سینما اسکولز

آشنایی با فرآیند پس تولید در فیلم

آشنایی با فرآیند پس تولید در فیلم

تمام شد!” پس تولید زمانی است که کارگردان برای آخرین نما کات میدهد، دوربین ها از حرکت باز می ایستند و فیلم آماده است تا وارد فاز نهایی شود. این آخرین مرحله در انتقال یک داستان از فیلمنامه به صفحه نمایش و زمانی است که یک فیلم زنده می شود!

 

فهرست مطالب:

  • پس تولید یا پست پروداکشن به چه معناست؟
  • اولین اتفاقی که می افتد: پیش تولید و تولید
  • فرآیند پس تولید
  • برترین سیستم های تدوین مورد استفاده در پس تولید
  • دو صحنه عالی از فیلم هایی که در پست پروداکشن درست شدند!

 

پس تولید یا پست پروداکشن به چه معناست؟

پست پروداکشن، مرحله ویرایش فایل های صوتی و تصویری در ساخت یک فیلم است. تدوینگر فیلم‌های گرفته‌شده را نما به نما کنار هم قرار میدهد ، موسیقی (اعم از موسیقی اصلی یا دارای مجوز) اضافه می‌کند و بقیه جلوه‌های صوتی و تصویری مورد نیاز را هم لحاظ میکند. همه این عناصر در هم تنیده می شوند تا تجربه ای چندحسی ایجاد کنند که آن را فیلم می نامیم.

 

اولین اتفاقی که می افتد: پیش تولید و تولید

پیش تولید به مرحله مقدماتی ساخت هر فیلم مثل تحقیق، انتخاب بازیگر و جستجوی لوکیشن اشاره دارد. و قبل از شروع تولید فیلم اتفاق می افتد. تولید، زمان واقعی فیلمبرداری است. پس تولید پس از اتمام فیلمبرداری اتفاق می‌افتد. با این حال، برخی از عناصر فیلمبرداری، مانند فیلمبرداری مجدد یک سری نماها یا صداگذاری، ممکن است در مرحله پس تولید انجام شوند.

 

فرآیند پس تولید:

پس تولید یک فرآیند هماهنگ و مشترک است که بسته به محدوده و بودجه یک پروژه میتواند از چندین ماه تا یک سال یا بیشتر طول بکشد و شامل کارهای زیر است:

  • تدوین : دپارتمان یا اتاق تدوین ، مسئول کار روی فیلم در طول پس تولید است. ابتدا فیلم ها به یک سیستم ویرایش مانند Avid یا Final Cut Pro انتقال داده می شوند. سپس تدوینگر با هدایت کارگردان و با استناد به چیزی که در ذهن دارد شروع به برش نماها میکند. با اینکه اکثر تدوینگر ها الان به صورت دیجیتال کار می‌کنند و دیگر به صورت فیزیکی فیلم را برش نمی‌دهند و به هم نمی چسبانند ، کلمه «برش» هنوز در مورد تدوین و پس تولید استفاده می‌شود.

 

  • فرآیند ویرایش صدا : برخی افراد معتقدند که صدا هم به اندازه تصویر در ایجاد یک تجربه فراگیر برای مخاطب مهم است. ویرایشگر صدا، وظیفه مونتاژ فایل های صوتی یک فیلم، حذف نویزهای ناخواسته و ایجاد جلوه های صوتی را بر عهده دارد. هنرمندان فولی (فولی آرتیست) صدای چیزهایی که در تصویر دیده می شود را تولید می‌کنند یا آن‌ها را تقویت می‌کنند، مثلاً صدای پا موقع قدم زدن که از کف کاشی‌ها بازتاب می‌کند.

 

  • افزودن موسیقی : اکثر فیلم‌های بزرگ خودشان موسیقی های مخصوصی برای فیلم میسازند که حال و هوا یا کنش هر صحنه را برجسته کنند. آهنگساز مشهور جهانی، هانس زیمر، که آثارش عبارتند از مرد بارانی ، پرل هاربر ، ۱۲ سال بردگی و بلید رانر. ۲۰۴۹اگر کارگردانی بخواهد برای آهنگ های موسیقی متن آهنگ مجوز دهد، یک ناظر موسیقی حقوق ضبط و انتشار را تضمین می کند.، می گوید: «مخاطبان را به سفر ببرید» اگر کارگردانی هم بخواهد برای موسیقی هایی که استفاده میکند از سازنده مجوز بگیرد،سرپرست موسیقی فیلم، گرفتن حقوق ضبط و انتشار را تضمین میکند.

 

  • جلوه های بصری: هنرمندان و مهندسان، با هم تیم جلوه های بصری پروژه را تشکیل می دهند و تصاویری که توسط کامپیوتر تولید می شود را برای یک فیلم طراحی می کنند.

 

  • میکس صدا: وقتی کار تمام فایل های صوتی تمام شد، میکسر صدا وارد عمل می‌شود تا وولوم صدا را تنظیم کند. این یک مرحله جدایی ناپذیر است، چون اگر صدای موسیقی در حین صحبت کردن شخصیت ها خیلی بلند باشد، قدرت صدا به راحتی می تواند صحنه را تحت تأثیر قرار دهد، یا اگر صدا خیلی کم باشد و مخاطب نتواند آنچه را که اتفاق می افتد بشنود، حواسش از داستان پرت می شود.

 

  • اصلاح رنگ : زمانی که کار تدوین تصویر تمام شد (یعنی دیگر هیچ ویرایش یا تغییر دیگری لازم نداشت)، کالریست وارد کار می شود تا تمام نماها را بررسی کند و رنگ‌ و نور هر کدام را به صورت دیجیتالی تنظیم و اصلاح کند تا تداوم و یک پالت بصری و لحن ایجاد کند.

