‌خواهد، اتفاق‌نظر دارید .اطمینان حاصل کنید که هر دپارتمان وظیفه خودش را انجام می دهد.
شما با تمام بخش های تولید از همه آشناترید. شما هستید که باید حواستان باشد هر دپارتمان کار خودش را درست انجام می دهد و با هم کار می کنند تا به یک فیلم زندگی ببخشند .

 

تا حد امکان با همه ارتباط برقرار کنید

کارگردانی یک فرآیند تعاملی است. برقراری ارتباطی روشن با همه عوامل، برای ساخت بهترین فیلم ممکن یک امر حیاتی است، برای اینکه همه احساس راحتی داشته باشند و بتوانند صحبت کنند تا دقیقا بدانند که باید چه کاری انجام دهند.

 

ایده های هنری خود را زنده نگه دارید

به گفتگو و چک کردن همه دپارتمان ها ادامه دهید. از تهیه‌کنندگان گرفته تا بازیگران و عوامل، نیازهایشان را بررسی کنید و ببینید برای تبدیل تصویر ذهنی و دید خلاقانه‌تان به صفحه نمایش فیلم از انها چه میخواهید .

کارگردان در طول پس تولید فیلم چه می کند؟

 

همکاری با تدوینگر :

برش‌های تدوینگر را بررسی می‌کنید، فیلم‌های ضبط شده را کنار هم میچینید و نماها، زوایا وبرداشت‌ هایی که بیشترین معنا را به فیلم میبخشند پیدا می‌کنید.

 

همکاری با تیم های پس تولید فیلم

با تیم طراحی صدا، مدیر موسیقی و تیم جلوه های بصری کار می‌کنید تا مطمئن شوید تمام تصمیم گیری هایی که برای فیلم در پس تولید انجام میشود هم با دید کلی شما همخوانی دارد .

 

موافقت نهایی را اعلام می‌کنید

هدایت خلاقانه اثر به طور کامل دست شماست و این به شما بستگی دارد که تعیین کنید یک پروژه چه زمانی به پایان برسد.

 

چگونه کارگردان شویم ؟

دانشجویان کارگردانی میتوانند یا در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد یا در هنرستان و کارگاه های کارگردانی به تحصیل در این هنر مشغول شوند .
بسیاری از کارگردانان هالیوود دارای مدرک کارگردانی از یک موسسه کارگردانی معتبر در شهر نیویورک یا لس آنجلس هستند، مانند:
کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (MFA) در فیلمسازی
کارشناسی ارشد هنر (MA) در تولید فیلم و رسانه
لیسانس هنرهای زیبا (BFA) در رشته فیلمسازی
فوق دیپلم هنرهای زیبا (AFA) در فیلمسازی
داشتن مدرک کارگردانی مهم است، اما برای به دست آوردن یک شغلِ دستمزد دار به عنوان کارگردان، باید واقعا در کارگردانی تجربه کسب کنید.
پس از اینکه کار شما مورد توجه و تحسین قرار گرفت، می توانید یک مدیربرنامه استخدام کنید که به شما در یافتن فرصت های بزرگتر کمک کند.
خیلی از کارگردانان کار خود را با کار به عنوان کارآموز یا دستیار تولید شروع میکنند و در کنارش پروژه های کوچکتر خود را هم کارگردانی می‌کنند .
همانطور که تلاش میکنید به جایگاه های بالاتری دست پیدا کنید  ، می‌آموزید که صحنه های فیلمبرداری چگونه اداره می‌شوند، تجربه کسب می‌کنید و ارتباطاتی ایجاد می‌کنید که ممکن است به شما در یافتن شغل در آینده کمک کند.
بعضی از کارگردانان پس از اینکه سر یک فیلم سینمایی یا یک سریال تلویزیونی به عنوان نویسنده یا بازیگر کار کردند، وارد حرفه کارگردانی می شوند.
وقتی یک شخص حرفه ای در صنعت فیلم وارد حوزه کارگردانی شود، این فرآیند برایش آسان تر است. چون به واسطه چندین سال همکاری نزدیک با کارگردانان و مشاهده آنها ،  یاد گرفته‌ که کارگردان خوب بودن چگونه است .

