سینما اسکولز

آشنایی با ژانر نئو نوآر: ۴ ویژگی مشترک آثار این ژانر

آشنایی با ژانر نئو نوآر: ۴ ویژگی مشترک آثار این ژانر

در این مقاله می‌آموزید که فیلم‌های نئو نوآر چطور از ژانر کلاسیک آن توسعه پیدا کردند و این ژانر را برای نسل جدید متحول و به روز کردند.

 

فهرست مطالب:

  • نئو نوآر چیست؟
  • ۴ ویژگی مشترک ژانر نئو نوآر
  • مقایسه نئو نوآر و نوآر: تفاوت این دو سبک چیست؟
  • ۶ فیلم مهم نئو نوآر

 

نئو نوآر چیست؟

نئو نوآر یک ژانر سینمایی است که از ژانر کلاسیک فیلم نوآر توسعه پیدا کرده، به روز شده و تغییراتی داشته است. فیلم نوآر یک جنبش سینمایی در آمریکا بود که پس از جنگ جهانی دوم در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ شکوفا شد. در طول دهه ۱۹۷۰، استودیوها شروع به انتشار انواع جدیدی از فیلم‌های نوآر کردند که در نهایت نئو نوآر نام‌گذاری شدند. فیلمسازان امروز هم فیلم های نئو نوآر می سازند.

 

۴ ویژگی مشترک ژانر نئو نوآر:

فیلم‌های نئو نوآر، از ژانر کلاسیک خود ریشه گرفتند و آن‌ را برای نسل جدید به شکل امروزی درآوردند.

۱- یک قهرمان ضدقهرمان: فیلم‌های نئو نوآر، حول محور ضدقهرمانانی می‌چرخند که اغلب کارآگاه‌های خصوصی با ویژگی های اخلاقی مبهم و جهان‌بینی بدبینانه هستند. این ضدقهرمان‌ها معمولاً در ویژگی‌های شخصیتی خود با شرورانی که با آن ها در مبارزه هستند مشترکند.

 

۲- فم فتال یا زن اغواگر: یکی دیگر از کهن الگوهای کلاسیک فیلم نوآر که در همه فیلم های نئو نوآر هم یافت می‌شود، زن اغواگر است، شخصیتی مرموز که معمولاً قهرمان داستان را اغوا میکند و به او خیانت میکند.

 

۳- یک پیرنگ داستانی توطئه‌آمیز: نئو نوآرها معمولاً ماجرای یک ضدقهرمان را دنبال می‌کنند که قرار است یک توطئه شوم از جنایتکاران قدرتمند و سیستم‌های فاسد را افشا کند. فیلم‌های نئو نوآر بر مضامین پارانویا و انزوا محور تمرکز دارند.

 

۴- نورپردازی با کنتراست بالا: مشابه ژانر قبلی، نئو نوآر هم از کنتراست شدید بین نور و سایه برای افزایش تعلیق استفاده میکند. این تکنیک نورپردازی به عنوان کیاروسکورو هم شناخته می شود.

 

مقایسه نئو نوآر و نوآر: تفاوت این دو سبک چیست؟

با اینکه آثار نئو نوآر شباهت های زیادی با فیلم های کلاسیک نوآر دارند، اما با ژانر اصلی در چند عنصر کلیدی تفاوت دارند.

۱- محتوای دارک تر: فیلم‌های نئونوآر چون شامل محدودیت‌های کد تولید تصاویر متحرک (که به طور غیررسمی به کد هیز معروف است) نمی شوند، مرزهای خشونت، صحنه های جنسی و اخلاقیات مبهم را جابجا کردند. در حالی که کد هیز به فیلم های کلاسیک فیلم نوآر مثل غرامت مضاعف (۱۹۴۴) و خواب بزرگ (۱۹۴۶) حکم میکرد که پیامدهایی را برای جنایتکاران در نظر داشته باشد، در فیلم های نئو نوآر اغلب شرورها از پیامد های جنایات خود قسر در میروند.

 

۲- عناصر بصری پیشرفته: با پیشرفت‌های جدید در فناوری فیلم‌سازی، فیلم‌های نئو نوآر شامل تکنیک‌های فیلم‌برداری خفن مثل ترکینگ شات یا تراولینگ شات (پلان های متحرک طولانی)، جلوه‌های ویژه در مقیاس بزرگ برای صحنه‌های اکشن و تدوین غیرخطی هستند.

 

۳- دیالوگ های ناتورالیستی: در حالی که فیلم‌های کلاسیک نوآر از دیالوگ‌های زیرکانه و خشن استفاده می‌کردند، آثار نئو نوآر اغلب تحت تأثیر ژانرهای دیگری مثل موج نو فرانسوی قرار دارند و در نتیجه رویکرد طبیعی‌تری دارند.

 

۴- زیرژانرهای بیشتر: فیلم‌های نوآر اغلب درام‌های جنایی سنتی بودند که شامل کارآگاهان و گانگسترها می‌شدند. در مقابل، نئو نوآر طیف گسترده‌ای از زیرژانرها را در برمیگیرد، از جمله وسترن نوآر و نوآرهای فناوری که عناصر علمی تخیلی هم دارند، مثل بلید رانر (۱۹۸۲) اثر ریدلی اسکات.

 

۶ فیلم مهم نئو نوآر:

برای آشنایی بیشتر با ژانر نئو نوآر، برخی از این فیلم های تاثیرگذار نئو نوآر را تماشا کنید.

  1. محله چینی ها (۱۹۷۴): محله چینی ها با بازی جک نیکلسون، یک کارآگاه خصوصی در لس آنجلس را دنبال میکند که در حال بررسی یک پرونده خیانت است و منجر به کشف یک توطئه گسترده تر می شود. رابرت تاون فیلمنامه نویس، با این فیلم برای فیلمنامه اوریجینال خود برنده اسکار شد.
  2. خداحافظی طولانی (۱۹۷۳): در اقتباس سینمایی رابرت آلتمن از رمان کلاسیک ریموند چندلر، یک کارآگاه خصوصی به نام فیلیپ مارلو (با بازی الیوت گولد) پس از دستگیری به دلیل قتل همسر دوستش تلاش میکند نام خود را پاک کند.
  3. دهشت‌زده (۱۹۸۴): این فیلم به نویسندگی و کارگردانی جوئل و ایتن کوئن، یک درام جنایی نئو نوآر است که در بیابانی در تگزاس اتفاق می‌افتد. برادران کوئن پس از این اولین فیلم، به نویسندگی و کارگردانی چندین نئو نوآر دیگر از جمله فارگو (۱۹۹۶) و جایی برای پیرمرد ها نیست (۲۰۰۷) پرداختند.
  4. آجر (۲۰۰۵): رایان جانسون، نویسنده و کارگردان فیلم، با قرار دادن محیط داستان جنایی خود در یک دبیرستان، ژانر فیلم نوآر را زیر و رو کرد.
  5. یادگاری (۲۰۰۰): در این فیلم نئو نوآر غیرخطی از کریستوفر نولان، مردی که از ضعف حافظه رنج میبرد، سعی میکند هویت قاتل همسرش را پیدا کند.
  6. محرمانه لس آنجلس (۱۹۹۷): این فیلم که بر اساس رمانی از جیمز الروی در سال ۱۹۹۰ ساخته شده، بر فساد در اداره پلیس لس آنجلس متمرکز است. محرمانه لس آنجلس به کارگردانی کرتیس هنسن ، ادای دینی به بسیاری از فیلم های نوآر کلاسیک است.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

هفده − 4 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+