سینما اسکولز

آشنایی با قانون ۱۸۰ درجه در فیلمبرداری

آشنایی با قانون ۱۸۰ درجه در فیلمبرداری

قانون ۱۸۰ درجه در فیلمبرداری به این اشاره می‌کند که دوربین باید در یک سمتِ خط فرضی بین کاراکتر ها بماند تا تداوم بصری تصویر حفظ شود.

 

فهرست مطالب :

  • قانون ۱۸۰ درجه چیست؟
  • چگونه از قانون ۱۸۰ درجه پیروی کنیم؟
  • چه زمانی می‌توانیم قانون ۱۸۰ درجه را بشکنیم ؟

 

قانون ۱۸۰ درجه چیست؟

در فیلمسازی، قانون ۱۸۰ درجه یک اصل در فیلمبرداری است که روابط مکانی و فضایی بین شخصیت های روی تصویر را مشخص می‌کند. این قانون بیان می‌کند که دوربین باید در یک طرف خط فرضی بین دو کاراکتر بماند تا هر کاراکتر بدون توجه به جایی که دوربین در آن قرار دارد، همیشه رو به یک جهت باشد. وقتی دوربین خود را در یک طرف این خط فرضی نگه می دارید، روابط چپ و راست شخصیت های خود را حفظ می کنید و به مخاطب کمک می‌کنید تا حس تداوم بصری را حفظ کند. این بدان معناست که مهم نیست از چه نوع نمایی استفاده می‌کنید،بیننده همچنان می‌داند همه افراد حاضر در صحنه در کجا قرار دارند.

 

چگونه از قانون ۱۸۰ درجه پیروی کنیم؟

هنگام فیلمبرداری ، راه‌ های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از قانون ۱۸۰ درجه پیروی کنید :

  • برای نماهای خود استوری‌بورد طراحی کنید : وقتی نماهای خود را از قبل طراحی و برنامه ریزی کنید ، باعث می‌شود موقعیت دوربین در صحنه را به صورت تصادفی انتخاب نکنید و قانون ۱۸۰ درجه را زیر پا نگذارید. قبل از فیلمبرداری، چند استوری بورد اولیه طراحی کنید که محل قرارگیری دوربین و شخصیت ها را در هر قاب مشخص کند. برای صحنه‌های ساده دیالوگ دار دو نفره، متداول‌ترین انتخاب‌های نما شامل توشات (نمای دو نفره) با هر دو شخصیت در قاب است (که خط فرضی شما را مشخص می‌کند) و سپس تک‌نماهای مدیوم کلوزآپ از هر شخصیت از همان سمت خط فرضی.

 

  •  صحنه خود را بلاکینگ کنید، سپس یک خط فرضی ترسیم کنید : هنگامی که سر صحنه فیلمبرداری قرار گرفتید،مشخص کنید که بازیگران شما کجا خواهند ایستاد و به صورت ذهنی خط فرضی ۱۸۰ درجه خود را بین آنها ترسیم کنید. سپس، انتخاب کنید که در کدام سمت خط فیلمبرداری می کنید.

 

  •  به مسیر نگاه توجه کنید : هنگام کات زدن بین تک نماها در یک صحنه دیالوگ دار، باید هر دو شخصیت به گونه‌ای به نظر برسند که گویی روبروی یکدیگر قرار دارند. شخصیت سمت چپ باید سمت راست دوربین نگاه کند و شخصیت سمت راست باید سمت چپ دوربین نگاه کند. این تضمین می کند که مسیر نگاه کاراکترها مطابقت دارد. اگر به نظر برسد که هر دو شخصیت در تک نماهای خود به یک گوشیه قاب تصویر نگاه می کنند، به این معنی است که شما قانون ۱۸۰ درجه را زیر پا گذاشته اید و مسیر نگاه و خط چشم آن ها با هم مطابقت ندارند.

 

  •  یک خط فرضی جدید برای کاراکترهای متحرک ایجاد کنید : اگر هر یک از شخصیت‌های شما در خط فرضی حرکت دارند، به یک نمای عریض‌تر کات بزنید که بیننده با موقعیت جدید جهت گیری مجدد انجام دهد، و یک خط فرضی جدید تصور کند. همچنین می‌توانید به نمایی بدون بازیگر (و بدون هیچ گونه جهت‌گیری مشخص،مثلا یک اینسرت)کات بزنید و بعد از اینکه به بازیگران برگشتید، خط فرضی جدید ایجاد کنید.

 

  •  این را بدانید که عبور از خط فرضی در اواسط پلان قابل قبول است: برش به یک نما در آن طرف خط فرضی،قانون ۱۸۰ درجه را زیر پا می گذارد، اما حرکت دوربین در طول یک پلان طولانی و بدون کات ، به شما این امکان را می‌دهد که بدون گیج کردن مخاطب از خط عبور کنید. شما می توانید از این تکنیک برای نشان دادن اینکه یک دگرگونی احساسی در صحنه اتفاق افتاده استفاده کنید.

 

چه زمانی می‌توانیم قانون ۱۸۰ درجه را بشکنیم ؟

شکستن قانون ۱۸۰ درجه به عنوان “(reverse cut) یا کات برگشتی” شناخته می شود. ماهیت شوکه کننده کات برگشتی ممکن است بیننده را منحرف کند، بنابراین حتماً از کات برگشتی به اندازه کافی و بجا استفاده کنید،زمانی که خواستید پیام خاصی را منتقل کنید. به عنوان مثال، در فیلم « ساعت بیست و پنجم» محصول ۲۰۰۲ ، زمانی که شخصیت ادوارد نورتون در خانه اش با حضور ماموران مبارزه با مواد مخدر غافلگیر می‌شود،اسپایک لی قانون ۱۸۰ درجه را می شکند. نورتون از رخ دادن این آشوب گیج و متحیر شده است، و شکستن خطوط فرضی باعث می‌شود بیننده همان سرگردانی او را تجربه کند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

3 × 2 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+