سینما اسکولز

راهنمای هنر پست مدرن: تاریخچه مختصری از پست مدرنیسم

راهنمای هنر پست مدرن: تاریخچه مختصری از پست مدرنیسم

جنبش هنر پست مدرن در اواخر قرن بیستم ظهور کرد و نحوه درک و ارتباط ما با جامعه و هنر را تغییر داد.

 

فهرست مطالب:

  • هنر پست مدرن چیست؟
  • تاریخچه مختصر هنر پست مدرن
  • ۳ ویژگی هنر پست مدرن
  • ۵ هنرمند تأثیرگذار جنبش پست مدرن

 

هنر پست مدرن چیست؟

هنر پست مدرن به عنوان واکنشی بر مدرنیسم پدیدار شد و ارزش‌های پیشین در مورد فرهنگ فرادست و پیشرفت را مورد انتقاد قرار داد و در نیمه دوم قرن بیستم تسلط یافت. جنبش پست مدرن یک جنبش هنری گسترده است که شامل چندین فرم و سبک هنری جدید از جمله پاپ آرت، هنر مفهومی یا کانسپچوال، کولاژ، اینستالیشن آرت، ویدئو آرت، نئو اکسپرسیونیسم، تخصیص یا از آن خودسازی هنری ، هنر فمینیستی و پرفورمنس آرت است.

 

تاریخچه مختصر هنر پست مدرن

هنر پست مدرن مقدم بر هنر مدرن بود، جنبشی که از اواخر قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم طول کشید. هنرمندان مدرنیست به تجلیل از وضوح، سادگی و فرمالیسم علاقه داشتند و اغلب دیدگاه‌های ایده‌آلیستی در مورد فناوری و جامعه را ترویج می‌کردند. پس از هر دو جنگ جهانی، با رشد فرهنگ شک‌گرایی در دنیای هنر، سبک‌های آوانگارد بیشتری مانند نئو دادا و هنر پاپ ظهور کردند. در دهه ۱۹۷۰، دنیای هنر کاملاً در دوره پست مدرن قرار گرفت.

 

۳ ویژگی هنر پست مدرن :

با این که ده‌ها فرم و سبک هنری زیر پرچم هنر پست مدرن قرار می‌گیرند، همه معمولاً چند ویژگی مشترک دارند:

  • پاد اقتدارگرایی:  پست مدرنیسم این ایده که فقط یک راه درست برای ساختن آثار هنری وجود دارد را رد میکند و مرزهای بین هنر متعالی و هنر پست را محو میکند. هنرمندان پست مدرن از تصاویری از فرهنگ عامه استفاده می کنند و هنری خلق می کنند که در مورد ترندهای روزمره رسانه های جمعی مثل کتاب های کمیک، تبلیغات و تلویزیون اظهار نظر میکند.

 

  • کثرت گرایی:  آثار هنری پست مدرن به بررسی مفاهیم پیچیده واقعیت های ذهنی می پردازند. در واکنش به این تصور که هنر باید حقیقتی عینی را برجسته کند، هنر پست مدرن بر دیدگاه منحصر به فرد هر هنرمند تمرکز دارد. پست مدرنیسم معتقد است که تجربه فردی – و تفسیر فرد از آن تجربه – ارزشمندتر از اصول انتزاعی از علم، مذهب یا سیاست است.

 

  • آیرونی و چندسرچشمگی:  پست مدرنیسم با الهام از اشکال هنری قبلی مانند کوبیسم، سوررئالیسم و ​​دادائیسم، رویکردی طنزآمیز و شکاکانه برای ساختن هنر دارد. مشابه آثار قبلی، مانند مجسمه بحث‌برانگیز مارسل دوشان از یک ظرف توالت چینی به نام چشمه (۱۹۱۷)، هنر پست مدرن هم منظره‌ای از اشیا و ایده‌های موجود در فرهنگ می‌سازد.