ده نکته در مورد هدایت بازیگران :

هدایت بازیگر از آماده سازی بازیگر تا روز اجرا یک فرآیند تعاملی است. هنگام کار با بازیگر سر صحنه فیلمبرداری این نکات را در نظر داشته باشید:

 

کسی که دارید با او همکاری میکنید را بشناسید

اگر قبلاً با یک بازیگر کار نکرده اید، خودتان در مورد آنها تحقیق کنید. می‌توانید با کارگردان‌های دیگری که با آنها کار کرده‌اند تماس بگیرید و در مورد فرآیند کار آن ها و و اینکه چطور دوست دارند کار کنند هم پرس و جو کنید.

 

آنها را در فرآیند کارگردانی خود شرکت دهید

اگر مایل بودند ، از آنها بپرسید که آیا می‌خواهند به فهرست نماها ( شات لیست ) ، لوک بوک ، استوری‌بورد یا هر چیز دیگری که در آماده‌سازی انجام داده‌اید نگاهی بیندازند یا نه ! این به آن ها فرصت میدهد که تصویر ذهنی شما را بهتر تحقق ببخشند .

 

محیطی آرام و محترمانه ایجاد کنید

به بازیگران خود این اطمینان را بدهید که در هر مرحله از کار در کنار آنها هستید. سعی کنید سر صحنه فیلمبرداری فریاد نزنید یا صدای خود را بلند نبرید ، چون یک تنش بیخودی ایجاد می کند و اصلا برای خلاقیت مفید نیست.

 

آماده و انعطاف پذیر باشید

یک نقشه اولیه واضح و روشن از نحوه پیشبرد هر صحنه داشته باشید ولی این توانایی را هم داشته باشید که در همان برنامه ای که داشتید ، اگر اتفاق غیرقابل پیش بینی پیش آمد به صورت فی البداهه عمل کنید .

 

به افراد فضای کار بدهید

ایده های خود را در پیش تولید به بقیه منتقل کنید ، قبل از شروع صحنه در مورد مسائل و جزییات کاری که باید انجام شود صحبت کنید و پس از آن هم نکات خود را به آن ها متذکر شوید  .
اما وقتی دوربین در حال ضبط است، افسار صحنه در دستان بازیگر است و بهتر است قبل از اینکه صحنه را قطع کنید و به او تذکر دهید ، بگذارید یک برداشت کامل را اجرا کند .

 

افراد را منتظر نگذارید

اگر همه در ساعت مقرری افیش شده‌اند ،  تمام تلاش خود را بکنید تا سر زمان معین سر صحنه حاضر شوید . اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، در اسرع وقت با آنها تماس بگیرید تا بدانند چه خبر است.

قاطع باشید

اگر می خواهید بازیگر یک کار را به شکل دیگری انجام دهد، به او بگویید. زیادی ملایم نباشید و سعی نکنید همه چیز را ماست مالی کنید. مهربان باشید، اما در رابطه با آنچه می خواهید انجام شود رُک و صادقانه رفتار کنید .

 

از هدایت بازیگر به صورت نتیجه گرا اجتناب کنید

به عنوان مثال، به یک بازیگر نگویید که دوست دارید در پایان صحنه گریه کند یا جملاتی مانند «می‌خواهم تماشاگر چنین احساسی داشته باشد ___» را نگویید.
اگر بازیگر فقط به نتیجه فکر کند، ممکن است مانع از آن شود که احساسات خود را بروز دهد و به شیوه‌ای طبیعی اجرا کنند.

 

از نیازهای آنها آگاه باشید

گاهی وقت ها لازم است حال و هوا را کمی شاد کنید یا بازیگر نیاز داشته باشد لحظه ای از شخصیت فاصله بگیرد. از روند کار آن ها آگاه باشید و مراعات کنید تا بتوانند بهترین بازی ممکن را ارائه دهند.

 

به حس درونی آنها توجه کنید

اگر بخشی از نوشته با عقل جور در نمی‌آید و بازیگر در دریافت آن مشکل دارد، به فکر یک بازنویسی باشید .

 برای مشاهده ده ها عنوان دوره آموزش کارگردانی و فیلمسازی کلیک کنید 

دیدگاه‌ها (0)

*
*

18 − 6 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+