سینما اسکولز

آشنایی با ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ انیمیشن سازی

آشنایی با ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ انیمیشن سازی

تاریخچه انیمیشن به دوران باستان باز می گردد. از سفالگری های یونانیان باستان گرفته تا دستگاه های نوری قرن هفدهم و تصویر تولیدشده توسط کامپیوتر (CGI) در قرن بیست و یکم، انیمیشن همیشه به اشکال مختلف وجود داشته است و به مرور به شاهکار تکنولوژیکی که امروزه می‌بینیم تکامل یافته است.

 

فهرست مطالب :

  • انیمیشن چیست؟
  • تاریخچه ساخت انیمیشن
  • ۶ نمونه از دستگاه های اولیه پویانمایی
  • نخستین فیلم انیمیشنی چه بود؟
  • اولین انیمیشن بلند تاریخ سینما چه بود؟
  • آشنایی با تاریخچه انیمیشن های کامپیوتری
آموزش انیمیشن سازی در سبک های تاریخی

 

انیمیشن چیست؟

انیمیشن یا پویانمایی ، فرآیند زنده کردن تصاویر یا اشیاء بی جان از طریق تصاویر متحرک است. در تکنیک‌های گوناگون انیمیشن سازی، با عکس‌ها و نقاشی‌ها بازی می‌شود تا توهم حرکت ایجاد کنند و یک داستان را به بینندگان نمایش دهند. بعضی افراد ، هنر سفالگری یونان باستان را به عنوان شکل اولیه انیمیشن به رسمیت می‌شناسند که مثل یک کمیک استریپ ، صحنه هایی از حرکت و عبارات را در امتداد سطح به تصویر می کشیدند.

 

تاریخچه ساخت انیمیشن :

تاریخچه انیمیشن بسیار فراتر از تاریخ سینماست، چون انیماتورهای ابتدایی در طول قرن ها همیشه دنبال راه‌هایی برای ساخت فیلم بدون دوربین یا تکنولوژی ضبط بودند . قبل از فیلم‌های انیمیشینی برنده اسکار در هالیوود مثلاً داستان اسباب‌بازی‌های ۳ محصول کمپانی پیکسار (۲۰۱۰) که با تکنیک CGI ساخته شده بود و دیگر برندگان جایزه اسکار مثل در جستجوی نمو ۲۰۰۳،  طراحی سحرآمیز (The Enchanted Drawing) ، اثر جیمز استوارت بلکتون نخستین اثر پویانمایی صامت بود که در قالب استاندارد فیلم ساخته شد. – که از یک بازیگر لایو اکشن، ابزار و تکنیک های استاپ موشن برای خلق یک صحنه کمدی دو دقیقه ای استفاده کرد.

 

انیمیشن در طول دهه ها به تکامل خود ادامه داد و انیمیشن دو دقیقه ای امیل کوهل، کاریکاتوریست فرانسوی، Fantasmagorie (1908) به یکی از اولین کارتون ها تبدیل شد. در سال ۱۹۱۴، «دایناسور گرتی» اثر وینسور مک‌کی به عنوان اولین فیلم انیمیشنی بود که از تکنیک‌هایی مثل  Keyframing، Inbetweener و انیمیشن لوپ استفاده می‌کرد ،که زیر بنای استاندارد صنعت برای تولید انیمیشن در آینده را هم پایه گذاری کرد. بعدها، فیلم کوتاه والت دیزنی «کشتی بخار ویلی» (۱۹۲۸)، اولین باری بود که یک فیلم انیمیشن به طور کامل موسیقی متن داشت، و باعث محبوبیت میکی موس و استفاده از صدا در فیلم های متحرک آینده شد .

