سینما اسکولز

آشنایی با اصول اولیه سواد رسانه ای: چگونه سواد رسانه ای داشته باشیم؟

آشنایی با اصول اولیه سواد رسانه ای: چگونه سواد رسانه ای داشته باشیم؟

برای داشتن یک نظر آگاهانه در مورد یک موضوع خاص، داشتن یک آشنایی اولیه با سواد رسانه ای بسیار ضروری است.

 

فهرست مطالب:

  • سواد رسانه ای چیست؟
  • چرا سواد رسانه ای انقدر مهم است؟
  • ۴ نکته برای داشتن سواد رسانه ای

 

سواد رسانه ای چیست؟

سواد رسانه ای، توانایی درک و نقد انواع اشکال ارتباطی است. سواد رسانه ای به شما این امکان را میدهد تا تأثیر و معنای پشت پیام های رسانه ای را شناسایی کنید، چه خودتان در کار تولید رسانه باشید و چه نقش مصرف کننده رسانه ها را داشته باشید. چه در حال خواندن روزنامه، تماشای تلویزیون، استفاده از یک پلتفرم رسانه های اجتماعی، انجام بازی های ویدیویی، یا هر شکل ارتباط با رسانه باشید، مهارت های سواد رسانه ای به شما این امکان را می دهند که اعتبار و قصد نویسنده مطالب را ارزیابی کنید. سواد دیجیتال، زیرمجموعه ای از سواد رسانه ای است که به طور خاص برای رسانه های دیجیتال کاربرد دارد.

 

چرا سواد رسانه ای انقدر مهم است؟

درک کامل از نقش رسانه ها به شما کمک میکند تا قابل اعتماد بودن اطلاعاتی که با آن مواجه می شوید را ارزیابی کنید. سواد رسانه ای به چند دلیل ضروری است:

  1. به شما کمک میکند هدف تولید کننده محتوا را متوجه شوید: شما به منظور شکل دادن دیدگاه منحصر بفرد خود در مورد یک موضوع، باید این را بدانید که آیا یک رسانه جمعی سعی در سرگرم کردن دارد، یا اطلاع رسانی یا متقاعد کردن !
  2. باعث می شود به یک متفکر انتقادی تبدیل شوید: سواد رسانه ای با آموزش ارزیابی کامل انواع مختلف رسانه هایی که مصرف می کنید، مهارت های تفکر انتقادی در شما ایجاد میکند. مهارت‌های ضروری تحقیق و بررسی اطلاعات، به‌ویژه در محیط‌های رسانه‌ای که اطلاعات نادرست و اخبار جعلی رایج هستند، اهمیت دارند.
  3. به شما این توانایی را میدهد که آگاهانه محتوا تولید کنید: سواد رسانه ای، روش های درست و اخلاقی برای ایجاد رسانه و محتوا را به شما آموزش میدهد تا بتوانید ارتباط موثرتری داشته باشید.
  4. مردم را به ابراز و بیان عقاید تشویق میکند: سواد رسانه ای به شما می آموزد که به جای پذیرش بی چون وچرای پیام های رسانه ای ، نظرات و تفکر خودتان را شکل دهید.
  5. به شما این امکان را میدهد که دیدگاه نویسنده را تشخیص دهید: هر سازنده محتوا، با یک دیدگاه بخصوص محتوا تولید میکند. دانستن این موضوع به شما کمک میکند تا ذهن خود را به روی دیدگاه های مختلف باز کنید و در عین حال خودتان را نسبت به تعصبات و سوگیری ها هوشیار نگه دارید.

 

۴ نکته برای داشتن سواد رسانه ای:

با این که بسیاری از دبیرستان‌ها و کالج‌ها ، دوره های آموزش سواد رسانه ای را تدریس می کنند ، شما می‌توانید به تنهایی و خودتان سواد رسانه را یاد بگیرید. اصول اولیه سواد رسانه ای ، فقط همین است که این چهار سوال را در حین مشاهده یک قطعه رسانه ای از خود بپرسید:

  • چه کسی این را نوشته است؟ ممکن است نوشته یک فرد، نماینده یک شرکت، یک کارشناس سیاسی، یک هنرمند، یک کنشگر و غیره باشد و آن ها احتمالاً نظر خود را در مورد موضوع مورد نظر دارند.
  • چرا این محتوا تولید شده است؟ هدف یک قطعه رسانه ای ممکن است متقاعد کردن (با یک مقاله یا یک تبلیغ)، اطلاع رسانی (با یک خبر یا مقاله) یا سرگرم کردن (یک توییت یا پیام متنی خنده دار) باشد.
  • آیا معتبر است؟ به دنبال شواهد مستقیم و مدارک معتبر از ادعاهایی که نویسنده مطرح میکند باشید. حمایت از یک موضوع میتواند شامل آمار، نقل قول، اینفوگرافیک یا تحقیق از منابع ارزشمند باشد.
  • آیا مغرضانه است؟ مراقب مطالب و رسانه هایی که فقط یک طرف ماجرا را ارائه می دهند و در عین حال دیدگاه های مخالف را حذف می کنند باشید. برای اینکه تفکر و نظر کاملی داشته باشید، باید اطلاعاتی که در چندین منبع مشاهده می کنید را بررسی کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

شانزده − 12 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+