 

  • انجام کارهای گرافیکی: در این مرحله کارهایی مثل طراحی عنوان، تیتراژ و گرافیک اثر انجام می شوند.

 

  • ساخت تیزر : در این مرحله یک تیم تدوین جدید ،کار درست کردن تیزر یا تریلر را بر عهده می گیرند، یعنی ساخت یک پیش نمایش دو و نیم دقیقه ای که هدف آن ترغیب مخاطبان به تماشای فیلم در سینما یا تلویزیون است.

 

برترین سیستم های تدوین مورد استفاده در پس تولید:

پس تولید در گذشته یک فرآیند دستی بود و طی آن نوارهای فیلم به صورت فیزیکی بریده و به هم متصل می شدند. امروزه بیشتر فیلم‌ها و سریال ها با سیستم‌های ویرایش دیجیتالی ویرایش می‌شوند. این برنامه‌های نرم‌افزاری در اوایل دهه ۱۹۹۰ مورد توجه قرار گرفتند و با سریع‌تر و آسان‌تر کردن فرآیند ویرایش، تحولی در پس‌تولید ایجاد کردند. فایل ها در رایانه بارگذاری می‌شوند، به‌عنوان فایل‌های دیجیتال ذخیره می‌شود، و در فولدرهای مختلف سازماندهی می‌شوند. تدوینگران درست مثل کار با سایر فایل ها، هر کلیپ را با کلیک بر روی فایل مشاهده می کنند. هر فیلم برای هر عنصر، مثل فایل های تصویری، موسیقی و صداها، یا جلوه های صوتی دارای یک فایل است (که با یک ردیف مشخص می شوند) ، و به تدوینگران اجازه می دهد تا هر یک را به صورت جداگانه ویرایش کنند.

 

امروزه سیستم‌های تدوین متعددی در پس تولید مورد استفاده قرار میگیرند، و اغلب به این بستگی دارد که تدوینگر کدام یک را ترجیح می‌دهد. محبوب ترین نرم افزارهای ویرایش مورد استفاده در پست پروداکشن عبارتند از:

  • Avid Media Composer
  • Final Cut Pro
  • Adobe Premiere

 

دو صحنه عالی از فیلم هایی که در پست پروداکشن درست شدند:

پس تولید ، هارمونی بین تصاویر و صداهایی است که داستان را پیش میبرند، مخاطب را درگیر می کنند و ژانر فیلم را مشخص می کنند. هر چیزی که می‌شنویم و می‌بینیم، با هم کار می‌کنند تا در یک فیلم ترسناک تعلیق ایجاد کنند، در یک اثر کمدی لحظات خنده آور ایجاد کنند، یا در یک فیلم اکشن  سکانس‌های شگفت‌انگیز خلق کنند.

 

این هم دو صحنه از دو فیلم که تأثیر پس تولید در روند ساخت فیلم را به خوبی به تصویر میکشند :

  1. صحنه «بولدر پرابلم» در فیلم انفرادی آزاد
  • ما حتی قبل از اینکه فیلم مستند برنده اسکار اثر الیزابت چای واشارهی و جیمی چین، یعنی «Free Solo» را تماشا کنید، می‌دانیم که الکس هانولد، یک صعود باورنکردنی ۳۰۰۰ فوتی از ال کاپیتان ،بدون اتصال به طناب انجام میدهد و جان سالم به در می‌برد. این صعود، دراماتیک است، اما ویرایش فیلم هم تنش آن را افزایش میدهد. وقتی هانولد به «بولدر پرابلم» می‌رسد، جایی که حتی با داشتن طناب‌ هم مشکل است، نوع ویرایش ما را از طریق انتخاب دقیق نماها و زوایای مختلف وارد آن لحظه‌ می‌کند. ما روی زمین هستیم ، همراه یکی از فیلمبرداران که با اضطراب عقب میرود و نمیتواند تماشا کند. سپس، در این سطح عمودی و صاف از صخره ، نزدیک هانولد هستیم، صدای نفس کشیدن او در میکس صدا برجسته می شود، قصد انجام حرکت بعدی خود را دارد و به زمین ۱۷۰۰ فوتی زیرش نگاه میکند. سپس، یک نمای دید پرنده از هانولد میبینیم، از بالای صخره و رو به زمین که بسیار با او فاصله دارد. هر نما سعی میکند حداکثر تعلیق را ایجاد کند و ما را لبه صندلی هایمان نگه دارد، حتی با اینکه میدانیم پایان آن چگونه تمام می شود.

 

  1. صحنه «دوش حمام» در فیلم روانی
  • تقریباً شش دهه از انتشار فیلم روانی اثر آلفرد هیچکاک میگذرد، اما صحنه مشهور دوش حمام، هنوز در یاد و ذهن ها باقی مانده است. وقتی ماریون کرین (با بازی جنت لی) وارد دوش می شود و آب را باز میکند، موسیقی قطع می شود. برنارد هرمان، آهنگساز دیرینه هیچکاک، اصرار داشت که برای کل سکانس موسیقی بنویسد، اما هیچکاک نمی خواست. کاری که در نهایت انجام دادند منجر به خلق یکی از مشهورترین لحظات تاریخ سینما شد: صدای ویولن‌هایی که همگام با ضربه چاقو فریاد می‌کشند. بدون اینکه خود جنایت نشان داده شود، هیچکاک از ویرایش و تخیل ما استفاده میکند تا یک صحنه معمولی را به یک حمام خون درد آور تبدیل کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

20 − 12 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+