سینما اسکولز

۹ سوژه جالب برای ضبط اسلوموشن

۹ سوژه جالب برای ضبط اسلوموشن

حتماً می‌دانید که فیلم‌های اسلوموشن فریم‌های بیشتری در هر ثانیه ضبط می‌کنند و این بدان معنی است که هرچه مقدار فریم یک تصویر «بالاتر» باشد، فیلم ما «کندتر» خواهد بود. در حالت معمولی، یک دوربین ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کرده و آن را به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه پخش می‌کند. برای اینکه سرعت تصویری که می‌بینیم را کاهش دهیم، باید تعداد تصاویری که در هر ثانیه توسط دوربین ضبط می‌شود را بالا ببریم. مثلاً اگر سرعت را به ۵۰% سرعت عادی تغییر دهیم، ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌شود و وقتی چنین فیلمی را پخش کنیم، در هر ثانیه ۳۰ فریم به نمایش درمی‌آید و در نتیجه مدت زمان ویدیو دو برابر خواهد شد. به همین صورت می‌توان گفت اگر سرعت به ۲۵% کاهش پیدا کند، در هر ثانیه ۱۲۰ فریم پخش می‌شود. نتیجه این تغییرات این است که اتفاقاتی که در کسری از ثانیه رخ می‌دهند، قابل رویت خواهند بود. این اتفاقات می‌تواند رویدادهایی باشد که ما به صورت معمولی نیز قادر به دیدن آن‌ها هستیم (مثلاً تکان دادن لباس و پارچه) و نیز رویدادهایی که چشم ما قادر به دیدن آن‌ها نیست (مثل بال زدن یک پرنده).

 

دانش و فن ضبط اسلوموشن

برای به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص ویدیوهای اسلوموشن با دکتر «Matthew Kuchta»، زمین‌شناس در دانشگاه وینکانسین-استوت صحبت کردیم که چندین سال پیش، برای آزمایشگاه خود یک دوربین ۱۰۰۰۰ فریم بر ثانیه خریده تا بتواند از شکسته شدن نمونه‌های سنگ تحت فشار، فیلم‌هایی با نرخ فریم بالا تهیه کند. او خیلی زود به کاربردهای دیگر این نوع از ویدیوها علاقه‌مند شد. او پیشنهاد داد که ما از لحظه برخورد یک گلوله برفی به صورت یک فرد با نرخ ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنیم که پیشنهاد بسیار جالبی بود. خود او قبلاً کارهای جالبی کرده بود. مثلاً انداختن ۶۰۰ توپ پینگ‌پنگ روی ۳۰۰ تله موش کوچک که تصویر جالب توجهی می‌ساخت. او درباره ترکیب علم و هنر در اسلوموشن می‌گوید: «دیدن یک رویداد خشن مانند ترکاندن یک سیب با گلوله تفنگ آن هم به صورت میلی‌ثانیه به میلی‌ثانیه واقعاً اتفاق شگفت‌انگیز و خیره‌کننده است». او می‌گوید: «تحقیق و آموزش در زمینه ایده‌هایی که به حفظ انرژی یا انتقال اندازه حرکت مرتبط هستند هم ارزشمند است و هم زیبا. نتیجه کار اغلب کثیف‌کاری زیادی به بار می‌آورد اما، مسیری که هر ذره طی می‌کند مانند یک رقص باله پیچیده است که وقتی با یک دوربین با سرعت بالا می‌بینیم، دارای چشم‌انداز و واکنش احساساتی متفاوتی خواهد بود».

کانال دکتر «Kutcha» در وبسایت «Vimeo» پر از ویدیوهایی است که با سرعت بالا فیلمبرداری شده‌اند. یکی از این ویدیوها، تصویری از یک سطل است که درون آن با آب و عروسک‌های پلاستیکی اردک پر شده است. در انتهای این ویدیو ممکن است اینطور به نظر برسد که سطل پر از سکه طلاست. اما محبوب‌ترین ویدیوهای او الزاماً ویدیوهایی نیست که زحمت زیادی برای آن‌ها کشیده است. خود دکتر در این باره می‌گوید: «بعد از هزاران ویدیویی که ساختم، چیزی که بیشتر از همه به آن علاقه دارم، بادکنکی است که با آب پر شده باشد. مخصوصاً اگر طوری به آن نور تابیده شود که از میان قطرات کوچک آبی که ایجاد می‌شود منعکس شود و ذرات آب درخشان به نظر بیایند. بعد از فیلم‌های زیادی که ضبط کردیم، فهمیدم اگر قسمت بالایی یک بادکنک را برش بدهید، جریان آبی ایجاد می‌کند که شبیه به قارچ شده و بادکنک را به طرف پایین حرکت می‌دهد و شکل منحصر به فردی را ایجاد می‌کند که در جایی دیگر نمی‌توانید ببینید.

 

شبیه‌سازی اسلوموشن

اگر دوربینتان قابلیت ضبط به صورت اسلوموشن ندارد، به این معنا نیست که نمی‌توانید کلیپ‌های ویدیویی با سرعت پایین داشته باشید. بسیاری از نرم‌افزارهای مخصوص تدوین می‌توانند با استفاده از کاهش سرعت پخش و نمایش دو برابری هر تصویر، نرخ فریم را مثلاً به ۶۰ برسانند و یا با قرار دادن فریم‌های پرکننده در بین فریم‌های دیگر، نرخ آن را بالا ببرند.

برخی نرم‌افزارهای پیشرفته دیگر مانند «Timewarp» که جزئی از نرم‌افزار «After Effects» است و نیز نرم‌افزارهایی چون «Twixtor»، «Apple Motion» که جزئی از «Final Cut Pro» هستند می‌توانند تشخیص دهد که فریم‌های مورد نیاز باید به چه شکلی باشند و وقتی با این نرم‌افزارها نرخ فریم ویدیو را بالا ببرید، تصویر بسیار نرم و روان‌تری خواهید داشت.