 

۶ نمونه از دستگاه های اولیه پویانمایی :

در طول تاریخ، دستگاه‌ها و اسباب‌بازی‌های زیادی وجود داشته اند که می‌توانستند صحنه‌هایی پویا از شخصیت‌های کارتونی متحرک، افراد، اشیا و وقایع را به تصویر بکشند مثلاً:
  1. فانوس جادو یا فانوس خیال : فانوس جادو یک دستگاه نمایش تصویر مثل پروژکتور بود که در سال ۱۶۰۳ ساخته شد. این دستگاه از یک آینه در پشت منبع نور (در اصل یک شمع) استفاده می کرد که نور را از طریق اسلایدهای شیشه ای بلند هدایت می کرد و تصاویر اسلاید را به نمایش می گذاشت. قرار دادن اسلایدها در کنار هم حرکتی را تشکیل میداد و فانوس جادو را به اولین نمونه از «تصاویر متحرک » تبدیل کرد.
  2. توماتروپ (Thaumatrope): توماتروپ یک دستگاه دیداری قرن نوزدهمی بود که شامل دو مقوا با تصویر بود که توسط دو نخ نگه داشته می شدند. وقتی نخ ها را تاب می دادید، تصاویر در هم ادغام می شدند و با توجه به”تداوم دید”، یک توهم نوری ایجاد میشد که چشم را فریب می داد تا مدت ها پس از توقف حرکت، حرکت را ببیند.
  3. فناکیستوسکوپ (Phenakistiscope) : فناکیستوسکوپ که با نام «فانتاسکوپ» نیز شناخته می‌شود، و گاهی اوقات به آن “فَریب‌بین” نیز می‌گویند، در حدود سال ۱۸۳۳ معرفی شد و شامل دیسک‌های مقوایی رنگ‌آمیزی شده بود که در آینه‌ها منعکس می‌شدند و توهم حرکت ایجاد می‌کردند. تجربه جدید و بدیع فناکیستوسکوپ طوری بود که هربار فقط یک نفر به تنهایی می توانست از آن لذت ببرد.
  4.  زوتروپ (Zoetrope) : جانشین فناکیستوسکوپ، zoetrope یا زنده‌گرد بود که یک نسخه استوانه‌ای چرخان بود که تصاویر را به صورت توالی حرکتی ارائه می‌داد که چندین بیننده می‌توانستند در یک زمان تماشا کنند. این استوانه حاوی چندین شیار عمودی بود که مکانیزمی را برای چشم فراهم می‌کرد تا از تار شدن عکس‌های در حال چرخانده شدن حین حرکت جلوگیری کند.
  5.  فلیپ بوک یا Kineograph : واژه ای لاتین به معنای “تصویر متحرک”،kineograph (معروف به flipbook) که در سال ۱۸۶۸ عرضه شد. فلیپ بوک کتاب کوچکی از چندین تصاویر طراحی شده است که هر صفحه شکل متفاوتی از حرکت را نشان می دهد، به طوری که وقتی صفحات به سرعت به ترتیب ورق زده شوند،آن صحنه متحرک به نظر میرسد .
  6.  پراکسینوسکپ (Praxinoscope) : در سال ۱۸۷۷، پراکسینوسکپ جانشین زوتروپ شد و آن شیار های عمودی باریک را با یک دایره داخلی از آینه های زاویه دار جایگزین کرد. این آینه‌های زاویه‌دار به نمایش انیمیشنی واضح‌ تر و شفاف تر از نگاه کردن به تصاویر متحرک از طریق شیار کمک کردند.

 

نخستین فیلم انیمیشنی چه بود؟

«شراب بنجل» اثرامیل ریناد  (۱۸۹۲) با استفاده از یک رول تصویر طولانی‌تر برای پراکسینوسکپ خلق شد که امکان مشاهده انیمیشنی طولانی‌تر را فراهم می‌کرد. شراب بنجل اغلب به عنوان نخستین انیمیشن تاریخ سینما شناخته می شود چون رول تصویر امیل ریناد با ۵۰۰ تصویر مجزا (به جای استفاده از عکس) با دست نقاشی شده بود. با این حال، مورخان سینما استدلال می‌کنند که «Fantasmagorie» اثر  امیل کول (۱۹۰۸)، اولین نمونه فیلمی است که با تکنیک‌های انیمیشن سازی سنتی تولید شده است و همین امر آن را به اولین فیلم انیمیشن تاریخ سینما تبدیل می‌کند.

