سینما اسکولز

توضیح ژانر درام تاریخی : چهار نوع درام تاریخی در سینما

توضیح ژانر درام تاریخی : چهار نوع درام تاریخی در سینما

در دنیای هالیوود، یک « درام تاریخی » به طور خاص به یک فیلم، سریال تلویزیونی یا مینی سریالی اشاره دارد که در زمان گذشته اتفاق می افتد. قطعات تاریخی اغلب دارای بودجه بالایی هستند و فیلمبرداری های سنگین و پیچیده‌ای دارند ، اما همین زحمت و تلاش بیشتر تضمین می‌کند که مخاطب به دوران گذشته پرتاب شود .

 

درام تاریخی چیست؟

درام تاریخی ، یک ژآنر در فیلم های سینمایی یا سریال های تلویزیونی است که در دوره زمانی گذشته اتفاق می افتد یا به شدت تداعی گر یک بازه زمانی در قدیم ا‌ست. برای ساختن یک درام تاریخی، فیلمساز می‌تواند بازه زمانی بخصوصی را مشخص کند (مثلاً دوران انقلاب آمریکا یا انگلستان در اواخر دوره ویکتوریا) یا بافت صحنه را کلی‌تر و نامشخص‌تر جلوه دهد (مثلاً در دوران قرون وسطی یا دوران یونان و روم باستان). یک قطعه تاریخی ممکن است شامل افراد، مکان ها یا وقایع قابل توجهی از تاریخ باشد، اما این عناصر تاریخی ممکن است برای داستان فیلم مهم باشند یا نباشند.

 

چهار نوع درام تاریخی :

در دسته بندی گسترده آثار درام تاریخی، چندین زیرژانر وجود دارد که اغلب با هم همپوشانی دارند :

  1. ژانر زندگی‌نامه‌ای : که همان ژانر بیوگرافی‌ست ، داستان زندگینامه واقعی یک شخص غیر تخیلی و واقعی را روایت می‌کند. همه فیلم‌هایی که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده‌اند، زندگی‌نامه ای نیستند – یک فیلم زندگی‌نامه ای باید روی « قهرمان » تمرکز داشته باشد و به طور جامع داستان زندگی آن شخص را در طول سال‌های متمادی روایت کند (در مقابل تمرکز بر یک رویداد یا دوره‌ای از زندگی آن شخص). فیلم های بیوگرافی هنگام به تصویر کشیدن زندگی سوژه هایشان از آزادی های خلاقانه ای برخوردارند و برای همین هرگز کاملاً دقیق و بی خطا نیستند. برای نمونه‌ فیلم‌های ژانر زندگی‌نامه‌ای میتوان به : ذهن زیبا، لارنس عربستان، لینکلن و ماری آنتوانت اشاره کرد.
  2.  فیلم تاریخی (Costume Drama): این نوع درام تاریخی دارای لباس‌ها، دکورها و وسایل صحنه پر جزئیات و پیچیده است تا با توجه به فضای یک دوره زمانی بخصوص، صحنه هایی تماشایی و پر شکوهی خلق کند. نمونه‌هایی از فیلم های تاریخی این زیرژانر عبارتند از : دانتون ابی، بربادرفته، زنان کوچک، و بیشتر اقتباس‌های سینمایی یا تلویزیونی از رمان‌های جین آستن.
  3.  عاشقانه تاریخی : عاشقانه تاریخی هم یک ژانر از زیر مجموعه های درام تاریخی است که در آن ، یک رابطه عاشقانه در قلب داستان قرار دارد. نمونه هایی از عاشقانه های تاریخی عبارتند از: تاوان ، دکتر ژیواگو، غرور و تعصب، و تایتانیک.
  4.  حماسه تاریخی: اکثر حماسه های تاریخی هم یک نوع Costume Drama محسوب می‌شوند که لباس ها و وسایل پرزحمتی دارند ، اما دامنه آن ها بسیار وسیع و گسترده تر است، صحنه های خارق العاده پرزحمتی دارند، بازیگران بسیار زیاد و جاه طلبی های دراماتیک بزرگی هم در آن نقش دارند. این نوع درام تاریخی اغلب صحنه‌های بزرگ نبرد را به نمایش می‌گذارد و داستان‌هایی از شخصیت‌های اسطوره‌ای، کتاب مقدس و سلطنتی را روایت می‌کند. نمونه هایی از حماسه های تاریخی عبارتند از بن هور، گلادیاتور و هفت سامورایی.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

شانزده − 14 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+