سینما اسکولز

اپراتور بوم کیست؟ آشنایی با شغل اپراتور بوم

اپراتور بوم کیست؟ آشنایی با شغل اپراتور بوم

اگر تا به حال کلیپ های پشت صحنه فیلم های سینمایی را تماشا کرده باشید ، حتما دیده‌اید که نوک یک میکروفون کوچک ، از کناره یا بالای قاب دوربین بیرون زده است .  این میکروفون – که بوم میکروفون نامیده می شود – توسط یکی از اعضای گروه صدا به نام اپراتور بوم یا متصدیِ بوم نگه داشته می شود.

اگر آنها کار خود را به خوبی انجام دهند، شما هرگز میکروفن را در تصویر نخواهید دید ! – و در عوض ، زمانی که بازیگران دارند دیالوگ های خود را ادا می کنند، صدای واضح و شفافی خواهید شنید.

 

فهرست مطالب :

  • اپراتور بوم کیست؟
  • یک اپراتور بوم چه کاری انجام می دهد؟
  • اپراتورهای بوم با چه تجهیزاتی کار می کنند؟
  • برای تبدیل شدن به یک اپراتور بوم به چه مهارت هایی نیاز دارید؟
  • مسیر شغلی یک اپراتور بوم چگونه است؟

 

اپراتور بوم کیست؟

اپراتور (متصدی)  بوم ،  یکی از اعضای دپارتمان صدا است که تجهیزات ضبط صدا را به کار می اندازد  . وظیفه اصلی اپراتور بوم ، ضبط صدا در طول هر برداشت است.

آن ها این کار را به وسیله میکروفن بوم انجام می دهند، که بالای قاب ، روی یک بوم پُل / boom pole   ( که Boom Arm نیز نامیده می شود) وصل می‌شود.

اپراتور بوم نزدیک اپراتور دوربین می ایستد، بوم را نگه می دارد و میکروفون را به اندازه‌ای به بازیگران نزدیک می کند که هم کیفیت صدای خوبی ضبط کند ، هم آنقدر نزدیک نباشد که بوم یا سایه آن در نما مشخص شود.

 

یک اپراتور بوم چه کاری انجام می دهد؟

در فیلم هایی که صحنه های خیلی ایستایی داشته باشند ، مثلا قرار باشد یک مصاحبه‌ی نشستنی ضبط شود، میکروفون روی بوم را می‌توان روی پایه‌ای به نام « بوم استند » نگه داشت – اما برای اکثر تولیدات سینمایی ، خصوصا اکشن ، که همیشه در حال حرکت و جنب و جوش است، میکروفون روی بوم به انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیریِ اپراتور بوم نیاز دارد تا بتواند بازیگران را دنبال کند .

علاوه بر این ، یکی دیگر از وظایف اپراتور بوم این است که میکروفن های یقه‌ای که اغلب به آن میکروفون لَو /  LAV (نوعی لاوالیر) می گویند را، روی لباس یا بدن بازیگر بچسباند.

اپراتور بوم زیر نظر مدیر صدابرداری کار می‌کند که بالاترین مقام گروه صدا در صحنه است. در فیلم‌های کم‌ بودجه، اپراتور بوم و مدیر صدابرداری اغلب یک نفرند که از آن به عنوان «صدابردار» یاد می‌شود.

اپراتورهای بوم با چه تجهیزاتی کار می کنند؟

اپراتور بوم ، تجهیزات صوتی مختلفی دارد که به آنها کمک می کنند صداهای خوبی ضبط کنند.این تجهیزات شامل :

 

میله یا دسته بوم ( Boom Pole )

بوم پُل دسته ای است که اپراتور بوم از آن استفاده می کند تا میکروفون را تا حد امکان به بازیگران نزدیک کند.

 

میکروفون بوم ( Boom mic )

میکروفن بوم در واقع یک اصطلاح کلی است که به هر میکروفون نصب شده روی دسته بوم یا بوم پُل اشاره دارد، تا اینکه به نوع خاصی از میکروفون اشاره داشته باشد.

