سینما اسکولز

خط دید چیست؟ نحوه استفاده از خط دید برای گفتن یک داستان

خط دید چیست؟ نحوه استفاده از خط دید برای گفتن یک داستان و جلو بردن یک روایت

 موقع فیلمبرداری یک فیلم یا تولید یک سریال تلویزیونی ، بازیگران باید بدونند که کجا رو نگاه کنند! خط دیدِ ثابت ، روی حفظ تداوم در تدوین تأثیر میذاره ، برای همین خیلی مهمه که در هر نما به مسیر نگاه توجه کنید.

 

 فهرست مطالب :

  •  منظور از خط دید در فیلم چیست؟
  •  تطابق خط دید در فیلم یعنی چه ؟
  •  علت اهمیت تطابق خط دید در فیلم
  •  تکنیک‌های مفید برای تطابق خط دید

 

منظور از خط دید در فیلم چیست؟

 خط دید یا مسیر نگاه ، جاییه که بازیگران موقع بازی در یک صحنه بهش نگاه می کنند. مسیر نگاه به مخاطب کمک میکنه که متوجه بشه شخصیت داره به چه چیزی نگاه میکنه . اکثر اوقات، زمانی که به نظر می‌رسه بازیگر داره مستقیماً با اون یکی کاراکتر صحبت می‌کنه، مسیر نگاهش در امتداد دوربینه ، نه به سمت اون یکی بازیگر. حفظ مسیر نگاهِ درست ، بخش مهمی از تکنیک بازیگری در فیلمه.

 

تطابق خط دید در فیلم یعنی چه ؟

 تطابق خط دید (یا تطابق خط نگاه / ” eyeline match ” ) یک تکنیک تدوین فیلمه که به مخاطب نشون میده یک شخصیت چی می بینه. تطابق خط نگاه به مخاطب این امکان رو میده که باور کنه داره از چشم شخصیت به اون چیز نگاه میکنه. به عنوان مثال، ممکنه ببینید یک کاراکتر داره به شخص یا چیزی خارج از کادر نگاه میکنه. در نمای بعدی، دقیقاً همون چیزی رو خواهید دید که شخصیت داره میبینه، از همون زاویه ای که به نظر می رسه داره بهش نگاه میکنه .
 تطابق خط نگاه ، یک تکنیک تدوین هم هست که تداوم نگاه شخصیت ها رو حفظ میکنه. این توهم رو ایجاد میکنه که این دو شخصیت به یکدیگر نگاه می کنند. در صحنه‌ای با چند نما از تعامل شخصیت‌های مختلف، باید مشخص باشه که چه کسی به چه کسی نگاه می‌کنه. این امر از طریق تمرکز بازیگر روی یک علامت – معمولا یک X صورتی در کنار لنز دوربین – هنگام فیلمبرداری از نمای کلوزآپ محقق میشه  . کاراکترها در حال صحبت با یکدیگر در یک واید شات نشون داده میشن و سپس موقع کلوزآپ ، از همون زاویه‌ای که قبلاً به شخصیت دیگر نگاه می‌کردند به دوربین نگاه می‌کنند و نماها در پست پروداکشن (پس تولید ) به هم متصل میشن .

 

علت اهمیت تطابق خط دید در فیلم :

 تطابق خط دید برای بیان یک داستان منسجم در فیلم ضروریه. به عنوان مثال، فیلم «پنجره عقبی» آلفرد هیچکاک رو در نظر بگیرید که مکرراً از تطابق خط دید استفاده میکنه. جف، قهرمان داستان، اغلب از پنجره عقبی آپارتمانش به بیرون نگاه میکنه تا همسایه هاش که در آپارتمان های روبرویی خیابان زندگی میکنند رو تماشا کنه. نماهایی که جف به چیزی خارج از کادر نگاه می‌کنه ، با نماهای همسایه‌ها در آپارتمانشون ترکیب میشه ، و از اونجایی که خطوط چشم مطابقت دارند، همیشه متوجه می‌شید که همسایه‌ها کانون نگاهش هستند.
 بدون تطبیق ماهرانه خط دید ، مخاطب در فهم اینکه چه کسی با چه کسی در تعامله دچار مشکل میشه و داستان به هم میخوره.

 

تکنیک‌های مفید برای تطابق خط دید :

 یک کارگردان باید این تکنیک ها رو برای تطبیق درست مسیر نگاه در نظر داشته باشه :
  •  کلوزآپ های هم شکل : یک تکنیک قاب بندیه که در اون ، از دو بازیگر با لنز دوربین، ارتفاع، فاصله و جای یکسانی فیلمبرداری میشه تا مسیر نگاه هاشون باهم مطابقت داشته باشه . بعد وقتی با هم در تدوین ترکیب میشن ، هماهنگ بودن مسیر دیدشون به مخاطب نشون می‌ده که دارن به هم نگاه می‌کنند و مشغول گفتگو هستند. به قد بازیگران دقت کنید. اگر یکی به طور قابل توجهی بلندتر از دیگری بود ، ممکنه لازم باشه که زوایای دوربین رو تنظیم کنید تا این توهم ایجاد بشه که دارن به هم نگاه می کنند.
  •  نما و نمای معکوس ( ریورس شات ) : این هم یک تکنیک تدوینه که نشون می‌ده دو شخصیت دارن به هم نگاه می‌کنند، اغلب با استفاده از نمای اورشولدر ( نمای از بالای شانه ) . زمانی که دو نما با هم ترکیب میشن ، مسیر دیدشون باید با هم مطابقت داشته باشه و باید مشخص باشه که دارن به هم نگاه می کنند، حتی اگر هر دفعه فقط بتونید یک شخصیت رو  ببینید.
  •  قانون ۱۸۰ درجه:  خط فرضی (Imaginary Line) یا قانون ۱۸۰ درجه ، یک دستورالعمل حرکتی دوربینه که به بینندگان کمک می‌کنه تا متوجه بشن نحوه قرارگیری شخصیت ها چطوره و محیط اطرافشون رو در ارتباط با هم چطور تجربه می کنند. قانون ۱۸۰ درجه یک محور یا خط دید فرضی میان دو شخصیت و یا یک شخصیت و یک شی میکشه. یک طرفِ محور ، زاویه دید یک شخصیت رو نشون میده و طرف دیگر ، زاویه دید شخصیت دیگر. وقتی دوربین از اون خط خیالی عبور کنه، جای کاراکترها در صفحه عوض میشه . مسیر نگاهشون دیگه به درستی مطابقت نداره و به نظر نمیرسه که دارن به هم نگاه می‌کنند. هدف از رعایت قانون ۱۸۰ درجه اینه که شخصیت ها رابطه معروف “چپ/ راست” رو حفظ کنند و از سرگردانی و حواس پرتی مخاطب جلوگیری بشه. در طول تمرین بلاکینگ ، یک خط روی زمین با چسب ایجاد کنید تا همه در مورد خط فرضی و اینکه چطور عبور از خط فرضی روی مسیر دید تأثیر میذاره ، اتفاق نظر داشته باشند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

20 − 11 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+