سینما اسکولز

سوپروایزر جلوه های ویژه کیست ؟

سوپروایزر جلوه های ویژه کیست ؟ آشنایی با نقش سرپرست جلوه‌های ویژه و وظایف او

تقریباً در تولید هر فیلم سینمایی یا تلویزیونی از نوعی جلوه‌های ویژه بصری استفاده میشود ، و این کار بر عهده سوپروایزر جلوه‌های ویژه ( Special Effects Supervisor ) است ، که کاری کند همه این جلوه ها واقعی شوند . امروز در این مقاله ، با نقش سرپرست جلوه های ویژه در فیلم و وظایف او بیشتر آشنا می‌شوید .

 

فهرست مطالب :

  • جلوه های ویژه چیست؟
  • سرپرست جلوه های ویژه کیست؟
  • وظایف سرپرست جلوه های ویژه چیست؟
  • برای اینکه سرپرست جلوه های ویژه بصری باشید به چه تحصیلات و مهارت هایی نیاز دارید؟
  • فرق سرپرست جلوه های ویژه و سرپرست جلوه های بصری
بیشتر بخوانید : مستر کلاس جودی فاستر

 

جلوه های ویژه چیست؟

جلوه‌های ویژه (که به آن جلوه‌های عملی یا SFX نیز می‌گویند) در صنعت فیلم‌سازی به تکنیک هایی گفته می‌شود که در حین تولید ، سر صحنه فیلمبرداری اجرا میشوند و به دو صورت دستی یا مکانیکی انجام می‌شوند. جلوه‌های ویژه ، همین انفجارها، زلزله‌ها، تعقیب و گریز ماشین‌ها، اژدهایان انیماترونیک و حتی جلوه‌های جَوی مانند مه و باران هستند که از هر فیلم لایو اکشن انتظار می‌رود.
 بسیاری از مردم وقتی به جلوه های ویژه فکر می کنند، یاد جلوه های دیجیتالی اضافه شده در فیلم می‌افتند ، مانند اژدهای  CGI در سریال بازی تاج و تخت. این نوع جلوه‌های دیجیتال، جلوه‌های بصری  یا جلوه های بصری دیجیتال نامیده می‌شوند و در مرحله پس تولید اجرا می‌شوند .

 

 سرپرست جلوه های ویژه کیست؟

برای ایجاد این جلوه های ویژه، سرپرست جلوه های ویژه (که عنوان شغلی او ، سرپرست SFX یا هماهنگ کننده SFX نیز هست ) یک تیم کامل از تکنسین های جلوه های ویژه را مدیریت می کند. سرپرست SFX یک مقام ارشد است که مسئول اطمینان از اجرای درست ، ایمن و بدون خطای افکت‌ها است.
 سرپرست جلوه های ویژه (SFX) مستقیماً زیرنظر کارگردان و تهیه‌کنندگان کار میکند و به آن ها گزارش می‌دهد تا اطمینان حاصل کند ایده های کارگردان برای جلوه‌های ویژه فیلم به درستی تفهیم شده . آنها همچنین ، از نزدیک با طراحان تولید و مدیران هنری پروژه همکاری می کنند تا جزئیات کار را محاسبه کنند – مثلا اینکه دقیقاً چطور باید به شکل خاصی دست پیدا کنند ، یا اینکه به چه تجهیزات ویژه ای برای ساخت یک چیز نیاز دارند.

 

