سینما اسکولز

راهنمای تمرین صوتی: ۸ تمرین صوتی برای صداپیشگان

راهنمای تمرین صوتی: ۸ تمرین صوتی برای صداپیشگان

یک صداپیشگی عالی، با انجام تمرینات صوتی که برای بهبود عملکرد شما طراحی شده اند شروع می شود.

 

چرا تمرینات صوتی مهم هستند؟

تمرینات صوتی، بخش مهمی از حفاظت از تارهای صوتی اند. این تمرین ها با یک روتین گرم کردن خوب شروع می شوند که شامل تمرینات تنفسی و گرم کردن صداست. سپس می‌توانید سراغ تمرین‌هایی بروید که طرز گفتار و ادای کلمات ، بیان ، تلفظ، حجم صدا و دامنه صوتی را تقویت می‌کنند.

 

اگر می‌خواهید صداپیشگی یک کتاب صوتی، انیمیشن کارتونی یا مستند را انجام دهید، می‌توانید با صرف زمان برای تقویت عضلات صوتی خود، خودتان را از رقبا متمایز کنید. تمرین‌های صوتی همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا صداهای صوتی منحصربه‌فردی ایجاد کنید و بتوانید هنگام انتخاب شدن برای یک کار صداگذاری منحصر بفرد شوید.

 

۸ تمرین صوتی برای صداپیشگان:

این تمرینات را به این ترتیب امتحان کنید تا توانایی های صداپیشگی خود را بهبود ببخشید.

حرکات کششی در تمام بدن انجام دهید: صدای شما صرفاً محصول دهان و حنجره شما نیست. شما باید یک بدن و دیافراگم قوی داشته باشید تا هوا را از طریق رزوناتورهای صوتی خود عبور دهید. گرم کردن صدای خود را با کشش تمام بدن شروع کنید. کشش را با کناره های بدن خود شروع کنید، پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و بدن را به چپ و راست بکشید ، و از دست مخالف خود برای کشیدن بیشتر در هر جهت استفاده کنید. به آرامی و ملایمت حرکت کنید و نفس عمیق بکشید تا قفسه سینه خود را در حین کشش باز کنید.

 

حرکات کششی در تمام صورت انجام دهید: صداپیشگان هنگام اجرا حالت های چهره پویایی را ایجاد می کنند، بنابراین عضلات صورت خود را همراه با بقیه بدن خود بکشید. دهان خود را جمع و مچاله کنید، به شدت پلک بزنید و چند خمیازه بزرگ بکشید تا سقف دهانتان باز شود. ماهیچه های قوی صورت می توانند به شما در ساختن شخصیت کمک کنند.

 

تمرینات هوازی انجام دهید: پس از کشش بدن و صورت، روی حرکت هوا در قسمت بالایی بدن خود تمرکز کنید. از طریق بینی عمیق نفس بکشید و در حین انجام این کار از یک تا هشت بشمارید. هنگامی که به هشت رسیدید، نفس خود را برای هشت شمارش دیگر حبس کنید. هشت بار دیگر از طریق دهان بازدم کنید، این کار را بسیار آهسته و با کمی بازکردن لب انجام دهید. اجازه دهید هوا به طور پیوسته اما آهسته به مدت هشت ثانیه کامل یا بیشتر به بیرون برود. وقتی هوا را از میان لب های خود فشار می دهید، باید صدای هسسسس ایجاد کند.

 

تمرین هامینگ: با انجام تمرین هام در فرکانسی که برای صدای شما طبیعی است شروع کنید. سپس به تدریج به فرکانس های بالاتر و پایین تر بروید . این کار تارهای صوتی شما را بیدار میکند تا بتوانید تمرینات گرم کردن سخت تری را انجام دهید.

 

لیپ رول: به آرامی هوا را از طریق لب های خود بیرون دهید و اجازه دهید لب هایتان بلرزد. هرچه عضلات صورت شما شل تر باشد، این کار آسان تر خواهد بود.

 

بالا و پائین بردن صدا: دیگر اکنون آماده کار در گام های مختلف هستید. به جای بالا و پایین رفتن از یک گام موسیقی استاندارد، یک کلمه را به طور مکرر صحبت کنید یا بخوانید، اجازه دهید صدای شما به تدریج از سطح بسیار پایین به سطح بسیار بالا برسد. سپس، اجازه دهید صدای بلند شما تا انتها پایین بیاید و بم شود. بعد در کل دامنه صوتی خود به عقب برگردید.

 

آواز خواندن در گام های مختلف  اگر به پیانو یا گیتار دسترسی دارید، چند گام اصلی را بنوازید تا دامنه صوتی و آوازی شما بالا و پایین شود. مدولاسیون را تا نیمه ادامه دهید تا زمانی که نتوانید بالاتر از این بخوانید. سپس شروع به رفتن به سمت پایین به همین ترتیب کنید. اگر ساز نمی‌نوازید (یا ابزاری ندارید)، می‌توانید آکاپلا بخوانید.

 

زبان پیچان: صداپیشگی و کار دوبله نیاز به بیان و تلفظ دقیق دارد، بنابراین شما باید زبان پیچان ها را تمرین کنید تا تلفظ صامت های خود را هم درست کنید. یک جمله قدیمی هست مثل «سپر عقب ماشین جلویی زد به سپر جلو ماشین عقبی» یا ﯾﻪ ﯾﻮﯾﻮﯼِ ﯾﻪ ﯾﻮﺭﻭﯾﯽ، اما شما می‌توانید با ترکیب کردن هجا و کلمات با هجاهای متعدد، زبان پیچان خود را بنویسید.

اگر در هر یک از این تمرین‌ها متوجه شدید صدایتان مشکل داشت، همیشه می‌توانید برگردید و مرحله قبل را تکرار کنید. استراحت دادن به صدایتان می‌تواند به اندازه تمرین دادن مهم باشد، بنابراین با فکر به هر تمرین نزدیک شوید و اگر صدایتان خسته شد، یک روز استراحت کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

دوازده + 11 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+