سینما اسکولز

آرامه خنده‌دار چیست؟ ۹ نمونه از شخصیت های کمیک ریلیف

آرامه خنده‌دار چیست؟ ۹ نمونه از شخصیت های کمیک ریلیف

تا به حال شده وسط یک لحظه غم انگیز بوده باشید ، یکهو یک نفر جوکی بگوید و تنش را کاملاً از بین ببرد؟ از مکبث تا شرک، داستان گویان از مولفه های کمدی در داستان‌های خود استفاده کرده‌اند تا فضای داستان را سبک‌تر کنند و تماشاگران را قرن‌ها سرگرم کنند.

 

فهرست مطالب:

  • کمیک ریلیف چیست؟
  • کاراکتر کمیک ریلیف یعنی چه؟
  • ۷ نمونه از شخصیت های کمیک ریلیف

 

کمیک ریلیف چیست؟

کمیک ریلیف یا آرامه خنده‌دار ، یک ابزار داستانی است که در فیلم‌ها و سریال های تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن یک شوخی یا یک برخورد طنز در لحظه ای دراماتیک وقفه ایجاد میکند تا حال و هوای فضا کمی سبک شود. هدف از کمیک ریلیف این است که یک لحظه استراحت برای مخاطب از تنش داستان فراهم شود – با استفاده از عناصر کمیک میتوانید حال و هوا را سبک کنید تا به مخاطب استراحتی سریع بدهید. در حالی که فیلمسازان بیشتر از کمیک ریلیف ها در فیلم‌های جدی استفاده می‌کنند، حتی خنده‌دارترین فیلم‌ها هم لحظات عمیقی دارند که از آرامش کمیک ریلیف بهره می‌برند.

 

کاراکتر کمیک ریلیف یعنی چه؟

کمیک ریلیف ها میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند – از یک دیالوگ سریع گرفته تا یک صحنه کامل – معمولاً در فیلم‌ها از یک شخصیت کمیک استفاده می‌شود که می‌تواند به طور مداوم از طریق دیالوگ‌های خنده‌دار، واکنش‌ها یا داستان‌هایش، تنش را کاهش دهد. به پیپین در ارباب حلقه‌ها (۲۰۰۱)، دارسی در ثور مارول (۲۰۱۱) و دینا در سفر دخترانه (۲۰۱۷) فکر کنید. شخصیت‌های کمیک ریلیف معمولاً شکل یک آدم خنگول یا رفیقی حاضر جواب را به خود می‌گیرند و قهرمان یا شخصیت شرور را دنبال می‌کنند تا تماشاگران را از طرح کلی و جدی فیلم خلاصی دهند.

 

۷ نمونه از شخصیت های کمیک ریلیف:

استفاده از کمیک ریلیف، از زمان شکسپیر بسیار رایج بوده است. در اینجا چند نمونه صحنه کمیک ریلیف یا شخصیت کمیک ریلیف آورده شده است:

۱- صحنه گورکن در هملت: هملت اثر ویلیام شکسپیر یک نمایشنامه کمدی نیست. در پرده پنجم، پس از اینکه جسد اوفلیا، معشوقه هملت پیدا می شود ، چنین احساس می شود که هیچ شانسی برای قهرمان وجود ندارد تا بتواند بهبود یابد و به اهدافش برسد. شکسپیر یک صحنه طولانی را به کار می گیرد که شامل دو گورکن است که در این لحظه غم انگیز در حین کندن قبر اوفلیا به شوخی و ضرب و شتم کلامی می پردازند. صحنه پر از طنز هوشمندانه است. گورکن‌ها که در یادداشت‌های صحنه به‌عنوان دلقک یا ملیجک توصیف می‌شوند، به خوانندگان یک تسکین کمدی (هرچند تاریک) نزدیک پایان داستانی پر از عناصر غم‌انگیز زیاد ارائه می‌کنند.

 

۲- ایان مالکوم ریاضیدان در پارک ژوراسیک (۱۹۹۳) و جهان گمشده: پارک ژوراسیک (۱۹۹۷) و دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده (۲۰۱۸) ساخته جف گلدبلوم: این آدم نمونه کاملی از یک شخصیت کمیک در یک فیلم جدی است. حتی در بین صحنه های اکشن‌ دراماتیک مانند دایناسورهای ترسناک و مرگ شخصیت‌ها، ایان همیشه آنجاست تا دیالوگ های شوخ‌آمیزی بگوید و شوخی کند و داستان فیلم را مسخره کند.

 

۳- کرونک درزندگی جدید امپراتور (۲۰۰۰) : شخصیت کرونک (با صداپیشگی پاتریک واربرتون) یک شخصیت کمدی است که به تماشاگران اجازه میدهد از حس تنش شخصیت شرور، یزما، رها شوند. هر زمان که ایزما شخصیت‌های اصلی را تهدید می‌کند یا از طرح شیطانی جدیدی رونمایی می‌کند، کرونک به‌عنوان دستیار وفادار او آنجاست تا حال و هوا را سبک کند و جدیت او را مسخره کند.

 

۴- ایاگو در علاءالدین: فیلم‌های دیزنی به خاطر گنجاندن شخصیت‌های کمدی در داستان‌هایشان مشهور هستند و هدفشان این است که بینندگان جوان را سرگرم نگه دارند تا از شرور نترسند. ایاگو یک طوطی عاقل در علاءالدین (۱۹۹۲) است که روی شانه های جعفر، شرور می نشیند و درباره جعفر و قهرمانان فیلم شوخی میکند تا صحنه های جدی را سبک و سرگرم کننده نگه دارد.

 

۵- اولاف در فروزن. (۲۰۱۳) : این آدم برفی به نام اولاف، به دلیل اینکه حتی در موقعیت‌های جدی یک کاراکتر بسیار کمدی است محبوبیت زیادی دارد. اولاف نقش یک شخصیت خنگول را ایفا می‌کند که از جدیت کنش‌های اطرافش بی‌اطلاع است و برای اظهارنظرهای گیج‌کننده و کمدی‌های بامزه اش استفاده شده است.

 

۶- تیمون و پومبا در شیر شاه (۱۹۹۴): این انیمیشن علیرغم اینکه یک فیلم برای کودکان است، به موضوعات جدی زندگی واقعی مانند مرگ و تحولات سیاسی می پردازد. و نویسندگان برای مهار تنش این موضوعات جدی، از شخصیت‌های تیمون و پومبا استفاده کردند تا حال و هوا را سبک کنند و طنزی احمقانه و آوازهای موسیقایی مفرح ارائه کنند.

 

۷- دوری در جستجوی نمو (۲۰۰۳) : مارلین یک دلقک ماهی مضطرب است و می ترسد که دیگر هرگز پسرش را نبیند. سازندگان فیلم برای کاهش این تنش، دوری، یک شخصیت شیرین و بامزه را به عنوان رفیق او اضافه کردند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

11 − هشت =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+