دو تا از رایج ترین میکروفون هایی که روی بوم نصب میشوند عبارتند از : میکروفن های شات‌گان (که برای فیلم‌برداری در مکان های پر سر و صدا و فضای باز عالی است) و میکروفون های هایپر کاردیوئید با دیافراگم کوچک ( که برای فیلم‌برداری در فضاهای داخلی کم‌ سر و صداتر عالی است)  .

 

بسکت میکروفون یا بلیمپ (Mic blimp)

یک بادگیر میکروفون مقاوم در برابر باد است که روی میکروفون قرار می‌گیرد تا نویز و سر وصداهای پس زمینه محیط را کاهش دهد. معمولاً به آن “گربه مرده / Dead Cat ”  نیز می‌گویند  (این هم نوعی ویند شیلد است) ،  چون روکش آن با یک کرک پشمی خاکستری تیره پوشیده شده است.

 

ضربه‌گیر یا لرزه گیر (Shock Mount)

شاک مانت به نوک میله بوم متصل می شود و میکروفون را در جای خود نگه می دارد. شاک مانت به جذب هرگونه لرزش کمک می کند و مانع شنیده شدن آنها هنگام ضبط صدا می‌شود .

 

برای تبدیل شدن به یک اپراتور بوم به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

سِمَت متصدی بوم در اکثر تیم های صدابرداری یک کار مبتدی محسوب می‌شود ، بنابراین نیازی به آموزش آکادمیک یا تجربه رسمی ندارد . البته ، چند مهارت کلیدی وجود دارد که برای تبدیل شدن به یک اپراتور پرکار و خوب بهشان نیاز دارید:

 

تناسب اندام اپراتورهای بوم

صنعت فیلمسازی به روزهای فیلمبرداریِ بسیار طولانی و سختش مشهور است ، به این معنی که اپراتورهای بوم اغلب مجبورند دسته بوم را دائما در طول یک روز بالا نگه دارند – برای چندین روز فیلمبرداری پشت سر هم .

این باعث می شود فشار زیادی روی بازوها، شانه ها و پشت شما وارد شود .برای همین ، داشتن تناسب اندام و ورزیدگی برای این شغل بسیار اهمیت دارد .

 

دانش فنی

اپراتورهای بوم با تجهیزات تخصصی زیادی سر و کار دارند ، و اغلب انتظار می رود که اگر مشکلی پیش آمد، بتوانند به سرعت آن تجهیزات را تعمیر کنند.

 

حافظه خوب

میکروفونِ روی بوم باید تا حد امکان به بازیگری که موقع فیلمبرداری در حال دیالوگ گفتن است نزدیک باشد . این دیالوگ ها ممکن است بین دو یا چند بازیگر در طول یک پلان رد و بدل شوند .

شما به عنوان اپراتور بوم، مسئول دانستن فیلمنامه و به خاطر سپردن تمام حرکات برنامه ریزی شده دوربین خواهید بود، که بتوانید میکروفن را در طول پلان درست قرار دهید و در صورت لزوم آن را کج کنید یا …   تا واضح ترین صدای ممکن را ضبط کنید.

مسیر شغلی یک اپراتور بوم تا رسیدن به سِمَت مدیر صدابرداری :

همانطور که گفته شد ، سِمَت متصدی بوم در اکثر تیم های صدابرداری یک کار مبتدی محسوب می‌شود ، بنابراین برای اینکه مورد توجه قرار بگیرید، نیازی به داشتن تجربه کاری سر صحنه های فیلمبرداری بزرگ ندارید، اگرچه داشتن تجربه فعالیت به عنوان دستیار تولید یا کارآموز صدا ضرری ندارد.

زمانی که به عنوان یک اپراتور بوم کار پیدا کردید، می توانید از این تجربه برای یادگیری آداب کار سر صحنه فیلمبرداری و جزئیات ضبط صدا استفاده کنید تا به سِمَت مدیر صدابرداری ، که بالاترین جایگاه در دپارتمان صدای صحنه فیلمبرداری است، برسید.

اینجا در مسترکلاس جودی فاستر ، با نقش‌ها و مسئولیت‌های عوامل فیلمبرداری فیلم بیشتر آشنا شوید .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

10 − 8 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+