سینما اسکولز

سوپروایزر موسیقی کیست؟

سوپروایزر موسیقی کیست؟ آشنایی با نقش و مسئولیت های یک سوپروایزر موسیقی در هالیوود

«موسیقی» نقشی اساسی در فیلم، تلویزیون و حتی بازی‌های ویدیویی ایفا می‌کند – موسیقی باس سنگین می‌تواند به مود یک صحنه کلوپ شبانه کمک کند، صدای پرتب و تاب ویولن‌ می‌تواند تنش ایجاد کند و موسیقی پاپ هم می‌تواند یک صحنه یا فیلم را در یک دوره خاص نشان دهد. موسیقی لحن و مود هر صحنه را مشخص می‌کند و باعث ایجاد احساسات گوناگون در بینندگان می‌شود، و به همین دلیل است که در تولیدات فیلم ، شخصی به نام سوپروایزر موسیقی (Music supervisor) همکاری دارد.

 

فهرست مطالب:

  • سوپروایزر موسیقی کیست؟
  • وظایف یک سوپروایزر موسیقی چیست؟
  • برای تبدیل شدن به یک سوپروایزر موسیقی به چه مهارت ها و شرایطی نیاز است؟

 

سوپروایزر موسیقی کیست؟

سوپروایزر موسیقی، سرپرست دپارتمان موسیقی در یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی است . او کسی است که موسیقی های پروژه را انتخاب می‌کند و مجوز می‌گیرد. اکثر سوپروایزرهای موسیقی به عنوان فریلنسر به صورت پروژه محور کار می کنند، اما بعضی ها هم ممکن است توسط یک شرکت فیلمسازی یا یک شرکت نظارت موسیقی استخدام شوند.

شغل سوپروایزر موسیقی در این صنعت نسبتاً جدید است. انجمن مدیران موسیقی مستقر در لس آنجلس در سال ۲۰۱۰ برای ارتقاء آگاهی و درک این موقعیت شغلی در صنعت فیلم هالیوود تأسیس شد.

 

وظایف یک سوپروایزر موسیقی چیست؟

از جمله وظایف و کارهایی که یک سوپروایزر موسیقی انجام می‌دهد میتوان به این موارد اشاره کرد :

  • ملاقات با کارگردان و تهیه‌کنندگان : کارگردان و تهیه‌کنندگان یک تصور ذهنی برای فیلم خود دارند و این کار سوپروایزر موسیقی است که با آن‌ها در مورد اینکه موسیقی چطور می‌تواند به اثر کمک کند صحبت کند. سپس سبک‌های مختلف موسیقی را برای رسیدن به درست ترین حس ممکن پیشنهاد می‌کند.

 

  • تعیین نقاطی از فیلم که به موسیقی نیاز دارند: این بدان معناست که سوپروایزر موسیقی ، راف کات یک فیلم یا سریال تلویزیونی را بررسی می‌کند و تعیین می‌کند که فلان جا باید موسیقی متن وجود داشته باشد. نقاط رایج موسیقی در فیلم عبارتند از تیتراژ آغازین و پایانی، به علاوه صحنه هایی که می توان از موسیقی برای تقویت احساسات داستان استفاده کرد. سوپروایزر موسیقی در حین مشاهده نقاط مدنظر، از نزدیک با آهنگساز اثر کار می‌کند تا تعیین کند که چه صحنه‌هایی به موسیقی اورجینال نیاز دارند، (اگر قرار باشد باید یک قطعه موسیقی منحصر به فرد بسازند) یا در چه صحنه‌هایی از موسیقی که از قبل موجود است استفاده ‌کنند.

 

  • انتخاب، مذاکره و گرفتن مجوز موسیقی: سوپروایزر موسیقی ، موسیقی هایی که از قبل موجود هستند را انتخاب می‌کند یا از هنرمندان برای نوشتن آهنگ های جدید یا کاور کردن آهنگ های قدیمی دعوت می‌کند. این یعنی دانستن پیچ و خم صاحبان حقوق، قوانین مالکیت معنوی، صدور مجوز موسیقی، و مالکیت عمومی. اگر ناظر موسیقی این کار را به طور دقیق و کامل انجام ندهد، ممکن است از یک تولید به دلیل نقض حق کپی رایت شکایت شود. سوپروایزر موسیقی باید هنگام مذاکره در مورد حقوق موسیقی، بودجه تولید را هم در نظر داشته باشد .

 

  • اطمینان حاصل کنید که حق امتیاز رعایت شده است: حق امتیاز از طریق “برگ های فرمان (cuesheets)، که لیستی از تمام آهنگ های استفاده شده در یک تولید است، پیگیری می شود. ناظر موسیقی cue sheets را حفظ می‌کند تا مطمئن شود که حق همه هنرمندان به درستی رعایت می‌شود و برای هر موسیقی استفاده شده در تولید حق امتیاز دریافت می کنند.

 

برای تبدیل شدن به یک سوپروایزر موسیقی به چه مهارت ها و شرایطی نیاز است؟

کار سوپروایزر موسیقی به‌عنوان رئیس دپارتمان موسیقی یک کار مقدماتی و مبتدی نیست. بنابراین به چند مهارت خاص نیاز دارد که حتماً باید یاد بگیرید . مهارت هایی که یک سرپرست موسیقی خوب را می‌سازند عبارتند از:

  • دانش گسترده موسیقی و تاریخچه موسیقی: سرپرست موسیقی برای اینکه بتواند در هر پروژه فیلم یا سریال تلویزیونی و در هرموقعیت ، بهترین پیشنهاد موسیقی را ارائه کند، باید دانش گسترده ای از ژانر و سبک های گوناگون موسیقی و زمینه های فرهنگی آنها داشته باشد.

 

  • دانستن نحوه اخذ مجوز و حقوق هنرمند: نظارت بر موسیقی یعنی دانستن زیر و بم قوانین صدور مجوز موسیقی، از جمله اینکه چه کسی حق امتیاز دریافت می کند، چه کسی حقوق خلاقانه آهنگ های بخصوص را دارد، استفاده از کدام آهنگ ها اساساً غیرممکن است، و کدام آهنگ ها در مالکیت عمومی قرار دارند. 

 

  • مهارت های برقراری ارتباط موثر با افراد: سوپروایزر موسیقی زمان زیادی را صرف مذاکره با هنرمندان و شرکت های ضبط برای دریافت حقوق آهنگ می‌کند. او به آهنگ‌هایی که شرکت‌ها می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند، از شرکت‌های صدور مجوز و شرکت‌های انتشارات موسیقی (که ناشران موسیقی نیز نامیده می‌شوند) گوش می‌دهد. یک سوپروایزر موسیقی اغلب ارتباطات زیادی در صنعت موسیقی دارد. علاوه بر این، سوپروایزر موسیقی از نزدیک با آهنگسازان، ویرایشگران موسیقی، مدیران موسیقی، مدیران تولید و تهیه‌کنندگان کار می‌کند تا مطمئن شود که موسیقی درست و مناسب است.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

1 × یک =

تخفیف ویژه : 50 درصد تخفیف برای سفارش های بالای 1/5 میلیون تومانکلیک کنید
+