سینما اسکولز

تاریخچه اختراع دوربین فیلمبرداری : چه کسی دوربین فیلمبرداری تصاویر متحرک را اختراع کرد؟

تاریخچه اختراع دوربین فیلمبرداری : چه کسی دوربین فیلمبرداری تصاویر متحرک را اختراع کرد؟

در پسِ هنر تصاویر متحرک، فناوری وجود دارد که ریشه آن به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد. فیلمسازی و فیلمبرداری بدون اختراع دوربین فیلمبرداری نمی توانستند وجود داشته باشد.

فهرست مطالب :

  • دوربین فیلمبرداری چه زمانی اختراع شد؟
  • پنج خاستگاه احتمالی تولد دوربین های فیلمبرداری مدرن امروزی

 

دوربین فیلمبرداری چه زمانی اختراع شد؟

با اینکه قدیمی ‌ترین نمونه تصویربرداری از یک شیء متحرک ، در سال ۱۸۷۸ توسط «ادوارد مایبریج» انجام گرفت ، ( او ۲۴ دوربین عکاسی را در امتداد مسیر مسابقه اسب سواری نصب کرد تا از یک اسبِ در حال حرکت تصویر بگیرد و ثابت کند در یک لحظه ، هر چهار پای اسب روی هوا قرار می‌گیرد ) اکثر مورخان سینما ، دوربین کینه توگراف (Kinetograph) که توسط ویلیام کندی دیکسون و تحت هدایت توماس ادیسون در اواخر دهه ۱۸۸۰ اختراع و در سال ۱۸۹۱ ثبت شد را به عنوان اولین دوربین فیلمبرداری که در یک محفظه قرار داشت در نظر می‌گیرند. کینه توگراف متعاقباً جای خود را به دوربین های Lumiére، Pleograph، Aeroscope و دیگر دوربین های اولیه فیلمبرداری داد.

 

پنج خاستگاه احتمالی تولد دوربین های فیلمبرداری مدرن امروزی

دوربین فیلمبرداری که ما امروزه می شناسیم ، از زحمت شبانه روزی دانشمندان و کار پر مشقت مخترعان متعدد قرن نوزدهم نشات می‌گیرد.

  1. وردزوورث دونیستورپ (Wordsworth Donisthorpe) : دونیستورپ مخترع بریتانیایی بود که در سال ۱۸۸۹ نوعی فناوری فیلمبرداری را به ثبت رساند. دستگاه او می‌توانست مجموعه‌ای از عکس‌ها را ثبت کند که وقتی به ترتیب نشان داده می‌شدند، توهم حرکت ایجاد می‌کردنئ.
  2. ویلیام فریزگرین و الکساندر پارکز : در اواخر دهه ۱۸۸۰ و اوایل دهه ۹۰، دو مخترع بریتانیایی یعنی فریزگرین و پارکز، فناوری ضبط تصویر متحرک را با نوار کاغذی فیلم ادغام کردند و بعداً فیلم های سلولوئیدی (Celluloid) توسط شرکت Eastman Kodak در روچستر، نیویورک تولید شد .
  3. ویلیام کندی لوری دیکسون و توماس ادیسون : ویلیام کندی دیکسونِ اسکاتلندی با توماس ادیسون آمریکایی همکاری کرد تا دوربین کینه توگراف که با نیروی برق کار میکرد را در سال ۱۸۹۱ در وست اورنج، نیوجرسی بسازند .
  4. کازمیر پوشنسکی (Kazimierz Prószyński) : پوشنسکیِ لهستانی ،دستگاه «پلئوگراف» را در سال ۱۸۹۴ اختراع کرد (نام آن از فونوگراف یا گرامافون گرفته شده بود) که هم یک دوربین بود هم پروژکتور فیلم . بعدها او Aeroscope را اختراع کرد که یک دوربین فیلمبرداری دستی بود.
  5. برادران لومیر و چارلز مویسون : مویسون در سال ۱۸۹۵ دوربین «Lumière Domitor» را برای یک شرکت متعلق به آگوست و لوئیس لومیر در لیون فرانسه اختراع کرد. آن ها قبل از شراکت با شرکت تولید سلولوئید شهر نیویورک، با فیلم کاغذی شروع کردند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

چهار × 1 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+