 

چیزهایی که ضبط اسلوموشن آن‌ها فوق‌العاده جذاب است

اگر نمی‌دانید ضبط اسلوموشن را با چه سوژه‌هایی شروع کنید، به مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم توجه کنید:

 

  1. حرکت پارچه: رویدادهایی مثل حرکت و پیچش لباس و یا دنباله لباس، حرکات تصادفی پرچم برافراشته شده در باد، حرکات لباس‌هایی که روی طناب قراره داده شده‌اند (دیدن حرکت آهسته لباس می‌تواند هیپتوتیک و خواب‌آور هم باشد).
  2. لحظات شادی: لحظه‌ای که چند توله‌سگ روی همدیگر می‌پرند و بازی می‌کنند و یا لحظه‌ای که چند کودک دور یک آبفشان در حال پریدن و بازی کردن هستند. تصویر اسلوموشن از چنین لحظاتی باعث می‌شود که ما ثانیه‌هایی شادی و سرخوشی را بهتر درک کنیم.
  3. ورزش: اسلوموشن در تصاویر ورزشی صرفاً برای نشان دادن فوری صحنه آهسته بازی‌ها به کار نمی‌رود و این دلیل دارد. تصاویر اسلوموشن باعث می‌شود که هنر یک ورزشکار را عمیق‌تر و بهتر درک کنیم و لحظاتی که ورزشکار در کسری از ثانیه تصمیمی می‌گیرد را ببینیم.
  4. مایعات: لحظه ریخته شدن شیر در کاسه، لحظه خروج با فشار نوشابه از بطری و البته آب. تفاوتی ندارد که سقوط آب باران از آسمان باشد، خروج آب از شلنگ باشد و لحظه‌ای که یک سگ سعی می‌کند آب روی بدن خود را با تکان دادن خشک کند؛ در تمام این لحظات، آب تصاویر عجیب و زیبایی خلق می‌کند که در سرعت عادی هرگز قابل رویت نیست. برای دو چندان کردن زیبایی این تصاویر، فراموش نکنید که محیط را نورپردازی نمایید.
  5. لحظه شکست اشیا: بسیاری از ما از دیدن صحنه شکست و از هم گسستن اشیا لذت می‌بریم. شکستن چیزهایی مثل سازه برج هیجان، بلوک‌های دومینو، دیوار آجری، سازه‌هایی که با کارت ساخته شده‌اند و … می‌توانند سوژه خوبی برای ضبط به صورت اسلوموشن باشند.
  6. سقوط اشیا: سقوط حبوبات به درون ظرف، سقوط ذرات نمک روی میز، تبدیل یک نظم به بی‌نظمی و آشوب، خروج رشته‌های ماکارونی از درون نایلون آن و مواردی از این قبیل سوژه‌های خوبی هستند.
  7. لحظه قرار گرفتن اشیا و افراد در هوا: چون همه چیز به دلیل جاذبه به زمین چسبیده، پرواز و قرار گرفتن در هوا امری خیالی و جادویی به حساب می‌آید. انسان گاهی دوست دارد پرواز کند و این از پرش بلند در ورزش‌های دو میدانی تا ترن هوایی در شهربازی‌ها دیده می‌شود. تصاویری که در آن افراد در حال پرش، اسکی با اسکیت‌بورد و … هستند جالب توجهند و اسلوموشن این رویدادها به ما امکان می‌دهد تا آن لحظه حضور در هوا را بیشتر لمس کنیم.

لحظه بک فلیپ (پرش رو به عقب) یک ورزشکار

 

  1. چیزهای پیچیده: حرکت یک دسته خفاش که از یک سوراخ به درون یک خانه می‌روند، حرکت دسته‌ای پرنده‌ها، لحظه انفجار ترقه‌های آتش‌بازی در آسمان، حرکات نمایشی با چوب، لحظات شعبده‌بازی و تردستی، لحظه فرود تیله‌ها از یک راه‌پله. همه این رویدادها در نمایش با سرعت پایین جادویی‌تر و زیباتر به نظر خواهند رسید.
  2. لحظات دگرگونی و تبدیل: لحظه‌ای که یک ورزشکار پیروز می‌شود و یا شکست می‌خورد، چهره هواداران در لحظات شکست، پیروزی، به ثمر رسیدن گل، و چهره پدر و مادر در لحظه‌ای که فرزندان در چنین موقعیت‌هایی قرار دارد نیز بسیار احساسی و جالب است. لحظه‌ای که هیجان آن‌ها در زمانی بسیار کوتاه به شدت فوران می‌کند.

 

جمع‌بندی

این خاصیت ذاتی ویدیو و فیلم است که بتوانیم در آن اتفاقات و رویدادها را به گونه‌ای دیگر ببینیم. مثلاً می‌توانیم هر اتفاقی را از چندین زاویه دید و فاصله کانونی مشاهده کنیم که با چشمان عادی چنین چیزی غیر ممکن است. تکنولوژی هر روزه این قابلیت‌ها را بیشتر و بیشتر می‌کند و به ما امکان می‌دهد که بتوانیم در فضاهای تاریک بهتر ببینیم یا تعداد تصاویر بیشتری را ضبط و مشاهده کنیم که در نهایت باعث می‌شود وارد دنیای اسرارآمیز و زیبای اتفاقات روزمره خود شویم که هرگز پیش از این به آن‌ها توجه نمی‌کردیم.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

3 × 1 =

جشنواره نوروزی تمدید شد : 35 درصد تخفیف بر روی تمامی محصولات + 50 درصد تخفیف بیشترکلیک کنید
+