سینما اسکولز

اصول داستان‌ سرایی از نگاه «بابت باستر» فیلمنامه‌ نویس هالیوودی

اصول داستان‌ سرایی از نگاه «بابت باستر» فیلمنامه‌ نویس هالیوودی

«بابت باستر» فیلمنامه‌نویس فیلم‌های هالیوودی و نویسنده کتاب «Do Story: How to Tell Your Story So The World Listens» است.
شرکت‌های بزرگی مانند «دیزنی» و «پیکسار» از او دعوت به همکاری کرده‌اند، اما او کار تدریس در این زمینه را مدت‌ها قبل از ورود به هالیوود شروع کرده بود.
«بابت» در شهر کوچکی در ایالت «کنتاکی» آمریکا بزرگ شده و عقیده دارد، هر کسی از فروشنده گرفته تا کشیش‌های کلیسا می‌توانند چیزی به شما یاد دهند و «هرکسی یک داستانی برای گفتن دارد» و چالش این است که بتوانید آن را به خوبی بیان کنید.
«بابت» می‌گوید: «یک داستان خوب باید سوالی مطرح کند که هم شخصی و در عین حال جسورانه باشد».
فیلم سینمایی «آرگو» که فیلمی درام و با موضوع جاسوسی بود و برنده جایزه اسکار نیز شد، در دل داستان یک سوال مناسبی می‌پرسد: «بهترین فکر بدی که در شرایط سخت به ذهنتان می‌رسد چیست؟».
داستان فیلم «رکود بزرگ» که نامزد جایزه اسکار در سال ۲۰۱۵ شد، حول محور رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۸ است که در قالب ماجرایی درباره چند معامله‌گر بورس روایت می‌شود.
پیدا کردن و تراوش ایده‌های آن دسته از داستان‌ها که شخصیت‌محور هستند، به زمان بسیار زیادی نیاز دارند و این بدین معنی است که نویسندگان و داستان‌سرایان باید خود را در برابر مخاطب آماده کنند.
«بابت» در این خصوص توصیه می‌کند که «داستان خود را به گونه‌ای بیان کنید که برای دوستتان بازگو می‌نمایید» تا ارتباط بهتری برقرار کنید.
او در ادامه می‌گوید: «مخاطب به دنبال این است که با شما ارتباط برقرار کند» و اگر داستانتان را به شیوه‌ای صحیح روایت کنید، آن‌ها با خوشحالی آن را دنبال خواهند کرد.
«داستان‌سرایان بزرگ همیشه به نحوه ارتباط داستان خود با مخاطب توجه می‌کنند. آن‌ها همیشه اولین باری که مخاطب می‌خندد یا دچار احساسات می‌شود را به خاطر می‌سپرند و خیلی سخت روی این مسئله کار می‌کنند که آن احساسات را به گونه‌ای در کل داستان حفظ کنند که همیشه دیده شود».
چنین طرز نگاه و نگرشی را به راحتی می‌توان در آثاری که «بابت» با آن‌ها همکاری داشته و یا مدرس فیلمنامه‌نویسان آن آثار بوده، مشاهده کرد و دریافت که تمامی آن‌ها سعی کرده‌اند که واکنش مخاطب را بیش از هر چیزی در هنرشان حفظ کنند و بی‌وقفه روایت و داستان خود را صیقل داده تا بهترین ریتم و آهنگ را در آن ایجاد نمایند.
بهترین داستان‌ها همیشه چیزی فراتر از اجزای داستانی ساده هستند و از همین طریق است که می‌توانند یک تجربه احساسی خوبی در بیننده ایجاد کنند که ورای شرح و وقایع باشد.
«بابت» می‌گوید: «در پایان یک فیلم عالی، شما به دوستانتان می‌گویید باید آن را ببینند، با اینکه نمی‌توانید بگویید چرا، اما این را می‌دانید که دوست دارید آن را دوباره تجربه کنید»

دیدگاه‌ها (0)

*
*

4 × پنج =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+