سینما اسکولز

راهنمای نورپردازی با نور تنگستن – طرز استفاده از چراغ تنگستن در فیلم

راهنمای نورپردازی با نور تنگستن – طرز استفاده از چراغ تنگستن در فیلم

وقتی سازندگان فیلم و فیلمبرداران صحنه های فیلمبرداریشون رو نورپردازی میکنند ، عموماً از بین پنج منبع نور مختلف انتخاب می کنند : نور طبیعی خورشید، چراغی های HMI  (یک چراغ حاوی بخار جیوه است که با هالیدهای فلز مخلوط شده )، چراغ‌ فلورسنت (Fluorescent Lights)،چراغ LED  و چراغ تنگستن. همشون مزایا و معایب خودشونو دارند، اما لامپ های تنگستن از قدیم جزء تجهیزات اصلی فیلمسازی بودن .

 

فهرست مطالب :

  •  نور تنگستن چیست؟
  •  چراغ های تنگستن چطور کار می کنند؟
  •  نور تنگستن چه جلوه هایی ایجاد می کند؟
  •  مزایای چراغ های تنگستن
  •  معایب چراغ های تنگستن
  •  مقایسه نور تنگستن و نور روز: کدام نور بهترین است؟

 

نور تنگستن چیست؟

چراغ های تنگستن نوعی از لامپ های رشته ای هستند که گاز هالوژن تحت فشار در خودشون جا دادن. لامپ‌های تنگستن مثل لامپ‌های رشته‌ای مبتنی بر رشته عمل می‌کنند که تا همین اواخر، لامپ انتخابی برای لامپ‌های خانگی و وسایل روشنایی بودند. به همین ترتیب، لامپ‌های تنگستن رایج‌ترین ابزار نورپردازی در بیشتر تاریخ فیلم‌سازی بودند که اخیراً به جای اونا از گزینه‌های کم‌مصرف‌تری مانند چراغ‌های LED استفاده میشه  .

 

چراغ های تنگستن چطور کار می کنند؟

 هم چراغ های نورپردازی تنگستن و هم لامپ های معمولی رشته ای خانگی از رشته تنگستن برای تولید نور استفاده می کنند. تفاوت اساسی بینشون اینه که در این چراغ‌های تنگستن از لامپ‌هایی استفاده میشه که دارای چرخه‌ی هالوژن اند؛ گاز هالوژن تحت فشار داخل لامپ کمک میکنه تا فلز تنگستن تبخیر شده دوباره به رشته برگرده .دمای این چراغ‌ها بسیار بالاتر از لامپ‌های تنگستنی رشته‌ایه که این ویژگی بهشون امکان داشتن دمای رنگ بالاتر و روشنایی بیشتر رو می‌ده. همانطور که مقیاس دمای رنگ (برحسب درجه کلوین اندازه گیری می شود) بالاتر میره ، نور تنگستن از قرمز به نارنجی به زرد به سفید و آبی به بنفش تغییر میکنه.

 

نور تنگستن چه جلوه هایی ایجاد می کند؟

 نورپردازی با تنگستن میتونه جلوه های مختلفی رو در دماهای رنگی مختلف ایجاد کنه :
  •  نورپردازی داخلی و نور شمع : نورهای تنگستن بیشتر در دماهای پایین استفاده میشن که به طور طبیعی رنگ های سرخابی، قرمز، نارنجی و زرد ایجاد می کنند. این یک جلوه نوری مثل نورپردازی با لامپ رشته ای در فضای داخل و حتی جلوه ای شبیه نور شمع ایجاد میکنه . رنگ پوست در زیر نورهای تنگستن بسیار دلپذیر به نظر میرسه.
  •  شبیه سازی نور طبیعی روز : در دمای رنگی بالاتر، یک منبع تنگستن میتونه رنگ های درخشان تری تولید کنه. یک نور تنگستن با دمای بالا هنگامی که با یک ژل اصلاح کننده آبی رنگ استفاده بشه، میتونه نور آبی ایجاد کنه که چشم انسان به عنوان رنگ نور روز میبینتش .
  •  نور آبی ملایم : نور تنگستن زمانی که لامپ ها در دماهای بالاتر در مقیاس کلوین کار کنند آبی تر میشه . با این حال، رنگ نور  سفید و آبی شدید ناشی از نور فلورسنت رو ایجاد نمیکنه . برای دستیابی به یک نور سفید یا آبی سرد، کارگردانان و فیلمبرداران اغلب لامپ های فلورسنت رو انتخاب می کنند.