وظایف سرپرست جلوه های ویژه چیست؟

 سوپروایزر جلوه های ویژه ، وظایف و مسئولیت‌های زیادی در زمان پیش‌تولید و تولید فیلم دارد، مثلا :
  • ملاقات با کارگردان و تهیه کنندگان : اکثر کارگردانان و تهیه‌کنندگان پروژه ، ایده‌های بخصوصی برای اجرای جلوه‌های ویژه فیلم خود دارند و وظیفه سوپروایزر جلوه های ویژه این است که به ایده‌های آن‌ها گوش دهد و درباره آنچه امکان پذیر و شدنی است ( به‌ویژه در چارچوب بودجه تولید )، با آن ها صحبت کند. همچنین ، این وظیفه سوپروایزر جلوه های ویژه است که بهترین زوایای دوربین و سایر مشخصات فنی را برای هر صحنه‌ای که جلوه‌های ویژه نیاز دارد به کارگردان پیشنهاد کند، چون اوست که به بهترین وجه میداند این جلوه‌ها در نهایت روی صفحه نمایش فیلم چگونه به نظر خواهند رسید.
  • طراحی نحوه اجرای جلوه های ویژه : سوپروایزر جلوه های ویژه مسئول برنامه ریزی و طراحی دقیق نحوه اجرای تمام جلوه های ویژه فیلم ، به ایمن ترین و مقرون به صرفه ترین حالت ممکن هم هست . اگر یک کارگردان صحنه‌ای را بخواهد که در آن چندین نفر آتش میگیرند، وظیفه سرپرست جلوه های ویژه است که تمام تجهیزات و بدلکاران لازم را تعیین کند.
  • جمع کردن گروه تکنسین های جلوه های ویژه : از سرپرست جلوه های ویژه انتظار می‌رود که یک تیمی برای خودش داشته باشد . تیمی از بدلکاران گرفته تا اپراتورهای ربات، یا اینکه بتواند با متخصصان حرفه ای این حرفه تماس برقرار کند تا در تولید این فیلم او را یاری کنند.
  • امنیت همه را حفظ کند : سرپرست جلوه های ویژه ، تیمی را مدیریت می‌کند که اغلب در شرایط خطرناک کار می‌کنند، برای همین اطمینان از رعایت پروتکل‌های ایمنی بر عهده آنهاست.

 

 برای اینکه سرپرست جلوه های ویژه بصری باشید به چه تحصیلات و مهارت هایی نیاز دارید؟

شغل سرپرست جلوه های ویژه یک حرفه بسیار فنی و تخصصی است که نیاز به آموزش و تمرینات فراوان دارد. عرصه جلوه های ویژه یک زمینه بسیار رقابتی است، بنابراین داشتن مدرک تحصیلی مرتبط (مثلا در رشته طراحی صنعتی، انیمیشن، مهندسی یا حتی فیلمسازی ) ، برای اینکه با بقیه متمایز باشید و به چشم بیایید خیلی اهمیت دارد . شغل سرپرست جلوه های ویژه یک مقام بالا رتبه است و شما باید قبل از اینکه برای سوپروایزر شدن اقدام کنید ، انتظار داشته باشید که سال ها به عنوان تکنسین SFX  فعالیت کنید.
 علاوه بر این ها ، چند مهارت وجود دارد که میتواند به شما کمک کند یک سوپروایزر جلوه های ویژه عالی باشید:
  • آشنایی با تجهیزات فنی. از سرپرست جلوه های ویژه انتظار می رود که با بسیاری از تجهیزات پیچیده ، از دستگاه های مه پاش گرفته تا اندام های مصنوعی با تکنولوژی پیشرفته آشنا باشد ،کار با آن ها را بلد باشد و حتی در صورت لزوم بتواند تعمیرشان کند .
  • خلاقیت : خیلی اوقات کارگردان ها، برای هر صحنه ایده هایی دارند اما دقیقا با جزئیات و دانش کامل نمیدانند چطور باید آن ها را عملی کرد – این بر عهده سرپرست جلوه های ویژ] است که راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای این مشکلات ارائه کند.
  • وسعت دید . دیدن یک انفجار در زندگی واقعی با دیدن آن داخل دوربین بسیار متفاوت است، و آنچه ممکن است در صحنه فیلمبرداری خوب به نظر برسد اغلب در سالن سینما خوب دیده نمیشود . یک سرپرست جلوه های ویژه حرفه ای می‌تواند نحوه دیده شدن جلوه‌های ویژه در دوربین را تجسم کند و بر اساس آن برنامه‌ریزی و طراحی هایش را انجام دهد – با زاویه درست و فاصله مناسب دوربین – تا مطمئن شود که عالی به نظر می‌رسند.

 

فرق سرپرست جلوه های ویژه و سرپرست جلوه های بصری :

جلوه‌های ویژه ( اسپشیال افکت ) تنها جلوه‌های به کار رفته در فیلم‌های سینمایی نیستند – « جلوه‌های بصری » ( ویژوال افکت )  نیز وجود دارند که توسط سرپرستان جلوه‌های بصری مدیریت می‌شوند ( به آن ها ناظر جلوه‌های دیجیتال یا ناظر VFX ) نیز می‌گویند. سرپرست VFX ، سرپرستی تیمی از هنرمندان جلوه‌های بصری را بر عهده دارد که برای ایجاد جلوه‌ها با نرم‌افزارهای گرافیکی کامپیوتری و انیمیشن سازی کار می‌کنند. تمام جلوه های بصری در پست پروداکشن ( پس تولید )، با نرم افزارهای کامپیوتری اضافه میشوند .

دیدگاه‌ها (0)

*
*

هفده + چهار =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+