سینما اسکولز

حفظ سلامت صدا: ۸ نکته برای محافظت از صدای شما

حفظ سلامت صدا: ۸ نکته برای محافظت از صدای شما

چه یک صداپیشه، گوینده، خواننده یا فقط فردی باشید که همیشه از صدای خود استفاده میکند، چند راه ساده وجود دارد که می توانید صدایی سالم داشته باشید.

 

سلامت صوتی چیست؟

سلامت صوتی به عملکرد درست تارهای صوتی شما – که گاهی اوقات به عنوان جعبه صوتی هم شناخته می شوند – اشاره دارد که دو نوار عضلانی واقع در حنجره هستند که هنگام صحبت کردن یا آواز خواندن می لرزند. بسیاری از چیزها می توانند بر سلامت صدای شما تأثیر بگذارند، از کشیدن سیگار گرفته تا همین صاف کردن گلو. برای صداپیشگان و خوانندگان اهمیت ویژه ای دارد که سلامت صدا را در اولویت قرار دهند، چون فرسودگی صدا موقع استفاده هر روز از صدا میتواند سلامت صدای آن ها را به خطر بیندازد.

 

۸ نکته برای محافظت از صدای شما:

به عنوان یک صداپیشه یا خواننده، تنها ابزاری که باید تحت هر شرایطی ایمن نگه دارید تارهای صوتی شماست. البته، برخی از مسائل ممکن است خارج از کنترل شما باشند -مثلاً عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، یا رشد ندول ها. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهینه سازی سلامت صدای خود انجام دهید. برای حفظ دامنه کامل صدای خود، این کارها را انجام دهید:

 

موقع صحبت به صدای خود فشار وارد نکنید: انتهای دامنه صوتی شما به صدای شما فشار وارد میکند، بنابراین باید سعی کنید در حد وسط بمانید – یعنی از جیغ زدن یا پچ پچ کردن خودداری کنید. اگر نیاز دارید به طور عمومی با جمعیت زیادی صحبت کنید، از میکروفون و تقویت کننده صدا استفاده کنید. سعی کنید هنگام صحبت کردن، تکنیک های تنفس خوب را تمرین کنید – نفس های عمیق، نفس کشیدن از دیافراگم – زیرا استفاده از گلو به تنهایی میتواند فشار ناخواسته ای بر صدای شما وارد کند.

 

آب فراوان مصرف کنید: هیدراته بمانید. تارهای صوتی انسان به سرعت ارتعاش می کنند – تا چند صد سیکل در ثانیه – و هیدراتاسیون (جذب آب مورد نیاز) مناسب آن ها را نرم نگه میدارد. در حالت ایده آل، شما باید شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید. خوراکی هایی مانند سیب (یا آب سیب)، گلابی، هندوانه، هلو، خربزه، انگور، آلو و فلفل دلمه ای نیز حاوی مقادیر قابل توجهی آب هستند.

 

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید: داشتن یک رژیم غذایی سالم به جلوگیری از رفلاکس اسید معده یا سوزش سر دل کمک می کند، که هر دو از علائم بالقوه بیماری ریفلاکس معده به مری (یا GERD) هستند – وضعیتی که در آن اسید معده شما به مری شما برگشته و باعث خشن شدن صدای شما می شود. سعی کنید مصرف الکل و کافئین را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید، هر دوی آن ها می توانند تارهای صوتی و حنجره شما را نیز خشک کنند. الکل همچنین غشاهای مخاطی گلو را تحریک میکند. اگر از صدای خشن رنج می برید، از قرص های مکیدنی برای تسکین ناراحتی استفاده کنید.

 

استراحت کافی داشته باشید: سعی کنید برنامه خواب منظمی داشته باشید. بدن و ذهن خود را طوری آموزش دهید که خاموش شود و تا قبل یا بعد از اجرا استراحت لازم را برای ریکاوری داشته باشید. اگر صدای شما خشن شده باشد، استراحت بسیار مهم است. هر روز برای استراحت دادن به تار های صوتی وقت بگذارید: اجازه دهید صدایتان استراحت کند و از استفاده طولانی مدت خودداری کنید. استراحت دادن به صدای شما برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از علائم مانند گره یا پولیپ در تارهای صوتی شما حیاتی است.

 

از توانایی نفس کشیدن خود محافظت کنید: از دود دست اول و دست دوم (سیگار، سیگار برگ، سیگار الکترونیکی و غیره) دوری کنید. دود میتواند تارهای صوتی را تحریک کند و حتی منجر به سرطان حلق یا حنجره گلو شود. از یک مرطوب کننده هوا و دستگاه بخور در خانه استفاده کنید، چون حفظ رطوبت ایده آل (۳۰ درصد) در فضای زندگی شما به جلوگیری از خشک شدن تارهای صوتی شما کمک میکند.

 

از صاف کردن گلو خودداری کنید: در صورت امکان، از صاف کردن گلو خودداری کنید. این یک اقدام خشونت آمیز برای تارهای صوتی شما است و به طور بالقوه می تواند باعث خشن شدن صدا یا در شرایط شدید ، منجر به آسیب زدن به حنجره شما شود. اگر نیاز به انجام این کار داشتید، سعی کنید به جای آن یک جرعه آب بنوشید.

 

بهداشت و سلامت را در اولویت قرار دهید : از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا که باعث گلودرد و آسیب به صدای شما می شود، جلوگیری کنید. دست های خود را به طور مکرر و کامل بشویید. اگر دچار بیماری شدید، سعی کنید از مصرف داروهای خشک کن سرماخوردگی و آلرژی خودداری کنید. در عوض، برای درمان هایی که با تارهای صوتی شما ملایم تر است، با پزشک مشورت کنید. همین امر در مورد بوی بد دهان مداوم نیز صدق می‌کند، که می‌تواند نشانه احتمالی عفونت در بینی، سینوس‌ها، لوزه‌ها، لثه‌ها یا ریه‌ها یا نتیجه رفلاکس اسید معده از معده باشد. از دهانشویه های حاوی الکل یا سایر محرک های شیمیایی دوری کنید. درست مانند نوشیدنی های الکلی، این نوشیدنی ها می توانند تارهای صوتی شما را خشک کنند.

 

قبل از اجرا صدا را گرم و سرد کنید: هر زمان که می خواهید اجرا کنید، قبل از آن صدای خود را گرم کنید پس از پایان کار صدای خود را سرد کنید، به خصوص برای آواز. این باعث شل شدن عضلات می شود و می تواند به جلوگیری از آسیب کمک کند. سعی کنید حتی زمانی که به خود فشار می آورید عضلات گردن خود را منقبض یا منقبض نکنید زیرا این در نهایت می تواند دامنه صوتی شما را کاهش دهد. سعی کنید ورزش منظم داشته باشید. افزایش استقامت و تونوس ماهیچه ای بهتر میتواند به بهبود وضعیت بدن و تنفس شما کمک کند – که هر دو برای صحبت کردن صحیح کلیدی هستند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

چهارده − 8 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+