 

بعضی افراد فیلم «فکاهی صورت‌های متغیر مسخره» (۱۹۰۶) اثر تهیه کننده بریتانیایی-آمریکایی «جیمز استوارت بلکتون» را اولین فیلم صنعت انیمیشن می دانند. بلکتون از تکنیک انیمیشن استاپ موشن برای به تصویر کشیدن یک سری شخصیت های متحرک در حال تغییر حرکات در طول یک فیلم سه دقیقه ای استفاده کرد. فکاهی صورت های متغیر مسخره اولین فیلم انیمیشنی بود که روی نوار فیلم استاندارد ضبط شد و از نظر فنی آن را به اولین فیلم انیمیشنی تبدیل کرد که روی فیلم ثبت شد.

 

اولین انیمیشن بلند تاریخ سینما چه بود؟

اولین فیلم بلند انیمیشنی دنیا، « سفید برفی و هفت کوتوله » محصول استودیوی والت دیزنی (۱۹۳۷) است. این فیلم از فرآیند سنتی انیمیشن سازی یعنی سل انیمیشن یا پویانمایی روی طلق استفاده کرده است ، یعنی طراحی تصاویر دو بعدی بر روی یک صفحه طلق مانندِ شفاف سلولوئیدی. فرآیند سل انیمیشن امکان انتقال تصاویر طراحی شده بین فریم‌ها را فراهم می‌کرد و به‌جای اینکه هر بار مجبور به ترسیم مجدد از ابتدا باشند، فرآیند سرعت میگرفت و باعث صرفه‌جویی در زمان و کار میشد.

 

آشنایی با تاریخچه انیمیشن های کامپیوتری:

مردم از اوایل دهه ۱۹۴۰ ،برای اهداف علمی و تحقیقاتی شروع به امتحان کردن گرافیک کامپیوتری کردند. آهنگساز، انیماتور و مخترع، «John Whitney»، یک دستگاه کامپیوتری سفارشی ساز از تبدیل یک Kerrison Predictor (سیستم کنترل آتش ضد حملات هوایی دوران جنگ جهانی دوم) ساخت. آنها با استفاده از ریاضیات برای کنترل دستگاه به روش های دقیق تر، توانایی ایجاد خطوط و اشکال دقیق را داشتند . John Whitney، با کمک طراح گرافیک افسانه‌ای، « سال بس »، انیمیشن سکانس آغازین فیلم «سرگیجه» اثر آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۸ را ساختند. این فیلم کلاسیک یکی از اولین فیلم‌های لایو اکشنی است که از انیمیشن کامپیوتری استفاده کرده است.

 

در دهه ۱۹۶۰، با ورود بیشتر رایانه ها به جریان اصلی، گرافیک دیجیتال رونق گرفت و در دهه ۱۹۷۰، بسیاری از مردم شروع به استفاده از گرافیک کامپیوتری به عنوان یک هنر کردند. ابزارها و نرم افزارهای طراحی گرافیک رایانه ها به تکامل خود ادامه دادند و بودجه دولتی اختصاص داده شده به دانشگاه یوتا شاهد ظهور پروژه های انیمیشنی پیشگامانه بود، به ویژه یکی از آنها که توسط ادوین کتمول،Computer Animated Hand (1972) تولید شد. امکانات انیمیشن های رایانه‌ای همچنان در حال گسترش بود، چون افراد بیشتری قابلیت‌های این رسانه جدید را کشف کردند، و این ها در نهایت به شاهکارهای CGI تبدیل شدند که امروزه بر رسانه‌های ما تسلط دارد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

12 + دو =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+