 

مزایای چراغ های تنگستن :

 لامپ های تنگستن به دلایل قانع کننده ، سابقه قوی در فیلمسازی دارند. اونا مزایای بسیار زیادی رو برای کارگردانان، فیلمبرداران، گریپ ها و بهترین پسران ( فردی که جزء گروه فیلم برداری است و به برق کار کمک می کند ) که از نور استفاده می کنند، فراهم می کنند. لامپ های تنگستن در مقایسه با سایر منابع روشنایی ماندگارتر و مقرون به صرفه تر هستند. مثل سایر لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های تنگستن قابل تنظیم هستند که بهشون اجازه می‌ده تا رنگ‌های گرم دلپذیری رو در دماهای پایین‌تر تولید کنند و بازتاب رنگ واقعی و تعادل رنگی ایجاد کنند. برخلاف لامپ های فلورسنت، لامپ های تنگستن فاقد جیوه هستند.

 

معایب چراغ های تنگستن :

لامپ‌های تنگستن علی‌رغم بسیاری از فضیلت‌هاشون ، هنوز کامل نیستند و استفاده از اونا در صنعت فیلم کاهش یافته. ابزار نورپردازی با تنگستن سنگینه (ابزارهای نورپردازی با LED به مراتب سبک‌تر هستند) و انرژی ناکارآمده ، به وات بالایی نیاز داره و انرژی بیشتری رو نسبت به نور واقعی به گرما تبدیل می‌کنه . این یعنی که چراغ ها هنگام استفاده به طور خطرناکی داغ میشن. لامپ های تنگستن در صورت قرار گرفتن در معرض روغن های پوست انسان مستعد خرابی هم هستند.

 

مقایسه نور تنگستن و نور روز: کدام نور بهترین است؟

تا قبل از ظهور چراغ‌های HMI، فلورسنت و LED، دنیای فیلمبرداری بر دو منبع نوری اصلی تکیه داشت: لامپ‌های تنگستن و نور طبیعی روز، که هر کدوم مزایای خودشون رو دارند :
  •  چراغ تنگستن : مزیت اصلی استفاده از نورهای تنگستن در روز، توانایی کنترل دقیق جزئیات فنی مثل دمای رنگی و تعادل رنگ سفیده. نور خورشید نور سفیدیه که تمام رنگ های طیف رنگی رو شامل میشه. فیلترها، هم روی دوربین و هم در مراحل پس تولید، میتونن رنگ نور سفید خورشید رو تغییر بدن، اما با استفاده از لامپ های تنگستن در محیط کنترل شده استودیو، فیلمبرداران و طراحان تولید میتونن تنظیمات نور رو قبل از شروع فیلمبرداری به خوبی تنظیم کنند. ولی کنترل نور خورشید به تنهایی غیرممکنه.
  •  نور روز: مزیت اصلی استفاده از نور خورشید رایگان بودن و کم مصرف بودنشه . فیلمسازان آماتور و کم‌هزینه ممکنه در صورت امکان صحنه‌هایی رو در فضای باز فیلمبرداری کنند تا از نور طبیعی خورشید استفاده کنند. در حالی که تنظیم تعادل رنگ سفید و دمای رنگ با خورشید به عنوان تنها منبع نوری شما دشوارتره ، فناوری تدوین فیلم دیجیتال امروزی میتونه پس از وارد شدن به مرحله پس تولید، با تصحیح رنگ اونو جبران کنه.
  • ترکیب تنگستن و نور روز: در بسیاری از موارد، فیلمسازان از نور روز و نور تنگستن در هماهنگی با هم استفاده می کنند. نور روز به عنوان منبع نور اولیه عمل میکنه ، و لامپ های تنگستن با دقت قرار داده شده مکمل پالت نور هستند و سطح دقت و کنترل بیشتری رو برای تیم فیلم سازی فراهم می‌کنند. به همین دلیله که دیدن نورهای بزرگ تنگستن به عنوان بخشی از فیلمبرداری در فضای باز بسیار رایجه.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

10 + 1 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+