 

۵ هنرمند تأثیرگذار جنبش پست مدرن :

هنر پست مدرن فهرست بلندبالایی از هنرمندان مهم را در بر دارد، از جمله:

رابرت راشنبرگ: یکی از اولین هنرمندان پست مدرن، رابرت راشنبرگ، نقاش، مجسمه ساز و گرافیستی بود که مرزهای هنر مدرن را جابجا کرد. وقتی راشنبرگ در دهه ۱۹۴۰ شروع به کار کرد، هنرمندانی مانند جکسون پولاک با اکسپرسیونیسم انتزاعی بر دنیای هنر مسلط بودند. نقاشی های سفید راشنبرگ (۱۹۵۱) ضمیمه ای ساده و تأمل برانگیز بر آن جنبش بود. با این حال، در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰، راشنبرگ از محدودیت های اکسپرسیونیسم انتزاعی فراتر رفت و اشیاء روزمره را در هنر خود گنجاند و اثری خلق کرد که آن را “ترکیب” می نامید، مانند اثر هنری اش «قافیه»  (۱۹۵۶) که تصویر یک کراوات روی بوم بود. نقاشی‌های سیلک اسکرین او مانند Retroactive I (1963) شامل عکس‌های مطبوعاتی بود که فرصت‌های جدیدی را برای هنر او فراهم کرد.

 

اندی وارهول: وارهول کار خود را به عنوان یک تصویرگر مجله و تبلیغات آغاز کرد و به یکی از چهره های برجسته صحنه هنر پاپ دهه ۱۹۶۰ در شهر نیویورک تبدیل شد. او با ترکیب تکنیک های تبلیغاتی و حساسیت های آوانگارد، نقاشی هایی با تمرکز بر کالاهای تولید انبوه خلق کرد، مانند قوطی های سوپ کمبل (۱۹۶۲) و کوکاکولا (۱۹۶۲). در سال ۱۹۶۴، وارهول یک استودیوی هنری به نام The Factory افتتاح کرد که در آن پرتره های رنگارنگی از افراد مشهوری مانند میک جگر، مرلین مونرو و الیزابت تیلور خلق کرد. او بعداً در حرفه خود فیلمسازی و ویدئو آرت را هم مورد آزمایش قرار داد.

 

جسپر جونز: جسپر جونز، که با رابرت راشنبرگ کار میکرد، راه را برای هنر نئو دادائیسم هموار کرد. در سال ۱۹۵۴، جانز ۲۴ ساله یک نقاشی مومی داغ به نام پرچم خلق کرد که بازتولید پرچم آمریکا بود و به موزه هنر مدرن فروخته شد. رابرت راشنبرگ در نقاشی هایی مانند هدف با چهار چهره (۱۹۵۵) و نقشه (۱۹۶۱) و مجسمه هایی مانند برنز نقاشی شده (۱۹۶۰) که شامل دو قوطی آبجو با برنز بود، به تصویر و اشیاء روزمره عمیق تر پرداخت. آثار هنری نوآورانه جونز بینندگان را تشویق میکرد تا در مفهوم هنر خود تجدید نظر کنند و زمینه را برای جنبش هایی مانند هنر پاپ و مینیمالیسم فراهم کنند.

 

روی لیکتنستاین: لیختنشتاین که در شهر نیویورک متولد شد، یکی از تأثیرگذارترین و بحث برانگیزترین هنرمندان پست مدرن دهه ۱۹۶۰ بود. بسیاری از نقاشی‌های او از کتاب‌های کمیک و تبلیغات، مانند ملوان زبل (۱۹۶۱)،  دختر غرق شده (۱۹۶۳) و بنگ (۱۹۶۳) الهام گرفته شده بودند. لیختنشتاین از فرآیند بن دی – تکنیکی معمولی در کتاب‌های کمیک برای چاپ ارزان – برای خلق نقاشی‌های غول‌پیکر استفاده میکرد و فرهنگ عامه را مورد تقلید قرار میداد. آثار او در تضاد مستقیم با نقاشی های انتزاعی هنرمندان پیش از او، مثل مارک روتکو و ویلم دی کونینگ قرار داشت.

 

جف کونز: در دهه ۱۹۸۰، کونز به عنوان یک مجسمه ساز مبتکر و سازنده آثار هنری نمادین مثل مایکل جکسون و حباب ها (۱۹۸۸) و خرگوش (۱۹۸۶) شناخته شد، و با فروش ۹۱٫۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹، رکوردهای حراج را برای گران ترین اثر هنری شکست. او با الهام از آثار «حاضر آماده» هنرمندان قبلی – مانند دوشان و وارهول – اولین نمایش گالری انفرادی خود را در سال ۱۹۸۵ با مجموعه ای به نام «توازن» افتتاح کرد و توپ های بسکتبال معلق در آب را به نمایش گذاشت. آثار او هنر پست مدرن را با ترکیب کیچ و فرهنگ عامه به روش‌های غیرمنتظره به اوج می‌رساند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

یک × 1 =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+