سینما اسکولز

آشنایی با ژانر بیوپیک : ویژگی فیلم های زندگینامه‌ای

آشنایی با ژانر بیوپیک : ویژگی فیلم های زندگینامه‌ای

تا به حال یک فیلم زندگینامه‌ای یا بیوگرافی در مورد زندگی یک فرد مشهور تماشا کرده اید؟ این ژانر همان «بیوپیک» است. اما دقیقاً چه چیزی باعث خلق یک فیلم بیوپیک می شود؟

 

فهرست مطالب:

  • بیوپیک به چه معناست؟
  • ۳ ویژگی فیلم های بیوپیک
  • ۱۰ نمونه فیلم زندگی نامه‌ای

 

بیوپیک به چه معناست؟

بیوپیک (مخفف فیلم بیوگرافی) نوعی ژانر فیلم است که داستان زندگی یک شخص غیرتخیلی و واقعی را روایت می‌کند. فیلم‌های بیوگرافی معمولاً حول محور یک شخصیت تاریخی یا یک فرد مشهور می‌چرخند، البته می‌توانند درباره هر کسی باشند. به شرط اینکه آن شخص واقعاً وجود داشته باشد یا واقعی بوده باشد. همه درام‌های تاریخی یا فیلم‌هایی که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده‌اند، زندگی‌نامه ای نیستند. یک فیلم زندگی‌نامه‌ای باید بر یک قهرمان متمرکز باشد و به طور جامع داستان زندگی آن شخص را در طول سال‌های متمادی روایت کند (نه فقط یک رویداد یا دوره ای که شخص در آن زندگی میکند).

 

۳ ویژگی فیلم های بیوپیک:

هنگام تماشای یک فیلم بیوگرافی، متوجه خواهید شد که فیلم دارای ویژگی های زیر است.

۱- تمرکز بر قهرمان داستان: بیوگرافی ها بر یک قهرمان تمرکز می کنند، به همین دلیل است که عنوان بسیاری از فیلم های بیوگرافی خود نام قهرمان است. بعضی از این مدل فیلم ها عبارتند از علی، گاندی، مالکوم ایکس، پاتن و سلنا. در برخی موارد، قهرمان اصلی ممکن است عضو کوچکی از یک گروه از افراد واقعی باشد. مثلاً در «مستقیم از کامپتن» اثر اف. گری گری، قهرمان داستان گروه رپ W.A است.

 

۲- پرداختن به چندین رویداد: یک فیلم زندگی‌نامه ای مجبور نیست کل طول عمر قهرمانش را از تولد تا مرگ در بر بگیرد، اما باید تصویر کاملی از بخش قابل توجهی از زندگی آن ها ترسیم کند. فیلمی که فقط داستان یک رویداد در زندگی یک فرد واقعی را روایت کند، بیوگرافی محسوب نمی شود. به عنوان مثال، آپولو ۱۳ اثر ران هاوارد داستان واقعی سه فضانورد واقعی را روایت میکند که آپولو ۱۳ را به ماه رساندند. این فیلم از لحاظ فنی یک فیلم بیوگرافی نیست، چون فقط بر روی آن یک رویداد متمرکز است و چیز بیشتری از زندگی فضانوردان را شرح نمی دهد.

 

۳- شخصی بودن: فیلمسازان ژانر بیوگرافی اغلب در روایت زندگی سوژه، آزادی های خلاقانه ای به کار می گیرند. آن ها ممکن است بازه های زمانی را فشرده کنند، جزئیات غیر ضروری را حذف کنند، و مکالمات کلیدی را بازگو کنند تا درام را افزایش دهند و فیلمی جذاب تر بسازند. در برخی موارد، یک فیلم بیوگرافی ممکن است از حقایق سطحی درباره یک شخص به عنوان چارچوبی برای روایتی که تا حدودی تخیلی است استفاده کند. نمونه این امر، استیو جابز به کارگردانی دنی بویل و نویسندگی آرون سورکین چنین است.

 

۱۰ نمونه فیلم زندگی نامه‌ای

با تماشای این نمونه های بیوگرافی، با ژانر سینمایی بیوگرافی آشنا می شوید:

  1. یک ذهن زیبا (۲۰۰۱) : فیلم زندگینامه ای تحسین شده ران هاوارد درباره زندگی ریاضی دان آمریکایی جان نش (با بازی راسل کرو) برنده چهار جایزه اسکار شد که یکی از آن ها بهترین فیلم بود.
  2. بوهمین راپسودی (۲۰۱۸): در این فیلم زندگی‌نامه‌ای موزیکال، رامی ملک برای ایفای نقش فردی مرکوری، خواننده گروه کوئین، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.
  3. من آنجا نیستم (۲۰۰۷): در این بیوگرافی نوآورانه که به کارگردانی تاد هینز از باب دیلن ساخته شد، شش بازیگر مختلف برای به تصویر کشیدن دیلن انتخاب شدند تا شخصیت های مختلف او را به تصویر بکشند.
  4. لارنس عربستان (۱۹۶۲): حماسه ای تاریخی درباره باستان شناس و افسر ارتش بریتانیا E. لارنس، این فیلم زندگینامه ای برنده هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای دیوید لین شد.
  5. لینکلن (۲۰۱۲): دنیل دی لوئیس جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای ایفای نقش آبراهام لینکلن ،رئیس جمهور سابق ایالات متحده در این فیلم زندگینامه ای تاریخی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ دریافت کرد.
  6. نیکسون (۱۹۹۵): الیور استون کارگردانی این فیلم زندگی‌نامه‌ای را برعهده داشت و در آن آنتونی هاپکینز در نقش اصلی یعنی ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده حضور داشت. نیکسون چهار بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد.
  7. ری (۲۰۰۴): تیلور هاکفورد این فیلم زندگینامه ای را درباره موسیقیدان افسانه ای بلوز ری چارلز کارگردانی کرد. جیمی فاکس برای بازی در نقش چارلز برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.
  8. سلنا (۱۹۹۷): در این موزیکال زندگی نامه ای اثر گرگوری ناوا، جنیفر لوپز در نقش اول خواننده مکزیکی-آمریکایی سلنا بازی میکند.
  9. شبکه اجتماعی (۲۰۱۰): دیوید فینچر این فیلم زندگینامه ای را کارگردانی کرد که داستان چگونگی ایجاد فیس بوک توسط مارک زاکربرگ را شرح میدهد. آرون سورکین، فیلمنامه نویس، فیلمنامه را نوشت و برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.
  10. تئوری همه چیز (۲۰۰۷): این فیلم زندگینامه ای بر اساس خاطرات همسر سابق استیون هاوکینگ، جین هاوکینگ، زندگی و روابط این فیزیکدان مشهور را روایت میکند. ادی ردماین برای بازی در نقش هاوکینگ برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

سه × چهار =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+