سینما اسکولز

۸ چالش که هنر فیلمبرداری شما را ارتقا می‌دهد

۸ چالش که هنر فیلمبرداری شما را ارتقا می‌دهد

خارج شدن از دایره آسایش و راحتی تنها مسیری است که شما را به عنوان یک هنرمند رشد می‌دهد

«اندی وارهول» هنرمند آمریکایی شکل و قالبی که هنرمندان در طول هزاران سال از آن استفاده می‌کردند را دچار تغییر کرد. قالبی که «هنر» را به وجود آورده و باعث شده که منتقدین هنر، اندی وارهول را قبول نداشته باشند، اما اینکه او دنیای هنر را تغییر داد، حقیقتی‌ست که کسی آن را انکار نمی‌کند.

در این مقاله می‌خواهیم هشت مورد را عنوان کنیم که چالش‌های جدیدی برای خلق آثار هنری است و در ارتقای هنر شما تأثیرگذار خواهد بود.

 

  1. وظیفه‌ای را بر خود محول کنید که عموماً انجام نمی‌دهید

آیا فیلمبرداری و عکاسی از مراسم عروسی و رویدادهای این چنینی جزئی از کار و برنامه شماست؟ اگر چنین نیست سعی کنید پیشنهاداتی از این قبیل را بپذیرید و به گونه‌ای فیلمبرداری را انجام دهید که بتوانید یک فیلم کوتاه از آن رویداد بسازید.

 

  1. با دیگران همکاری کنید

«هنری دیوید ثورو» نویسنده و فیلسوف آمریکایی می‌گوید: «اگر کسی بود که من همینقدر از او شناخت داشتم، لازم نبود که خیلی درباره خودم صحبت کنم». همه ما دنیا را از چشم و زاویه دید خودمان می‌بینیم. اگر یک صدای متفاوت دیگری را با صدای خود ترکیب کنید، به شما کمک می‌کند که دنیا را از چشم دیگران نیز ببینید.

 

  1. تکنولوژی‌های جدید را امتحان کنید

گاهی یک گجت و ابزار جدید می‌تواند به گونه‌ای الهام‌بخش شما باشد که چیز جدیدی را امتحان کنید یا از زاویه دیگری به مسائل نگاه کنید. مثلاً یک بوم جدید یا استفاده از پهباد. آیا تاکنون کاری بوده که بخواهید انجام دهید اما به دلیل نداشتن امکانات فنی نتوانید؟ برای اینکه چیزهای جدیدی را تجربه کنید، نیازی نیست آن‌ها را خریداری کنید. می‌توانید آن تجهیز را از مراکز تجهیزات سینمایی اجاره کنید تا علاوه بر تجربه کار با آن‌ها و نحوه کار، بتوانید ببینید که آیا آن وسیله برای شما و کارتان مفید هست یا خیر.

اضافه کردن یک ابزار جدید می‌تواند روش خوبی برای افزایش مهارت‌هایتان باشد. اگر نمی‌خواهید وسیله‌ای را خریداری کنید، اجاره کردن آن بهترین کار است.

 

  1. تکنیک‌های جدید کار با دوربین را امتحان کنید

تاکنون خواسته‌اید که چیزهایی مثل زوم هیچکاک یا پلان دالی را فیلمبرداری کنید؟ می‌توانید آموزش‌های مربوط به آن را در مقالات و ویدیوهای بسیاری پیدا کنید و در صورت امکان امتحان نمایید.

 

  1. فضای کار با دوربین را تغییر دهید

اگر معمولاً در فضای داخلی فیلمبرداری می‌کنید، این کار را در بیرون نیز انجام دهید. اگر در استودیو کار می‌کنید، سعی کنید چند پروژه خود را به لوکیشن انتقال دهید. گاهی تغییر صحنه و محل کار می‌تواند به طرق مختلفی الهام‌بخش باشد.

 

  1. در جنگل دوربین کار بگذارید و منتظر موجوداتی مثل اسب تک‌شاخ و پاگنده بمانید

ممکن است احتمال روی دادن چنین چیزی محال باشد، اما این دقیقاً کاری بود که «Jill Miller» در اردوگاهی در کالیفرنیای شمالی انجام داد و تصاویری که ضبط می‌کرد را به طور زنده در یک نمایشگاه بین‌المللی در سال ۲۰۰۵ پخش کرد و اسم آن را «انتظار برای پاگنده» گذاشت. او هیچ پاگنده‌ای پیدا نکرد اما خلاقیت جالبی به خرج داد و یک اثر هنری خاص به وجود آورد.

 

  1. برخی فیلم‌ها را با دید انتقادی نگاه کنید

فیلم محبوبتان چیست؟ چند بار آن را دیده‌اید؟ دوباره به تماشای آن بنشینید اما این بار سعی کنید از آن طرفداری نکنید. توجه کنید که در آن فیلم چگونه از نماهای عریض، متوسط و بسته استفاده شده است؟ چه مواقعی دوربین دارای حرکت است و چه زمانی در جای ثابت قرار دارد؟ از چه نوع نورپردازی استفاده شده و اینکه آیا قادر به تشخیص نوع و نحوه نورپردازی آن هستید؟

 

  1. تجهیزات خود را محدود کنید

همانطور که داشتن یک ابزار و تجهیزات جدید در فیلمبرداری می‌تواند الهام‌بخش باشد، از دست دادن یک تجهیز نیز می‌تواند همین اثر را روی کارتان ایجاد کند. سعی کنید برای فیلمبرداری از گوشی موبایل استفاده کنید یا تنها از یک لنز و یا یک نوع زوم بهره ببرید. آیا می‌توانید تنها با استفاده از یک لنز ۲۰۰ میلیمتری یک داستان روایت کنید؟ اگر فقط لنز ۲۸ میلیمتری داشته باشید چطور؟ فیلم «The Blair Witch Project» محصول سال ۱۹۹۹ یک نمونه عالی از این چالش است که در سال ۲۰۱۶ بازسازی شد. فیلمسازان در این فیلم تجهیزات حرفه‌ای را کنار گذاشته و فیلم خود را با استفاده از یک دوربین دستی معمولی فیلمبرداری کرده‌اند. این کار دردسر محدودیت‌های فنی و تجهیزاتی را از بین برده و به نوعی می‌توان گفت یک ژانر جدید در فیلمسازی ایجاد نموده است.

 

جمع‌بندی

خارج شدن از دایره آسایش و راحتی، تنها مسیری است که شما را به عنوان یک هنرمند رشد می‌دهد. به این دلیل آن را دایره آسایش می‌نامند که شما در آن محدوده به راحتی و بدون مشکل می‌توانید کار خود را انجام دهید. پس به یاد داشته باشید که وقتی وارد یک چالش می‌شوید، شکست خوردن امری طبیعی است و وقتی آن را برای خودتان انجام می‌دهید و مسئولیت خاصی بر عهده نگرفته‌اید، هیچ ایرادی ندارد. اگر قرار است در پروژه‌ای که متعلق به شخص دیگری است تجربه کسب کنید، مطمئن شوید که یک برنامه احتیاطی ترتیب داده‌اید و یا فرصت شکست و عدم موفقیت در آن را دارید. مثل شخصی نباشید که تمامی تصاویر عروسی خواهرش را با استفاده از لنز fisheye عکاسی کرده بود و تصور می‌کرده که خواهرش از سبک آن عکس‌ها بسیار خوشحال خواهد شد، درحالی‌که او اصلاً رضایت نداشت.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

2 × 2 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+