سینما اسکولز

راهنمای استفاده ازLUT ها: نحوه درجه‌بندی رنگ فیلم با LUTs

راهنمای استفاده ازLUT  ها: نحوه درجه‌بندی رنگ فیلم با LUTs

فرآیند درجه‌بندی رنگ (Color Grading) می تواند بخش زمان بری از فرآیند پس تولید فیلم باشد، به همین دلیل است که بسیاری از کارگردانان و کالریست‌ها ،برای ذخیره یک رنگ خاص به عنوان یک الگو برای استفاده بعدی، به جدول جست و جو یا LUT متکی هستند.

 

فهرست مطالب :

  • LUT چیست؟
  • چرا از LUT استفاده کنیم؟
  • شش نوع LUT برای درجه بندی اصولی رنگ
  • نحوه استفاده از LUT ها هنگام درجه بندی رنگی یک فیلم

 

LUT چیست؟

LookUp Table یا به اختصار “LUT” ابزاری است که به فیلمسازان، ادیتورها و کالریست ها این امکان را می‌دهد که بتوانند درجه رنگی دلخواه خود را به عنوان یک الگو ذخیره و بعداً دوباره استفاده کنند. به LUT به چشم یک پریسِت رنگ یا Color Preset نگاه کنید ، که یک فیلمساز می‌تواند به راحتی هنگام کار روی یک پروژه از آن کمک بگیرد . مثلاً شاید پروسه‌ی ادیت رنگ به یک تیم چند نفره نیاز داشته باشد که Color space دوربین های مختلف را به استاندارد تلویزیون (Rec.709) یا استاندارد سینما (DCI-P3) تبدیل کنند. اگر یک کالریست یک یا چند LUT سینمایی در فایل هایش داشته باشد، انجام این تبدیل آسان تر خواهد شد.

 

چرا از LUT استفاده کنیم؟

فیلمسازان، کالریست ها و تدوین‌گران از LUT استفاده می‌کنند چون راحت و آسان هستند. با استفاده از این ابزار جادویی ،به جای اینکه هربار که روی یک پروژه تدوینِ ویدئو کار می‌کنید ، از اول یک فضای رنگی کامل ایجاد کنید ، می توانید فرآیند درجه بندی رنگ را با اعمال یک LUT که با پریست های رنگی از پیش تعیین شده ارائه می شود، تسهیل کنید.

 

شش نوع LUT برای درجه بندی اصولی رنگ :

کالریست ها از انواع گوناگون LUT ها برای اهداف مختلف استفاده می کنند. در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است:

  1. Transformation LUT : این دسته از LUT ها فرایند تبدیل تصویر از یک فضای رنگی خاص(ColorSpace) به یک فضای رنگی اختصاصی دیگر را انجام می‌دهند.
  2. Viewing LUT : عوامل فیلمبرداری پروژه ، موقع تصویربرداری از viewing LUTs روی مانیتور ها استفاده می‌کنند که فضاهای رنگی مثل S-Log یا Log C  (که تصاویری با کنتراست کم با رنگ های خاموش می گیرند) می توانند به عنوان چیزی قابل استفاده تر به نظر برسند (مانند Rec. 709).
  3. Calibration LUT : کالریست ها ، از calibration LUTs برای نمایشگرها یا پروژکتورهای مرجع خود استفاده می‌کنند تا از یکنواخت بودن رنگ آمیزی (از رنگ پوست گرفته تا مناظر) در تمام مراحل ویرایش و اصلاح رنگ اطمینان حاصل کنند.
  4.  Log normalization LUT : این لات ها که اصطلاحاً لات اصلاح رنگ نیز نام دارند می‌توانند فضای لاگ دوربین های حرفه‌ای را به فضای استاندارد Rec.709 و یا فضای رنگی سینمایی مثل DCI-P3 تبدیل کنند.
  5.   ۱D LUT: یک ۱D LUT ، نقطه سفید صفحه نمایش ، تعادل رنگ و کنتراست کلی را تنظیم می کند. نکته اصلی این است که ۱D LUT فقط می تواند یک تنظیم یک مقدار را کنترل کند ، که باعث می شود همه کاره تر از  ۳D LUT باشد. هنگام جستجوی آنلاین  ۱D LUT ، به دنبال پرونده هایی باشید که به پسوند   “.lut” ختم می شوند.
  6.  ۳D LUT :یک LUT سه بعدی شیب رنگ پیچیده تری را از آنچه ۱D LUT می تواند تهیه کند ، ضبط می کند. همانطور که از نام آن پیداست ، LUT های سه بعدی با مدیریت رنگ ، اشباع و روشنایی ، رنگ و luma )درخشندگی رنگ ها) را در یک فضای رنگی سه بعدی ایجاد می کنند. هنگام جستجوی آنلاین LUT های سه بعدی ، به فایل هایی که با پسوند  “.cube” ختم می شوند نگاه کنید.

 

نحوه استفاده از LUT ها هنگام درجه بندی رنگی یک فیلم :

قانون کلی در مورد استفاده از LUTs : ابتدا بر ایجاد تصاویر قابل استفاده تمرکز کنید ، سپس خلاقیت ایجاد کنید.

  1. با متعادل سازی ویدئو موقع فیلم برداری شروع کنید : پروفایل های ثبت دوربین دامنه پویایی گسترده ای را ارائه می دهند ، اما هنگامی که فیلم خود را به ایستگاه تدوین ویدئو منتقل کردید ، باید یک فضای رنگی استاندارد ایجاد کنید. از آنجا ، می توانید LUT های خلاقانه را برای دستیابی به ظاهر سینمایی متمایز خود اعمال کنید.
  2. به تصحیح و اصلاح رنگ ادامه دهید : توجه داشته باشید که درجه بندی رنگ و تصحیح رنگ یک چیز نیستند . درجه بندی رنگ بیشتر یک کار خلاقانه است ، ولی تصحیح رنگ یک ضرورت فنی‌ست. اگر در حال کار روی فیلم هایی باشید که حتی رنگ های اصلی آن قابل تشخیص نباشند ، هیچ کنترلی بر روند درجه بندی رنگ نخواهید داشت. قبل از ریز شدن روی پروسه اعمال LUT های خلاقانه ، مطمئن شوید که اصلاح رنگ مناسبی انجام داده اید.
  3. با ترکیب رنگی های مختلف آزمایش کنید : موقعی که فیلم شما به درستی در یک فضای رنگی استاندارد تنظیم شد ، می توانید آزمایش های گوناگون انجام دهید. فقط کافی است پک های LUT را به نرم افزار تدوین خود وارد کنید ، آنها را روی فیلم خود اعمال کنید و شاهد تغییر شکل پروژه فیلم خود باشید. هیچ راهی درست یا غلطی در اعمال درجه رنگ در پروژه فیلم شما وجود ندارد ، اما اصول تئوری رنگ را در ذهن داشته باشید.
  4. روی پالت رنگی فیلم تمرکز کنید : به یاد داشته باشید که رنگ باید به عنوان داستان نویس به تجسم دید هنری شما کمک کند. شما می توانید با LUT درست و مناسب ، یک دنیای سینمایی را به طرز چشمگیری درخشان جلوه دهید ، اما اگر طرح رنگی شما سرسری یا آشفته باشد می توانید حواس مخاطب را پرت کنید. هنگام انتخاب LUT ها ، به داستان و دنیای خود خدمت کنید و پالت رنگی فیلم را مرجع قرار دهید .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

12 + 7 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+